دلیل برگشت خوردن نخل های صادراتی به قطر اعلام شد

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حرفظ نباتات کشور اعلام کرد: در گواهی بهداشتی نخل هایی که به قطر صادر شده دستکاری شده و بخش حقوقی پیگیری می می کند.

به گزارش مشرق، مهدی قائمیان در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد در خصوص برگشت خوردن نخل های صادراتی به قطر، گفت: گواهی‌های بهداشتی عامل برگشت خوردن این نخل ها بوده دو دلیل وجود دارد یا گواهی‌های بهداشت برای آن محصولات نبوده یا دستکاری در آن انجام داده اند

وی با بیان اینکه پیگیری‌های حقوقی در این زمینه درحال انجام است، گفت:در حقیقت گواهی بهداشت نخل‌های صادر شده جعلی است و آن چیزی نیست که ما برای نخل‌ها صادر کردیم.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حرفظ نباتات کشور افزود: گواهی بهداشتی که در سازمان جهادکشاورزی بوشهر صادر شده با چیزی که قطر برای ما ارسال کرده، متفاوت است. یعنی بعد از صدور گواهی بهداشت گیاهی یک نفر در آن تغییراتی اعمال کرده و تحویل کشور قطر داده است.

قائمیان در ادامه گفت: این نخل‌ها که حدود ۴۰۰ اصله بوده به مرز خروجی بازگشته است و فاقد اسناد و مشخصات هستند.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حرفظ نباتات کشور تاکید کرد: سازمان حفظ نباتات در این زمینه مدعی است. زیرا علاوه بر عودت این نخل‌ها از قطر، بحث اعاده حیثیت کشور ما هم مطرح است. گواهی بهداشت گیاهی یک سند دولتی است و کسی که در آن دست برده حتما باید مشخص شود و مجازات لازم هم برای آن تعیین شود.

ماجرای عودت سیب زمینی های ایرانی از ازبکستان

قائمیان در ادامه به خبری که اخیرا در مورد  "عودت ۳۵۰۰ تن محموله سیب زمینی از ازبکستان به ایران به دلیل آلودگی" منتشر شده بود، اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ محموله سیب زمینی از ازبکستان به ایران برگشت داده نشده است. این خبر را تکذیب می‌کنیم. بر اساس آمار گمرک هم هیچ برگشت محصولی نداشته‌ایم. البته کشور ازبکستان هم احتمال داده است که ممکن است این آلودگی مربوط به سیب زمینی هایی باشد که از پاکستان یا افغانستان به نام سیب زمینی ایران صادر می شوند.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در طول تاریخ برای مردم این واقعیت آشکار شد که فقط  تأمین غذا مطرح نیست بلکه امنیت غذا هم حائز اهمیت است، ‌گفت: جابجایی محصولات کشاورزی بدون پایش و بررسی آفات قرنطینه‌ای می تواند خطرناک باشد. آفات قرنطینه آفاتی هستند که در کشور مبدا وجود دارند ولی در کشور مقصد دیده نمی شوند. برای همین این آفات می‌تواند برای کشور مقصد خطرناک باشد.

وی افزود: هر کشوری فهرست آفات قرنطینه ای خاص خودش را دارد. وقتی قرار است محموله کشاورزی جابجا شود حفظ نباتات کشور مبدا از کشور مقصد شرایط ورود را جویا می شود.

معاون سازمان حفظ نباتات تصریح کرد:برای تبادل و تجارت محصولات کشاورزی و تداوم آن حفظ نباتات کشورها با هم مکاتبات بسیاری دارند. که در نهایت منجر به صدور گواهی بهداشت می شود. اصلی ترین مدرک برای تجارت محصولات کشاورزی گواهی بهداشت گیاهی است. اگر محموله‌ای فاقد این گواهی باشد بازگردانده می شود.

وی در پایان یادآور شد: گواهی بهداشت گیاهی گواهی‌ای است که کشورها برای محموله‌های کشاورزی صادر می‌کند و در آن ضمانت می‌کنند که در محموله صادر شده لیست آفات گیاهی  مدنظر کشور مقصد وجود ندارد.

۵ آذر رسانه های خارجی اعلام کردند دولت ازبکستان ۳ هزار و ۵۰۰ تن سیب زمینی وارداتی از ایران و پاکستان را به خاطر وجود آلودگی خطرناک برگشت زده است.

آژانس حفاظت و قرنطینه محصولات کشاورزی ازبکستان اعلام کرده بود که ۳۵۲۵ تن از سیب زمینی های وارداتی را برگشت داده شده و ۷۷۵ تن آن را هم معدوم کرده است.

ازبکستان هشدار داده در صورتی که این اتفاق تکرار شود واردات سیب زمینی از ایران و پاکستان را به طور کامل ممنوع خواهد کرد.

به گفته مقامات سازمان حفاظت و قرنطینه محصولات کشاورزی ازبکستان، جزئیات این اقدام و مغایرت کیفیت سیب زمینی های صادراتی با استانداردهای گیاه پزشکی به سازمان های مربوطه ایران و پاکستان ارسال شده است.

گفته می شود هم اکنون ازبکستان در حال تهیه فهرست شرکت های ایرانی و پاکستانی که محصولاتشان استانداردهای گیاه پزشکی را دارند، است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    53 7
    گل تو دهن و خاک تو سرتونتون که به صادرات نخل روی آوردید... چند سال زمان میبره تا یه نخل به اون اندازه برسه؟ 4 روز دیگه ...رو هم صادر میکنید بخاطر یه مشت حرف و تفکر پوچ...
    • عبدالله مومن IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      10 0
      این خیلی افتضاح است که قطر متوجه ایرادات نخل های وارده شده باشد ولی کسانی که در اینجا . مسئول خروج آنها بوده اند نشده اند یا تقلب کرده اند !!!
    • ابوالفضل IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 1
      احمق خان نخل های صادر شده عمر بالای ۴۰ سال داشتن، قطر هم برای محصول نخل وارد نکرده بلکه جهت تزیین جام جهانی از کشورهای مختلف نخل وارد کرده
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      2 1
      آبروی ایران را بردید عربها هم بهمون دارن میخندن مسئولان نجومی بگیر خجالت بکشید
    • ناشناس IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      مدیریت
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      این فکرهای متحجرانه وتنگ نظرانه را کنار بگذارید .خوب این یک تجارت است وایران هم اولین کشوری نیست که درخت صادر کرده اگر کار علمی باشد ازطریق نهالستانهای نخل ودیگر اشجار می توان میلیاردها دلار سود عاید کشور کرد.
    • ناشناس IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      نخل واحدش نفره، نخل ناموسته مسئول ایرانی، اگه خواستی صادرش کنی اول...
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    29 2
    الوده س بدین به خورد مردم خودمون
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      1 0
      اگر آ لوده چرا همش آ تش نمیزنید شاید میخوان نخلهای،دیگه هم با این روش آ لوده کنن
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      الوده نیست قطر نگفته این نخلها آلوده است منتهی آنقدر آنها پایبند مقررات بهداشتی هستند که به علت پیوست نبودن تشریفات بهداشتی آن را عودت داده است .علت فقط بی نطمی در تکمیل مجوز بهداشتی توسط بهداشت ایران بوده نه اینکه حتما آلوده بوده.
  • سید روح اله IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    6 23
    فارغ از اینکه فروختن نخل وار عبث و بیهوده ای هست. ولی اگر قضیه عودت درست باشد قطر در راستای اثبات نوکری خود به غرب این کارها را انجام میده و همچنین ازبکستان به اردوغان. به کوری چشم هر آنکه نمی تواند ببیند ایران به جایگاهی خواهد رسید که تمامی کشور ها برای ابراز ارادت به آن از هم پیشی خواهند گرفت. آینده از آن جبهه حق است
    • سعید IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      4 0
      این ارزوی خوبیه ولی با حرف زدن چیزی درست نمیشه و متاسفانه واقعیت با اون چیزی که شما میگید خیلی فرغ میکنه
    • 1989305997 IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      4 1
      کدوم جایگاه بس کنید دیگه دزدی وتقلب وهر بدبختی که از خودمون است می بندید به دیگرا نه ما نوکر غرب نیستیم بقیه هستند ما نوکر شرق که هستیم 😀
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      آره حتما مگه با حلوا حلوا دهن شیرین میشه خودتو گول میزنی یا دنیا رو .... فرض کردی برادر !!!
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      مسخره
    • محمد IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 1
      بزک نمیر بهارمیاد کمبزه باخیارمیاد...
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      قطر هر کاری میکنه از نوکری تا‌ زیر خوابی غرب فقط برای اسایش و ارامش ملتش هست‌بس ولی اینجا چرا اونقدر دزد و دغل زیاد شده ک‌کار از دست خودشون‌هم‌در رفته جلوشون بگیرن پ چرت نگو ک همه مشکل دارن هدفشون زمین زدن ماست ما خوبیم بهمون‌حسادت میشه تا کی سر زیر برف
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    خیلی از دلالان به وسیله این کار سوءاستفاده از مملکت می‌کند یکی از علت گرانی در مملکت ما هم این است که اگر محصول را خواستند از بین ببرند یا خواست نگران کننده برای آن سیاست درست می کنند مثلاً می‌گویند هویج برای کرونا خوب است و هویج را گران می کنند و می گویند سیب زمینی ضرر دارد سیب زمینی را قیمتش را پایین می‌آورد و می‌گوید کشورهای دیگر اعلام کردن سیب زمینی اش فاسد بود یکی از علت‌های امروز در جامعه ما هست سیاست درونی و خارجی است که به وسیله کاربران در استاگر آنها انجام می گردد و هر کس می‌تواند اجناس خود را در استاگرام از بین ببرد یا مشهور کند یا دولتی را بد ه نام کند
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 0
    این نخل ها هم مدتی در گمرک می مانند تا انشاا۰۰۰ خشک میشوند !
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    عجبا
  • دخی اهوازی IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    4 1
    حالا چرا نخل؟؟خودشون پرورش بدن چرا از ما میخرن؟؟مگه آبمون زیادی کرده نخل پرورش بدیم عربها بخورن چه کاره آخه!!!!
    • حدیثه IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      2 0
      مگه عرب ها مجبور شون کردن که نخل هاشون رو بفروشند
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    4 0
    تا آنجایی که ما یادمان است گیاهان، یا هر نوع درخت یا نباتات ، جزو دارای های یک کشور تلقی میشود.مثلا انتقال بزرگ یا نشا بوته چای از هند خیلی راحت نبوده، آن هم در زمان شاید یکصد سال پیش. حالا چه اتفاقی افتاده که درخت نخل کشور که شاید بشود گفت یک میوه منحصربفرد در منطقه هست به این راحتی از فروش یا انتقال آن به کشور ثالث گفته میشود. این کار یک خیانت به اکوسیستم و طبیعت این مرزوبوم است. چه کسی بانی این کا زشت است؟
  • الهام ب IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 1
    واقعا چقدر زشته به چه روی آورده ایید....ما خودمون باغ نخل داریم دلمون نمیاد از این نخل ها رو ببریم و بندازیم واسه پنیر نخل از بیرون تهیه میکنیم
  • شهرام IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    بیش از یکسال هر چی سیب زمینی میخرم کیفیت و طمع گذشته رو نداره!
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    9 0
    واقعا تاسف‌بار هست که نخل صادر میکنند
  • عبدالله المشهدانی DE ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    26 1
    مجموعه اشخاصی که در مورد صادرات نخل به قطر دست داشته اند از صدر تا ذیل باید محاکمه و انفصال دائم از خدمت شوند خسارتی که به کشور بابت بیرون کشیدن نخل های زنده متحمل ناموس وطن کرده اند تا ریال آخر باید پرداخت کنند ایکاش قوه قضائیه با شدت و حدت با این ناموس فروشان (وطن ناموس است) برخورد کند. کارشناسان محترم برسی کنند همان نخلهایی باشد که به اسم صادرات رفته نه اینکه آن نخلها مصادره و نخلهای جایگزین برگشت خورده باشد
  • ایرانم IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    32 0
    شما بیخود کردین نخل ها رو صادر کردین. دیگه چی؟
  • ایران IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    22 0
    بعد یه بسته خرمای به درد نخور تو این کشور پنجاه هزار تومنه
  • شهروند ایرانی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    7 0
    اولا مجوز صادرات برای نخل قابل تامل است! ثانیا از کدام اعتبار و حثیت حرف می زنید مگر حیثیتی برای ایران مانده تا دفاع کنید(ارجاع به اجناس و میوه های برگشتی از گمرکات کشور)
  • ناشناس IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 1
    احتمال داره نخلهارو با نخلهای تغییر ژنتیکی عوض کرده باشن‌.تا بخوان از این طریق به بقیه نخلستانها از طریق گرده افشانی آسیب برسونن.مگه زمانی که صادر کردن نمایندی از اون کشور زمان خرید اینجا حضور نداشته.که الان برگشت دادن.باید به همچین حرکاتی شک کرد.دشمن از هر طریقی که لازم بدونه آسیب میزنه.
    • سعید IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      فیلم هندیه؟؟!!!!
  • محمد IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    همین مونده بود درخت صادر کنید اونم نخل بقران خجالت آوره به والله خجالت آوره به خون تک تک اون شهیدان خجالت آوره
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    کمال بی اعتباری برای ایران، صادرات جنس تاریخ گذشته ، غبربهداشتی ،فاسد و... تاکی ؟!!!
  • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    هر چه میکشیم از مسئولین بی کفایت دروغ گو و فاسده مگر در این کشور چهار تا ادم با سواد وطن پرست پیدا نمیشه باید مااک انتخاب را تغییر داد هر کسی که ریشی داشت و تسبیح در دست که ادم خوبی نیست ملاک قضاوت عملکرد انسانهاست همانطور که خداوند هم ملاک قضاوت را عمل انسانها قرار داده
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    واقعا جای تاسفه که با صادرات نخلها جنوب کشور را به بیابانی خشک تبدیل خواهید مرد
  • DE ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    به زودی کوههای کشور را هم حراج میکنن. عجب کشوری شده. وقتی هر دزد و اختلاس گری میشه مسئول.
  • نسل سوخته IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    اگه همین مقدار سیب زمینی رو بجای صادرات توی ایران پخش میکردن الان این سیب زمینی اینقدر گران نبود،چ معنی داره سیب زمینی رو صادر میکنن ،کشورهای همسایه کوفتو بخورن
  • دوست IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    خاک بر سرشون نمی‌دونن چطورمملکتوازبین ببرن بی غیرتن اونایی ک صاحب این نخلهاهستن و فروختن
  • خانوم IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    خوبه قطرهم مثل اسپانیا ک زعفران ایرانی رو ب اسم خودش صادرمیکنه ورتبه اول داره قطر هم خرمای ایران رو ب اسم خودش صادرمیکنه
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    تو اخبار گفتن نخلی نفرستادیم
  • شهرام IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    همه چی روصادرکردن مونده نخل.چندسال بعدواسه نسلهای ماخاکم نیست روش بخوابن.همه روفروختن. درعجبم انقدرمیخورن سیرم نمیشن
  • سید حبیب IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    دیوانه نخل صادر میکنی که دلار وارد مملکت بشه بعد سلطان دلار آنها را بچاپد
  • آرش جهانشاهی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    صادرات نخل نمونه بارز وطن فروشی است
  • ناامیدایران IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    فقط همین قدر میتونم بگم که خاک توسرتون
  • سید حبیب IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    آخه بیشعور نخل هم صادر شدنیه
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    نمیدانم چرا مسئولین مربوطه به این شیوه رفتار دارند مدیریت خودشان را زیر سؤال برده وباعث دگرگونی افکارها قرار میگیرند جان مادرتان اگر به خودتان فکر نمیکنید به حیثیت ایران و ایرانی فکر کنید و اموال ایران را به چپاول نرسانید حال فروش نخل فقط مانده بود بس است دیگر
  • بازنشسته IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    این مسولین به اصطلاح ایرانی،،که در این چهل سال و اندی مشغول حکومت ،،،، نه!!!!! بلکه مشغول غا.....!!!!!!!هستند، آیا چیز دیگری را هم مانده تا به باد نداده باشد.
  • Jafar Osun IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    خدارا شکر . . ملت ایران باید از مغز و قلب و ریشه ورژنشون تعقیر و آپدیت بشه کشوریکه ملتش در خیابانهاش در حمل یک گوشی موبایل امنیت نداره باید بگرده دنبال درد نهان نه سیب زمینی برگشتی یا دستکاری در گواهی حفظ نباتات نخلهای برگشتی. اگه قانون بازدارنده جرم برای همه و با قدرت و البته تعقیرات اساسی انجام بشه کسی جیگر نداره آبروی ایران و کل سیستم حکومت را به این سادگی ببره پس یه جا که چه عرض کنم چند جای نظام میلنگه که هر بی سر و پایی آبروی جهانی ما را زیر سئوال میبره . . .
  • مهدی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    از شیر مرغ تا نفت صادر میکنیم پلی بازم کشور فقیری داریم هی روزگار
  • آرمان IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    قطر چند سال پیش که تحت فشار کشورهای خلیج بود... هم میوه های ایرانی رو ریخت تو دریا....دید نسبت مواد شیمیایی درون میوه ها بیش از حد مجاز بود (۳ برابر) و به خاطر سلامت جامعه قطری....ناچار میشن میوه ها رو در دریا بریزن.....همینطور کشور آلمان بعد از آزمایش یک کیک ایرانی معتبر که نمیخوام اسم‌بیارم....دیدن که داری مواد نگهدارنده بیش از حد مجاز بوده که باعث سرطان میشه رو منع ورود کرد......مسئولیین خسته نباشید ایران را آباد کردید.
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    کاش همه کشورها محصولات مارو ممنوع کنن تا خودمون پولمون برسه بخریم وبخوریم گشنگی نکشیم
  • علی IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    هرنخل که بخادبره قطرمیشه بوسیله علم به روز200اصله نخل ازش گرفت قطرهم که براآب مشکلی نداره آب شیرین کن دار،بعداز5سال دیگه باید صادراتی که به قطرداشتیم متوقف بشه .من خودم شغلم همینه
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    سیب زمینی در محله هایی که ماهستیم .با از بین بردن منابع ابی به دست می اید . واقعا مصرف اب در شهرستان نوراباد لرستان بخاطر کاشت سیب زمینی در حال نابودی منابع ذخایر ابی هست . مسیولین به هوش باشید . این هم از برداشت سیب زمینی با حدر دادن منابع ابی .
  • Lg IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    اصلا کل مسئله شرم‌آور هست چرا باید نخل هامون به قطر صادر کنیم مگه ما چی کم داریم
  • امیر IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    کشورهای قانون مند. الکی قطر قطرنشده این چندسال
  • سید اصغر موسوی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    یا نگارنده بیسواده یا مسئولش واحد شمارش درخت نخل نفر هستش اصله نیست بنابراین هیچ انتظاری نمیشه از اینا داشت
  • رابین IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    وقتی در دروازه صادرات باز هست و بک عده با گول زدن مسئولین که آره با این کار ارز وارد کشور میشود و باعث اشتغال زایی شده و مالیاتی از صادرکنندگان نمیگیرن و در عوض از وارد کننده مالیات سنگین میگیرن بدین معناست که از یک ظرف برداشت کنید ولی پرش نکنید بعد یک مدت خالی خالی میشود تا جایی که من یاد دارم شاید 25 سال پیش میشنیدم که از کرمان و بندر عباس نخلهای بالای 20 سال رو کشورهای عربی خریداری میکردن و میبردن و داخل کشورشان کاشت میکردن و کشاورزان فقیر بخاطر مقداری پول نخلهای چندین ساله خود رو میفروختن با این کار در همه عرصها چیزهای خوب از کشور خارج میشه و سودش تو جیب کلاهبرداران که بنام تجار هستن میره و چیزهای بنجل و بدرد نخور برای مردم میماند و چیزی هم نمیگذارن وارد بشود تا مردم در حسرت بهترین چیزهای ممکن بمانند و فقط عده خاصی از آنها بهرمند شوند با این کار فقیر را فقیرتر خواهند کرد و اجناس بنجل رو هم باز همین کلاهبرداران با صد برابر به مردم میفروشند کجای دنیا دیده میشود که مردم خود را نگاه نکنن و به سود جیب خود و کشوارهای دیگه باشن ما بهترین نخلستانها را داریم آیا هر روز خرما سر سفرهای ماهست بهترین میوها را داریم آیا هست؟ بهترین بادام پسته داریم آیا سالی یکبار هم همه مصرف دارن؟ بهترین زعفران ووووو ولی مردم خودمان از این محصولات بی بهره هستن جوابگو کسیت ؟ این سیاست کیست؟
  • منتقد IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    معاون فنی گمرک یا این آقای قائمیان نمیدونن که درخت خرما رو نفر میگن تو شمارش نه اصله نفر حکم انسان داره تو شمارش وقتی این بیسواد ها دارن اینجوری میگن چه فرقی داره با قاچاق یا صادرات انسان به امارات متاسفم ....... برا اون نفرهایی (درمان خرمایی) که تو خرمشهر و آبادان زیر موشک بارون سرشون از تنشون جدا شد و هنوز هم مظلومانه بی سر ایستادن سرجاشون استوار و محکم ایستادن سرجاشون
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    بس چرا آدم صادر می کنین بد نیست نخل بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس