انتقال آب از دریا جدی‌ترین مطالبه مردم سیستان و بلوچستان

بیش از دو دهه است که تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پی در پی، زندگی مردم سیستان و بلوچستان که دچار مشکل کرده است.

به گزارش مشرق، بیش از دو دهه است که تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پی در پی، زندگی مردم سیستان و بلوچستان که عمدتاً از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌نمایند را دچار مشکل کرده است.

مشکلات ناشی از کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های پیاپی باعث از بین رفتن مشاغل مبتنی بر آب و به دنبال آن مهاجرت و خالی شدن روستاها از سکنه و گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهایی مانند زاهدان، زابل و چابهار شده و مسائل و معضلات عدیده‌ای را در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ارایه خدمات و نظایر آنها به وجود آورده است. روند مهاجرت در شمال استان که تامین آب منطقه بسته به آورد رودخانه هیرمند و اختصاص حق‌آبه از سوی کشور همسایه است، بیشتر و شدیدتر از سایر مناطق است.

انتقال آب از دریا جدی‌ترین مطالبه مردم سیستان و بلوچستان

مجوز حفر ۱۰ حلقه چاه ژرف اخذ شده است

دولت برای تامین منابع آبی پایدار به دنبال راهکارهایی از جمله حفر چاه‌های ژرف و  انتقال آب از دریا به استان است. حفر چاه‌های ژرف به عنوان یک راهکار کوتاه مدت در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است که مجوز حفر ۱۰ حلقه چاه ژرف صادر شده و تا کنون سه حلقه چاه در منطقه سیستان حفر و به آب رسیده است که خطوط انتقال آب آنها در حال تکمیل است.

وزارت نیرو نیز در این راستا اعلام کرده است در صورت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در حوزه حفر چاه ژرف؛ به میزان ۱۰میلیون مترمکعب آب را به صورت تضمینی خریداری خواهد کرد که فراخوان آن به زودی صادر می‌شود.

انتقال آب از دریا جدی‌ترین مطالبه مردم سیستان و بلوچستان

 انتقال آب دریا به استان می‌تواند بهترین گزینه برای تامین آب بخش‌های شرب باشد

اما انتقال آب دریا به استان می‌تواند پایدارترین و بهترین گزینه برای تامین آب بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت در سطح استان سیستان و بلوچستان و استان‌های خراسان جنوبی و رضوی باشد.

با قبول سکانداری مدیریت ارشد استان توسط حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان، این موضوع در ادبیات تیم مدیرتی و اجرایی استان بیشتر از قبل نمایان شده است و به عنوان یک مطالبه جدی از سوی گروه‌های مختلف در محافل و مجالس گوناگون مطرح می‌شود.

بر اساس مطالعات صورت گرفته طول خط لوله‌ی این پروژه از چابهار تا مشهد یک هزار و ۵۱۰کیلومتر می‌باشد. هزینه اجرای پروژه در مطالعات اولیه ۳/۹میلیارد دلار برآورد شده و به تازگی این رقم تعدیل شده و به ۲/۲ میلیارد دلار رسیده است که البته با وجود تغییر قیمتها و گذشت زمان این برآورد تغییر خواهد کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان در این رابطه به خبرنگار فارس در زاهدان می‌گوید: مطابق بررسی‌های هیدرولیکی و مسیریابی قطعه اول، خط انتقال آب به طول ۵۸۵کیلومتر و قطر ۲هزار ۲۲۰میلی‌متر در استان سیستان و بلوچستان واقع بوده و دبی موردنیاز شرب و صنعت در مقطع میان‌مدت این استان تا افق سال ۱۴۰۵به میزان MCM ۷۰ است که از خط برداشت می‌شود.

گفتنی است؛ پس از تحویل آب مورد نیاز شرب و صنعت استان سیستان و بلوچستان، قطعه دوم خط انتقال با قطر ۱۸۰۰میلی‌متر و طول ۴۶۵کیلومتر مسیر خراسان جنوبی را تا مرکز این استان یعنی شهر بیرجند طی می‌کند. قطعه‌ سوم خط انتقال نیز با قطر ۱۶۰۰میلی‌متر، مسیر۴۶۹کیلومتری را تا مرکز استان خراسان رضوی طی و دبی معادل MCM ۱۱۰ برای مصارف شرب و صنعت مقطع میان‌مدت این استان را در مشهد تأمین می‌کند.

با اجرا و تکمیل این پروژه عظیم، دغدغه کم‌آبی و خشکسالی در استان‌های دارای اقلیم خشک مانند سیستان و بلوچستان در حد چشمگیری کاهش پیداخواهد کرد و موجب ماندگاری و مهاجرت معکوس جمعیت می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    30 3
    نه تنها بهترین گزینه، بلکه تنها گزینه برای تأمین مطمئن آب برای بخشهای شرب و کشاورزی و صنعت و احیاء سفره آبهای نابود شده زیرزمینی فلات ایران است!
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      2 2
      باید این حقیقت رو که ایران کویر خشکی بیش نیست بپذیریم
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    23 1
    زودتر شروع کنید دیگه اساتید فس فس کردن هستید قطر لوله سه برابر کنید اصفهان کرمان یزد هم آب بدهید
    • عبدالله IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      8 3
      به قطر نیست به پمپ هست ، پست ترین نقطه ایران ۱۱۷ متر بلند تر از دریا هست ، میفهمی انتقال هزاران تن اب به ارتفاع ۱۱۷ متر الی ۲۰۰۰ متر چه پمپ خانه های عظیمی می خواهد؟ اگر ساده بود که در قرن ها پیش میساختن همانطور که قنات و اب انبار و ..... ساختنتد .
    • US ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      2 1
      نیازی به پمپ و لوله قطور و هزینه های نجومی نیست.با یک تونل زیر زمیتی به طول 90 کیلومتر به دریاچه خشک شده جازموریان می توان با استفاده از قانون فیزیکی ظروف مرتبط دریاچه جازموریان به وسعت حدود 9 هزار کیلومتر مربع را احیا و بازیابی کرد . احیا این دریاچه تقریبا خشک شده می تواند شرایط بارش و کم آبی سیستان را کاملا تغییر دهد .( کار سختی هم نیست همین حالا یک تونل زیر زمینی به طول 36 کیلومتر برا ی انتقال آب از کردستان به دریاچه ارومیه ساخته شده است ) تا انشالله در مراحل بعد با همین روش دریاچه های خشک شده لوت و کویر مرکزی را هم احیا کنیم و شرایط اقلیمی ایران را به کلی تغییر دهیم.
    • معرلج IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 5
      چرا آب دریای خزر رو به خراسان نمی‌برند بلوچستان خودش آب ندارد ولی از دریا بر نمیداره اون وقت شما میگی آب بلوچستان مبریم
  • دادار IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    21 2
    همش تقصیر اون رئیس جمهور بی کفایت قبل حسن اقا کلید ساز میگم
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    7 26
    انتقال آب اشتباه هست باید مصرف بهینه و با شرایط تطابق پیدا کرد.وقتی به شکل مصنوعی آب به جایی ببرید انتظارات و شغلها و زندگی های زیادی در منطقه شکل می گیرد بعداً اگر مشکلی پیش اومد و دیگر نشد آب منتقل کرد مشکلات بزرگی پیش می آید مثل اصفهان امروز که با انتقال آب کارون تشکیلاتی شکل گرفته و امروز به دلیل خشکسالی مسئله حاد شده.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 1
      مدیریت بهینه و صرفه جویی همراه با کشت فرا سرزمینی، آبخیزداری و تغذیه سفره های زیرزمینی، کشت صنعتی با محصولات کم اب بر و با این بستر انتقال محدود آب.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      1 0
      دوست عزیز اما من فکر می کنم قضیه انتقال آب از دریایی که به آب های آزاد و تقریبا نامحدود دنیا وصل هست و سالانه با افزایش حجم اونهم بخاطر تغییرات اقلیمی و ذوب یخ های قطب روبرو هست با قضیه انتقال آب از یک منبع محدود که تابع میزان بارش هاست و باعث دلخوری مردم نسبت به هم شده متفاوت هست اما با صحبت شما درباره تغییر سبک زندگی و مصرف آب و همینطور تغییر شیوه کشت و تصفیه فاضلاب شهری برای استفاده در صنایع کاملا موافقم همونطور که پیامبر بزرگوار اسلام ص فرمودند نباید در مصرف آب اسراف کنیم حتی اگر در کنار یک رود پر آب باشیم و باید این نعمت بزرگ خدا رو پاس داشت
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      2 0
      صنعت فولاد و ذوب آهن در اصفهان، کم عقلی عزیزان خودی بوده.
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      3 0
      الان مملکت با کسری آب مواجه است و آب برای خورد و خوراک 85 میلیون آدم نداره اونوقت شما نگران پر رو شدن مردم و توسعه کشور و نیاز بیشتر به آب هستید که بعد یه وقت خط انتقال آبش خراب بشه و مسئولین شرمنده مردم شن؟!! ....خط انتقال آب های کنونی ممکن نیست خراب بشه که نگران اونی ؟!!.....مثلا فکر می کنی چه اتفاقی برای اقیانوس هند می افته که دیگه آب برای انتقال نخواهد داشت؟!!....نمی دونم چرا استعمار و نوچه هاش با استفاده مردم ایران از دریا مشکل دارن .....هرکاری میکنند که از پتانسیلش استفاده نکنن......
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      2 0
      مصرف بهینه چی دوست من مردم تو آب آشامیدنی موندن
    • رضا IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      3 0
      منظور شما از انتقال مصنوعی چیست؟ چه مشکلی برای آب دریا پیش میاد؟ کشورهای عربی که از این روش استفاده میکنند چرا مشکلی پیش نیامده ؟
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 1
      خونه شما کجاست گلم؟ هوای شمرون بهت میسازه؟
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 1
    به توصیه های منافقین که ضد ایران هستند توجه نکنید.اونها دنبال نابودی و تجزیه ایرانند.با انتقال آب از دریای مکران به کویر مرکزی آب و هوای مناطق مرکزی هم عوض میشه مشکل آب کشور هم حل میشه.قبلها در کویر مرکزی دریای بزرگی بوده که خشک شده.بزرگترین دریاچه مصنوعی رو سپاه پاسداران عزیز باید بسازه برای نجات ایران.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 3
    طرح های غیر کارشناسی
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 2
    اگه کشیدیه انشعاب هم بدیدهمدان بلکه ماهم دریادار بشیم
  • خاکستری IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 1
    در هر پروژه ایکه هزینه،فایده رعایت نگردد اقتصادی نیست و به طبع شکستش حتمی است. متأسفانه اکثر پروژه های اجرایی ما چون دارای طرح مطالعاتی جامع و مانع نیست (به لطف قوانین ناقص مشاوره که خود مشاوران تهیه کننده و بهره بردار آن هستند) پس یقین داشته باشید که شکست پروژه های اجرایی امر غیر طبیعی نیست!!!!
  • ابوالفضل DE ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 3
    شماها به فکر بلوچستان نیستید دنبال یه داستانید تا دریا رو هم خشک کنید
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    5 1
    ما کنار اقیانوس هند هستیم. نباید مشکل آب داشته باشیم. باید از اقیانوس هند آب برداریم نه از خلیج فارس چون آب اقیانوس هند کم نمک تره و بسادگی می شود با روش اسمز معکوس (RO = Reverse Oesmosis) آب رو شیرین کرد و منت افغان های نمک نشناس رو نکشید. ما به 4 میلیون مهاجر غیرقانونی افغانستان پناه دادیم اما اونا درعوض مثل شمر آب رو به روی مردم سیستان و بلوچستان بستن و این استان رو ویران کردن و سالی چندهزار تن موادمخدر برای جوانان ما تحفه آوردن!
  • مجید IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 3
    شیرین سازی اب برای کشاورزی به هر طریق برای کشاورزی حتی به روش گلخانه ای تحت فشار وقطره ای در هر شرایطی مقرون به صرفه نیست حتی اگر ۴ میلیارد دلار هزینه اولیه را در نظر نگیریم وفقط یک اجبار برای اب شرب است از توهم وتخیل دست بردارید
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      2 0
      جدی .....پس چرا اسپانیا برای گلخانه هاش از شیرین سازی آب مدیترانه استفاده می کنه ......تشت رسوای شما مزدوران خیلی وقته از پشت بام افتاده.....
  • حسن IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 1
    چاهای ژرف جوابگو نیست بلکه عوارضی چون نشست لایه‌ای زیر زمینی را دارد لذا بهترین گزینه آوردن آب از دریای عمان هم احیای دریاچه هامون وهم کشاورزی سیستان ی روزی دوستان مرکز قله ایران بود الان همه ی شما پافشاری کنید برای آوردن آب ازدریا عمان
  • عسل پرسپولیسی (سرباز☆♡ سیدعلی ♡☆) IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    عرض سلام ودرودبیکران بهمه عزیزان دقیقا استاد خرج الکی بیت المال بودن دردوره قبل ،میلیاردهاتومن رو خرج انتقال اب با لوله بکشاورزان بود ک الان داره خاک میخوره والکی اونهمه پول حیف شد همه چی نابودشد درشهرهای اطرافمون،قبلااگ آب روتوی نهرها ول میکردند جداازکشاورزی،سرسبزترهم بودهم محیط زیست پیرامونمون سرزنده ومهاجرت پرندگان رو چندباردرسال شاهدبودیم اما الان... چرا قنات وحفرش ک بنظر راهکاربهتر،کم هزینه تروماندگاری بیشتری داره دردستورکارنمیاد؟
  • دهواری IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    2 2
    بلوچستان تشنه آب اما کام دیگران سیراب...
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    2 1
    برای سیستان و بلوچستان میشود با کانال اب را صد کیلومتر انتقال داد انواع گلخانه موز و ...پرورش ماهی جلبک و میگو و صدف و نیروگاه و ....تولید کرد بدون تخریب محیط زیست و لزوم به ارزیابی
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 1
    اگر میشدبا یک کانال200تا 300کیلومتری اب دریا را به درون کشور میکشاندیم. موجب میشد صنایع و محصولات دریایی در شرق موجب ایجاد اشتغال و ایجاد بنادر کوچک در داخل کشور میشد
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 1
    آخه مسخره ها کارخانه آب شیرین کن چابهار کنارک از زمان ریس جمهوری رفسنجانی شروع بساخت کردن تا الان یه قطره آب شیرین نکرده.خودتونید
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 0
      دمت گرم همینطوره
  • عباسعلی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 1
    بسم‌الله الرحمن الرحیم سلام مسولین بلند مرتبه دولتی کشور عزیزم ایران مگر کاری هست که انسان اراده کند و به سرانجام نرسد از جنوب و شمال به دریا و دریاچه وصلیم ولی تشنه ایم آقا کانال خاکی شیب دار بزنید که بتوانیم مشکل شرب ترابری و....دیگر را حل کنیم به امید روزی که ما با توان داخلی و همین قرارگاه هایی که داریم از دریای عمان به دریاچه خزر برسیم
    • ناشناس IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      2 1
      بیاید یه ماه سیستان زندگیکن تا بفهمی اخر دنیا کجاست اب اشمیدنی اینجارو تو سرویستون استفاده نمیکنین مردم اب خوردن ندارن بعد نگران کارشناسیش هستین
  • DE ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    2 1
    انتقال آب از دریا جدی‌ترین مطالبه مردم سیستان و بلوچستان . اگه نفت یا گاز باشه با لوله انتقال میدهند به آنطرف کره زمین ولی ننیدونم چرا لامصب این آب را نمیشه کرد تولوله چون احمتالا خیلی میلوله! حالا چطور لوله نفت داریم هزاران کیلومتر ولی لوله آب نداریم ؟
  • علی یوسفی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    2 1
    انتقال اب ازخلیج فارس بھ قلب ایران مشکل اب برطرف میشود لطفا اقدام فرمایید
    • غفار IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      1 1
      آب دریا رو به راحتی نمیشه انتقال داد چون تمام آبهای زیر سطحی رو تحت تاثیر قرار میده وشور میکنه اگه بدون آب شیرین کن این انتقال رو انجام بدن مطمئن باشید همین آبهای زیر سطحی هم شور میشه وازبین میره
    • NL ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 0
      خود کویر شوره زاره چه ربطی داره؟! برای تغییر آب و هوایی و افزایش بارندگی باید آب رو انتقال داد.دریاچه و کوه مصنوعی ایجاد کرد.یه طرحی مثل کانال سویز که خود ایرانیها ساختند میزان ورود آب و میزان تبخیر باید همیشه کنترل بشه با سدهای هوشمند.این کار شدنیه
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 1
    تنها آب سیستان گرفتن حق آبه از افغانستان هست چون طبق قرارداد در زمان رضا پهلوی زمین در مرز تایباد به افغانستان واگذارشده و درقبال آن زمین آب سیستان باید از افغانستان تامین شود
  • بهروز IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 0
    مطلبی که دوستان توجه ندارند اینکه علاوه بر ارتفاع دستگاههای پمپاز اب دریا شوره وباید تاحدی تصفیه بشه والا درکشاورزی هم قابل استفاده نیست که یک هزینه هنگفته
  • علی اصغر از تهران IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 0
    استان یزد در رژیم قبل آب شرب خود را چگونه تهیه میکرده است این فجایع بر اثر سوء مدیریت مسئولین بوجود آمده است حتماً آب شرب قدیمی بردید در بخش صنعت و کشاورزی استفاده میکنید و کانل کشیدید اب کوهرنگ بردید آنجا برای شرب باید تمام صنایع آب بر بروند کنار خلیج فارس همین امروز آهن اسفنجی را تو زنجان می خواهید افتحتاح کنید
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      در رژیم گذشته جمعیت ایران 35 میلیون نفر بود نه 85 میلیون نفر.....چارتا حساب سر انگشتی را هم بلد نیستی .....در رژیم گذشته امریکا و اروپا این همه گاز گلخانه ای در جو پخش نکرده بودن و بارندگی بیشتر بود.....
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    حالا خدا می دونه کی اجرایی بشه
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 0
    خاک تشنه ایران رو سیراب کنید از بحر های خدا دادی
  • احمد IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 3
    خلیج فارس مگر چقدر آب دارد که می خواهند تا خراسان رضوی انتقال بدهند؟ اینگونه خلیج فارس هم به تدریج خشک خواهد شد!!
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      چیزی به اسم دریای آزاد شنیدی تا حالا؟ آبش نامحدوده.ولی نیاز به تصفیه داره.
  • ج IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 1
    حفرکانال بهترین راه است جاهایی که ارتفاع دارد تونل برنند
  • سید حامد مظهری IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    بایسته است که ابتدا پروژه ایران رود تا کویر اجرا بشود و سپس این خط لوله اجرایی گردد از کویری که دیگه به دریاچه تبدیل شده
  • حامد US ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    چرا از خلیج فارس نمیگیرند نزدیکتر هست
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    طرح بسیار عاقلانه وحکیمانه وپایداری است ،چندین سال است رهبر معظم انقلاب این طرح را پیشنهاد ودستور به اجرای ان کردند ولی دولت حسن روحانی کارشکنی کرد ودستور رهبر را تمکین نکرد وروی زمین نهاد وترک فعل کرد واین بلوای خشکسالی حاصل کارشکنی حسن کلید است.
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    کاسبان خشکسالی علی الخصوص اداره ابفا و اب وفاضلاب وکشاورزی نمی گذارند چنین طرحی اجرایی شود ،چون در این بساط خشکسالی اب وامتیاز اب را به قیمتهای گزاف به تولید کننده گان وصنعتگران می فروشند ولی وقتی این طرح اجرا بشه درجیب ودرامد این زالو صفتان بسته میشه نتیجتا سنگ اندازی می کنند ،که یک نفر باید پیدا بشه وتودهنی محکمی به این زالو صفتان بزنه.
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    کاسبان خشکسالی علی الخصوص اداره ابفا و اب وفاضلاب وکشاورزی نمی گذارند چنین طرحی اجرایی شود ،چون در این بساط خشکسالی ،اب و امتیاز اب را به قیمتهای گزاف به تولید کننده گان وصنعتگران وکشاورزان نگون بخت می فروشند ولی وقتی این طرح اجرا بشه درجیب ودرامد این زالو صفتان بسته میشه نتیجتا سنگ اندازی می کنند ،که یک نفر باید پیدا بشه وتودهنی محکمی به این زالو صفتان بزنه.
  • بابک IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    تقریبا همه نظرات رو مطالعه کردم متفق القول بدون درنظر گرفتن هزینه، خشکسالی در خاورمیانه ،رشد جمعیت ،تغییرات سیاسی،و خیلی مسائل دیگه همه پیگیر انتقال آب به سیستان هستند بنظر کار خوبی میاد ولی راهکار درستی نیست بهترین کار گسیل جمعیت به سمت دریا هست با توجه به خشکسالی های پی در پی مردم ایران چاره ای جز انتقال به سواحل ندارند و کشاورزی هم باید بسیار بهینه انجام شود و با تغییرات سیاسی عظیمی در تعامل با دنیا لحاظ کنیم وگرنه همه ایران سی سال بعد در جایی که سیستان امروز ایستاده خواهند ایستاد و پدیده فرونشست ایران را خواهد بلعید و کشاورزی کلا نابود و مردمی بشدت محتاج خواهیم شد این طرح ها در بازه زمانی پنجاه ساله شاید تا حدودی به حفظ این کشور کمک کند وگرنه با این سیاست های هر دم بیل این حکومت مشکلات همچنان روز به روز بیشتر و بیشتر خواهد شد و مردم به سرعت مهاجرت خواهند کرد و کشور در بازه زمانی صد ساله به خاک سیاه خواهد نشست
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      نوابغی چون شما در نوع خودش بی نظیره ....عزیزم مگر قراره مردم را ببری کنار ساحل دریا تا بهشون آب شور بدی بخورن .....اگه قراره آب را شیرین سازی کنی دیگه چه فرقی میکنه مردم را لب ساحل اسکان بدی یا با روش ثقلی آب را بداخل فلات ایران انتقال بدی ....اگه اینکار بکنی اونوقت کمبود زمین بوجود میاد .....سواحل ایران بدلیل نبود آب شیرین توسعه پیدا نکرده وگرنه کی که دریا دوست نداشته باشه.....
    • وا وطن حشکین دار IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      بلوچستان تشنه هست بهترین راه کار انتقال آب مکران به تمام نقاط بلوچستان و بقیه استانها میشه با انتقال لوله یا حفر کانال البته با نظر مهندسین که لوله یا کانال باشه و میشه در دو طرف لوله که آب انتقال میده از زمینهای کشاورزی بهره بردو با آبیاری قطره کشاورزی بزنن . وبا انتقال لوله به هر شهر که میگذره آب شرب و زیر زمینی تامین کنن . الان کویت تمام بیابان‌های کشورش به جنگل تبدیل کرده با آب قطره ای با مستند فیلمش موجوده البته وسعت کویت یه شهر بلوچستان هم نمیشه اما با آب دریا میشه آب شرب اب دریاچه واب زیرزمینی مناطق خشک تامین کرد. میشه کار نشد با این همه امکانات نداریم البته یه آدم از خدا ترس باشه بودجه به جیب نزنه. السلام علیکم و رحمت الله
  • مهران IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    اگر دولتمردان بخواهند از طریق دریا مکران ک آبش شیرین تر از خلیج فارس هست ن تنها ب بلوچستان بزرگ را از خشکسالی نجات بدهند بلکه کل ایران عزیز را میشه آباد کرد فقط یک اراده و جنم از طرف مسولین میخواد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس