کمیته صیانت از حقوق ملت در کمتر از یک ماه آینده تشکیل می‌شود

دبیر ستاد حقوق بشر از تشکیل کمیته صیانت از حقوق ملت در کمتر از یک ماه آینده با هدف شناسایی فرایندهایی که مخل حقوق مردم است، خبر داد.

به گزارش مشرق، کاظم غریب آبادی روز شنبه در نشست «حقوق بشر؛ تشویق مدافعان و تعلیم ناقضان» که در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، با طرح این پرسش که جمهوری اسلامی ایران موافق حقوق بشر یا مخالف آن است، افزود: ما به عنوان یک کشور اسلامی اعتقاد داریم، حقوق بشر ریشه در ادیان الهی از جمله دین مبین اسلام دارد، همچنین در قانون اساسی یک فصل به حقوق ملت اختصاص یافته و اقدامات بسیار متنوعی از ابتدای انقلاب اسلامی در این زمینه در کشور انجام شده است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مخالف حقوق بشر نیست بلکه موافق و مدعی حقوق بشر است و حقوق بشر هم فقط ابعاد سیاسی و مدنی ندارد بلکه ابعاد گسترده ای دارد در حالیکه همواره این اشتباه مصطلح وجود دارد که بر ابعاد مدنی و سیاسی حقوق بشر تمرکز می‌شود.

غریب آبادی اظهارداشت: درست است که برخی ابعاد حقوق سیاسی و مدنی گستره زیادی دارد و بسیاری از حقوق مردم یک کشور را در بر می گیرد اما بسیاری از ابعاد حقوق بشر ابعاد شخصی دارد مانند حقوق اقتصادی و فرهنگی که این حقوق ابعاد گسترده ای دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: بارها تاکید کرده ام که اگر حتی ما هیچ تعهد بین المللی هم نداشته باشیم و عضو هیچ کنوانسیون حقوق بشری هم نباشیم اما الزامات دینی و قانونی در کشور داریم و در جهت ارتقا و حمایت از حقوق بشر گام برمی داریم.

وی ادامه داد: حساسیت هایی نسبت به این واژه (حقوق بشر) در کشور وجود دارد و پیشنهاد دادم که از کلمه «حق الناس» به جای حقوق بشر استفاده شود زیرا حق مردم حقوق بشر است و فرقی ندارد و طبق حقوق اسلامی ملزم به اجرا و تامین حق الناس هستیم.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: ستاد حقوق بشر فراقوه ای است و نمایندگان سه قوه در این ستاد حضور دارند و منحصر به قوه قضاییه نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: برنامه ای در ستاد حقوق بشر طراحی شده که علاوه بر ورود به موضوعات حقوق بشری در عرصه بین المللی، در داخل کشور هم فعال شویم زیرا این فعالیت را و در جهت ارتقای حقوق بشر ضرورت می دانیم.

غریب آبادی گفت: برنامه دیگری در زمینه آموزش حقوق بشر را تدارک دیده ایم که البته صرفا ناظر بر دستگاه قضایی نیست و موضوع جدیدی هم نیست.

وی با اشاره به گسترش آموزش حقوق بشر افزود: از طریق رسانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها موضوعات حقوق بشری را در جامعه آموزش خواهیم داد.

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: البته همواره در مقابل هر حق، تکلیف وجود دارد بنابراین آموزش‌هایی که قرار است ارائه شود همراه با تکلیف خواهد بود.

غریب آبادی افزود: رسیدگی به شکایات از جمله موضوع دیگری است که پیگیری می کنیم و اگر مردم شکایتی از نهادها و سازمان ها داشته باشند به ستاد حقوق بشر ارسال می کنند و ستاد از طریق مکاتبات با دستگاهها این موارد را رسیدگی می کند.

وی تصریح کرد: همه شهروندان علاوه بر حقوقی که دارند تکالیفی هم دارند و باید با آن‌ها آشنا شوند و ما نمی‌توانیم در یک نقطه متوقف شویم بلکه باید به سمت تعالی و پیشرفت حرکت کنیم و هیچ نقطه پایانی برای حقوق بشر و شهروندی وجود ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهارداشت: اکنون فرصت مناسبی در کشور ایجاد شده و نمی خواهم بگویم قبلا نبوده اما هر سال رو به جلو حرکت می کنیم و اکنون هر سه قوه در جهت احقاق حقوق مردم جدی هستند و هیچگاه مانند اکنون انسجام در رسیدگی به درخواست ها برای اجرا و احقاق حقوق مردم وجود نداشته است و این موضوع فرصت است.

غریب آبادی گفت: اکنون رئیس قوه قضاییه به عنوان مدعی حقوق مردم وارد شده و فرایندهای اشتباه را شناسایی و پیگیری می کند و دستورات لازم را صادر و حتی نظارت بر روند امور دارد بنابراین فرصت متعالی برای حقوق بشر و احقاق حقوق مردم ایجاد شده و در قوه مجریه و مقننه هم به همین ترتیب است.

دبیر ستاد حقوق بشر با انتقاد و اعتراض به رویکردهای سیاسی حقوق بشر اظهارداشت: متاسفانه از حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌شود و سوال این است که چرا ایران باید گزارشگر ویژه و قطعنامه حقوق بشری داشته باشد اما برای بسیاری از کشورهای غربی که ناقض حقوق بشر هستند موضوعی مطرح نمی‌شود؛ کانادا که بانی قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران است، خود ناقض حقوق ملت ایران است باعث نقض حقوق ۴۰۰ هزار ایرانی ساکن کانادا شده و به هیچ وجه همکاری برای ارائه خدمات کنسولی به این افراد نیست حال اگر یک نفر به زندان بیفتد یا حکمی جاری شود آنها داد اعتراض حقوق بشری سر می دهند.

غریب آبادی با تاکید بر حرکت برای ارتقای حقوق بشر افزود: از همه سازمان ها و ارکانی که در داخل کشور دغدغه حقوق ملت دارند برای همکاری دعوت می کنیم تا حقوق بشر به صورت صحیح دنبال شود و وقتی به عرصه بین المللی وارد می‌شویم باید متحد باشیم و باید دربرابر ادعای دروغین غربی‌ها اتحاد داشته باشیم و انتقادات ما برای خودمان است و ارتباطی به غربی‌ها ندارد.

نشست «حقوق بشر؛ تشویق مدافعان و تعلیم ناقضان» با حضور کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، رضا خشنودی معاون دادستان کل کشور، جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز و جمعی از وکلا و حقوقدانان در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، در این نشست تفاهم نامه همکاری میان ستاد حقوق بشر و کانون وکلای دادگستری مرکز منعقد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس