تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هنوز ابلاغ نشده است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از واگذاری ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر خبر داد.

به گزارش مشرق؛ اکبر نیکزاد درباره نقش بنیاد مسکن در نهضت ملی مسکن اظهار داشت: قرار است بنیاد مسکن در این طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکونی احداث کند که ۲۰۰ هزار واحد آن در روستاها و ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

وی درباره تسهیلات ساخت مسکن در روستاها و شهرهای کوچک گفت: تسهیلات این طرح ۲۰۰ میلیون تومان است که البته دولت هنوز آن را ابلاغ نکرده؛ روستاییان کارها و اقدامات دریافت این تسهیلات را انجام داده‌اند و پرونده‌ها در بنیاد مسکن برای ارائه به بانک، آماده شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: این تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله و ضمانت سفته زنجیره‌ای سه نفره به روستاییان پرداخت می‌شود که اقساط آن ماهانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

نیکزاد با اشاره به واگذاری ساخت و ساز نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر به بنیاد مسکن، تصریح کرد: براساس مصوبات شورای عالی مسکن، قرار است وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر به بنیاد مسکن واگذار کند. مهمترین موضوع در این انتقال، ابلاغ تسهیلات ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی این طرح به بنیاد مسکن است که هنوز ابلاغ نشده و پیگیر هستیم تا چند روز آینده ابلاغ شود.

وی درباره تسهیلات ساخت مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر گفت: براساس تصویب شورای عالی مسکن، رقم تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف، متفاوت است. در تهران ۴۵۰ در کلان شهرها ۴۰۰ و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۳۵۰ میلیون تومان و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

به گفته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام کارهای اداری تحویل پروژه‌های نهضت ملی مسکن از وزارت را ه و شهرسازی به بنیاد مسکن هستیم اما پالایش متقاضیان مبنی بر حائز شرایط بودن حضور در این طرح از جمله نداشتن واحد مسکونی برعهده وزارت راه و شهرسازی است. سپس این وزارتخانه لیست متقاضیان پالایش شده را به بنیاد مسکن می‌دهد. بنابراین منتظر سه اقدام مهم هستیم تا این طرح را آغاز کنیم که شامل ارائه لیست متقاضیان واجد شرایط، ابلاغ تسهیلات ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی (بسته به روستا یا شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر) و تحویل اراضی در نظر گرفته شده می‌شود.

وی تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی اخیراً جلسه آنلاینی با مدیران کل راه و شهرسازی و مدیران کل بنیاد مسکن استان‌ها داشت و در آنجا تأکید کرد که هر چه سریع‌تر اقدامات واگذاری اجرای این پروژه را از ادارات راه و شهرسازی به بنیاد مسکن انجام دهند.

نیکزاد با تأکید بر اینکه مردم به این طرح دل بسته‌اند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مسکن در خصوص خرید مصالح ساختمانی شامل سیمان و میلگرد اقدام و آن را دپو کرده‌اند. تا زمانی که طرح شروع شود هر چه سریع‌تر از آن استفاده کنند.

وی درباره قیمت محاسبه میلگرد و سیمان برای بنیاد مسکن براساس بورس کالا یا بازار اظهار داشت: بنیاد مسکن مانند سایر خریداران اقدام به خرید مصالح بازار می‌کند و تخفیف خاصی به بنیاد داده نمی‌شود. ما برای آنکه زمان آغاز طرح و مراجعه به خرید مصالح، شوکی به بازار وارد و قیمت‌ها متلاطم نشود، ترجیح دادیم اول مصالح را خریداری کنیم و سپس پس از ابلاغ تسهیلات و انتقال اراضی، ساخت و سازها آغاز شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه برخی روستاها مشکلات زیرساختی و کمبود آب و برق دارند وبا تانکر به برخی روستاها، آب رسانی می‌شود، ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در این روستاها به صرفه است یا خیر؟ گفت: ساخت و سازها در روستاها در طرح نهضت ملی مسکن متقاضی محور است و این گونه نیست که اول در روستا مسکن بسازیم و سپس دنبال خریدار باشیم. بلکه روستاییان ابتدا به بنیاد مسکن تقاضا می‌دهند و سپس مراحل اخذ دریافت پروانه از بنیاد مسکن طی شده و نهایتاً به بانک مراجعه می‌کنند. در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر هم همینطور است و براساس تقاضا، اقدام به ساخت خواهیم کرد.

به گفته نیکزاد، در برخی روستاها که تخلیه شده بودند با کمک بنیاد مسکن بار دیگر شاهد بازگشت ساکنان بودیم. مثلاً در روستاهای زلزله زده خراسان شمالی اخیراً پس از بازسازی، بازدیدی داشتیم و دیدیم که نشاط به روستا بازگشته است. مردم کشاورزی و دامداری را بیشتر تقویت کرده‌اند و روستاها فعال شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: هرچقدر به روستاها بیشتر برسیم تا ماندگاری مردم و ساکنان در روستاها بیشتر شود، به اقتصاد کشور و تولید کمک کرده‌ایم. برخی اقداماتی که در روستاها انجام شده سبب شده جوانان این روستا که به حاشیه تهران و کلان شهرها مراجعه کرده بودند، اکنون مهاجرت معکوس کرده و به روستاها بازگردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    اخه چرا به روستا وام مسکن با سود کم تعلق می گیره همه اینارو غیر بومی ها بیشتر گرفتند اومدند چون زمین ارزان بود ویلا ساختند اول نگاه کنبد طرف اونجا زمین کشاورزی داره یا ابا واجدادش اونجا زندگی می کردند وواقعا کارکشاورزی میکنه بعدا وام بدید گرچه شورای روستا ها کم مقصر نیستند در فروش زمین ها به غیر بومی و گرفتن این تسهیلات
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    پس کی عملیش میکنید به بانکها کی اعلام میکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس