کد خبر 1302768
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
لهستان: هنوز 10 هزار پناهجو در مرز حضور دارند - کراپ‌شده

نخست وزیر لهستان گفت با وجود بازگشت تعدادی از پناهجویان از مرز این کشور اما هنوز ۱۰ هزار پناهجو در مرز این کشور با بلاروس حضور دارند.

به گزارش مشرق، «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان روز یکشنبه گفت که مهاجران شروع به بازگشت به کشورهایشان از بلاروس کرده‌اند اما هنوز بیش از ۱۰ هزار نفر در مرز با لهستان باقی مانده‌اند.

وی که پس از گفت‌وگو با «کریسیانیس کارنیس» همتای لاتویایی خود صحبت می‌کرد، گفت: «چند هزار نفر، بیش از ۱۰ هزار نفر در کل، هنوز در بلاروس مانده‌اند».

نخست وزیر لهستان افزود که چند صد نفر از مهاجران ترجیح دادند تا منطقه مرزی را به سوی کشورهای خود ترک کنند و این افراد شرایط در مرز را ناامید کننده دیدند.

ماتئوش موراویتسکی مدعی شد: «واقعیت این است که مقام‌های بلاروسی، پناهجویان را در نزدیکی مراکز تدارکاتی مستقر کرده‌اند که اثبات می‌کند این افراد از سوی رهبران بلاروس برای مقاصد سیاسی استفاده می‌شوند و آنها به ابزاری در دستان مقام‌های مینسک تبدیل شده‌اند».

موراویتسکی اخیرا نیز با بیان اینکه ناتو باید گام‌های مشخصی را برای حل بحران پناهجویان در مرز بلاروس بردارد، گفت لهستان، لیتوانی و لتونی ممکن است بر اساس مفاد معاهده ناتو، درخواست برگزاری جلسه مشورتی کنند.

طی روزهای اخیر هزاران پناهجو به مرز بلاروس با لهستان روانه شده و مقام‌های لهستانی با قرار دادن سیم خاردار و استقرار ارتش در مرز، مانع از ورود مهاجران به اتحادیه اروپا می‌شوند. این در حالی است که شرایط در مرز بلاروس با لهستان بسیار بغرنج بوده و پناهجویان در سرمای شدید با کمبود موادغذایی و آب مواجه هستند.

درخواست غیرانسانی موراویتسکی از ناتو برای اقدام علیه پناهجویان در حالی است که پلیس لهستان از جان باختن دومین پناهجو در شرایط سخت آب‌وهوایی در مرز این کشور با بلاروس خبر داده است.

بروکسل و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند لهستان، مینسک را به سازماندهی این مسئله متهم کرده و مدعی شده‌اند که دولت بلاروس پناهجویان را به داخل برده و از آن‌ها علیه اتحادیه اروپا استفاده می‌کند.

بلاروس در طرف مقابل گفته اتحادیه اروپا باید تنها خود را مقصر بداند و به تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه مینسک از زمان اعتراضات سال گذشته این کشور اشاره کرده است.

روسیه می‌گوید هیچ دخالتی در این بن‌بست ندارد و از بلاروس و اتحادیه اروپا خواسته تا برای یک راه حل عملی مذاکره کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس