حسن هانی زاده

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امروز فهم مشترکی در خصوص لغو تحریم‌ها علیه ایران به‌وجود آمده است و همین امر کمک می‌کند مقداری از موانع گذشته از پیش روی احیای برجام برداشته شود.

به گزارش مشرق، روزنامه آرمان ملی گفت‌وگویی با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر پیشین ایران در لبنان داشته است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس غیرمنطقی است

- اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در خصوص ضرورت شرکت کشورهای عربی در مذاکرات احیای برجام یک درخواست غیرمنطقی است زیرا آنها اساسا هیچ جایگاهی در این خصوص ندارند.

- مذاکرات وین یک رویدادی است که فراتر از حد و اندازه ۶ کشور حوزه خلیج فارس است و عملا آنها نمی‌توانند در آن رایزنی‌ها کنش خاصی داشته باشند.

- باید توجه داشت که کشورهای عربی با وجود کارشکنی در سال‌های اخیر توانسته‌اند در مسیر برجام موانعی با صرف هزینه‌های زیاد ایجاد کنند اما از نظر ژئوپلیتیک و سیاسی در آن قد و قواره‌ای نیستند که به عنوان یک کنشگر مهم از آنها در این مذاکرات دعوت شود.

جای شاکی و متشاکی عوض شده است

- نباید فراموش کرد که در سال‌های گذشته همین کشورهای عربی قراردادهایی با کشورهای اروپایی و آمریکایی به امضا رسانده‌اند تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را آغاز کنند. آنها امروز دقیقا همان کاری را می‌کنند که ایران انجام می‌دهد و به دنبال فناوری هسته‌ای صلح آمیز هستند اما ایران هیچ گونه اعتراضی در خصوص فعالیت‌های آنها نداشته است.

- در بررسی جزئی‌تر و نگاهی دقیق تر به کشورهای عربی متوجه می‌شویم که بافت جمعیتی و منابع آنها به گونه‌ای است که مشخصا احتیاجی به انرژی هسته‌ای ندارند اما این رویه را طی می‌کنند در حالی که ایران از طریق فناوری صلح آمیز هسته‌ای نیازهای مردم خود را برطرف می‌کند.

- امروز جای شاکی و متشاکی عوض شده است و آنها مدعی خطرناک بودن ایران هستند در حالی که آنها خود جنگ‌های منطقه را آغاز کرده‌اند و تنش‌ها را تشدید می‌کنند.

 ایران هیچ مشکلی با همکاری‌ اقتصادی با کشورهای عربی ندارد

- ایران در گذشته نیز همکاری‌های اقتصادی خوبی با کشورهای عربی داشته است  و در ادامه نیز این زمینه می‌تواند فراهم شود. ایران و امارات در برهه‌ای از زمان سطح بسیار بالایی از مبادلات تجاری داشتند و این زمینه می‌تواند در آینده نیز فراهم شود.

- ایران مشخصا هیچ مشکلی با این مقوله ندارد تا با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همکاری کند و به این سمت نیز گام برداشته است.

تناقض در رفتار کشورهای عربی نیز ریشه در همکاری با آمریکا دارد

- اگر کشورهای عربی تحت تاثیر آمریکا و اسرائیل قرار نمی‌گرفتند امروز نیز همکاری ایران با کشورهای عربی تداوم داشت. تناقض در رفتار کشورهای عربی نیز ریشه در همکاری با آمریکا دارد.

- آنها یک روز تحت شرایط منطقه خواهان همکاری با ایران می‌شوند اما روز بعد تحت فشار آمریکا و اسرائیل علیه ایران موضع گیری می‌کنند.

«لغو تحریم‌ها» یک گام نزدیک‌تر شده است

- امروز فهم مشترکی در خصوص لغو تحریم‌ها علیه ایران به‌وجود آمده است و همین امر کمک می‌کند مقداری از موانع گذشته از پیش روی احیای برجام برداشته شود.

- پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی، نخستین نتایج مثبت مذاکرات احیای برجام مشاهده شود و این رایزنی‌ها خروجی مثبت داشته باشد.

- آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به مبلغ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در حقیقت نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک بوده است که نشان داد جامعه جهانی ادبیات کاربردی را مورد توجه قرار می‌دهد و این مسیر نیز می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله مومن IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    فعلا که دولتهای عربی ، برده اربابان عبری شده اند و برای غربی ها ، پاچه خواری می کنند
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس