سعید سهیلی گشت ارشاد

شاید تعداد فیلم‌های در حال اکران سینمای ایران کمی عجیب باشد ولی اکنون ۱۸ فیلم سینمایی روی پرده‌های سینماست.

به گزارش مشرق، محمدصادق عابدینی منتقد و روزنامه‌نگار در روزنامه جوان نوشت: کاهش روند ابتلا به کرونا باعث شد سینما بتواند پس از ماه‌ها ممنوعیت و محدودیت‌های زیاد نفسی تازه کند و این روزها سینما به واسطه حضور چند فیلم کمدی در اکران روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد، با این حال هنوز ضررهای سنگین سینماها بابت چندین ماه تعطیلی و فعالیت محدود پابرجا باقی مانده است.


شاید تعداد فیلم‌های در حال اکران سینمای ایران کمی عجیب باشد ولی اکنون ۱۸ فیلم سینمایی روی پرده‌های سینماست. از فیلم‌های جدید گرفته تا اکران فیلم‌های قدیمی در تک‌سانس‌های سینماها، روی هم رفته فضایی را ایجاد کرده است که سلیقه‌های مختلف بتوانند از سینما رفتن لذت ببرند، با این حال جدول فروش سینما نشان می‌دهد هنوز هم حرف اول و آخر را در فروش گیشه، فیلم‌های کمدی می‌زنند.


در جدیدترین آمار منتشر شده از فروش سینماهای کشور، فیلم شبه‌کمدی «گشت ارشاد ۳» با فروش بیش از ۵/۳۴‌میلیارد تومان در صدر قرار دارد. در رده دوم نیز فیلم «دینامیت» قرار دارد که توانسته است فروش بیش از ۲۷‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون تومانی را تجربه کند. پس از این دو فیلم کمدی، دو اثر سینمای اجتماعی یعنی «بی‌همه چیز» و «قهرمان» قرار دارند که هر دو فروشی بیش از ۱۰‌میلیارد تومان را تجربه کرده‌اند.

«بی‌همه چیز» با بازی پرویز پرستویی و هدیه تهرانی روند فروش خوبی را پشت سر می‌گذارد و فروش هفتگی آن سه برابر فروش «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی است. در رده‌های بعدی جدول پرفروش‌ترین‌های سینما، فیلم‌های «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی، «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «منصور» ساخته سیاوش سرمدی حضور دارند.

کمدی‌های صدرنشین


«گشت ارشاد ۳»، پرفروش‌ترین فیلم اکران سال ۱۴۰۰ است و با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، احتمال اینکه فیلمی بتواند در اکران حاضر شود و فروش «گشت ارشاد ۳» را پشت سر بگذارد، تقریباً محال است.
سعید سهیلی اولین قسمت از گشت ارشاد را در سال ۱۳۹۰ ساخت. با وجود فروش خوب گشت ارشاد سهیلی ترجیح داد از فضای فیلم کمدی دور شود و فیلم اجتماعی «کلاشینکف» را در سال ۹۲ بسازد. پس از این تجربه شکست‌خورده، سهیلی دوباره سراغ سینمای کمدی آمد و «گشت ارشاد ۲» را در سال ۹۵ و «ژن خوک» را در سال ۹۷ ساخت. این فیلمساز با «گشت ارشاد ۳» این روزها صدرنشین فروش در سینماهاست. این فیلم برای دستیابی به رکورد پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران باید به رکورد فیلم «هزار پا» دست پیدا کند که توانسته است بیش از ۴۰‌میلیارد تومان فروش داشته باشد.
در کنار «گشت ارشاد ۳»، فیلم سینمایی «دینامیت» دیگر فیلم پرفروش سال ۱۴۰۰ است. دینامیت به کارگردانی مسعود اطیابی، پس از مدتی توقیف از تیرماه به سینماها آمده است و با وجود داشتن رقیب قدرتمندی به نام «گشت ارشاد ۳» هنوز از فروش مناسبی در سینماها برخوردار است. حضور آثار کمدی توانسته است تا حدودی ضررهای سینمادارها را جبران کند، آن‌ها مدت‌ها بود در انتظار بازگشایی سینماها مانده بودند و اینکه سینماها باز هستند بیش از همه برای خود سینمادارها خوشحال‌کننده است.

خنده بر هر درد بی‌درمان دواست


سینمای ایران سال‌هاست به واسطه فروش مناسب فیلم‌های کمدی سرپا مانده است و غالباً آثار سینمای کمدی جزو پرفروش‌ترین‌های سال به شمار می‌روند و همان طور که در بالا اشاره شد رکورد فروش سینمای ایران نیز در دست یک اثر کمدی است. با آنکه منتقدان سینما چندان به آثار کمدی روی خوش نشان نمی‌دهند، علاقه به تماشای کمدی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان به عنوان یک راهکار درمانی برای کاهش فشارهای عصبی و ناراحتی‌ها توصیه شده است و می‌توان گفت که مردم تماشای فیلم کمدی را برای تحمل شرایط بد اقتصادی و فشارهای سنگینی که این روزها به جامعه تحمیل می‌شود، انتخاب می‌کنند، اما شاید مشکل اصلی این باشد که آثار کمدی سینمای ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و فرهنگ عمومی را با چالش مواجه می‌کنند.

در تحقیقاتی که دانشگاه کالیفرنیا انجام داده و بخشی از نتایج آن در سایت CBC منتشر شده است، به اثبات رسیده که تماشای فیلم‌های کمدی و شاد ناشی از آن باعث بالا رفتن ایمنی بدن می‌شود و تحمل بیماری را آسان می‌کند. در پژوهشی دیگر که در سال ۲۰۱۷ در امریکا انجام شده و نتایج آن در مجله تحقیقات دندانپزشکی و پزشکی منتشر شده است، از گروهی از بیماران دیالیزی خواسته شده است روزانه به برنامه‌های کمدی گوش کنند. نتایج آزمایش‌ها روی این افراد نشان داده است فشار خون آن‌ها کاسته شده و این مورد به درمان آن‌ها کمک کرده است.

«منصور» فیلمی برای همه ایران


پس از فیلم‌های سینمای کمدی و اجتماعی حضور یک فیلم سینمایی با تم دفاع مقدس در جدول پرفروش‌های سینما در سال ۱۴۰۰ قابل توجه است. فیلم سینمایی «منصور» اکنون در سینماها توانسته بالای ۲‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون تومان فروش داشته باشد، ولی «منصور» برای دیده شدن روش دیگری را به غیر از اتکا به سالن‌های سینما در پیش گرفته و با استفاده از شبکه مویرگی اکران‌های مردمی عمار، در شهرهای فاقد سالن سینما توانسته است با بیش از ۸۲ هزار مخاطب به بیش از یک‌میلیارد تومان فروش برسد. فیلم سینمایی «منصور» عملاً یک‌میلیارد تومان را از جایی به دست آورده است که بخش عمده‌ای از سینمای ایران تمایلی به فعالیت در آن ندارند و غالباً به فروش در پردیس‌های مجهز سینمایی در شهرهای بزرگ چشم دوخته‌اند.

کم‌فروش‌های بی‌رمق


در جدول فروش هفتگی سینما و در حالی که گشت ارشاد ۳ توانسته است در هفته گذشته بیش از ۲‌میلیارد تومان بر مجموع فروش گیشه خود بیفزاید، آثاری نیز وجود دارند که فروش آن‌ها ناامیدکننده است.
فیلم‌های «جنایت بی‌دقت» با ۴۵‌میلیون تومان فروش هفتگی، «بندر بند» با یک‌میلیون تومان فروش در هفته، «تومان» با ۴ میلیون تومان بلیت فروخته شده و «اتومبیل» با ۱۰‌میلیون تومان فروش در هفته بخشی از فیلم‌هایی هستند که اکران آن‌ها نتوانسته است نظر مخاطبان سینما را به خود جلب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    0 0
    سینمای ایران که نیکی کریمی تجزیه طلب بااباتای باشه بهتر از این ننیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس