اتحادیه اروپا: ایران خواستار آن است که نخست تحریم‌ها برداشته شوند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در سخنانی گفت که این آمریکا بود که از توافق هسته‌ای خارج شد و علیه ایران تحریم‌های جدید اعمال کرد به همین دلیل ایران نخست خواستار برداشته شدن این تحریم‌هاست.

به گزارش مشرق، «جوزب بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در سخنانی به تصمیم اتحادیه عرب برای بازگرداندن سوریه به این اتحادیه اشاره کرد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «کشورهای اتحادیه عرب در فکر بازگرداندن سوریه به این اتحادیه هستند اما ما هیچ دلیلی نمی‌بینیم که موضع‌مان را در قبال نظام سوریه تغییر دهیم اگر چه همچنان به کمک‌های انسانی به این کشور ادامه می‌دهیم».

اتحادیه عرب نوامبر سال ۲۰۱۱، همزمان با فشارهای غرب بر نظام قانونی سوریه عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد اما «رمطان لعمامره» وزیر امور خارجه الجزایر چند روز پیش  پس از پایان نشست هیأت‌های دیپلماتیک در کنفرانسی مطبوعاتی به مسائل مختلفی از جمله تحولات سوریه و لیبی پرداخت و گفت: «پیشتر گفتیم که زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است و باید بدون مداخله در امور داخلی، کرسی سوریه [به اتحادیه عرب] بازگردد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنانش به انتخابات لیبی نیز پرداخت و گفت: «چالش‌های بزرگی در لیبی به دلیل اختلافات میان شرق و غرب این کشور وجود دارد و برای حل این بحران، برگزاری انتخابات ضروری است».

قرار است سوم دی ماه ۱۴۰۰ اولین انتخابات سراسری در لیبی پس از سال ۲۰۱۴ برگزار شود. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ قرار بود انتخابات برگزار شود اما جنگ داخلی لیبی باعث عدم برگزاری انتخابات شد.

بورل در ادامه سخنانش به نشست گفت‌وگوهای وین میان ایران و گروه ۱+۴ (روسیه، چین، فرانسه و انگلیس + آلمان) اشاره کرد و گفت: «این آمریکا بود که از توافق هسته‌ای خارج شد و علیه ایران تحریم‌های جدید اعمال کرد به همین دلیل ایران نخست خواستار برداشته شدن این تحریم‌هاست».

هفته‌ای که گذشت شهر وین و پایتخت اتریش باز هم میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا بود. البته با این تفاوت که اولین دور مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) با ترکیبی متفاوت از قبل کلید زده شد.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت، هیأتی که در ترکیبش این بار دو معاون از وزارت امور خارجه (معاونان دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌المللی) و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی حضور داشتند. براساس اعلام جمهوری اسلامی ایران، هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرد و این ترکیب خود تأییدی بر اراده ایران برای حصول نتیجه است.

هیأت ایرانی چهارشنبه شب دهم آذر ماه ۲ سند شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای را به طرف مقابل ارائه داد و باقری هم ارائه این سندها را نشانگر جدیت ایران در مذاکرات خواند و در عین حال یادآور شد سند سومی هم هست که هنوز به طرف‌های مقابل ارائه نشده است.

روز پنج‌شنبه ۱۱ آذر ماه رایزنی‌های هیأت‌ها در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافت و متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاوه بر آن باقری با مورا و روسای سه هیأت اروپایی در وین نیز ملاقات‌هایی را داشت. از سوی دیگر کارگروه‌های رفع تحریم و موضوعات هسته‌ای نیز عصر و شب پنجشنبه با حضور هیأت‌های کارشناسی ایران و ۱+۴ تشکیل جلسه داده و باز هم در این جلسات درباره پیشنهادات ایران گفت‌وگو شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    3 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق درخواسضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    بازگرداندن آمریکا به برجام یک اشتباه محض می باشد همان سیاست احمدی نژاد اقتصاد بدون برجام تنها راه حل ایران است خواهشا رئیسی راه روحانی را نرود و امنیت عمومی و کلان کشور را نفروشد
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    ایران بجز 10 میلیارد دلار که بهای 25 قلم کالای اساسی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس