امیرعبداللهیان: در مذاکرات جدی هستیم/ انتظار داریم پیشنهادات منطقی ایران به دقت بررسی شود

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در مذاکرات وین جدی هستیم و تلاش هیات ایرانی تحقق لغو تحریمها است. گفت: انتظار داریم پیشنهادات منطقی ایران به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی امروز (سه شنبه) در محل وزارت امور خارجه میزبان رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود.

در این نشست صمیمانه که شورای معاونان و جمعی از مدیران ارشد وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند، ابتدا رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدگاه های خود را در خصوص مسائل مختلف سیاست خارجی، انتظارات از وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم و عملکرد دستگاه دیپلماسی تشریح کردند.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با تاکید بر جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی در تدبیر امور کشور، بر نگاه مثبت این وزارتخانه به هم اندیشی و استفاده از دیدگاهها و ظرفیت نمایندگان ملت در روند تنظیم ‌و پیشبرد سیاست خارجی تاکید و ابراز امیدواری کرد اینگونه نشست ها تداوم یابد.

* تشریح دستاوردهای دولت در حوزه سیاست خارجی طی ۱۰۰ روز گذشته

وزیر امور خارجه با تشریح دستاوردهای دولت در حوزه سیاست خارجی طی ۱۰۰ روز گذشته از جمله تامین واکسن مورد نیاز کشور، به تبیین برنامه ها و اولویت های سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی از جمله در حوزه دیپلماسی اقتصادی پرداخت و تاکید کرد: تمرکز ویژه ای بر جهش روابط اقتصادی با کشورهای مختلف با اولویت همسایگان وجود دارد که آمارهای کمی از حجم روابط طی همین مدت کوتاه از عمر دولت سیزدهم مؤید موفقیت آمیز بودن برنامه ها و اقدامات است. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از تصدی این سمت در جلسه علنی مجلس به منظور بررسی صلاحیتش گفت: در غرب آسیا به دنبال نهادینه سازی رفتارهای بین‌المللی مقاومت هستیم... ارتباط با همسایگان امر راهبردی است نه استراتژیک؛ دست دوستی ما با همه کشورهای منطقه به ویژه ۱۵ کشور همسایه و پیرامونی دراز است. 

وزیر امور خارجه در جلسه امروز با اعضای کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند در دولت سیزدهم، ابعاد مختلف سیاست خارجی دولت در جهت توسعه مناسبات با همسایگان در چارچوب سیاست حسن همسایگی را تشریح کرد و افزود: دو سفر آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور به کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان و شرکت در نشست سران سازمانهای شانگهای و اکو و دهها ملاقات جانبی و قرادادها و تفاهمات نهایی و امضاء شده، دستاوردهای خوبی در جهت گسترش روابط با همسایگان داشته است.

لازم به ذکر است در نشست سران شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان عضویت دائم ایران در این سازمان مورد پذیرش اعضا قرار گرفت.

* انتظار داریم پیشنهادات منطقی ایران به دقت مورد بررسی قرار گیرد

امیرعبداللهیان در خصوص مذاکرات جاری در وین نیز تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات جدی است و انتظار دارد پیشنهادات منطقی که ارائه کرده به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تلاش قطعی هیات مذاکره کننده آن است که هدف ملت ایران مبنی بر لغو تحریم ها در این فرآیند محقق شود.

به گزارش مشرق، در هفته ای که گذشت دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به منظور رفع تحریم ها علیه ملت ایران در وین برگزار شد و هیات ایرانی دو سند شامل رفع تحریم ها و مسائل هسته ای را به طرف مقابل ارائه کرد که طرف های اروپایی برای مشورت با پایتختها خواستار تنفس در مذاکرات شدند و مقرر شد در این هفته مذاکرات ادامه یابد که بر همین اساس روز پنجشنبه این مذاکرات در شهر وین برگزار خواهد شد.

علی بلقری معاون سیاسی وزیر خارجه که امروز به منظور دیدار با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مسکو حضور داشت در اظهاراتی با بیان این‌که دو پیشنهاد مفید و سازنده ایران می‌تواند روند گفت‌وگوها را به سمت جلو هدایت کند، گفت: لازم دیدم در این مقطع با مقامات روسیه رایزنی کنیم تا بتوانیم روز پنجشنبه با فضای سازنده و رو به جلو گفت‌وگوها را ادامه دهیم.

امیرعبداللهیان همچنین در دیدار امروز با اعضای کمیسیون امنیت ملی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به ایرانیان خارج از کشور بر تسهیل رفت و آمد ایرانیان به وطن خود تاکید و اعلام کرد: دومین نشست دبیران کارگروههای تخصصی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور فردا (چهارشنبه) به ریاست وی به عنوان جانشین رئیس شورای عالی ایرانیان خارج از کشور برگزار می شود و این نشستها زمینه جلسه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست آیت الله رئیسی رئیس جمهور را فراهم می آورد.  

در این نشست نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نقطه نظرات خود را در خصوص مذاکرات وین ،تحولات قفقاز ، توسعه روابط با همسایگان ،دیپلماسی آب، دیپلماسی عمومی و فرهنگی، تقویت دیپلماسی اقتصادی، پیگیری پرونده ترور سردار شهید سلیمانی، ضرورت توجه به نیروی انسانی و تبیین دقیق تر ماموریت های محوله به وزارت امور خارجه را بیان کردند. 

لازم به ذکر است در این نشست برخی از مدیران وزارت امور خارجه گزارشاتی از حوزه های تحت مسئولیتشان ارائه کردند.

به گزارش مشرق، چندی پیش نیز رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور در وزارت امور خارجه با امیرعبداللهیان دیدار کرده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس