روز سوم مذاکرات وین؛ ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک

رایزنی‌های فشرده هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به وین برای سومین روز متوالی با برگزاری کارگروه‌های مختلف و دیدارهای دو و چندجانبه در سطوح مختلف روز چهارشنبه ادامه پیدا کرد.

به گزارش مشرق، کارشناسان امروز (چهارشنبه) در کارگروه هسته‌ای مواضع و دیدگاه‌های خود را در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها ارائه کردند.

همچنین در دیدارهای میان علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و دیدار با رؤسای سه هیأت اروپایی حاضر در مذاکرات، در خصوص نقشه راه گفت‌وگوها و نتایج به دست آمده در روزهای گذشته بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

علاوه بر این، امروز جلسات هیأت ایرانی و طرف‌های مقابل با تمرکز ویژه بر رفع تحریم‌ها، در سطح کارشناسی نیز ادامه یافت.

باقری امروز با حضور در محل وزارت خارجه اتریش، دیداری نیز با مایکل لینهارت وزیر خارجه اتریش داشت. در این دیدار، باقری ضمن تشکر از میزبانی اتریش از گفت‌وگوها، بر جدیت و اراده جمهوری اسلامی در مذاکرات رفع تحریم‌ها تأکید کرد.

وزیر امورخارجه اتریش بعد از این دیدار با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ملاقات کرد. وزارت امورخارجه اتریش سپس در توئیتی نوشت که دو طرف گفت‌وگوهای مفیدی را درباره مذاکرات وین داشتند.

مالی که در هتل دیگری در نزدیکی هتل کوبورگ اقامت دارد با اعضای برجام منهای ایران درباره چگونگی بازگشت ایالات متحده به این توافق به عنوان طرف نقض کننده برجام درحال گفت‌وگو است.

به طور کلی فضاحاکم  در مذاکرات به گونه‌ای است که جزئیات زیادی درباره محتوای ملاقات‌ها به خبرنگاران درز نمی‌کند. واقعیت این است که مذاکرات حساسی در جریان هست و بازتاب هرگونه اطلاعات می‌تواند مسیر مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر داده‌ها در حد انجام ملاقات ها و محورهای کلی مذاکرات هست.

یکی از منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده کشورمان گفت که ۹۰ درصد گفت‌وگو بامحور لغو تحریم‌ها در حال پیگیری است.

دور جدید مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه در وین با حضور گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران از سرگرفته شده است. باقری ریاست هیات مذاکره کننده ایران در این مذاکرات را بر عهده دارد. 

بر اساس این گزارش، هیات جمهوری اسلامی ایران با اراده‌ای جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم ها مشارکت فعالانه‌ای در گفت‌وگوها دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    این دوره خوبه . چون ظاهرا قرار نیست برای مشورت فاصله ایجاد بشه
  • سید IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 20
    با توجه به نیاز یانکی ها و غرب برای مذاکرات (برخلاف دوره های گذشته که ایران خود را نیازمند مذاکرات نشان می داد) ایران می تواند محل مذاکرات را خود پیشنهاد داده و انتخاب کند! مثلاً مذاکرات در دوحه یا اسلام آباد و یا مسقط که در فاصله کمتری از ایران قرار دارند و نتیجتاً هزینه رفت و آمد هیئت ایرانی کاهش چشمگیری خواهد داشت و غربی ها مجبورند مسافت دورترو پرهزینه تری را سفر کنند!
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    16 2
    التماس کنید بگید رحم کنید اداره کشور از دستمان خارج شده
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 18
      آنکه التماس می کرد و زانو میزد رفته است
    • سید IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 6
      این آرزو را اجازه می دهیم با خود به گور بری!
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      2 15
      هر موقع التماس کردیم شکست خوردیم و تحریم ها بیشتر شد
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      4 4
      اونی که التماس و گریه میکرد وندی جون بود که نخونده امضاء کردن دلش نشکنه!! حالا تو به ارباب یانکیت بگو کف کفش جناب عبداللهیان رو یه دوتا لیس بزنه شاید یه فکری به حالشون کردن!! خخخخخخ
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس