تشدید تنش میان غرب و روسیه؛ ناتو بازهم خط و نشان کشید

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در دیدار با نخست وزیر گرجستان، برای مسکو خط و نشان کشید و تاکید کرد حمله روسیه به اوکراین در آینده، بهای سنگینی خواهد داشت.

به گزارش مشرق، ادعاهای ناتو و برخی دولت های عوض این نهاد نظامی از جمله آمریکا مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، درحالی مطرح می شود که مقامات مسکو به صراحت اعلام کرده اند که هیچ تصمیمی برای انجام چنین اقدامی وجود ندارد.  

تارنمای ناتو عصر چهارشنبه گزارش داد  «ینس استولتنبرگ» که امروز  از «ایراکلی گاریباشویلی» نخست وزیر گرجستان در مقر ناتو میزبانی می کرد، به اوضاع امنیتی در منطقه از جمله استحکامات نظامی روسیه در اوکراین و اطراف این کشور و همچنین تحرکات روسیه در منطقه دریای سیاه اشاره داشت.

دو طرف در مورد همکاری سیاسی و عملی و همچین اوضاع امنیتی منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

استولتنبرگ بر حمایت محکم و مستمر سیاسی و عملی ناتو از شرکایش تاکید کرد و حمایت قاطع متحدان از حق حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان را یادآور شد.

دبیرکل ناتو با اعلام اینکه گرجستان یکی از نزدیکترین شرکای ناتو است، از تفلیس به خاطر کمک به عملیات ناتو در افغانستان طی سال های گذشته تشکر کرد.

دو طرف همچنین اصلاحات داخلی گرجستان و اجرای برنامه ملی سالانه این کشور را مورد توجه قرار دادند.

دبیرکل ناتو خطاب به نخست وزیر گرجستان گفت این مساله حیاتی است که کار روی اصلاحات قضایی، آزادی رسانه ها و پاسخگویی بخش امنیتی ادامه یابد.

گرجستان هم‌اکنون عضو ناظر ناتو است و بزودی عضو دایمی ناتو خواهد شد. تمامی تجهیزات نظامی و سلاح‌های گرجستان در راستای پیوستن به ناتو توسط این نهاد بروز شده‌اند. همچنین گرجستان سالانه رزمایش‌های زیادی را با ناتو و کشورهای عضوش برگزار می‌کند.

در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با آنالنا بربوک وزیر امور خارجه جدید آلمان خواستار توقف گسترش ناتو به شرق و ارائه تضمین های امنیتی به روسیه در این مورد شد.

 وزیر خارجه روسیه در بخش مربوط به مسائل بین المللی این گفت وگوی تلفنی، به ضرورت ارائه تضمین های امنیتی به صورت تعهد حقوقی برای عدم گسترش ناتو به شرق و خودداری این سازمان از استقرار زیرساخت های خود در نزدیکی مرزهای روسیه اشاره کرد.

لاوروف در ادامه گفت و گو با وزیر امور خارجه آلمان اقدامات دولت اوکراین در مورد مناقشه در شرق این کشور را تشریح کرد و با انتقاد از آن، رفتار کی یف را غیرمسئولانه خواند که هیچ علاقه ای برای اجرای توافقنامه مینسک به منظور حل و فصل مناقشه در منطقه دونباس از خود نشان نمی دهد.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز روز سه شنبه در گفت و گوهای تلفنی با سران فرانسه و فنلاند بر ضرورت ارائه تضمین های امنیتی به روسیه از سوی ناتو تاکید کرد.

رئیس جمهوری روسیه به ضرورت آغاز مذاکرات با آمریکا و ناتو برای تنظیم تضمین های حقوقی بین المللی برای امنیت روسیه که امکان گسترش ناتو به شرق و استقرار تسلیحات در کشورهای همسایه روسیه را ازبین ببرد، اشاره کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس