کد خبر 1311213
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
سیگنال‌های خطرناک از طرح آمریکا برای فعال کردن تروریسم در لبنان

اطلاعات حاکی از وجود طرح خطرناکی با مدیریت آمریکا و متحدانش جهت ایجاد ناامنی در لبنان با هدف ضربه زدن به حزب الله است.

به گزارش مشرق، تلاش‌های ایالات متحده برای تضعیف حزب‌الله و از بین بردن محبوبیت آن در جامعه لبنان به شکل کلی و در میان اهل تشیع به شکل ویژه از چند دهه گذشته همچنان ادامه داشته است. ۲ شکست خفت بار رژیم صهیونیستی از مقاومت لبنان در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ دو ایستگاه مهمی بود که واشنگتن و تل آویو در آنها متوجه شدند تقابل نظامی مستقیم با حزب الله نتیجه عکس داده و صرفا تهدیدها علیه اسرائیل را افزایش می دهد.

شکست نظامی محور آمریکایی-صهیونیستی مقابل حزب الله

از همین رو محور آمریکایی-صهیونیستی بعد از جنگ جولای ۲۰۰۶ تصمیم گرفت تا استراتژی تقابل غیرمستقیم با حزب الله را در دستور کار خود قرار دهد. در دهه گذشته و زمانی که ائتلاف غربگرای ۱۴ مارس و سایر هم پیمانان آمریکا و عربستان بر لبنان حاکم بودند، شرایط واشنگتن برای سیطره بر این کشور به مراتب بهتر از دوره کنونی بود اما این اوضاع خیلی دوام نداشت.

هم زمان با آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ که درواقع یک جنگ جهانی با ابزار تروریسم ضد نظام سوریه بود، طرفهای اصلی مشارکت کننده در این جنگ یعنی آمریکا و عربستان و سایر متحدانشان تصمیم گرفتند تا این فرصت را برای تحقق اهداف خود ضد سایر گروه‌های مقاومت به ویژه حزب الله، غنیمت بشمارند.

مهمترین هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی در این دوره ضد مقاومت لبنان، توقف پروژه موشکهای دقیق حزب الله به هر روش ممکن بود. اما علیرغم همه تلاشهای تل آویو و واشنگتن هیچ خللی در روند ادامه و توسعه این پروژه حزب الله به وجود نیامد؛ پروژه‌ای که اکنون بزرگترین کابوس صهیونیستهاست.

توطئه آمریکا برای تکرار سناریو بحران سوریه در لبنان

انتقال تروریسم به لبنان و تکرار سناریو بحران سوریه نیز از جمله دیگر برنامه‌های آمریکا و اسرائیل ضد لبنان و حزب الله بود تا از تروریستها به عنوان نیروهای نیابتی خود علیه مقاومت لبنان استفاده کنند. درواقع تلاش برای ورود تروریسم به لبنان بخشی از پروژه آمریکا موسوم به «هرج و مرج خلاق در خاورمیانه» بود تا با این روش لبنان را به ویرانی و هرج و مرج کشانده و در نهایت بتواند از آشفتگی اوضاع این کشور برای تضعیف یا نابودی مقاومت سوءاستفاده کند.

اما هوشیاری حزب الله بار دیگر پروژه آمریکایی-صهیونیستی را ناکام گذاشته و مانع از جولان تروریستها در داخل لبنان شد.

پرواضح است که توطئه‌های آمریکا ضد حزب الله صرفا به تجاوزات رژیم صهیونیستی و تلاش برای انتقال تروریسم به لبنان محدود نمی‌شود. محاصره خفقان آوری که سالهاست واشنگتن ضد لبنان تحمیل کرده و شرایط زندگی برای مردم این کشور را که در بدترین بحران تاریخ خود به سر می‌برند، روز به روز وخیم تر می‌کند و همچنین تحریمهای غیرقانونی و بی اساسی که گاه و بی گاه ضد شخصیت‌ها و موسسات مرتبط با حزب الله اعمال می‌شود؛ همگی در چارچوب پروژه ضد مقاومتی آمریکا و متحدانش طبقه بندی میشود.

جنگ نرم آمریکا در لبنان

ایلات متحده تلاش کرد تا با سیاست تحریم و محاصره، مردم لبنان را بین ۲ گزینه گرسنگی یا دست کشیدن از حمایت حزب الله قرار دهد؛ اما نتیجه معکوس شد؛ جایی که حزب الله به خوبی توانست تهدید و چالشها را تبدیل به فرصت کند.

نمونه این امر را در ابتکار مقاومت لبنان برای نجات مردم از بحران سوخت دیدیم؛ جایی که بعد از ورود سوخت از جمهوری اسلامی ایران به لبنان، آمریکا مجبور شد طرحی برای انتقال گاز از مصر و برق از اردن به لبنان تهیه کند.

البته این همه برنامه‌های آمریکا نیست و واشنگتن از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به حزب الله و تحقق اهدافش ضد این جنبش دریغ نکرده است. «جنگ نرم» عنوان بعدی پروژه ایالات متحده ضد مقاومت در لبنان است که بازتاب آن در فعالیت برخی انجمن‌ها و موسسات غیردولتی وابسته به آمریکا در لبنان و همچنین طیف بزرگی از سیاستمداران و رسانه‌ها دیده می‌شود.

اخیرا موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گزارشی تحت عنوان «مهار حزب الله» منتشر کرد که شامل یک برنامه عملیاتی برای مهار حزب الله از طریق نفوذ به جامعه مقاومت و طرفداران آن است.

عناوین این پروژه آمریکایی شامل موارد زیر می‌باشد:

- ایجاد درگیری در محافل داخلی حزب‌الله و گزینه‌های سیاسی آن.

- ایجاد فاصله میان حزب‌الله و جامعه شیعه.

- قرار دادن جنبش امل مقابل حامیان حزب الله.

-نفوذ در میان گروه‌های وابسته به نجف.

- نفوذ در میان عشایر منطقه البقاع و به ویژه انجمن‌های کسب و کار.

- یافتن جایگزین‌های اقتصادی برای تجارت شیعیان در لبنان.

- نفوذ در میان شیعیان از طریق کمک‌های بشردوستانه.

- ادامه تحریم همپیمانان حزب‌الله در لبنان.

برنامه جدید و خطرناک آمریکا علیه مقاومت چیست؟

اما اخیرا هم زمان با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی لبنان، بُعد جدیدی از طرح آمریکا ضد حزب الله افشا شده است. علاوه بر کمپین‌هایی که آمریکا و عربستان و سایر دشمنان حزب الله با هدف تخریب چهره مقاومت در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان به راه انداخته اند، برخی منابع آگاه لبنانی فاش کردند که طرحی برای ترویج افراط گرایی و پیوستن جوانان لبنانی به گروه‌های افراطی با هدف ضربه زدن به حزب الله طراحی شده است.

آمار نهادهای رسمی لبنان نشان می‌دهد که در چند ماه اخیر قاچاق اسلحه در این کشور به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و افرادی که این سلاح‌ها را تهیه می‌کنند به طرز مشکوکی ناپدید می‌شوند.

 منابع امنیتی لبنان گزارش دادند که برخی خانواده‌ها در شمال این کشور برای گزارش رفتار مشکوک پسران خود به اداره اطلاعات ارتش مراجعه می‌کنند. این منابع فاش کردند که بیش از ۳۵ جوان بین ۱۶ تا ۲۰ سال حدود یک سال پیش خانه‌های خود را در شمال ترک کردند و بعداً به خانواده‌های خود اطلاع دادند که در سوریه و عراق به داعش پیوسته‌اند و تعدادی از آنها برای خانواده هایشان پول می‌فرستند.

افزایش پدیده فقر و بیکاری در میان جوانان لبنانی و همچنین شرایط نامساعدی که خارجی‌های مقیم این کشور از جمله آوارگان سوری دارند عرصه مناسبی را برای آمریکا جهت تحریک این افراد ضد حزب الله فراهم کرده است. اطلاعات فاش شده نشان می‌دهد که اغلب این گروه از جوانان توسط حزب «سمیر جعجع» هدایت می‌شوند و آمریکا در تلاش برای تشکیل ائتلافهای افراطی از طریق آنهاست.

در همین راستا ناظران دور از هرگونه دیدگاه نژادپرستانه و فرقه‌ای به پیامدهای منفی حضور آوارگان سوری در لبنان اشاره کرده و هشدار می‌دهند علاوه بر بار اقتصادی بالایی که ادامه حضور آنها در لبنان به این کشور تحمیل کرده، آمریکا از آوارگان سوری و شرایط وخیم آنها به عنوان کارتی جهت انجام تحرکات افراطی ضد مقاومت سوء استفاده می‌کند. به ویژه اینکه همواره ردپای برخی آوارگان سوری در اغلب آشوبهایی که از زمان اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ در لبنان به وجود آمد، دیده می‌شود.

علاوه بر آن اطلاعات حاکی از گذراندن دوره‌های تخصصی این جوانان لبنانی و سوری در زمینه فعالیت‌های نظامی یا امنیتی است.

با افزایش سطح تنش‌های سیاسی داخلی در لبنان خطر پروژه جدید آمریکا با سوءاستفاده از این افراد بیشتر می‌شود؛ به ویژه اینکه ممکن است نهادهای امنیتی لبنان خطر مسلح بودن برخی افراد را نادیده گرفته و این موضوع را در سایه شرایط متشنج لبنان و احتمال بروز درگیری داخلی طبیعی بدانند. ناظران هشدار می‌دهند که اکنون مسئله اصلی صرفا مربوط به هرج و مرج داخلی در لبنان نیست بلکه خطری به نام تروریسم، لبنان را تهدید می‌کند.

علاوه بر آن شرایط آشفته لبنان این امکان را برای گروه‌های افراطی مذکور فراهم می‌کند تا بعد از انجام تحرکات تروریستی در لبنان، این اقدامات را به معترضان لبنانی و به شکل ویژه طرفداران مقاومت نسبت دهند. برخی کارشناسان حتی درباره یک توطئه خطرناکتر هشدار می‌دهند مبنی بر اینکه ممکن است این گروه‌های افراطی بخواهند سلاح خود را با سلاح مقاومت در لبنان مقایسه کنند.

این هشدار موید آن است که آمریکا قصد دارد برنامه جدید خود با هدف خلع سلاح حزب الله در لبنان را، با ابزار تروریسم و افراط گرایی اجرا کند.

در چنین شرایطی بیش از همه، ارتش و نهادهای امنیتی لبنان وظیفه دارند در برابر هرگونه رفتار مشکوکی هوشیار باشند و بدانند توطئه‌های آمریکا در لبنان صرفا حزب الله را هدف قرار نمی‌دهد و در صورت سهل انگاری مسئولان مربوطه، بهای سنگینی به همه لبنانی‌ها تحمیل خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس