روسیه: دموکراسی آمریکا شکست خورده اما واشنگتن دنبال تحمیل آن به دیگران است

یک مقام ارشد روسیه‌ای گفته علی‌رغم شکست دموکراسی آمریکایی واشنگتن هنوز دنبال تحمیل آن به دیگران است.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد روسیه گفته شکست ارزش‌های آمریکایی در داخل این کشور باعث شده هدف خودخوانده این کشور برای ترویج دموکراسی در جهان با مشکل مواجه شود.

«یوری آوریانوف»، از مقام‌های ارشد شورای امنیت ملی روسیه از برگزاری نشست موسوم به «نشست دموکراسی» به میزبانی آمریکا انتقاد کرد و گفت: «نخبگان سیاسی در آمریکا دارند سعی می‌کنند خودشان را متقاعد کنند که کشورشان هنوز تنها ابرقدرت موجود است و سلطه جهانی‌شان چالش‌پذیر نیست و همه قدرت‌های جهان خودشان را فقط با واشنگتن همسو می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «در زبان روسیه‌ای ضرب‌المثلی هست که می‌گویند کسانی که کاری را خودشان انجام می‌دهند دیگران را درباره آن موعظه می‌کنند.  این کاری است که آمریکا انجام می‌دهد: آنها در ایجاد دموکراسی در خانه شکست خورده‌اند اما خیلی مشتاقند که این کار را در کشورهای دیگر انجام دهند.

او اضافه کرد: «رهبران آمریکا چه کار دیگری می‌توانند انجام دهند؟ فقط می‌توانند به بازی‌های ایدئولوژیک رو بیاورند تا خودشان و دیگران را مجاب کنند که آمریکا هنوز الگوی دموکراسی است و از حق اخلاقی برای تعیین اینکه کدام کشورها در این الگو می‌گنجند و کدام‌ها را نمی‌توان دموکراسی نامید برخوردار است.»

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا از ۱۱۰ کشور برای شرکت در یک نشست مجازی موسوم به «نشست دموکراسی» که از امروز آغاز شده دعوت به عمل آورده است.

چند روز پیش هم یک اندیشمند آمریکایی از این ایده انتقاد و تصریح کرد که واشنگتن اکنون در جایگاهی نیست که نشست دموکراسی را رهبری کند.

 «استفان والت»، استاد دانشگاه هاروارد، نظریه‌پرداز و نویسنده مطرح آمریکایی در یادداشتی نوشت: «چون راه واقعی بازارگرمی برای دموکراسی-چنانچه خود بایدن هم اذعان کرده- این است که نشان بدهیم جوامع دموکراتیک می‌توانند عملکرد بهتری نسبت به بدیل‌های استبدادی‌شان داشته باشند. این به معنای آن است که این جوامع بایستی بتوانند همزمان با حفظ آزادی‌ها و منزلت‌های شهروندی که دموکراسی‌های واقعی به آنها متکی هستند  زندگی‌های مرفه‌تر، امن‌تر و رضایت‌بخش‌تری برای شهروندان خودشان ایجاد کنند.»

اندیشمند آمریکایی در ادامه با اشاره به چند دلیل تأکید کرده که آمریکا در جایگاه مناسبی برای رهبری این تلاش قرار ندارد. او می‌نویسد: «متأسفانه، ایالات متحده در حال حاضر در جایگاه مناسبی برای هدایت این مسئله قرار ندارد. واحد "اطلاعات اقتصادی" قبل از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ رتبه ایالات متحده را به "دموکراسی‌های معیوب" تنزل داد و از آن زمان هیچ اتفاقی رخ نداده که این جایگاه تغییر کند.»

وی در ادامه با اشاره به مخالفت برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه با نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌نویسد: «بر عکس، یکی از دو حزب سیاسی اصلی آمریکا هنوز از پذیرفتن اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ قانونی بوده امتناع می‌کند و هنوز در تلاش است هنجارهای دموکراتیک را فرسوده کرده و انتخابات آتی را به سمت و سوی مطلوب خودش هدایت کند.»

استفان والت در ادامه نوشته فهرست شرکت‌کنندگان در این نشست به صورتی «دلبخواهانه و ناسازگار» انتخاب شده‌اند. او به طور مشخص به مورد مجارستان و جمهوری کنگو اشاره کرده و نوشته اینکه مجارستان علی‌رغم داشتن رتبه‌ای بهتر در «فریدم هاوس» دعوت نشده در صورتی که جمهوری کنگو دعوت شده جای سوال دارد.

استفان والت تصریح کرده برگزاری این نشست هم نشان‌دهنده دو مشکل تکرارشونده در سیاست خارجی آمریکا است: «ناتوانی در تعیین اولویت‌های روشن و پایبندی به آنها و تمایل به وضع اهداف بلندپروازانه و ناتوانی در اجرایی کردن آنها.»

برگزاری این نشست پیش از این با انتقاد روسیه و چین روبرو شده است. سفرای چین و روسیه در آمریکا چند روز پیش برگزاری این نشست را عامل تفرقه بین‌المللی و در تناقض با روند تحولات جهان مدرن توصیف کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    دموکراسی شکست خورده آمریکا؟! دیکتاتوری موفق پوتین؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس