تیم جدید مذاکره کننده به‌دنبال ضمانت اجرایی و لغو تحریم‌هاست

جمعی از کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تیم مذاکره کننده فعلی را دست برتر در مذاکرات و راه برای این تیم را با توجه به تجربیات قبلی هموارتر دانستند .

به گزارش مشرق، جمعی از کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تیم جدید در مذاکرات پیش رو با گروه ۱+۴ با بیان این که تیم جدید مذاکرات هسته‌ای تجربه و شناخت کافی از طرف مقابل دارد و تیم جوان و متخصص مذاکره کننده، اشتباهات تیم دولت قبل را تکرار نمی‌کند، تصریح کردند: بهبود شرایط اقتصادی جزو اولویت‌های دیپلماتیک دولت سیزدهم است.

تیم مذاکره کننده فعلی دست برتر را در مذاکرات دارد

یک کارشناس حوزه بین الملل درباره عملکرد تیم مذاکره کننده گفت: تیم مذاکره کننده به خوبی درک کرده که طرف مقابل هم نقطه ضعف‌هایی دارد و با دست برتر و از موضع بالا وارد مذاکرات می‌شود.

«جعفر قنادباشی» روز یکشنبه اظهار کرد: دغدغه و تعهد به کشور و تلاش برای تأمین منافع ملی، یک رکن بزرگ و اساسی برای پیشبرد مقاصد کشور از سوی تیم مذاکره‌کننده است که خوشبختانه در چند ماه گذشته این رویکرد در تیم مذاکره کننده ایرانی بسیار برجسته و قابل ملاحظه بوده است.

وی افزود: ضروری است که در حین مذاکره، تفکر تیم مذاکره کننده در اوج فعالیت باشد تا بتواند متناسب با شرایط جدید گفت‌وگو کند و مقاصد کشور را پیش ببرد.  این ویژگی به خوبی در تیم مذاکره کننده وجود دارد و امید است تا انتها در همین مسیر قدم بردارند.

این کارشناس حوزه بین الملل یادآورشد: مذاکره یک نبرد فکری است و در این نبرد فکری کسانی پیروز می‌شوند که تخصص و تعهد داشته باشند؛ تیم مذاکره کننده به خوبی درک کرده که طرف مقابل هم نقطه ضعف‌هایی دارد و باید با دست برتر و از موضع بالا وارد مذاکرات شد.

قنادباشی اضافه کرد: تیم مذاکره کننده قبلی، با تمام وجود معتقد به قدرت طرف مقابل بوده و در آنها هیچ نقطه ضعفی نمی‌دیدند از همین جهت هیچ توانمندی و قابلیت‌های داخلی را هم مد نظر قرار نمی‌دادند به همین خاطر همواره طرف غربی از موضع بالاتر به کشور و مذاکرات نگاه می‌کرد.

وی با بیان اینکه در دوره‌های قبلی تعدادی از مذاکره کنندگان جاسوس بودند، عنوان کرد: در نهایت مشخص شد چند جاسوس در تیم مذاکره کننده مسیر مذاکرات را به سمتی که طرف غربی تمایل داشت می‌کشانده‌اند و این بدترین نقطه ضعف تیم مذاکره کننده قبلی بود با این حال تیم جدید اگرچه جوان هستند اما اخبار مذاکرات نشان می‌دهد که این تیم با اتکا به توانمندی‌های داخل در مذاکرات پیش می روند.

این کارشناس حوزه بین الملل با اشاره به عقبه تیم مذاکره کننده فعلی گفت: در حال حاضر قوای مقننه، مجریه و قضاییه یک سو و همراستا هستند و در داخل هم یک انسجام مثال زدنی به وجود آمده است و از طرف دیگر کسی اقتصاد و معیشت را معطل تیم مذاکره کننده نکرده است از همین جهت تیم فعلی با عقبه قوی و دست پر وارد مذاکرات شده است.

قنادباشی در ادامه افزود: تیم فعلی با بی اعتمادی به غرب وارد مذاکرات شده و از داخل کشور هم توسط مردم حمایت می شود؛ جوانانی هستند که تخصص آنها از بسیاری از افراد با تجربه بیشتر است. و همین تخصص و توانمندی در نهایت منجر شده است که تقریبا خیال مردم از جهت مذاکرات راحت شود.

وی با اشاره به فضاسازی غرب علیه ایران تصریح کرد: تاکنون طرف مذاکره بر روی نیاز ایران به مذاکره به لحاظ اقتصادی و اجتماعی مانور می‌داد اما در ماه‌های گذشته با گره نخوردن نتیجه مذاکرات و معیشت مردم، دست دشمن از این مساله کوتاه شده و دیگر نمی‌تواند با اهرم‌های اقتصادی کشور را تحت فشار قرار بدهد.

این کارشناس حوزه بین الملل همچنین گفت: در شرایط فعلی پیروزی و شکست در مذاکرات برای ما یکسان است چراکه اقتصاد و سیاست کشور بدون ارتباط با غرب هم مسیر خود را طی کرده است؛ از لحاظ هسته‌ای تا جایی دستمان پر است که طرف غربی زمین‌گیر شده است.

راه برای تیم جدید مذاکرات با توجه به تجربیات قبلی، هموارتر است

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به تجارب قبلی راه برای گروه جدید مذاکره کننده هموارتر از سابق است، گفت: روحیه انقلابی و جوانی در کنار تعهد و پایبندی به‌نظام می‌تواند کلیدی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مذاکرات برجام باشد.

«شهریار حیدری» درباره تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جدید در دولت آقای رییسی اظهار کرد: مذاکرات برجام بحثی حاکمیتی است و این‌که اعضای تیم چه کسانی باشند قسمتی از موضوع است.  وظیفه این تیم، موضوعی است که در جایگاه مهم‌تری قرار دارد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل این است که سیاست‌های راهبردی نظام به‌عنوان نقشه راه قرار گیرد، گفت: سیاست اصلی در این دوره از مذاکرات در قدم اول لغو بدون شرط تمام تحریم‌ها در مقابل برگشت ایران به برجام است که رسیدن به این هدف از وظایف تیم مذاکره‌کننده است.  

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس شورای اسلامی گفت: نحوه رسیدن به این هدف در ید این تیم قرار دارد و لذا چارچوب مشخص است.  

وی با اشاره به اینکه مهم است که از این چارچوب پا را فراتر نگذارند، خاطرنشان کرد: اما چگونگی به نتیجه رسیدن این مذاکرات و تسریع در نتیجه به نحوه توافق دو طرف برمی‌گردد و مهم است خلاف رویه‌های گذشته، تضمینی در نظر گرفته شود تا اتفاقات قبلی دوباره تجربه نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم ادامه داد: با توجه‌ به تجربیات قبلی راه برای گروه جدید هموارتر از سابق است و روحیه انقلابی و جوانی در کنار تعهد و پایبندی به‌نظام می‌تواند کلیدی برای رسیدن به نتیجه مطلوب باشد.

وی یادآور شد: باتوجه‌به اینکه آقای باقری در تیم قبلی هم حضور داشت، تا حدودی به چارچوب آشناست.  

حیدری با بیان اینکه منطق گفتمان مهم است،  تصریح کرد: منطق جمهوری اسلامی برای رسیدن به اهداف هر دو طرف، منطقی مناسب و قابل‌قبول است و امید داریم تیم جدید به نتیجه خوبی در این زمینه دست یابد.

تیم جدید مذاکرات هسته‌ای تجربه و شناخت کافی از طرف مقابل دارد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای جدید تیم مذاکرات هسته‌ای تجربه کافی در خصوص مذاکرات هسته ای را دارند و با طرف مقابل و بدعهدی‌هایش در طول مذاکرات سابق، آشنایی کامل دارند و به دنبال مذاکره‌ای با دستاورد برای ایران هستند.

مجید نصیرایی در خصوص اهتمام تیم جدید مذاکرات هسته ای در مذاکرات ۱+۴ افزود: اعضای جدید تیم مذاکرات هسته‌ای تجربه کافی در خصوص مذاکرات هسته ای را دارند و با طرف مقابل و بدعهدی‌هایش در طول مذاکرات سابق، آشنایی کامل دارند و به دلیل اشراف کامل بر روند مذاکرات هسته ای، تلاش می‌کنند که در دوره جدید مذاکرات هسته ای به دنبال توافقی باشند که دستاوردهایی عملی برای کشورمان داشته باشد و با این تیم ابتکار عمل دست ایران خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ملت ایران اسلامی در طول سال‌های گذشته به خصوص در اوج تحریم های آمریکایی علیه ایران، مشکلات اقتصادی را تحمل کردند تا نشان دهند که استقلال و عزت دارند و زیر بار حرف زور نمی‌روند و دستگاه دیپلماسی کشورمان در دولت سیزدهم در تلاش است که با روش عزتمندانه در راستای مذاکرات بین المللی قدم بردارد و بتواند مدافع حقوق مردم ایران باشد.

نصیرایی تاکید کرد: آمریکا و غربی‌ها بارها در موضوع برجام بدعهدی کرده‌اند و ایران باید در مذاکرات جدید، به دنبال گرفتن خسارت‌های بدعهدی های طرف مقابل و همچنین ضمانت‌های اجرایی و راستی آزمایی باشد و یقینا لغو تمام تحریم‌ها علیه ایران، راهگشایی برای احیای برجام خواهد بود و در دوره‌های سابق به دلیل عملکرد ضعیف تیم هسته ای، شاهد ضمانت اجرایی قوی در برجام نبودیم که امیدواریم در تیم جدید و منسجم مذاکرات هسته ای، ضعف‌های گذشته برطرف شود و شاهد قوی عمل کردن تیم مذاکرات باشیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در طول ۴ دهه گذشته شاهد از جان گذشتگی‌های شهدا در طول دوران دفاع مقدس بودیم و همراهی مردم با انقلاب اسلامی نشان دهنده انسجام مردمی در ایران برای حفظ عزت است و تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز که متشکل از جوانان انقلابی است باید تلاش کند که چنین عزتی حفظ شود و بتواند مقتدرانه از حقوق ملت ایران دفاع کند.

تیم جوان و متخصص مذاکره کننده، اشتباهات تیم دولت قبل را تکرار نمی‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تیمی که از سوی ایران برای مذاکرات اعزام شده است، باید همه تلاش خود را در راستای رسیدن به نقشه راه ترسیم شده به‌کار بندند، تا اتفاقاتی که در مذاکرات قبلی در دوره تدبیر و امید برای کشور ما افتاد تکرار نشود.

سارا فلاحی درباره جوانگرایی و تخصص در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جدید در دولت سیزدهم اظهار کرد: نخستین گام در مبحث مذاکرات هسته‌ای این است که مذاکره‌کنندگان در نظر داشته باشند که طرف‌های مقابل از کشورهای قدرتمند اقتصادی در جهان هستند که چالش‌هایی را در منافعی که با ما داشته‌اند، قبلاً پشت سر گذاشته‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه‌ به این نکته، ما باید در نظر داشته باشیم تیم مذاکره‌کننده ما هم باید فهم دقیقی از نظام بین‌الملل داشته باشد و در کنار آن مضافاً، دانایی و توانایی و روحیه حضور در این مذاکرات که ممکن است به درازا بکشد را نیز داشته باشند.  

فلاحی بیان کرد: حتماً روحیه جهادی و انقلابی و جوانگرایی می‌تواند در این روند مؤثر باشد و همه اینها مستلزم این است که تیمی که از سوی ایران برای این مذاکرات فرستاده می‌شوند همه تلاش خود را در راستای رسیدن به نقشه راه ترسیم شده به کار بندند، تا اتفاقاتی که در مذاکرات قبلی در دوره تدبیر و امید برای کشور ما افتاد تکرار نشود.

وی با اشاره به عدم تسلط بعضی از اعضا تیم مذاکره‌کننده در دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: متأسفانه در دوره قبلی در بعضی از بندها، حتی به متن مذاکره توجه نشده بود که بعدها در وزارت امور خارجه نیز به این اشتباهات اعتراف شد و با جمله عدم اطلاع از این روند این اشتباهات عادی جلوه داده شد.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امیدواریم در تیم جوان و متخصص کنونی که از سوی دولت انقلابی سیزدهم انتخاب شده و در این مذاکرات شرکت می‌کنند تکرار این اشتباهات را شاهد نباشیم و این تیم با فهم کامل و باهدف تأمین منافع کشور بر میز مذاکره حاضر شوند و به بهترین شکل ممکن از تخصص و دانایی خود استفاده کنند تا حداکثر منافع کشور از این مذاکرات تأمین شود.

دیپلماسی عزتمندانه جزو اولویت‌های دولت‌مردان است

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی دیپلماسی عزت‌مندانه را جزو اولویت‌های دولتمردان عنوان کرد و گفت:  تیم جدید مذاکرات هسته‌ای متشکل از جوانان انقلاب اسلامی، تمام تلاش خود را برای تحقق بخشی به حقوق ملت ایران انجام خواهد داد.

«جعفر راستی» درباره تیم جدید مذاکرات هسته‌ای گفت: معتقدم تیم جدید مذاکرات هسته‌ای متشکل از جوانان انقلاب اسلامی، تمام تلاش خود را برای تحقق بخشی به حقوق ملت ایران انجام خواهد داد و بنده به روند این مذاکرات از این جهت ایمان دارم که این تیم منسجم اقدام عملی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور را محقق خواهد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در دوره‌های قبلی شاهد بودیم که روند مذاکرات برجام عزتی برای کشورمان به همراه نداشت و انتظار داریم این تیم جدید، عزت ایران را مدنظر داشته باشد، در این زمینه تلاش کند و بتواند با رفع تحریم‌ها و اخذ ضمانت‌های اجرایی قوی، مذاکرات خوبی داشته باشد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از انسجام تیم جدید مذاکرات هسته‌ای ابراز امیدواری کرد این تیم بتواند خیلی زود دستاوردهای عظیمی برای کشورمان رقم بزند.

راستی با تاکید براینکه در حال حاضر دیپلماسی عزت‌مندانه جزو اولویت ‌های دولت‌مردان است، خاطرنشان کرد: تیم مذاکرات با این روش جلو می‌رود و چشم انداز خوبی را در این مسیر آرزومندیم و امیدواریم شاهد بهترین رویداد برای رفع مشکلات مردم در این مذاکرات باشیم.  

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: ما از تیم مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنیم چرا که در راستای حقوق مردم در عرصه بین‌المللی تلاش می‌کند و از آنجایی که طرف مقابل بارها در موضوع برجام بدقولی کرده است، باید ضمانت‌های اجرایی قوی گرفته شود تا شاهد قرارداد بین‌المللی موثر بین ایران و کشورهای طرف مقابل باشیم.  

بهبود شرایط اقتصادی جزو اولویت‌های دیپلماتیک دولت سیزدهم است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تلاش تیم جدید مذاکرات هسته‌ای برای دفاع از حقوق ملت و رفع تحریم‌ها، یک قدم مثبت در عرصه دیپلماتیک محسوب می‌شود و نشان دهنده این است که دولت سیزدهم از هیچ تلاشی برای بهبود شرایط اقتصادی دریغ نخواهد کرد.

ابوالفضل عمویی درخصوص مذاکرات ۸ آذرماه گفت: برای انجام مذاکرات هسته‌ای، یک تیم جدید در دولت سیزدهم تشکیل شده است تا با طرف مقابل وارد مذاکرات شوند و تلاش می‌کنند که با انجام گفت و گوهای دو جانبه، از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در دوره‌های سابق شاهد بودیم که ایران یکی از عمل‌کنندگان به مفاد برجام بود، اما طرف مقابل هیچ میلی به انجام تعهداتش نداشت که این ضعف محسوب می‌شود.  تیم جدید مذاکرات هسته‌ای به دنبال راستی آزمایی و گرفتن ضمانت اجرایی قوی از طرف مقابل برای احیای برجام هستند و یقینا با ایجاد شرایط اقتصادی و لغو تحریم‌ها، می‌توان به آینده مذاکرات هسته‌ای امیدوار بود.

عمویی خاطرنشان کرد: تلاش تیم جدید مذاکرات هسته‌ای برای دفاع از حقوق ملت و رفع تحریم‌ها، یک قدم مثبت در عرصه دیپلماتیک محسوب می‌شود و نشان دهنده این است که دولت سیزدهم از هیچ تلاشی برای بهبود شرایط اقتصادی دریغ نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: باید برای رفع مشکلات در موضوع برجام، نشست‌های مشترک برگزار شود و مذاکرات ۸ آذرماه می‌تواند فرصتی برای رفع این مشکلات باشد و این نشست‌ها باعث می‌شود که طرف مقابل با درخواست‌های ایران آشنا شوند و مهمترین درخواست ایران، اصرار بر لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و گرفتن ضمانت‌های اجرایی از طرف مقابل است.

تیم جدید مذاکره کننده به‌دنبال ضمانت اجرایی و لغو تحریم‌هاست

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزارت امور خارجه تلاش گسترده‌ای برای تشکیل تیم جدید مذاکرات هسته‌ای انجام داده است تا در نهایت بتوانند در مذاکرات هسته‌ای از حقوق ملت ایران به خوبی دفاع کنند.

وحید جلال زاده در خصوص مذاکرات آینده ایران و غربی‌ها گفت: اولین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۴ در روز ۸ آذرماه در وین اتریش برگزار خواهد شد و باید گفت که این نخستین مذاکره دولت سیزدهم با غربی‌ها بر سر موضوع برجام است.

وی ادامه داد: در دوران ترامپ شاهد خروج آمریکا از برجام و عدم عمل کردن به مفاد بین المللی برجام از سوی آمریکا بودیم، اما بعد از روی کار آمدن بایدن شرایط تغییر کرده است و آمریکا اصرار به بازگشت به برجام دارد و به همین دلیل، ایران شروط خود را اعلام کرده است و مهمترین خواسته ایران، لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی است که تیم هسته‌ای به خوبی این موضوع را در جلسات مختلف با طرف‌های مقابل و همچنین روسیه و چین مطرح کرده اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم در طول چند ماه گذشته، تلاش‌های مختلفی برای تشکیل گروه جدید و منسجم برای مذاکرات هسته‌ای در ایران شکل گرفته است تا در نهایت، در مذاکرات برجام با قدرت وارد شویم و بتوانیم ضمانت‌های اجرایی خوبی از طرف مقابل بگیریم.

جلال زاده خاطر نشان کرد: جلسات مختلفی در دولت سیزدهم با کارشناسان مربوطه در خصوص برجام برگزار شده است و وزارت امور خارجه تلاش گسترده‌ای برای ایجاد تیم جدید مذاکرات هسته‌ای انجام داده است تا در نهایت بتوانند در مذاکرات هسته‌ای از حقوق ملت ایران به خوبی دفاع کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان افزود: امیدواریم که با تشکیل گروه جدید در تیم مذاکرات هسته ای، شاهد اتفاقات جدیدی در روند مذاکرات هسته‌ای باشیم.

تیم متخصص و انقلابی از حقوق ملت ایران در برجام دفاع خواهند کرد

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید راه‌های دور زدن قوانین برجام را بست، گفت: تیم متخصص و انقلابی دولت سیزدهم از حقوق ملت ایران در برجام دفاع خواهند کرد.

یوسف داودی افزود: تیم متخصص و جوان انقلابی برای انجام مذاکرات هسته ای تشکیل شده است و نسبت به رسیدن به راهکار نهایی و سودمند برای کشورمان در موضوع برجام معتقد و دغدغه دارند.

داودی اظهار داشت: تیم متخصص و جوان انقلابی برای انجام مذاکرات هسته ای تشکیل شده است و نسبت به رسیدن به راهکار نهایی و سودمند برای کشورمان در موضوع برجام معتقد و دغدغه دارند و ضرورت دارد که از این تیم حمایت شود تا بتوانیم بیشترین دستاورد از این مذاکرات محقق شود.

وی ادامه داد: قطعا با تشکیل تیم جدید مذاکرات هسته ای، ابتکار و خلاقیت از آن ایران خواهد بود و با شناختی که این تیم از طرف مقابل دارند، یقینا طوری وارد مذاکرات خواهند شد که طرف های مقابل همچون مذاکرات قبلی، مسیری برای دور زدن قوانین برجام نداشته باشند و این موضوع یکی از اولویت های برای ما محسوب می شود.

داودی تاکید کرد: برجام در طول سال های گذشته نتوانست دستاورد زیادی برای کشورمان به همراه داشته باشد چرا که طرف های اروپایی و امریکا با بدعهدی های مکرر در برجام، اجرای آن را زیر سوال بردند اما در مذاکرات هسته ای اخیر، این تیم متخصص در تلاش هستند که ضمانت های اجرایی قوی از طرف مقابل گرفته شود و با راستی آزمایی و لغو تحریم ها، باعث احیای برجام شوند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: اگر در دوره های گذشته شاهد تیم تخصصی منسجم بودیم، یقینا بندهای قوی تری در قرارداد برجام نگارش می شد اما این اتفاق نیفتاد و شاهد ضعف در برجام بودیم و شکل کار به صورتی بود که فقط ایران به عنوان یکی از عمل کنندگان به مفاد برجام بود و طرف های مقابل هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن نداشتند و از سوی دیگر، این تیم جوان و متخصص که عازم مذاکرات می شوند تا ۸ آذرماه از حقوق ملت ایران دفاع کنند، انسجام و توانایی کافی برای بیان خواسته های ملت ایران از طرف مقابل را دارند.

ترکیب تیم مذاکره کننده نشان از اراده قوی سیاسی و رعایت منافع کشور دارد

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ترکیب تیم مذاکره کننده نشان از اراده قوی سیاسی ایران و رعایت منافع کشور دارد.

محمد مهدی مفتح افزود: اگرچه جزئیات دقیقی از روند مذاکرات هنوز منتشر نشده اما با توجه به نمودهای بیرونی و تاثیرات این مذاکرات در روابط کشور به مذاکره کنندگان و مذاکرات اخیر خوشبین و امیدوار هستیم.

 مفتح در خصوص عملکرد دولت و تیم مذاکره کننده در مذاکرات اخیر اظهار داشت: تیم مذاکره کننده فعلی در حال پیگیری منافع کشور در چارچوب‌های تعیین شده است؛ چارچوب‌هایی که رهبر انقلاب پیش از این بارها نسبت به رعایت آنها به تیم مذاکره کننده قبلی متذکر شده بودند.

وی در ادامه عنوان کرد: مذاکرات اگرچه هنوز خروجی رسانه‌ای نداشته است اما اثرات مثبت آن را از آرامش نسبی در اقتصاد و شرایط کشور می‌توان مشاهده کرد. اگر تحریم ها برداشته شود اتفاقات خوبی رخ می‌دهد اما تیم مذاکره کننده و دولت در اقدامی مثبت تا کنون چنین گرایی به طرف مقابل نداده است و همین مساله باعث شده که نقطه ضعفی در این مذاکرات دیده نشود و یا کمرنگ باشد.

این نماینده مردم در مجلس ضمن اظهار امیدواری نسبت به روند مذاکرات از سوی تیم مذاکره کننده عنوان کرد: همین که همه مراودات سیاسی و تجاری کشور در چند ماه گذشته معطوف به کشورهای غربی نشده، نشان دهنده این است که مذاکرات با طرف غربی در یک مسیر معقول و منطقی پیگیری شده و طرف غربی ایران را مشتاق برای رسیدن به نتایج نمی بیند.

مفتح همچنین در ادامه افزود: نتیجه مذاکره به هر قیمتی چیزی جز بالارفتن توقعات طرف مقابل نخواهد داشت و دست برتر را از تیم مذاکره کننده می گیرد، اما تیم مذاکره کننده فعلی اگرچه جوان است اما تا کنون نشان داده که ایران مشتاق و معطل مذاکرات نیست و همین مساله موضع ایران را در این دور مذاکرات تغییر داده است.

وی با بیان اینکه روند مذاکرات در حال پیگیری است و کشور معطل این مذاکرات نمانده بیان داشت: جوان بودن و ترکیب تیم مذاکره کننده نه تنها نقطه ضعف برای آنها محسوب نمی شود بلکه نشان از یک اراده قوی سیاسی برای گفت‌وگو با طرفین برای کم کردن اختلافات در عین رعایت منافع کشور خواهد بود.

مفتح با تاکید بر اینکه مسیر مذاکرات به خوبی در حال طی شدن است عنوان کرد: اگرچه جزئیات دقیقی از روند مذاکرات هنوز منتشر نشده اما با توجه به نمودهای بیرونی و تاثیرات این مذاکرات با پشتوانه های داخلی به مذاکره کنندگان و مذاکرات خوشبین و امیدوار هستیم.

تیم مذاکره‌ کننده جدید ذوق زدگی ارتباط با غرب را ندارد

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این دولت پیش‌شرط ما برای مذاکره لغو تحریم‌هاست که مردم ثمره آن را ببینند غرب هم دریافته که اولویت ایران ارتباط با کشورهای منطقه است و ذوق زدگی قبلی برای ارتباط با غرب وجود ندارد.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی در خصوص روند مذاکرات اظهار کرد: رویکرد این دوره از مذاکرات همانگونه که در موضع‌گیری‌های وزیر امور خارجه آمد با توجه به قانون راهبردی لغو تحریم‌ها به نوعی دست مذاکره‌کنندگان پر است با یک قدرت بیشتری وارد شدند، ضمن اینکه آمریکایی‌ها طی چند ماه گذشته با روی کار آمدن دولت جدید گروه مذاکره‌کننده جدیدی را واسطه کردند که با ایران ارتباط بگیرند و این به نوعی نشان از عقب نشینی و ناامیدی آمریکا دارد.

فلاحی افزود: اگر ما در اینجا به یک توافقی برسیم باید تحریم‌ها لغو شود، از همان ابتدا در دولت قبلی هم برای لغو تحریم‌ها به مذاکره پرداختیم، اما ما ۷ سال معطل مذاکراتی بودیم که هیچ نتیجه‌ای نداشت.

وی با تاکید بر این نکته که امروز پیش شرط ما برای مذاکره مساله لغو تحریم‌ها است، عنوان کرد: تاکنون لغوی درکار نبوده است، همانگونه که ظریف هم گفت که متوجه نشده و به او اشتباه گزارش دادند و آنچه وجود داشته بحث تعلیق بود، در حالی که ما لغو تحریم‌ها را خواسته بودیم اما تیم مذاکره کننده فعلی هوشیار تر از قبل است و تا زمانی که پیش شرط محقق نشود، اقدام دیگری انجام نخواهد داد.

فلاحی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در این مذاکرات به ایران امتیاز می‌دهد، عنوان کرد: با رویکردی که تیم مذاکره کننده در پیش گرفته، آمریکا چاره‌ای ندارد که امتیاز بدهد زیرا وقتی تمرکز ما بر روی کشورهای اروپایی قرار بگیرد و آمریکا در مذاکرات شرکت نکند به نوعی از قافله عقب ‌مانده و منزوی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده از طرف دیگر هم ارتباطات منطقه‌ای را در اولویت قرار داده است تصریح کرد: امروز رییس جمهوری کشور در نشست اکو و پیش از این در نشست شانگهای اعلام کرد که ارتباط با کشورهای منطقه اولویت دارد و عمده تبادلات اقتصادی ما با کشورهای منطقه است. به همین خاطر غرب دیگر می‌داند ایران برای ارتباط با غرب ذوق زدگی ندارد!
 
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: ایران ۲۵ برابر آنچه با اروپایی‌ها می‌خواهد تبادل داشته باشد با عراق دارد؛ بنابراین وقتی ما این ظرفیت را در منطقه ایجاد کنیم نیازی به غرب نداریم و مساله برعکس می‌شود و آنها نیاز پیدا می‌کنند که با ما مذاکره کنند، به دنبال همین تیم مذاکره کننده هم دنبال مذاکره‌ای است که ثمره آن تامین منافع ملی و بهبود اوضاع مردم باشد.

فلاحی در خصوص اینکه تیم مذاکره‌کننده در هر مرحله دست برتر نسبت به قبل داشته باشد باید چه اقداماتی را داشته باشد که به اهداف خود برسد، اظهار کرد: در دوره گذشته این ضعف وجود داشت که ناگهان دولت پشت تیم مذاکره‌کننده را خالی می‌کرد و به تبع دشمن هم از این قضیه سوء استفاده می‌کرد. در این دوره با اینکه ما مشکلات اقتصادی زیادی داریم اما اکثر اظهارنظرهای رئیس جمهور مبنی بر این است ما بر مشکلات فائق می‌شویم.

وی با بیان اینکه اتفاقات مثبتی طی مدت ۹۰ روز اخیر تا حدودی محقق شده عنوان کرد: با اینکه ما تحت فشار اقتصادی بودیم اما دولت به سمت خلق پول نرفت، ضمن اینکه حقوق کارمندان هم پرداخت شده و پروژه‌های عمرانی هم تعطیل نشده‌اند؛ مخابره این نوع فعالیت‌ها که نشان می‌دهد کشور با وجود تحریم‌ها همچنان رو به جلو حرکت می‌کند دشمن را مایوس می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به اینکه دولت از ایجاد تفرقه و مشکل آفرینی برای کشور دستش به جایی بند نشده عنوان کرد: دشمن دیگر نمی تواند از ایران در حین مذاکرات امتیازی بگیرد و به تبع آن دست مذاکره‌کننده پر و زبان او بلند می‌شود که این مسیر را با قدرت جلو ببرد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:‌ آنچه سبب می‌شود یک مذاکره کننده در مقابل دشمن امتیاز ندهد و بلکه امتیاز بگیرد نگاه ایدئولوژیک به این قضایا داشتن است، قرآن کریم می‌فرماید اگر شما در مقابل دشمن کوتاه بیایید و عقب‌نشینی کنید آنها با شما خواهد جنگید اما اگر در مقابل آنها محکم ایستادگی کنید بدون یاور خواهند شد و در عالم منزوری می‌شوند.

فلاحی در پایان تصریح کرد: آمریکا ۶۰ سال جنگ و ۴۰ سال تحریم را با ما در پیش گرفته است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب تحریم‌ها برداشته نمی‌شود ما باید به سمت خنثی‌سازی تحریم‌ها برویم و امروز مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها هم در توسعه ارتباطات منطقه‌ای است.

تیم مذاکره کننده فعلی چشم انداز روشنی را برای مذاکرات رقم می‌زند

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در این دوره از مذاکرات برگ برنده تیم مذاکره‌کننده این است که ما تمام تخم‌مرغ های خود را در سبد مذاکرات قرار ندادیم، گفت: تیم مذاکره کننده فعلی چشم انداز روشنی را برای مذاکرات رقم می‌زند.

جعفر قادری در خصوص ارزیابی خود درباره روند مذاکرت اخیر اظهار کرد: اگر آمریکا و طرف‌های غربی به برجام برگردند و به تعهدات خود عمل کنند ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم اما اگر دنبال طرح موضوعات جدید و امتیازگیری‌های دیگر باشند دلیلی بر ادامه مذاکرات وجود ندارد.

قادری با بیان اینکه کشور ما در زمینه هسته‌ای مسیر افزایش غنی‌سازی دنبال می‌کند، تصریح کرد: اگر طرف مقابل ما بنابر تعامل و توافق داشته باشند باید تحریم‌های مختلف را که به بهانه‌های گوناگون ایجاد کردند کامل بردارند.

وی در خصوص دست برتر تیم مذاکره‌کننده در مقابل طرف‌های غربی مذاکرات، تاکید کرد: در این دوره از مذاکرات برگ برنده تیم مذاکره‌کننده این است که ما تمام تخم‌مرغ های خود را در سبد مذاکرات قرار ندادیم و به آنها گرا ندادیم که به جمع‌بندی و توافق در مذاکرات نیاز داریم.

قادری خاطر نشان کرد: ما مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کنیم و آن را پیش می‌بریم حال اگر در مذاکرات موفق شدیم و غربی‌ها به مذاکرات برگشتند و به تعهدات خود عمل کردند گشایش بیشتری صورت می‌گیرد اگر هم برنگشتند دلیلی ندارد که بدون گرفتن امتیاز به آنها امتیاز بدهیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده فعلی چشم انداز روشنی را برای مذاکرات رقم می‌زند، ادامه داد: با این تیم و چنین شرایطی چشم انداز مذاکرات روشن است، امروز ما در وضعیتی قرار داریم که آنها امکان توقف غنی‌سازی ما را ندارند و بیش از این هم نمی‌توانند برای ما مشکل ایجاد کنند. اگر بنا باشد که برای صادرات یا کشتی‌های ما ایجاد مشکل کنند ما در پاسخگویی به آنها از ظرفیت‌ها و امکانات خود استفاده می‌کنیم.

قادری تاکید کرد: ما امیدواریم تیم مذاکره‌کننده در عین حال که انعطاف دارند اقتدار خود را هم حفظ می‌کنند و مراقب هستند که تنها کشور ما امتیازدهنده نباشد. امروز حضور ما در پیمان اکو و شانگهایی، تعامل قوا و حمایت‌های آنها از ظرفیت‌های داخلی می‌تواند سبب شود که تیم‌مذاکره‌کننده بر مواضع اصولی کشور پافشاری کرده و با قدرت بیشتری از منافع کشور دفاع کند؛ بنابراین دلیلی بر غفلت یا دادن امتیاز وجود ندارد.

به گزارش مشرق، تیم مذاکره‌کننده ایران که از روز گذشته به سرپرستی علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان برای رفع تحریم‌ها به وین سفر کرده شامل جمعی از برجسته ترین کارشناسان و مسئولان در حوزه های مختلفی است که در سال های اخیر درگیر پدیده تحریم های ظالمانه بوده اند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس