اما و اگرهای گلایه از کاهش بودجه شهرداری در لایحه دولت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران طی روزهای گذشته در حالی به کاهش بودجه سال آینده شهرداری اعتراض کرده اند که خودشان با مصوبه ای برای کاهش بودجه سال جاری شهر موافقت کردند.

به گزارش مشرق، هفته گذشته بود که مهدی چمران رئیس شورای شهر پایتخت از کاهش بودجه سال آینده شهرداری خبر داد و نسبت به این اقدام دولت اعتراض تندی کرد.

وی در همین راستا سخنان ابتدایی خود در جلسه نهم آذر ماه شورا را به این موضوع اختصاص داد و گفت: متأسفانه بر خلاف تصورات هر آنچه برای شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود، برای بودجه سال آینده همه حذف شده است.

وی تاکید کرد: ما برای آلودگی هوا نگرانیم. تلاش‌ها برای تأمین اتوبوس و مشکلات حمل و نقل عمومی که در حال زجر دادن مردم است ادامه دارد اما با این وضعیت بودجه، تنها یک راه باریک در بودجه ۱۴۰۱ داشتیم که دوستان ما در سازمان برنامه بودجه آن را حذف کرده‌اند. در صورت ادامه این روند، آلودگی هوا در سال آینده بدتر خواهد شد و در این زمینه هشدار جدی می‌دهم.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه برای تنظیم بودجه ۱۴۰۱ تماس‌هایی گرفته شد و فکر می‌کردیم اینگونه نشود، بیان کرد: متأسفانه اعتبارات مربوط به واگن قطار، خرید اتوبوس، فاینانس خارجی و غیره همگی حذف شده‌اند. در این شرایط حذف کردن این ردیف بودجه‌ها کار نابخردانه‌ای است و نارضایتی عمومی ایجاد می‌کند که این نارضایتی از بین رفتنی نیست.

رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: خواهش بنده این است که هم اکنون مدیریت سازمان برنامه و بودجه، لایحه بودجه شهرداری را اصلاح کند و در صورت عدم اصلاح، بدانید که سال آینده و حتی در اوایل سال آینده، وضعیت شهر بدتر خواهد شد.

اما و اگرهای گلایه از کاهش بودجه شهرداری در لایحه دولت

در ادامه این اقدام دولت برای حذف بسیاری از ردیف‌های اعتباری سابق در لایحه بودجه شهرداری، دیگر اعضای شورای شهر نیز به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار ورود شهردار به ماجرای اصلاح بودجه شدند.

در همین خصوص حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: ما در بحث آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، مترو، اتوبوس و…، دچار مشکل هستیم و عدم دریافت وام یا اعتبارات، مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند.

کاشانی تصریح کرد: حضور شهردار تهران در هیأت دولت می‌تواند فرصتی برای مردم شهر باشد و ای کاش قبل از ارائه لایحه بودجه، شهرداری این مسائل را بررسی می‌کرد. درخواست بنده این است که در این زمینه جلسه‌ای با رئیس جمهور داشته باشیم و در قالب شورای عالی استان‌ها بودجه شهر را پیگیری کنیم.

تناقض رفتاری شورای شهر نسبت به بودجه شهرداری

اعتراض شورای شهر پایتخت به موضوع کاهش بودجه سال آینده شهرداری در حالی است که کم‌تر از ۱۰ روز پیش، اعضای شورا لایحه‌ای برای کاهش بودجه سال جاری شهرداری تهران را تصویب کردند.

لایحه‌ای که در تاریخ مدیریت شهری بی سابقه بود اما با موافقت اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید. در همین راستا با مصوبه «اصلاحیه بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران» بودجه شهر تهران ۱۲ هزار میلیارد کاهش یافت.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در زمان بررسی این لایحه در مخالفت با تصویب آن گفت: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ۴۸ هزار میلیارد تومان بوده که شهرداری لایحه‌ای آورده است تا ۱۲ هزار میلیارد آن را کم کند. این کار در تاریخ مدیریت شهری بی سابقه است و هیچ گاه شهرداری برای کاهش بودجه لایحه نیاورده است.

اما و اگرهای گلایه از کاهش بودجه شهرداری در لایحه دولت

در همین جلسه نیز چمران در موافقت با این لایحه گفت: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری در شرایطی بسته شده که تحقق نمی‌پذیرد و برای شهرداری مشکل ایجاد می‌کند لذا شهرداری برای کاهش بودجه این لایحه را به شورا آورده است.

این در حالی است که چمران طی روزهای اخیر نیز طی سخنانی بار دیگر به کاهش بودجه شهرداری اعتراض کرده و خواستار اصلاح آن شده است.

حرمت شکسته شده امام زاده به دست متولی آن

واکنش مخالفت آمیز رئیس شورای شهر پایتخت به کاهش بودجه ۱۴۰۱ شهر در شرایطی مطرح شده است، که در روزهای گذشته شورای شهر با کاهش بودجه سال جاری موافقت کرد و چمران نیز یکی موافقان این کاهش بودجه بود.

تناقض رفتاری اعضای شورا به ویژه رئیس شورای شهر در موضوع بودجه شهرداری، در عین عجیب بودن می‌تواند خود یکی از موانع عدم اصلاح بودجه سال آینده باشد.

در شرایطی که شورای شهر پایتخت چند روز پیش از ارائه بودجه سال جدید، در اقدامی بی سابقه تصمیم به کاهش بودجه سال جاری می‌گیرد به سختی می‌توان اعتراض اعضای آن به کاهش بودجه ۱۴۰۱ را پذیرفت و حتی آن را منطقی دانست.

در واقع تا زمانی که مدیریت شهری خود حافظ منافع و حقوق شهر نباشد، نمی‌توان به بهبود وضعیت بودجه‌ای شهر و حل مشکلات آن امید چندانی داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس