دولت سیزدهم در 6 ماه نخست موفق به کاهش شتاب تورم شده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، کاهش شتاب تورم و کنترل فروش اوراق مالی را از جمله اقدامات مثبت دولت سیزدهم در شش ماه نخست آغاز به کار آن خواند.

به گزارش مشرق، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در ۶ ماه نخست آغاز به کار، با بیان اینکه زمان ۶ ماهه برای ارزیابی عملکرد دولت‌ها مدت زیاد و قابل ملاحظه‌ای نیست، اظهار داشت: معمولاً دولت‌ها در ماه‌های ابتدایی در حال استقرار و چینش مدیران و برنامه‌ریزی برای اجرای کارها هستند، اما رفته رفته باید ثمره عملکرد آنها دیده شود.

وی با تأکید براینکه نقش دولت‌ها در اصلاح اساسی ساختار اقتصادی کشور معیار مهمی برای ارزیابی عملکرد آنها است، تأکید کرد: اگر دولت‌ها در مدت مسئولیت‌شان کارهای فراوانی هم انجام دهند، ولی این کارها مبنایی و زیرساختی نباشد، نمی‌توان نمره قابل قبولی به آنها داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت سیزدهم در ۶ ماه اخیر برخی کارهای زیرساختی را آغاز کرده که شروع خوبی است، اما کافی نیست؛ ‌ به عنوان مثال، زیرساختی‌ترین کاری که  دولت در این مدت آغاز کرده، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بوده که رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته و البته این فقط یک قلم از ده‌ها قلم کاری است که باید برای تسهیل صدور مجوزها صورت گیرد.

طغیانی افزود: علاوه بر تسهیل فرایند اداری و الکترونیک صدور مجوزهای کسب و کار، اقدامات دیگری مانند ایجاد درگاه واحد صدور مجوزها و اتصال همه درگاه‌ها به آن باید صورت گیرد که انتظار می‌رود دولت در سال پیش رو در این حوزه اقدام جدی کند.

وی ادامه داد:‌ در حوزه مباحث مالیاتی که از بخش‌های زیرساختی اقتصاد کشور است، کارهایی انجام شده اما هنوز از اجرای قانون عقب هستیم و در حوزه‌هایی مانند اصلاح ساختارهای بانکی و بودجه‌ای  نیز هنوز کار جدی و متفاوتی شروع نشده است.  

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در ساختار نظام توزیع، الزام درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا اقدام خوبی بوده که دولت در ماه‌های گذشته انجام داده، اما فرایند آن کامل نشده و باید با نظارت بر درج قیمت مصرف کننده در واحدهای صنفی، تکمیل شده و ثبات در بازار برای مصرف کننده ایجاد شود.

طغیانی همچنین کاهش شتاب رشد تورم و کاهش استقراض از بانک مرکزی همراه با کاهش فروش اوراق در ۶ ماه اخیر را از دیگر اقدامات مثبت دولت سیزدهم خواند و بیان کرد: مجموعه این اقدامات نشان می‌دهد که جهت‌گیری عمومی دولت به سمت اداره کشور با هزینه کمتر بوده است.

نماینده مجلس گفت: در مجموع سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی برای کنترل خلق اعتبار توسط بانک‌ها در ایام پایانی سال، اقدام خوبی است که آغاز شده، اما همچنان عدد تورم ما بالا و برای مردم آزاردهنده است و باید با تداوم اقدامات زیرساختی، برای آن تدبیر جدی شود.

* ریل حرکت دولت سیزدهم ریل درستی است

وی اظهار داشت: حذف ارز ترجیحی نیز کار زیرساختی خوبی است که دولت در ماه‌های اخیر برای مقابله با رانت ناشی از این نوع ارز و مدیریت بهتر بازار ارز، آغاز کرد و در جریان بودجه نیز کوتاه نیامد و امیدواریم در سال جدید و در اجرای مصوبه بودجه‌ای مجلس در این حوزه، با جدیت و نظارت و با جلوگیری از آشفتگی در بازار اقدام کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجموع، ریل حرکت دولت ریل درستی است و اگر به یک‌ سالگی دولت سیزدهم برسیم، به نظر می‌رسد نرخ تورم باید با این اقدامات پایین‌تر بیاید و ثبات بیشتری در اقتصاد کشور حاکم شود.

* جهت‌گیری هوشمندانه دولت در توسعه روابط با همسایگان

طغیانی همچنین به عملکرد دولت در ماه‌های اخیر در حوزه روابط خارجی اشاره کرد و گفت: در عرصه روابط خارجی، اقداماتی مانند پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای و توسعه روابط با آسیا به ویژه همسایگان، صورت گرفته که اقدام خوب و شروع سازنده‌ای بوده اما در رابطه با اقداماتی مانند الحاق به شانگهای، معمولاً یک دوره دو ساله طول می‌کشد تا عملکرد آن در اقتصاد کشور مشخص شود.

وی افزود: در حوزه توسعه روابط با همسایگان نیز جهت‌گیری هوشمندانه‌ای از سوی دولت دنبال شده است؛ چرا که ما بازار گسترده‌ای در اطرافمان داریم که اگر سرمایه‌ آنها را جذب کنیم، کار بزرگی در اقتصادمان انجام خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    باشه شما راست میگی
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    زرشک
  • ب IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    فقط برنج ۱۳۰ درصد گوشت ۵۰ درصد و شکر و لبنیات و حبوبات بالای ۴۰ درصد و غیره حتما تورم پایین آمده ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس