کد خبر 1303290
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
۷ راهکار برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور

بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم جلوگیری از خروج نخبگان از کشور، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، راهکارهای عملی و مهمی را برای این امر پیشنهاد کردند.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، نخبگان را نور چشمان ملت خواندند و با تاکید بر لزوم تمرکز جامعه علمی و نخبگان برای یافتن راه‌حل‌های علمی مشکلات مختلف تاکید کردند: ظرفیت نخبگی جوانان ملت ایران، می تواند زمینه‌ساز پرکردن شکاف علمی کشور با علم جهانی، عبور از مرزهای جهانی علم، ایجاد تمدن نوین اسلامی و تحقق آینده درخشان کشور باشد.

ایشان با یادآوری سخنان چند سال قبل خود درباره آینده ایران و ضرورت پیشتازی در عرصه علم جهانی فرمودند: باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که در آینده‌ای معقول، ایران منبع علم جهانی بشود و هرکس برای دسترسی به جدیدترین یافته‌های علمی، ناچار از یادگیری زبان فارسی شود، همانگونه که در برهه‌هایی از تاریخ، ایرانیان بر قله‌های دانش جهانی قرار داشتند و کتاب‌های دانشمندان ایران در دانشگاه‌های غرب و شرق مورد تدریس و استناد اهل علم و دانش بود.

بیشتر بخوانید:

سخنان نخبگان در دیدار با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای رسیدن به این آینده روشن و افتخارآمیز، سه مرحله را ضروری دانستند که شامل تلاش فراوان برای پرکردن فاصله کنونی با خطوط مقدم علم جهانی، عبور از مرزهای دانش جهانی و عرضه کشفیات نوین علمی به جامعه بشری و  بناکردن تمدن نوین اسلامی بر پایه علم نافع است.

رهبر انقلاب از "هوش مصنوعی" به‌عنوان یک مسئله مهم و آینده‌ساز نام بردند و تأکید کردند: این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد؛ امروز در کشور جوانان نخبه می‌توانند رشد و پیشرفت کنند ولی همچنانکه قبلاً هم گفته‌ایم تمایل یک نخبه برای مهاجرت به کشوری دیگر با این نگاه و توجه که بدهکار کشور است و پس از تحصیل بازخواهد گشت، مانعی ندارد. اما مهاجرفرستی و اینکه عناصری در بعضی دانشگاه‌ها، جوان نخبه را از آینده مأیوس و او را به ترک میهن تشویق می‌کنند، صریحاً خیانت به کشور و دشمنی با آن است و دوستی با آن جوان هم نیست.

بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم جلوگیری از خروج نخبگان از کشور بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف راهکارهای عملی و مهمی را برای این امر پیشنهاد کردند که تغییر ساختار نظام آموزشی، تغییر نظام حاکم بر مؤسسات آموزش عالی، گماردن افرادی شایسته و فارغ از گرایش‌های سیاسی، حزبی و جناحی بر صدارت آن‌ها، از جمله عوامل موثر در جلوگیری از پدیده فرار مغزهاست و سرانجام آنچه از همه مهمتر است، اصلاح مفاسد اداری و حاکمیت روابط شخصی و جناحی بر آنهاست.

۷ راهکار پیشنهادشده جهت جلوگیری از خروج نخبگان از کشور به شرح ذیل است:

۱. درگیرکردن نخبگان در مقوله توسعه، به طوری که آنان توسعه نیافتگی را مشکل خـود دانسته و در شرایط حاد و سخت بمانند و حاضر به همکاری باشند.

٢. شرایط مادی به گونه‌ای فراهم آید تا افرادی که رفته‌اند برگردند؛ این راه‌حل در کره جنوبی موفق بوده است.

٣. محل زندگی نخبگان از نظر مکانی مهم نیست بلکه باید از تخصص، مهارت و سرمایه آنها استفاده کرد که می‌تواند در ایران به کار گرفته شود.

۴. توسعه ارتباط بین دانشگاه و صنعت.

۵. رعایت نظام شایسته‌سالاری و استفاده بیشتر از نخبگان در مشاغل مدیریتی و نهادهای علمی در کشور.

۶. فراهم کردن زمینه ارتباط آموزشی و پژوهشی نخبگان و متخصصین با دانشگاه‌های برتر جهان.

٧. حمایت دولت از کارآفرینی و اشتغال نخبگان.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • نخبه IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 3
    چشم حتما می مانیم
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 14
    اما مهم ترین راهکار ممنوعیت خروج است .
    • وطنم IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 1
      خروج نخبه برای کسب دانش روز (باتوجه به توانمندی کشورهای توسعه یافته در برخی رشته ها) به نظرم ایرادی نداره (اگرچه اینجا ارز زیادی خرج میشود) ولی مهم برگشتن این نخبه پس از بلوغ علمی به داخل کشور هستش. البته کسانی که پول داشته اند و با کنکور آسانسور است و ... رتبه های کنکوری خوبی کسب میکنند نمیدونم چرا باید نخبه حساب بشن؟
    • مهدی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 1
      امثال تو باعث خروج نخبه هستید . راه حل تو برای دزدها و آقازاده ها و اختلاسگران خوبه
  • شیخی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    خبر گزاری وزین و محترم شرق :عامل اصلی ۵. رعایت نظام شایسته‌سالاری و استفاده بیشتر از نخبگان در مشاغل مدیریتی و نهادهای علمی در کشور.--- باید جلوی سهمیه سالاری باجناق سالاری -داماد سالاری و ... بسته بشود
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    نهادینه کردن شایسته سالاری
  • حمید IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    در تمام کشورهایی که به تحقیقات ارزش می دهند، مناطق خوبی را برای احداث مراکز تحقیقاتی تخصیص می دهند. نخبه دنبال کار و تحقیق است هیمن و بس. ولی ما بعلت مدیران بی لیاقتی که داریم قدر نخبه های کشور را نداریم.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    انشالله
  • FR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 6
    ایران مقتدر و با عزت فراریان را بر میگرداند ....با پایان اصلاح طلبی قلابی و شکست براندازان دوران این اقتدار و عزتمندی آغاز شده است
  • مهدی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    هفت راهکارازنظرمن اول امتیازوسهمیه گیری در دانش گاه ها کنارگذاشته شود دوم استخدام وگزینشها بدون سهمیه و سلیقه برخی اشخاص سیاسی باشد سوم امکانات تحصیلی و رفاهی دراختیارافراد گذاشته شود چهارم کاروتحقیقات براساس روش علمی و تحقیقی باشد نه سیاسی پنجم امکانات ومزایای حقوقی نخبه ها درحدواندازه کشورهای دیگرباشدششم درفضای رسانه ای وعلمی لااقل به اندازه یک سلبریتی ویا فوتبالیست ارزش وقدردانی شوندهفتم مشاغل دولتی مهم فرا ازهرجناح سیاسی دراختیار نخبگان باشد
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    درود
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    با توجه به تاکید رهبری در امر نخبگان که تا کنون بارها تکرار کرده اند متاسفانه در بسیاری از پستها نه. تنها افراد نخبه بکار گرفته نمی شوند بلکه افرادی با رابطه. و جناح بندی که هیچگونه تخصصی هم در آن پست ندارند مشغولند
  • واو IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    عالی
  • مصطفی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    از شعار تا عمل فاصله ایست کهکشانی بخصوص در کشور عزیزمان ایران
  • عماد FR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 1
    با پیش آوردن واژه های "فرار" و "خروج" نخبگان سالهاست که در ایران هم برخی از جوانان از عمق جریان واقعی دور می شوند و آن اینست که بسیاری از کشورهای غربی به ویژه آمریکا نه تنها فارغ التحصیل های ایرانی را بلکه دانشجویان دیگر کشورهای جهان را با تبلیغات گوناگون سیاسی و یا مالی و علمی بسوی خود می کشاند و این موضوع را به همه برعکس نشان می دهند... توگویی که این دانشحویان هستند که به آنها احتیاج دارند... این جوانان با علم و با دانش خود به امید و با باور به داشتن آینده ای شاید بهتر، از کشورهای خود می روند و پس از غربال شدن های گوناگون و بسیار سخت در واقع برای جامعه دیگری بکار گرفته می شوند... و برخی تا متوجه درد تنهایی و داغ دوری از وطن و کوچه و محله و به ویژه خانواده خود شوند با برگ مسائل سیاسی-اجتماعی دچار شک و تردیدها می شوند... و در کشور خود هم نه دیگر مادری در حیات است و نه پدری و نه خانه پدری ای برجا و عمر و جوانی هم دیگر می گذرد. در کشوری چون فرانسه که مردمشان خود دقیقا از گرفتاری های آن روی جوامع خود در غرب چنانِ حقوق کم، انواع مالیات های سنگین، اجاره و یا قیمت مسکنِ بسیار بالا، فقر، تنهایی، گرانی، سختی مقررات کاری و نیز عدم امنیت واقعی برای حفظ کار خود در خارج از کشور آشنایی دارند چندان آسان تن به مهاجرت نمی دهند. اگرچه در ایران هم خوشبختانه هستند نیز بسیار کسانی که وطن و خانواده و جوانی و موقعیت خود را به آینده ای ناشناخته عوض نمی کنند اما یکی از راه حل های اصلی مهاجرت نکردن داشتن شناخت واقعی از همه حقایق جوامع دیگر کشورهاست و عاقل آنست که خود بیگدار به آب نزند.
  • DE ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    دولت وقتی میتونه از نخبگان حمایت درازمدت داشته باشه که مشکل تولید در کشور رفع و از تولید کنندگان و شاغلین مالیات عادلانه دریافت بشه و با کمک بخشی ازاین مالیات هاحمایت مستمر از نخبگان بوسیله دولت هایی که هرچهارسال سرکار میانید تحقق بیابه. برای اینکه از تخصص ومهارت نخبگان خارج از ایران بشکل بهینه استفاده مثبت در جهت ارتقاء بهبود شرایط اقتصادی و علمی انجام بشه لازمه که ساختاری براساس تخصص شغلی این دسته در داخل کشور بوسیله وزارت علوم و وزارت امور خارجه ایجاد و هر ایرانی نخبه خارج از کشور بتونه با ایجاد ارتباط با ساختار تخصصی مربوط به خودش بتونه در زمان اقامت در ایران و یااز راه دور دانش وتجاربش رو به این ساختار تخصصی انتقال بده و در تولید راهکارهای فنی و تخصصی مورد نیاز سهیم باشه. موضوع مهم اینه دسته ای از نخبگان داخلی لازمه ویروس غرب زدگی رو پس بزنن تا به خوداتکایی و خود باوری لازم برسند. با تعهد و احساس مسئولیت لازم و بلوغ عقلانی در صدد یافتن راهکارهای تخصصی جهانی برای حل مشکلات فرا سرزمین ها باشند تا موفقیت های جهانی برای کشورکسب نمایند و در سراسر کره زمین بدرخشند و گوی نخبه جهانی را بدست بگیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس