افزایش ترافیک بندری چابهار همزمان با تضمین‌های طالبان

بندر چابهار که توسعه‌ی بخشی از آن به هند واگذار شده‌ در شرف ازسرگیری عملیات معمول خود است. بر اساس گزارش‌ها، این تحول پس از آن رخ می‌دهد که طالبان به برقراری روابط حسنه‌ تجاری با هند تضمین‌ داده اند.

به گزارش مشرق، روزنامه ایندیا تایمز در گزارشی با این مقدمه می‌افزاید: همزمان با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، عملیات بندری در چابهار با اختلال مواجه شد اما هم‌اکنون این بندر شاهد افزایش ترافیک دریایی است که بر اساس گزارش‌ها، پس از هند، روسیه نقش مهمی در افزایش عملیات ترانزیتی از طریق این بندر دارد.

چابهار که توسعه‌ی بخشی از آن به دست هندوستان با هدف تقویت ارتباطات منطقه‌ای ضمن دور زدن پاکستان در جریان است، به‌عنوان «مسیری اقتصادی‌تر، باثبات‌تر و امن‌تر» به منظور دسترسی افغانستان و کشورهای محصور آسیای میانه به بازار هند و دیگر بازارهای جهانی توصیف می‌شود.  

بنا به گفته‌ی منابع رسمی، به‌رغم بی‌ثباتی در افغانستان، ترافیک بندری چابهار رو به افزایش است. عملیات بندری در چابهار در تاریخ ۱۵ اوت همزمان با ورود نیروهای طالبان به کابل متوقف شد اما مجدداً در تاریخ ۲ سپتامبر از سر گرفته شد. همچنین پایانه‌ی شهید بهشتی نیز از تاریخ مذکور اقدام به دریافت کالاهای ارسالی از روسیه، قطر، رومانی و استرالیا کرده‌است. این محموله‌ها شامل محصولات غذایی از جمله جو، گندم و ذرت است.

افزایش عبور و مرور در بندر چابهار پس از آن آغاز شد که در اواخر ماه اوت، رئیس دفتر سیاسی وقت طالبان، شیر محمد عباس ستانکزَی، تضمین داد طالبان خواهان روابط حسنه‌ی دیپلماتیک و تجاری با هند بوده و از تجار خواست از این بندر استفاده کنند. از ماه سپتامبر سال جاری میلادی، روسیه هشت محموله مشتمل بر ۵۳۰.۰۰۰ تن گندم به چابهار ارسال کرده‌است.

همچنین طی دو ماه گذشته، بندر چابهار نقش مهمی در تسهیل صادرات به امارات متحده‌ی عربی و کویت و برای نخستین بار به بنگلادش داشته‌است. دولت هند این تحول را دستاورد مهمی به شمار می‌آورد. طبق آخرین داده‌های آماری رسمی، ارسال مستقیم و غیرمستقیم کالا از مبدأ کشورهای روسیه، برزیل، تایلند، آلمان، اوکراین، قطر، استرالیا، کویت، رومانی، بنگلادش و امارات متحده‌ی عربی از مسیر چابهار صورت گرفته‌است. این کالاها عمدتاً مشتمل بر گندم، ذرت، جو، غلات، شکر و دام بوده‌اند.

همچنین گفته می‌شود ایران نیز موافقت «اصولی» خود را با اجازه دادن به تجار افغانستان برای صدور میوه و خشکبار به هند از مسیر دوغارون-چابهار که با روی کار آمدن طالبان در افغانستان بسته شده بود، اعلام کرده‌است.

هند پیشتر پیشنهاد پیوستن بندر چابهار را به راه‌گذر بین‌المللی شمال–جنوب (معروف به کریدور شمال-جنوب) که بمبئی را به مسکو وصل می‌کند مطرح کرده بود.

سال گذشته، صادرات خشکبار از افغانستان به بندر تیانجین در چین و همچنین صدور محصولات آبزی از ایران به تایلند از مسیر بندر چابهار صورت گرفته بود. مقام‌های هندی پیشتر این نقش بندر چابهار را در «برقراری خمات حمل‌ونقل کانتینری» نقطه‌ی عطفی در تسهیل تجارت بین کشورهای آسیای میانه و افغانستان با کشورهای جنوب و جنوب‌شرق آسیا و خاور دور دانسته بودند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس