کد خبر 1307374
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
روایت پالتیکو از مذاکرات وین؛ دشوارترین مسائل باقی مانده است

یک نشریه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش کرد به‌رغم آن که ۷۰ تا ۸۰ درصد از از توافق تکمیل شده، همچنان دشوارترین مسائل باقی مانده است.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «پالتیکو» در روایتی در خصوص روند مذاکرات فعلی «وین» برای احیای برجام و لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه آمریکا علیه جمهوری اسلامی نوشت که آن طور که مذاکره‌کنندگان برآورد کرده‌اند، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از توافق تکمیل شده است و ۲۰ تا ۳۰ درصد باقیمانده حاوی دشوارترین مسائل است که شامل سانتریفیوژهای بسیار زیاد پیشرفته ایران می‌شود.

این گزارش سپس به نقل از دیپلمات‌های اروپایی، توپ را به زمین ایران انداخت و نوشت، آن طور که دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند، «اگر ایران از خود جدیت نشان ندهد، مذاکرات به مشکل برمی‌خورد».

طبق این گزارش، دیپلمات‌های اروپایی در ارتباط با روند مذاکرات فعلی وین گفته‌اند: «این لحظه مهمی است که انتظار داریم پس از ماه‌ها آماده‌سازی، طرف ایرانی با پیشنهادات ملموس بیاید».

پالتیکو همچنین به نقل از دیپلمات‌های اروپایی ضمن تخمین ادامه مذاکرات وین ادامه داد که علی‌رغم آن که مشخص نیست دور فعلی مذاکرات وین چه مدت به طول انجامد اما برخی انتظار دارند که حداقل تا جمعه این هفته (۱۲ آذرماه) ادامه داشته باشد.

«استفانی لیختنشتاین» نویسنده گزارش فعلی نشریه پالتیکو سپس در بخش پایانی گزارش خود به نقل از یکی از دیپلمات‌های اروپایی که به مزاح درباره مدت زمان ادامه مذاکرات وین حرف زده بود، نوشت: «ما چمدان‌های بزرگی با خود آورده‌ایم و تا زمانیکه لازم باشد می‌توانیم به مذاکرات ادامه دهیم».

با شروع دور جدید مذاکرات «رفع تحریم‌ها» در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران از دوشنبه (هشتم آذر ماه و ۲۹ نوامبر)، گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی از جانب تیم اروپایی مذاکرات وین مطرح شده است و در روزهای اخیر، ادعاهای عجیبی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است.

یکی از ادعاهایی که در جریان مذاکرات وین مطرح شده درباره غنی‌سازی اورانیوم ایران تا ۹۰ درصد است به طوریکه دو منبع آمریکایی روز گذشته مدعی شدند که رژیم صهیونیستی اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته که طی آن ادعا شده ایران مقدمات فنی غنی سازی ۹۰ درصد اورانیوم را فراهم کرده است.

از طرف دیگر، دیپلمات‌های اروپایی تصریح کردند که مسئله سانتریفیوژهای ایران از جمله مسائل مورد اختلاف در مذاکرات وین است.

با وجود تمامی گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکرات وین، مقام‌های ایران به صراحت اعلام کرده‌اند رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    11 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • حاج محمد IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 0
    قرار نیست دولت محترم رییسی نمک نشناسی کند دولت اعتدال 8سال زحمت کشیده قدرتهای بزرگ را به زانو دار آورده تحریمها را بالمره لغو کرده. بعد دوباره بیل باباش را برداشت دوباره به کمر تحریمها زد وعراقچی 6ماه دوباره سختی زندگی در هتل را تحمل کرد ووبرجام را که ترامپ پاره کرده بود مثل دانشجویان تسخیر کننده لانه جاسوسی. برجام را پیدا وبه هم چسباند وفقط مونده بود یک امضا که روحانی می گفت عراقچی. کار راتمام کرده معطل اشاره تهران هست سند کشور وهسته ای را به نام حر ابن بایدن بزنه که عمر دولت افتضاح کفاف نداد علی برکت الله.
    • DE ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      4 0
      آفرین عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس