کد خبر 1311859
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
چین : آمریکا دموکراسی را به ابزار و سلاح تبدیل کرد

تهران- ایرنا - دولت چین ضمن انتقاد از اقدام آمریکا برای برگزاری "اجلاسی برای دموکراسی"، اعلام کرد که این کشور ارزش های واقعی دموکراسی را از بین برده و بیشتر سعی دارد از آن به عنوان ابزار و سلاحی علیه دیگران استفاده کند.

به گزارش مشرق، سخنگوی این وزارت خانه امروز در بیانیه ای ضمن انتقاد از آمریکا برای برگزاری "اجلاس برای دموکراسی"، نوشت: آمریکا خط و مشی ایدئولوژیکی خود را ترسیم می کند و از دموکراسی به عنوان ابزار و سلاحی علیه دیگران  استفاده می کند.

وی افزود: آمریکا در پی بدست آوردن بهانه هایی برای حمله به دیگران با ابزار دموکراسی، این مفهوم اجتماعی و سیاسی را بی اثر می کند تا توجه ها را از مسائل و مشکلات کشور خود به سمت دیگری منحرف سازد و در عین حال سلطه خود را بر جهان حفظ و سیستم بین المللی  و در مرکز آن سازمان ملل متحد را تضعیف کند. این حرکت آمریکا از سوی جامعه جهانی پذیرفتنی نیست.  

آمریکا چراغ راه دموکراسی نیست و مدل دموکراسی آمریکایی از ذات و جوهر اصلی خود منحرف شده است. این دموکراسی مملو از مسائل و مشکلاتی از جمله سیاست های مالی، سیاست های هویتی، قطبی سازی سیاسی، شکاف اجتماعی و طبقاتی و تنش های افراطی  است که روز به روز بدتر می شود. این مدل دموکراسی بازی برپایه و محور پول برای ثروتمندان است. چنانچه ۹۱ درصد برندگان انتخابات پارلمانی در این کشور، نامزدهای انتخاباتی با حمایت مالی بیشتر می باشند. انتخابات آمریکا روی کاغذ به شکل "هر فرد یک رای" است اما در واقعیت "قانون اقلیت نخبه" برای هر یک از انتخابات های این کشور در جریان است.  

در ادامه این بیانیه آمده است: شکل ناکارآمد دموکراسی آمریکایی حقیقتی است که نمی توان آنرا پنهان کرد. برای مثال اتفاقی که برای «جورج فلوید» و نحوه مرگ او افتاد اعتراضات بزرگی را در پی داشت. سپس ناکارآمدی غم انگبز در کنترل و مهار همه گیری ویروس کرونا و واقعیت ناگوار اینکه ثروتمندان در این کشور هر روز ثروتمندتر می شوند و فقیرها فقیرتر، نشانگر معایب بزرگ این دموکراسی است.  

بدین ترتیب این سوال مطرح می شود که آیا دموکراسی آمریکایی موفق و خوب است؟ ۷۲ درصد مردم آمریکا در یک نظرسنجی معتقدند در سال های اخیر نوع دموکراسی آمریکایی نمونه خوبی برای دیگر کشورها نیست و ۸۱ درصد نیز فکر می کنند خطرهای داخلی بزرگی آینده دموکراسی آمریکا را تهدید می کنند.  

در نظرسنجی دیگری از سراسر دنیا درباره کارآمدی دموکراسی آمریکایی آمده است ۴۴ درصد پاسخ دهندگان از سراسر جهان، آمریکا را بزرگترین تهدید برای دموکراسی جهانی می دانند. حتی در میان متحدان آمریکا، بیشتر مردم در این کشورها این دموکراسی را بسیار سست می بینند. به علاوه ۵۲ درصد مردم در اروپا معتقدند سیستم دموکراسی در آمریکا از کار افتاده است.

به عنوان یکی از ارزش های مشترک انسانی در همه کشورهای دنیا، دموکراسی حق تمامی مردم دنیاست و نباید محدود به برخی کشورها باشد. چه کشوری با سیستم های دموکراتیک اداره شود و یا با سیستم های دیگر، اساس مفهوم دموکراسی می گوید که تنها مردم آن کشور باید درباره نحوه اداره کشور خودشان تصمیم بگیرند و نه با اشاره کشوری دیگر و قدرتی از خارج. مسیر دموکراسی باید به شکل مستقل توسط مردم و با واقعیت های ملی خودشان اتفاق بیفتد.  

در پایان این بیانیه آمده است: دموکراسی چین با تمامی شرایط و واقعیت های کشور سازگاری دارد. دموکراسی در چین، دموکراسیِ مردم است و ذات و محوریت آن از دل مردم این کشور می آید. دموکراسی در چین تمامی مسائل از جمله انتخابات، تصمیم گیری ها، مدیریت و بازبینی ها را دربر می گیرد و تمامی مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجنماعی و محیط زیستی را پوشش می دهد. صدای مردم همواره شنیده می شود. "

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس