حاجی‌بابایی: یک بار برای همیشه بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کنیم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به غیر شفاف بودن بودجه شرکت‌های دولتی گفت:‌ مجلس و دولت کمک کنند تا یکبار برای همیشه این مسأله برای سال ۱۴۰۱ حل شود.

به گزارش مشرق، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش این کمیسیون در خصوص عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹ و عملکرد ۶ ماه نخست بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: سال ۱۳۷۵ وقتی گزارش تفریغ بودجه را در مجلس قرائت می‌کردیم ۹۰ درصد حرف‌های امروز را می‌زدیم و این نشان می‌دهد که آن زمان اشکالاتی در ساختار بودجه و شرکت‌های دولتی بوده که امروز هم همچنان است.

وی ادامه داد: شرکت‌های دولتی امروز به نحوی عمل کرده‌اند که اعداد و ارقام ارائه شده به مجلس واقعی نیست؛ یعنی مجلس ارقام واقعی آنها را نمی‌داند و مصوبه مجلس با عملکرد آنها تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید:

ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به هفته آینده موکول شد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: نمی‌دانیم چرا اسم ۱۵۰ مجموعه را شرکت گذاشته‌اند؟ چرا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با زیرمجموعه شرکت‌ها آمده است؟

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت است که ۹۵۰ هزار میلیارد تومان از آن برای شرکت‌های دولتی است و ۵۰ درصد بدهی شرکت‌های دولتی نیز مربوط به شرکت ملی نفت و پتروشیمی‌ها است.

وی با بیان اینکه هر روز بودجه هزینه‌ای شرکت‌ها افزایش می‌یابد، به مشخص نبودن سود و زیان برخی از این شرکت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: یک شرکت در یکسال ۱۷ هزار میلیارد تومان سود داشته است با این رقم چقدر می‌توان اشتغال ایجاد کرد؟‌!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بعد از ۴۲ سال رابطه شرکت ملی نفت، گاز و پتروشیمی‌ها با دولت شفاف نشده است، به درآمد ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی نفت اشاره کرد و گفت:‌ تا امروز یک ریال از این درآمد در بودجه حسابرسی نشده است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه نمی‌خواهیم در بودجه شرکت ملی نفت دخالت کنیم افزود: معلوم نیست سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت در کجا هزینه می‌شود؟

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  تأکید کرد: مجلس به دولت کمک کند که این مسأله حل شود چرا که علت همه مشکلات این است که بودجه شفاف نیست در کشور مشکل پول نداریم بلکه مشکل حسابرسی و شفافیت داریم.

نماینده مردم همدان در مجلس همچنین با بیان اینکه ۶۰ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود، گفت: به این رقم باید ۹۰ میلیارد دلار هزینه غیرشفاف رابطه شرکت‌ها با دولت را هم اضافه کرد و در مجموع باید با شفافیت، تکلیف این ۱۵۰ میلیارد دلار را معلوم کرد.

وی در پایان خواستار تشکیل یک کمیته تخصصی شد و گفت:‌با تشکیل این کمیته در این ۴ ماه که بودجه بررسی می‌شود بر روی شرکت‌های دولتی متمرکز شویم تا برای سال ۱۴۰۱ اعلام شود که بودجه این شرکت‌ها برای مردم شفاف شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بازنشسته فرهنگی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    همه چیز را شفاف کنید
  • AU ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    هرسال همین بحث مطرح میشه! حداقل از پارسال تاحالا! (شبیه بحث ها انتخابایت و جذب رایی شده! ) پس چرا رسیدگی نمی کنید؟! جوابش ساده است! حدود 30 ساله که مافیایی بزرگی پشت ان است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس