کد خبر 130490
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴

در سه ماهه گذشته چندين فيلم روي پرده رفت، چندين فيلم روي پرده نرفت و دو فيلم هم از روي پرده پايين آمد تا وضعيت سينماي ايران در سال جاري در هاله‌اي از ابهام قرار بگيرد. به همين دليل، ايسنا در ادامه گزارش‌هاي فصلي‌اش از وضعيت فروش در گيشه سينماهاي تهران، وضعيت گيشه فصل بهار را بررسي كرده است تا شايد بتواند پاسخي مناسب براي اين پرسش هميشگي كه «حال سينما خوب است؟» پيدا كند.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در فصل بهار سال جاري، 21 فيلم روي پرده سينماهاي تهران رفتند كه سه عنوان از آنها فيلم‌هاي خارجي بودند كه به صورت تك‌سانس و بسيار محدود اكران شدند.

در مدت مشابه سال قبل، 16 فيلم روي پرده سينماها رفته بود.

افزايش قيمت بليت، كاهش فروش كلي!

همانطور كه گفته شد، 21 فيلم با قيمت بليت ميانگين 4500 تومان در فصل بهار سينماهاي تهران اكران شده‌اند.

حتي افزايش قيمت بليت هم نتوانسته است، افت فروش سه ماهه اخير سينماها را جبران كند و سينماها در فروش كلي با حدود 9 درصد كاهش روبرو بوده‌اند.



بر اساس آمار رسمي منتشر شده از سوي بنياد سينمايي فارابي تا 29 خردادماه، اين تعداد از فيلم‌ها، مجموعا پنج ميليارد و 950 ميليون توماني فروش داشته‌اند؛ اين درحالي است كه فروش مدت مشابه سال قبل آن هم با قيمت بليت پايين‌تر به بيش از شش و نيم ميليارد تومان رسيده بود.

بنابراين مي‌توان گفت كه حتي افزايش قيمت بليت هم نتوانسته است، افت فروش سه ماهه اخير سينماها را جبران كند و سينماها در فروش كلي با حدود 9 درصد كاهش روبرو بوده‌اند.

فروش ميانگين فيلم‌هاي سينمايي: كمتر از هزينه فيلم‌ها

اگر فروش سه فيلم خارجي اكران شده در سينماهاي تهراني را به دليل شرايط ويژه اكران‌شان از محاسبات خارج كنيم، خواهيم ديد كه سهم فروش هر كدام از 18 فيلم اكران شده در فصل ابتدايي سال جاري، 329 ميليون تومان بوده است؛ يعني تقريبا چيزي در حدود نيمي از هزينه معمول ساخت يك فيلم سينمايي در ايران!

ژانرها: باز هم كمدي

در فصل بهار امسال، فيلم‌هاي ايراني در شش گونه كمدي، اجتماعي، سياسي، كودك، دفاع مقدس و ماورايي اكران شدند.

گزارش بهاره فروش سينماهاي پايتخت

در اين ميان مانند اغلب بازه‌هاي اكران سال‌هاي قبل، كمدي‌ها هم بيشترين تعداد و هم بيشترين فروش را در گيشه به خود اختصاص دادند.

در سه ماهه گذشته، هفت فيلم كمدي، شش فيلم اجتماعي، دو فيلم سياسي و يك فيلم كودك، دفاع مقدس و ماورايي در سينماها اكران شده‌اند. در اين بين، فيلم‌هاي كمدي با دو ميليارد و 340 ميليون تومان فروش، حدود 571 هزار مخاطب را به سينما كشانده‌اند.

همچنين شش فيلم‌هاي اجتماعي سال جديد هم يك ميليارد و 630 ميليون تومان فروش داشتند و حدود 399 هزار مخاطب را به سينما آورند. البته فروش فيلم‌هاي سياسي هم با توجه به اينكه تنها دو اثر در اين بخش اكران شده بودند به لطف «قلاده‌هاي طلا» حائز اهميت است.

در اين گونه، دو فيلم اكران شده توانستند يك و نيم ميليارد تومان فروش داشته باشند و 367 هزار تماشاگر را به سينماها بياورند؛ حدود 85 درصد از فروش اين گونه مربوط به «قلاده‌هاي طلا» بوده است.

پرفروش‌ترين و كم‌فروش‌ترين‌ها

بسياري از سينماداران در آغاز اكران نوروزي بر اين باور بودند كه «گشت ارشاد» و «قلاده‌هاي طلا» مي‌توانند پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سال جاري باشند.

علي‌رغم حواشي بسيار زياد اكران نوروزي، اين پيش‌بيني درست از آب درآمد و «گشت ارشاد» با حدود يك ميليارد و چهارصد ميليون تومان در سال جاري و 135 ميليون تومان در اسفند 90 توانست بيشترين فروش را در فصل بهار داشته باشد.

گزارش بهاره فروش سينماهاي پايتخت

همچنين «قلاده‌هاي طلا» هم با يك ميليارد و 200 ميليون تومان در نخستين فصل سال و 48 ميليون تومان در روزهاي پاياني اسفندماه سال قبل در جايگاه دوم پرفروش‌ترين فيلم‌ها قرار گرفت.

در اين ميان، فروش روزانه چند ده‌ميليون توماني «خوابم‌ مي‌آد» كه از اواخر خردادماه اكران شده، اين نويد را مي‌دهد كه نخستين فيلم سينمايي رضا عطاران بتواند گيشه سينماها را در فروش تكان بدهد.

اما در مقابل، كم‌فروش‌ترين فيلم فصل بهار قطعا «سيب و سلما» بوده كه در مدت 20 روز تنها 11 ميليون تومان فروش داشت. (بدون احتساب فيلم‌هاي خارجي اكران شده)

همچنين «دوستي از جنس آتش» زنده‌ياد امير قويدل هم كمي كمتر از 12 ميليون تومان فروش داشت.



تعداد مخاطبان: دريغ از پارسال‌ها!

مهمترين مولفه رونق سينما در دنياي امروز مخاطب است. به همين دليل در سال‌هاي اخير، بحث تعداد مخاطب و كاهش و افزايش آن در سينماي ايران يكي از چالش‌هاي اساسي بوده است.

در فصول مختلف سال قبل، ديديم كه تعداد مخاطبان به نسبت سال 89 با رشد مواجه شده بود اما آيا اين رشد در سال 91 هم ادامه داشته است؟

سينماها از اول فروردين‌ماه 91 با افزايش قيمت روبرو شدند و ميانگين قيمت بليت در سينماهاي تهران از 3500 تومان به 4500 تومان رسيد.

بر اين اساس، محاسبات نشان مي‌دهد كه در سه ماهه گذشته، يك ميليون و 450 هزار نفر به سينما رفته‌اند (با احتساب افزايش 10درصد تعداد مخاطبان براي روزهاي نيم‌بها). همچنين فيلم‌هاي اكران نوروزي كه از 25 اسفندماه روي پرده رفته بودند، در پنج روز اول نمايش خود در سال قبل توانستند 70 هزار نفر را به سينماها بياورند.

اين درحالي است كه بهار سال قبل با شش ميليارد و 534 ميليون تومان فروش، سينماها ميزبان دو ميليون و 45 هزار نفر بودند.

در سه ماهه گذشته، يك ميليون و 450 هزار نفر به سينما رفته‌اند؛ در حاليكه بهار سال قبل سينماها ميزبان دو ميليون و 45 هزار نفر بودند (ريزش 30 درصدي مخاطب). همچنين افت مخاطب سينماهاي تهران نسبت به سال 88 كه فعلا ميزان فروش‌ آن براي سينماي ايران يك آرزو به نظر مي‌رسد، 45 درصد بوده است!

نكته حائز اهميت اينجاست تعداد مخاطبان بهار 91 سينماهاي تهران به نسبت سال 89 كه كارشناسان آن را يكي از بدترين سال‌هاي سينماي ايران مي‌دانند تنها پنج درصد رشد داشته است. همچنين سينماها نسبت به مدت مشابه سال 88 با 45 درصد افت مخاطب روبرو شده‌اند. البته به نظر مي‌رسد اگر همين‌طور بخواهيم وضعيت فروش را با سال‌هاي قبل مقايسه كنيم، به ريزش مخاطب 70 ـ 80 درصدي هم مي‌رسيم!

در هر صورت، سينماهاي تهران در شرايط فصل گذشته، با ريزش 29 تا 30 درصدي مخاطب نسبت به بهار سال قبل روبرو بوده‌اند. هچنين سينما‌هاي تهراني در مقايسه يا مدت مشابه سال 88 كه سال نسبتا پر رونقي براي سينماي ايران بوده است با 45 درصد كاهش مخاطب روبرو شده‌اند!



در حال حاضر، اكران «خوابم مي‌آد» توانسته است در اوايل تيرماه با استقبال بسيار خوب مخاطبان نسبت به شرايط فعلي مواجه شود اما با كش‌مكش‌هاي ميان حوزه هنري و شوراي صنفي نمايش بايد ديد كه در آينده چه اتفاقي براي سينما مي‌افتد؛ فعلا كه سينما «آزادي» از نمايش همه فيلم‌هاي جديد محروم است.

در يک نگاه مي‌توان گفت:

××× فروش كل:

گزارش بهاره فروش سينماهاي پايتخت

فروش سينماهاي تهران در بهار سال جاري: پنج ميليارد و 959 ميليون تومان

فروش سينماهاي تهران در بهار سال قبل: شش ميليارد و 534 ميليون تومان

فروش حدودي سينماهاي تهران در بهار سال 89: چهار ميليارد و 434 ميليون تومان

فروش حدودي سينماهاي تهران در بهار سال 88: پنج ميليارد و 950 ميليون تومان

كاهش فروش بهار سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل: 9 درصد

××× تعداد مخاطبان:

تعداد مخاطبان سينماهاي تهراني در فصل بهار سال جاري: يك ميليون و 450 هزار نفر (با احتساب 10 درصد افزايش مخاطب در روز‌هاي نيم‌بها)

تعداد مخاطبان سينماهاي تهران در فصل بهار سال 90: دو ميليون و 45 هزار نفر

تعداد مخاطبان سينماهاي تهران در فصل بهار سال 89: يك ميليون و 380 هزار نفر

تعداد مخاطبان سينماهاي تهران در فصل بهار سال 88: دو ميليون و 610 هزار نفر

كاهش مخاطب فصل بهار سال 91 نسبت به فصل بهار سال 90: 30 درصد

افزايش مخاطب فصل بهار 91 نسبت به فصل بهار سال 89: پنج درصد!

كاهش مخاطب فصل بهار 91 نسبت به فصل بهار سال 88: 45 درصد!

توضيح: در محاسبه تعداد مخاطبان در سال‌هاي مختلف، تماشاگراني كه پيش از اول فروردين‌ماه فيلم‌هاي جديد را روي پرده ديده‌اند محاسبه نشده‌اند.

پي‌نوشت:

- ارقام فروش بر اساس آمار رسمي بنياد سينمايي فارابي از سينماهاي تهران تا تاريخ 29 خرداد‌ماه محاسبه شده است.

- تمامي ارقام تقريبي هستند

- در جدول پاياني، فيلم‌هايي كه با رنگ زمينه خاكستري مشخص شده‌اند، اكنون در حال اكران هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس