کد خبر 1313724
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
پیش‌بینی وقوع سیل در برخی حوضه‌های آبریز

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده بارش‌هایی که از روز جمعه در کشور رخ خواهد داد به طور برف برای ارتفاعات تهران، البرز و اردبیل و در حوضه‌های آبریز غربی و جنوبی با احتمال بالای وقوع سیل همراه خواهد بود.

به گزارش مشرق، فعالیت سامانه بارشی از روز جمعه (۲۶ آذرماه) در کشورمان آغاز خواهد شد و طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب، بیشترین میزان بارش درحوضه‌های آبریز غربی و جنوب غرب رخ خواهد داد.

طبق گزارش تازه موسسه تحقیقات آب و سازمان هواشناسی کشور و نیز پایش مدل‌های جهانی و منطقه‌ای پیش‌بینی آب و هوا، موارد محتمل وقوع سیلاب تا روز ‌یکشنبه ۲۸ آذرماه به شرح زیر پیش‌بینی شده است:

در حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و کرخه و مرزی غرب از صبح روز جمعه  ۲۶ آذرماه وقوع بارشی به مدت ۴۸ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر در استان‌های آذربایجان غربی (به خصوص نیمه جنوبی) و آذربایجان شرقی (به خصوص نیمه جنوبی) محتمل خواهد بود.  

همچنین در حوضه‌های آبریز سفیدرود بزرگ، کرخه و مرزی غرب و کارون بزرگ از بعد از ظهر روز جمعه ۲۶ آذرماه وقوع بارشی به مدت ۶۰ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلی متر در استان‌های ایلام (به خصوص نیمه جنوبی)، خوزستان (نیمه شمالی و شرقی) و لرستان و وقوع بارشی به مدت ۴۸ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۸۰ تا ۱۲۰ میلیمتر در استان کردستان (نیمه غربی) و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۶۰ تا ۱۰۰ میلیمتر در استان کرمانشاه و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر و در استان‌های همدان (نیمه جنوبی) و زنجان (نیمه شمالی) محتمل خواهد بود.

پیش‌بینی وقوع سیل در برخی حوضه‌های آبریز

در حوضه‌های آبریز کارون بزرگ و زهره-جراحی و حوضه‌های جنوبی از بامداد روز شنبه ۲۷ آذرماه وقوع بارشی به مدت ۴۸ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی متر در استان‌های چهارمحال و بختیاری (به ‌خصوص نواحی غربی) و کهگیلویه و بویر احمد (نیمه شمالی) و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۸۰ تا ۱۲۰ میلی متر در  استان اصفهان (نواحی شمالی) محتمل خواهد بود.

بارش برف در ارتفاعات
همچنین پیش‌بینی می‌شود در ارتفاعات استان‌های ذکر شده و همچنین استان‌های اردبیل، تهران و البرز بارش از نوع برف باشد.

پیش‌بینی قبلی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو حکایت از آن داشت که وضعیت بارشی در هفته منتهی به سوم دی‌ماه بهتر خواهد شد، به‌گونه‌ای که برای حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، کرخه، زهره و جراحی و مرزی غرب با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات‌آب نشان می‌دهد که بارش‌ها در حوضه‌های آبریز غربی و جنوب غرب کشور از جمعه (۲۶ آذر) آغاز شروع و تا اواخر هفته آینده ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    1 0
    خدا را شکر، که نعماتش را از بندگانش دریغ نمی فرماید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس