کد خبر 1310692
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
ارز دارو

اختصاص ارز ترجیحی به دارو در سال‌های اخیر باعث بروز مشکلات مختلفی برای بیماران شده است، اما حذف آن هم مخالفانی دارد که معتقدند با حذف ارز دولتی قیمت دارو چند برابر می‌شود.

به گزارش مشرق، در سال‌های اخیر، تأمین و توزیع دارو از یک طرف با کمبودهایی در داروخانه‌ها مواجه بود و از طرف دیگر شاهد احتکار و قاچاق معکوس دارو بودیم.

دکتر عبدزاده، رئیس هیأت مدیره سندیکای صنایع داروهای انسانی گفت: ارز ترجیحی باعث شده تا برخی واردکنندگان بتوانند فاکتورها را بیشتر از رقم واقعی ارائه دهند و از مابه التفاوت نرخ ارز سوءاستفاده کنند، از طرفی اگر به طور مثال قیمت یک دارو یک دلار باشد و در داروخانه‌ها با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش برسد.
او افزود: چنانچه این دارو از کشور خارج شود ارزش آن بالاتر از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان می‌شود و همین امر باعث قاچاق معکوس می‌شود، ما باید منابع را به جای تخصیص ارز ترجیحی در واردات به سمت بیمه‌ها ببریم و چتر بیمه را گسترده‌تر کنیم تا بیمه‌ها از بیمار به طور مستقیم حمایت کنند، این کار جلوی سوءاستفاده‌ها را می‌گیرد و باعث می‌شود مردم هم آسیب نبینند.
گروهی دیگر هم معتقدند اختلاف ارز ترجیحی و آزاد حتی باید از این هم بیشتر شود و به بالای ۲۵ برابر برسد.
فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارو گفت: اگر نرخ ارز دارو از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به هزار تومان کاهش یابد، این کاهش در ابتدای زنجیره تأمین باعث می‌شود حجم پول در زنجیره تأمین کوچک‌تر و قیمت محصول نهایی کمتر شود.
در سیاست‌های کلی نظام سلامت تأکید شده است که منابع باید در اختیار بیمه‌ها باشد و آنها به‌طور مستقیم هزینه‌های بیماران را پوشش دهند.
کاظم میکائیلی، عضو دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور گفت: انتقال منابع به بیمه کار پیچیده‌ای نیست و ما در سال‌های گذشته هم این تجربه را داریم و شاهد بودیم اگر به‌جای تخصیص ارز به ابتدای زنجیره یعنی واردکنندگان این منابع را به انتهای زنجیره یعنی بیمه‌ها ببریم، تأثیری بهتری در حفظ سلامت و پرداختی بیماران دارد.
با حذف ارز دولتی بسیاری از کمبودهای دارویی برطرف خواهد شد، زیرا دیگر نیاز نیست تأمین کنندگان منتظر تخصیص‌های بانک مرکزی باشند، از طرفی حذف ارز دولتی باعث می‌شود تا سازمان غذا و دارو به‌جای این که وقت خود را صرف نظارت بر ارز دولتی کند، به وظایف اصلی خود در حوزه کنترل کیفیت و تأمین دارو بازگردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    به جای نظارت بر ۱۲۶۵ شخص حقیقی و حقوقی که ۹۰ درصد ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته اند وزرا برای راحتی کار خود و دولت برای تامین کسری بودجه خود به فکر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و دارو حذف شود و قیمت آنها سه برابر یا بیشتر شود در این شرایط سخت معیشتی دیگر سفره فقرا به کلی از بین خواهد رفت اگر دولت انقلابی این باشد که من اشتباه کردم به آن رای دادم این سیاست ها که همان سیاست های لیبرال اقتصادی روحانی بود ما برای ادامه نیافتن سیاست های لیبرالی اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی به آقای رئیسی رای دادیم به احتمال زیاد اگر بعضی از این وزرای لیبرال مثل خاندوزی و مخبر نظرات خود را بر آقای رئیسی بقبولانند و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرا شود باعث شوک تورمی و اعتراضات خیابانی مثل آبان ۹۸ خواهیم بود چون مردم دیگر تحمل گرانی های دیگر را ندارند در صورتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی موفق خواهد بود که دولت سیستم توزیع کالاهای اساسی با استفاده از کالا کارت الکترونیکی را راه اندازی کند یعنی به هر فرد نیازمند سهمیه ماهانه مرغ و روغن نباتی توسط فروشگاههای زنجیره ایی که زیاد هم هستند طبق قیمت قبلی داده شود این طوری دولت خواهد توانست سفره مردم را از دست بازار یعنی دلالان خارج کند و گرنه وضعیت بدتر از دولت قبل خواهد شد و مردم ناامید خواهند شد در شرایط جنگ اقتصادی بهتر است معیشت و سفره مردم با کالابرگ الکترونیکی تامین شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس