طرف‌های غربی در مقابل ابتکار عمل ایران دست بسته ماندند

شنیده ها حاکی از آن است که در دور جدید مذاکرات در وین برای رفع تحریم‌ها، طرف‌های غربی در مقابل ابتکار عمل ایران دست بسته مانده‌اند و باز هم به میز مذاکره بازگشته و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیات شده‌اند.

به گزارش مشرق، شنیده ها حاکی از آن است که در دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم‌ها که دیروز (پنجشنبه) با نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد، طرف‌های غربی در مقابل ابتکار عمل ایران دست بسته ماندند.

بعد از اینکه هیأت ایرانی در دور قبلی مذاکرات در چهارشنبه شب دهم آذر ماه دو سند شامل رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای را به طرف‌های مقابل ارائه داد و طرف‌های اروپایی عضو برجام برای مشورت با کشورهای متبوع و به درخواست آمریکا به پایتخت‌هایشان مراجعت کردند و عملا جلسات کارگروه‌ها متوقف ماند، حال از روز گذشته بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام باز هم به میز مذاکره بازگشته‌اند.

آن‌گونه که علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز دیشب در اظهاراتی اعلام کرد که  آن‌چه امروز احساس کردم با چیزی که روز جمعه احساس کردم متفاوت بود. احساسم این بود که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگوهای موثر و نتیجه بخش را پیدا کرده است.

در همین خصوص نیز خبرنگار خبرگزاری فارس مطلع شد که طرف‌های مقابل به خصوص اروپایی‌ها در حال گفت‌وگو درباره پیشنهادهای ایران هستند و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیات شده‌اند.

البته علی باقری نیز امروز اعلام کرد که جلسات برای بررسی پیشنهادات ایران از شب گذشته در جریان است.

به گزارش مشرق، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان) و به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به منظور گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها علیه ایران بعدازظهر دیروز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.

طرفین در این نشست درباره نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و تبادل نظر پرداختند.علی باقری نیز ضمن تشریح مبانی پیشنهادات ایران، بر جدیت و حسن نیت ایران در گفت‌وگوها تأکید کرد.

در این نشست مقرر شد گفت‌وگوها در خصوص متون در سطوح مختلف ادامه یابد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز شب گذشته در پستی در اینستاگرام با بیان اینکه امروز وقت عمل است و برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می کنیم، اعلام کرد: اگر غرب با حسن نیت، ابتکار عمل و ایده های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقینا شاهد پیشرفت سریع خواهیم‌ بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 5
    والا ما یه چیز دیگه شنیدیم! رویترز میگه ایران قبول کرده ادامه مذاکرات برجامی حسن روحانی رو دنبال کنه
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      5 0
      رویترز معلومه دروغ میگه خب!!! شما منبع خبریت دشمنای کشورتونه؟!!
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    2 5
    نماینده ی روسیه گفته مذاکرات بر اساس ۶ دور قبل ادامه پیدا می کنه. التماس صداقت
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      1 0
      کجا گفت، ما نشنیدیم؟!!
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      خوب عزیزم وقتی نماینده خودمون هم در مذاکرات(باقری) گفت که بسته پیشنهادی ایران بر اساس 6دور مذاکرات قبلی بوده که البته بعضی موارد حذف شده و بعضی موارد اضافه شده چرا شما از نماینده روسیه و رویترز نقل قول میکنید؟؟؟
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • طوبی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    8 0
    تشخیص اینکه کی راست میگه کی دروغ خیلی سخت نیست،وقتی اسرائیل از روند مذاکرات عصبانیه و سه دولت انگلیس،فرانسه وآلمان هرکدوم به نحوی ابراز نارضایتی میکنن مبین دست بسته بودنشونه دیگه،ازطرفی مدام میگن عجله کنیدزمان نداریم یعنی چی؟! هشت سال طفره رفتن زمان کم نیاوردن؟؟!!!
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      4 0
      احسنت ، البته برای فهم این مطالب منطقی شما کمی عقل لازمه که غربگداها از داشتنش محرومن، کاریش نمیشه کرد!!!
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    حتی اگر معاملات،مبادلات بازار وتجارت خارجی رامثل قرنهای قبل ازاستفاده از(ضرب سکه،سفته،چک،برات،پول...)براساس پایاپای یا حتی ارزدیجیتال درنظر بگیریم،افزایش ارزش دلار وکاهش ارزش تومان(بعلت تله برجام،دشمنیها،اشغالها،تحریمها،تحمیل ها،غارتها،زورگوئیها،جلوگیری ازانواع پیشرفتها...)را میتوان به فرصت تبدیل کرد تا دشمنان وخائنین داخلی وخارجی نتوانند سواستفاده کنند وایران را دردام برجام وضعیف کردن بیاندازند ومیتوان با یک فرمول طلایی مشکل را حل کرد،مثلا(وقتی۱کیلو زعفران یا۱۰۰کیلوپسته یا۱۵بشکه نفت یا۱۵تن سیمان ویا۱پهپاد نظامی....ایرانی معادل یک گوشی آیفن یا یک سیپیو هست)بعداز افزایش ارزش دلار وکاهش ارزش تومان،بازهم(۱کیلوزعفران یا۱۰۰کیلوپسته یا۱۵بشکه نفت یا۱۵تن سیمان ویا۱پهپاد نظامی...ایرانی معادل یک گوشی اپل هست بلکه بیشتر)ولی باید چندتا کارومدیریت دقیق؛سریع وتابلوی تغییرات لحظه ای وبه روزانجام دادتا تحریمها به ایران ضربه نزند-۱-به لحاظ کمی وکیفی ایران باید تولیداتش را بیشتر کند-۲-ارزش پول وپس اندازهای خرد،درآمد وحقوق مردم را بهمان نسبت وفرمول افزایش داد-۳-به نسبت لازم ازاقشار(بی پول،بی درآمد،بی حقوق،بی بیمه،بیکار...)حمایت شود-۴-هرنیم سال یا سال ویا...صفرهای اضافی تومان را طبق (فرمول طلایی واون نسبت بدست آمده)در تومان جدید،کاهش دادبا افزایش وحفظ ارزش تومان قبلی-۵-بقیه چیزها هم مثل(مالیات،عوارض، دارائیها وسهام مختلف مردم)خودبخود افزایش پیدا میکند که اقشار مختلف علی الخصوص اقشار ضعیفتر با حمایت بیشتر برخوردار میشوند-۶-مایحتاج مردم که درداخل تولید میشودو ازیارانه،آب و...مملکت به سختی تولید میشودنباید صادر وقاچاق شود-واردات مایحتاج مردم نیز پایاپای یا.... انجام وراحت شود،روشهای(اقتصادانتظاری،هیجانی، انقباضی،انبساطی،رکودتورمی وغیر تورمی،دستوری،عدم شفافیت وجلوگیری ازفضاهای مجازی...)حذف وبه(محاسبات دقیق قیمتی،کنترلی،فرصت،سرعت ورشداقتصادی....)تبدیل شود
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    3 0
    مبنا برجام و بازگشت آمریکاست . دوره های قبلی که همش کنار رفتنی نیست . الان هم با مرور گذشته دو طرح ایران ارائه شده . خب انتظار داشتند التماس کنیم و مانند گذشته رئیس جمهور و مقامات مذاکره کننده . مقداری خواسته داشته باشند و اونها با ناز و غمزه با شرط و شروط جدید . دست چربی بر لب و دهان ما بمالند و یا دود کبابی بخوردمان دهند . اما همانگونه رهبرمان فرمودند و ملت پشتیبانی . رفع کامل تحریم ها و ضمانت و راستی آزمائی و پرداخت خسارت . . یعنی ما از پا در نیامدیم و همچنان استوار میاستیم . و حق خود را میخواهیم . و میگیریم. ..این کجا و آن کجا .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس