.

چیزی که می‌تواند منجر به عزم جدی پوتین و رهبران روس برای اجرای این طرح شود، انفعال شدید غرب و ناتو در سالهای اخیر در مسائل منطقه‌ای و نیاز حیاتی اروپا به منابع گازی روسیه در آستانه فصل زمستان است.

سرویس جهان مشرق _ تنش در دریای چین جنوبی و حمله به تایوان؛ تجمع نیروی ارتش روسیه در کریمه و شرق اوکراین، احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، قطع روابط دیپلماتیک و حملات مرزی الجزایر و مغرب، اختلافات گسترده و نقض حریم دریایی و هوایی میان ترکیه و یونان در دریای اژه و ...

هر کدام از این گزاره‌ها کافی است به واقعیت تبدیل شود تا دنیا شاهد یک درگیری بزرگ منطقه‌ای یا جهانی باشد؛ همواره کارشناسان مناطق تنش نامبرده را به عنوان یکی از مبدا های احتمالی آغاز جنگ جهانی سوم با دخالت قدرت‌های بزرگ دنیا می‌دانند، اما این احتمالات تا چه میزان به واقعیت و دیده شدن در میدان نبرد نزدیک است؟

ارتش روسیه آماده‌ حمله به اوکراین؛ آیا ناتو حاضر به درگیری با خرس بزرگ خواهد بود؟ +تصاویر

دیدگاه مشترک امریکا و دول اروپایی؛ حمله روسیه به اوکراین قطعی است

به گزارش میلیتاری تایمز، سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین با اشاره به حضور بیش از ۹۲ هزار سرباز روس در مرزهای شرقی این کشور و شبه جزیره کریمه، مدعی است حمله ارتش روسیه احتمالا در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۲ میلادی به خاک این کشور آغاز خواهد شد. موضوعی که هفته گذشته با واکنش ژنرال لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده امریکا نیز همراه بود. وی در کنفرانس خبری خود خطاب به روسیه گفت: مقامات آمریکایی مطمئن نیستند که چرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حال ایجاد نیروهای نظامی در نزدیکی مرز با شرق اوکراین است، اما آن را نمونه دیگری از اقدامات نظامی نگران کننده می دانند که نیازمند توضیح مسکو است.

ارتش روسیه آماده‌ حمله به اوکراین؛ آیا ناتو حاضر به درگیری با خرس بزرگ خواهد بود؟ +تصاویر
تصویر ماهواره‌ای از دپوی گسترده تجهیزات زرهی ارتش روسیه در نزدیکی مرز اوکراین

ارتش روسیه در سال ۲۰۱۴ و وقایع جنگ داخلی اوکراین علاوه بر حمایت از شبه نظامیان جدایی طلب دونباس که کنترل شهر دونتسک را در اختیار دارند، با استفاده از فرصت به دست آمده اقدام به برگزاری یک رفراندوم در منطقه استراتژیک شبه جزیره کریمه کرده و این بخش از خاک اوکراین را ضمیمه خاک روسیه کردند؛ اقدامی که با اعتراض شدید غرب و اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه این کشور و عدم به رسمیت شناختن الحاق کریمه به خاک روسیه همراه شد، اما علی رغم تبعات سنگین و در مواردی کمرشکن تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو، مقامات این کشور نه تنها حاضر به عقب نشینی از الحاق شبه جزیره کریمه نشدند، بلکه امروز نقشه جدیدی برای ایجاد یک کمربند امنیتی از شمال کریمه تا حاشیه رودخانه دنیپرو و از شهر دونتسک تا بندر ماریوپل در جنوب اوکراین در سر دارند.

ارتش روسیه آماده‌ حمله به اوکراین؛ آیا ناتو حاضر به درگیری با خرس بزرگ خواهد بود؟ +تصاویر
نقشه آرایش نظامی ارتش روسیه در اطراف خاک اوکراین و مناطقی که احتمال اشغال آنها وجود دارد

آنچه که مسکو به دنبال آن است، آسودگی خاطر از ۳ مسئله است:

نخست قطع ارتباط خاک اصلی اوکراین با شبه جزیره کریمه تا حاشیه رودخانه دنیپرو به منظور جلوگیری از حمله غافلگیرانه ارتش اوکراین در سالهای آینده برای بازپسگیری این منطقه.

دوم، رسیدن به منابع آبی رود دنیپرو و حل مشکل کمبود آب شرب در شبه جزیره کریمه است که در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار پناهنده اوکراینی و نیروهای روس در آن سکونت دارند.

سوم، گسترش مناطق تحت کنترل شبه نظامیان جدایی طلب منطقه دونباس در شرق اوکراین و تلاش برای اشغال مجدد شهر اسلاویانسک و دور کردن دونتسک، مرکز قوای جدایی طلب از خطوط درگیری.

دلیل تردید احتمالی مسکو چیست؟ حمله ناتو یا تحریم‌های فلج کننده؟

چیزی که می‌تواند منجر به اطمینان و عزم جدی پوتین و رهبران روس برای اجرای این طرح شود، انفعال شدید غرب و ناتو در سالهای اخیر در مسائل منطقه‌ای و نیاز حیاتی اروپا به منابع گازی روسیه در آستانه فصل زمستان است؛ مسئله‌ای که نه تنها تا کنون هیچ راه حل جامعی برای جایگزینی خط لوله گاز روسی اندیشیده نشده است، بلکه بر اثر اختلافات داخلی میان اعضای اتحادیه اروپا حتی برخی کشورها نظیر آلمان خود را درگیر پروژه ثانویه با روسیه یعنی خط لوله گاز نورد استریم کرده‌اند.

ارتش روسیه آماده‌ حمله به اوکراین؛ آیا ناتو حاضر به درگیری با خرس بزرگ خواهد بود؟ +تصاویر

طبیعتا فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی مسکو با مشاهده بی توجهی امریکا و متحدین غربی به مسائلی نظیر جنگ در یمن، لیبی، گرجستان، قره باغ و سوریه و همچنین ناآمادگی شدید ارتش‌های اروپایی برای هرگونه کمک به اوکراین و وابستگی این کشورها به گاز روسیه در فصل سرما، تردیدی برای حمله به مناطق جدیدی از خاک اوکراین با اطمینان از عدم مداخله نظامی ناتو نخواهند داشت؛ تنها عاملی که می‌تواند پوتین را از طرح حمله نظامی به اوکراین منصرف کند تبعات تحریم‌های اقتصادی جدید علیه روسیه خواهد بود.

در سال ۲۰۱۴ و پس از ماجرای الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، امریکا و کشورهای اروپایی تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه مسکو اعمال کردند که تاثیر منفی شدیدی بر رشد اقتصادی این کشور داشت و حتی در زمینه تکمیل پروژه‌های حساس نظامی این کشور نظیر ورود به خدمت جنگنده‌های نسل پنجم سوخوی۵۷ و تانک اصلی میدان نبرد جدید ارتش روسیه یعنی T۱۴-Armata نیز منجر به تعویق چند ساله شد، زیرا هم برخی کشورها نظیر فرانسه و آلمان که در زمینه تکنولوژیک با روسیه همکاری دارند، صادرات محصولات خود را به این کشور قطع کردند و هم کاهش شدید درآمدهای اقتصادی روسیه منجر به کاهش تزریق پول به پروژه‌های نظامی این کشور شد.

ارتش روسیه آماده‌ حمله به اوکراین؛ آیا ناتو حاضر به درگیری با خرس بزرگ خواهد بود؟ +تصاویر
جنگنده روسی سوخو۵۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    70 20
    وجودش را نداره به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنه . همش بازی رسانه ای است .
    • شاکی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      34 13
      با حمله روسیه به اکراین . ترکیه هم با فروش پهباد به اکراین . باعث میشه که خودش هم در باتلاق اکراین گرفتار بشه و ارزش لیرش هم بشه مفت
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      18 8
      این چی دوستان هی پهپاد ترکیه را علم میکنند . روش جنگی روسیه زمین سوخته است تا کل زیر ساخت های طرف را نزنه نه زرهی و نه پیاده وارد نمی شوند . حالا پهپاد ترکیه می خواد دو تا تانک بزنه مثلا جنگ به نفع اکراین بشه . روسیه کل زیر ساخت اکراین را شخم میزنه . اون نیروی لب مرز مرحله آخر است .
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      8 3
      روش جنگی روسیه زمین سوخته است تا کل عقبه اکراین را شخم نزنه . نیروی لب مرز اهم از زرهی و پیاده وارد نمی شوند . مگه ارمنستان چهار تا تانک بزنی سرنوشت جنگ تغییر کنه .
    • مظلوم IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      15 17
      پهباد های بیرقدار هم فقط به درد درگیری جاهایی مثل اذربایحان و ارمنستان یا لیبی میخوره . هنوز به حای سفت نخوردن که واقعیت شون برملا بشه
  • سعید RO ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    اتصال ازربایجان به ترکیه و باز شدن کریدور،مساوی خواهد بود با تحریم های کمر شکن و همه جانبه اروپا و امریکا علیه روسیه و در نتیجه تجزیه دوباره روسیه.ترکیه هم به بهانه دور زدن تحریم های ایران گاز را از ایران به اروپا انتقال خواهد داد و گاز ایران و ازربایجان برای اروپا کافی خواهد بود.و در این میان ترکیه نقش پررنگتری خواهد داشت و بعنوان بازیگر اصلی در منطقه سیاست های باب میل خودش را در قبال تامین گاز اروپا و دور زدن تحریم ها علیه ایران اجرا خواهد کرد.سلام شمال عراق و سوریه.سلام نفت و گاز.سلام قبرس.و سلام جزایر غصب شده توسط یونان.خداحافظ قرار داد لوزان
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      39 7
      :))))))))))))))))نحلیل که نمی شه گفت داستان قشنگی بود بده برسون بده ترکیه یم فیلم هالیوودی ازش بسازه.
    • مهدی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      7 5
      شما پوشکی های آلبانی واقعا دیگه عقلی براتون نمانده ، فیلم های هندی هم انقدر سگ در چمن نیستن که مغز شما هست.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    14 59
    اين تانک ها وتوپخانه ها ی روسی خوراک پهپادهای بیرقدار اوکراینی می شوند يا اينکه پهپادهای بیرقدار اوکراینی خوراک سامانه‌ های ضد هوایی روسی می شوند
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      11 1
      روس ها مردم عجیبی هستن فکر نکن همه چیز عین فیلم های هالیووده نیست درضمن تو نبرد و جنگ روحیه و استارتژی جنگی حرف اول رو یزنه نه تجهیزات
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      6 10
      بابا اصراعیل برای رجب جون اسباب بازی جدید خربده؟
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    24 15
    امریکا دخالتی نمیکنه اما چون شرایطش را نداره اما جنگ کردن برای روسیه در واقع کمک کردن به امریکا برای تحدید قواست. امریکا رو به افوله و مثل ی انگله که اگه محیط رشدش فراهم نباشه از بین میره.شرایط رشد امریکا همیشه در جنگ بوده پس اگه جنگ نباشه یعنی امریکا ضعیفتر میشه
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    40 37
    قابل توجه حامیان روسیه که میگفتن تغییر کرده و افکار متجاوزانه مثل آمریکا ندارد. جرم مردم اوکراین این بود که به روسیه نه گفتن از اون روز هزاران اوکراینی کشته شدند و خاکشون توسط روس تجزیه شد
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      30 18
      آقای محترم کریمه همیشه قسمتی از خاک روسیه بوده است که در حدود هفتاد سال قبل و در دوران اتحاد جماهیر شوروی و با اصرار خروشچف در تقسیمات کشوری آن دوران به جمهوری و در واقع به استان اوکراین آن زمان ملحق شده بود. تمام ساکنان آن روس تبار و روس زبان هستند و از آغاز استقلال اوکراین بعد از فروپاشی شوروی سابق تقاضای الحاق به سرزمین مادری خود را داشته اند.
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 11
      عزیز فقط یک احمق به اجنبی بی اخلاق که جنگ قدرت دارن اعتماد می کنه این درسی بود که دوره آشغال قاجار به ما داد اینا هم همینه اگه جایی همراهی می کنن قطعا سودی دارن باهوشی هم همینه به بهترین نحو اهداف کشور خودمون رو جلو ببریم غرب و شرق رو روز اول بزرگ ما بی اعتبار دونست مابقی بماند که می بینیم ترمز 40 ساله ایران هم همین خودی های در داخل منافق برتر از دشمن هستن چون اونا هم منافع مردم و کشور براشون اهمیت نداره یکسری غش کردن غرب یکسری شرق اصل ما فقط خدا بعد مردم خودمون ،مظلومین و مردم آزاده جهان با هر دین و فرهنگی هستن حالا شاید تو مسیر جاهای با کسی همراه بشیم اما این تایید اون نیست شاید 2 روز دیگه دشمن بشیم مهم نیست هدف کشور و منافع مردم ما باید جلو بره که مهمترین اون امنیت هاست چه جانی چه اقتصادی چه فرهنگی چه روانی که اتفاقا همین غش کرده های غرب و شرق که فرمودید داخل خومون مشکل اصلی درست انجام نشدن این اهداف در بخش های مهم مثل اقتصاد فرهنگ امنیت اجتماعی هستن.
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      10 6
      1535 همانطور که از اسم کریمه مشخصه کریمه نه خاک اوکراین هست نه عثمانی ترکیه و نه شوروی روسیه کریمه خاک مردم کریمه همان قریم های تاتار هست که از اسمش هم مشخصه و تاریخ و حکومت تاتاری داشته که در زمان شوروی با اشغال آن و دستور استالین موجب آواره کردن مردم تاتار شد و اسلاو ها رو به آنجا کوچاندن
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      13 11
      اکثر ساکنین کریمه تاتار ها هستن عزیز
    • منصور IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      1 2
      اوکراین مال روسیه بود وجهت تکمیل پروژه یک پارچگی شوروی در اختیار اوکراین قرارگرفت مثل سمرقند و بخارا به ازبکستان .
  • رامین IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    17 9
    یعنی تحریمهای جزئی امریکا و اروپا بر روی دومین قدرت نظامی دنیا ( روسیه ) تاثیر بسیار بدی بر روی اقتصاد این کشور داشته ..... ای ول به ایران که نه اقتصاد درستی داره و نه قدرت نظامی بالایی ولی یک تنه درمقابل این همه تحریم کمر شکن سرپا هستش.... البته منظورم مردم ایران هستش مسئولا که حقوق نجومی دارن امیدورام سایه مسئولا همیشه بالای سر مردم ایران باشه
  • مسلم US ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    ترکیه منتظر اشتباه روسیه است تا بیرقدارها آسمان مسکو را ظلمات کنند.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      29 6
      تقزیبا 100 هزار تا نیرو برده با 5 تا تانک که نیومده توی کریمه بیرق دار که شوخی بیش نیست یک روزه کییف رو میگیره اگر حمله کنه
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      31 14
      تو دیگه کی هستی بزرگترین قدرت سامانه دفاعی دنيا از چند پهپاد فسقلی ترکي میترسانی
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      28 9
      یا خود خدا آقا داریم به کجا می ریم طرف می ره در کاخ پوتین مثل بچه ها می شینه می برنش زیر مجسمه نماد تحقیر عثمانی روسیه جیک نمی زنه صبح تا شب دنبال سامانه قدیمتر روسیه s400 هست ایشون می فرمایه با بیرکفتار قرار آسمان روسیه ظلمات بشه!!!! حالم از روسیه بهم می خوره ولی این کارشناس ها از کجا تحلیل های به این حد منظقی می دن آدم دهنش باز می مونه
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      17 6
      انقدر ساده هستی که هنوز نمی دونی برد اون قارقارک ها حتی به مسکو نمی رسه یعنی توانش رو نداره نه اینکه روسیه سرنگونشون کنه شما یه سرچی در مورد کراسوخا 4 کن بعد سرت رو بنداز پایین
    • شهاب IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      17 10
      یا خدااااا بیرقدار اومد خب دانشمند این پهباد موتورش رو خوده اوکراین داره میسازه سنسور و اجزای الکترونیک رو امریکا و ایتالیا و بنا به گفته ها ژاپن هم توش دخیل بوده یکم مطالعه کن ضمنا این پهباد جلوی اس ۴۰۰ فقط یه هدف پروازی محسوب میشه شما چرا اینقدر متوهمید آخه امارات هم یه موشک فرستاد فضا بعد مشخص شد طراحی و ساختش واسه ژاپن بوده آخه این ماسماسک که تو یه جنگ با یه کشور مث روسیه اصلا به حساب نمیاد بوزقورد
    • مانی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      5 1
      نتیجه مصرف سنتی و صنعتی !!!
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    20 6
    شوروی بر سر حملات همه جانبه و شرارت های غرب فروپاچید و غرب بعد از آن هم باز به پیشروی های خود ادامه داد و تا مرزهای غربی روس ها خود را رساند همانجایی که هیتلرشاه از آنجا وارد خاک روس ها شد و شهرهای مهم روسیه مثل مسکو هم همانجاست از دیگر شرارت های غرب می شه به استقرار موشک در مرز روس ها به بهانه پدافندی اشاره کرد خب این ها دهه هاست که امنیت ملی روس ها را تهدید می کنند همین امروز دارن استانبول را جزیره می کنند تا نیروی دریایی غرب بتونه برای نخستین بار وارد دریای سیاه بشه هر مرحله ایی هم که جلو می آن باز سیر نمی شن که این ذات کلی غربه طبیعتا خرس بزرگ و صبور روسی پاسخ خواهد داد که اولین پاسخ کریمه بود دومین پاسخ گرفتن شرق اکراین از خارکیف تا ادساست با این کار علاوه بر دلایل بالا ، ارتباط اکراین را با آب های آزاد قطع می کنند تا اکراین محصور در خشکی برای همیشه زیر پرچم روسیه بماند دندان طمع غرب کشیده بشه با رومانی مرز زمینی پیدا کرده خود را به 150 کیلومتری بخارست خواهند رساند تا رومانی هم متوجه رفتارش باشد همچنین فاصله خود را با استانبول به 400 کیلومتر کاهش خواهند داد بلکه ترکیه از توهم خارج بشه بر دریای سیاه بیشتر مسلط خواهند شد فشارها را از روی بلاروس کم خواهند کرد و جان تازه ایی به دوست داران خود در سرتاسر اروپا خواهد داد روس ها در فازهای بعدی سراغ شمال شرق اکراین خواهند رفت و سومی ، شوستکا و کونوتوپ را خواهند گرفت تا 120 کیلومتر به مسکو عمق راهبردی بدن و بشینن کنار کیف ! و چون بحث تهدید امنیت ملیه روس ها پای ضرر اقتصادیش هم خواهند ایستاد و به موقعیت مسکو هم کمک می دن تا غرب دلسرد بشه همزمان آمریکا رو به افول است و غرب نتوانست سوریه را هم بگیرد که از زیر اهرم فشار گازی روس ها دربیاد دقیقا روسیه چند دهه منتظر همین روزها بود چین و ایران هم تو حالت انتظار هستند و منتظر فرصت که تایوان و بحرین را پس بگیرند که دور نخواهد بود که حق خورده شده هر دو کشوره .
    • SE ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      9 3
      و نه تنها بحرین بلکه منطقه قفقاز جنوبی که حق تاریخی ایران است را پس خواهیم گرفت
    • یوسف IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      4 2
      خیلی جالبه آنقدر از قدرت گرفتن روسیه ذوق زده شدید که متوجه نیستید اگر روسیه این همه قدرت پیدا کند شاید بخواهد به وصیت پطروس کبیرش عمل کنه و خودش را از طریق ایران به آب های گرم برساند و آنچه که در زمان کاترین و الکساندر نتوانست انجام دهد(به دلیل مقاومت 30ساله حکومت بقول شما نالایق قاجار) در زمان پوتین محقق کنه؟؟
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      2 1
      دیگه شما خیلی روسها را بالا بردی عزیز دلم . روسیه بعد از فروپاشی شوروی تا حالا در هیچ جنگ جدی وارد نشده حمله به گرجستان و بمباران معارضان پارتیزان سوری و حمله به کیریمه جنگ و هنر محسوب نمیشه . در ضمن اینکه تسلیحات روسی در سوریه و لیبی و قره باغ ناکارآمدی خودشان را در برابر تجهیزات پهبادی ترکیه نشان دادند . حالا حساب کن تجهیزات ناتو چه بلایی می تونه سر روسها بیاره
    • US ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 2
      11:08 اگر تجهیزات روسیه بده ارباب خردوقان چرا اس-400 خرید ؟
  • کیان MD ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    29 21
    روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد، آمریکا هم هیچ غلط خاصی نخواهد کرد، شاید یک مقدار نمایش قدرت بازی کند ولی فایده نخواهد داشت، دیگر همه فهمیده‌اند که آمریکا دیگر هیمنه‌ای ندارد، حتی دستفروش سرکوچه ما فهمیده، از همه بیشتر دشمنان داخلی و نفوذی‌ها این مسئله را با پوست و خون درک کرده‌اند.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      8 14
      باشه !
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      10 4
      البته دموکرات ها عرضه ندارند،وگرنه زمان ترامپ آمریکا ییها چند بار نیروهای قراردادی روس رو در سوریه بمباران کردند و روسیه واکنشی نشون نداد.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      12 6
      دستفروش در خونه تون فهمیده اما دنیا نفهمیده و هنوز بانک هاشون جرات ندارن از ترس آمریکا یک دلار با ایران مراورده کنند. از جمله همین روسیه
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      0 0
      نفوذی ها معاملات را لو میدهند وگرنه احمدی نژاد چطور معامله میکرد چند تاشان که به جرم همکاری با احمدی نژاد هنوز دادگاهشون مشخص نشده مثل زنجانی که وزیر نفت زنگنه میگه بردند اونا میگن پس دادیم اصلا چرا نظارت نبوده مسوول نظارت کی هست و ضراب هم که در آمریکا زندان شد بله دیگه کسی جرات نمیکنه تحریم را دور بزند
  • عدالت IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    52 9
    فقط ما هستیم که اجزائی از کشورمان مثل بحرین و آذربایجان افتاده دست دشمنانمون و به عنوان همسایه دل رحم ساکتیم
    • ایران IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      10 20
      ایران به خاک هیچ کشوری چشم ندوخته الکی جو ندین
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      4 0
      @۱۵:۰۰ خاک خودمونه ! نه خاک کشور دیگه
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    14 47
    روسیه سگ کی باشه جرات کنه با ناتو دربیفته روسها احمق باشن که تو تله آمریکا گیر بیفتن
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      8 4
      توصیه دارم کمتر فیلم هالیوودی نگاه کن روسیه فرقی با آمریکا برای ایران نداره احتمالش هم هست دشمن بشیم اما جیگر جنگ نظامی با تخیلات هالیوودی فرق داره با هزینه و موفقیت ها می سنجنش اون نوچه های آمریکا که اگر امریکا نباشه هیچی نیستن به زور دو تا حرکت بزنن آمریکا هم تو بدترین شرایط نزدیک به تجزیه کامل هست داخلش ملتهب ترس بقیه ازش با کارهای ایران ریخته دشمن های قدرتمندی داره که احتمال داره سر جنگ آتی با هم یکی بشن سر شکست آمریکا چین ،روسیه،ایران،کره شمالی ارتشی فانتزی که آمریکا داره قرار نیست تا آخر بجنگن بیشتر به مزدور شباهت دارن تا ارتش کشور و فکر کن تو این شرایط خر تو خر آمریکا بخواد صدمه شدید از روسیه بخوره هزینه خیلی سنگینی داره برای آمریکا باخته در هر جنگی در عصر حاضر یک ویتنام رو تو اوجش شکست خورد حالا حساب الان رو بکن.
  • کارشناس IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    16 28
    اوکراین به باتلاقی برای روسیه تبدیل خواهد شد
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    33 9
    خدا شرو فتنه روسيه خائن و غرب بيشرف رو به خودشون برگردونه تا دنيا بتونه نفس بکشه انشالله.
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    17 23
    اگر ایران یک کشور مستقل بود و میتوانست به جای روسیه گاز اروپا را تامین کند
  • LU ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 19
    روسیه و اوکراین باید با عقل و تعقل ٱرام شده و با تغییر مذهب جزو خاک بلاروس بشوند
  • mojtaba SE ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    9 4
    اگر تاریخ دنیا رو از دوران کلونیالیزم ببینید (که ما و شما احمقها که همیشه معلول رو مبینید نه علت رو ,چون شما با نامگذاری دوران رنساس دیگه یادتان میره که دوران کلونیالیزم شروع شده و چطوری از 1800 کلونیالیزم فرانسه از کلونیالیزم روسیه شکست میخوره و تحولات و پس مانده فرانسوی و انگلیسی و پروس(آلمانی زبان ها) امریکا رو درست میکنه که جلوی روسیه بایسته) ..با شکست ناپلئون ,امپراطوری روسیه با تجزیه امپراطوری فرانسه و اطریش و ایران عملا صاحب دنیا میشه(بهتر بگم قدرت بی بدیل) تا قرن 19 و از 1990 امریکا سعی میکنه قدرت بی بدیل بشه و با داعشیهای آلمانی و فرنسوی و ایتالیائی و سوئدی و مجاری و رومانییای و کل اروپا به اسم قیصر و حزب نازی تو 2 جنگ شکست میخوره از روسیه..روسیه کارگردان قدرت و سیاست جهان است و ال اگر امریکا این قدرت رو داشت امروز کل دنیا 3 زبان صحبت میکردن انگلیسی آلمانی و فرانسوی و شاید یک زبان آن هم انگلیسی چون همه رو امریکا و نژاد فاشیست انگلیسی از بین میبرد..این تاریخ کلی بود که با کم وکاستی خطوط اصلی تاریخ سیاسی رو گفتم..روسیه مثل آب خوردن و مصمم میزنه اوکرائین رو که دوباره بره 10 سال زخمهاش رو بلیسه.همانطور که سال 2014 زد اوکرئین رو که با 3000 تانک و 350000 سرباز اروپائی که امریکا براش جمع کرده بود تو یک روز شکست خورد و کسی از آمار کشته ها و این نیروی بزرگ حرفی نزد و اوکرائین قرارداد در لهستان رو با پوتین امضا کرد.و فقط پوتین گفت که میدونم شکست سخت است.. بعدها سرباز های شوکه اوکرائینی آن موقع گفتن ما تو جهنم بودیم نه جنگ ...روسها هم غیر مستقیم از استفاده بمبهای حرارتی گفتن که داستان رو با 10000 کشته حمع کردن نه 100000 کشته و جنگ طولانی ..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم که تاریخ ایران به فداکاریهای این فرزند کورش و مرد شهریور مدیون است .
  • mojtaba SE ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    15 10
    روسیه بدون کوچکترین شکی میزنه سربازهای اوکرائینی رو تا پودر بشن..اوکرائین هم اصلا پاش رو جلو نخواهد گذاشت..این شلوغ بازیها هم خوراک سرگرم کردن الافهای مثل من و شماست..اروپائیها میگن هرجا روسها آمدن تو جنگ فرار کن...شما فارسی زبانها هیجان زده نشید لطفا..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 3
    منتظر حمل آمریکا هستیم
    • 0639584187 IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 0
      اره بزنه مارو از دست شیاطین راحت کنه ی مملکته نابود کردن
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    3 5
    سلام هشدار به روسیه و چین و هند و پاکستان و آذربایجان و ارمنستان و طالبان چرا؟1- رویای ترسیم شده توسط سهامداران شرکتها و بانک داران بزرگ صهیونیستی و وهابی توسط اندیشکده های ساکن واشگتن و نیویورک و مجریان سیاسی حزب دمکرات در حال آماده سازی به واقعیت است2- فریب روسیه در منطقه اکراین و کشاندن روسیه به تنش با اکراین و ترساندن اروپا نقشه سیاستمداران حزب دمکرات امریکاست3- روسیه در صورت در گیر شدن توان اقتصادی و نطامی خود را در درازمدت از دست خواهد داد4- روسیه در صورت افتادن به چاله از قبل طراحی شده امریکا برای همیشه صلابت خود را از دست خواهد داد و از درون فرو خواهد پاشید5-روسیه نباید به زرادخانه اتمی خود ببالد باید از فروپاشی خود در زمان شوروی درس بیاموزد6- نقشه امریکا به چین برای در گیر کردن با تایوان و کره و ژاپن نیز بعد از در گیر کردن روسیه آغاز خواهد شد 7- باید منتظر شد ایجاد تنش ترکیه با یونان را نیز شاهد بود نقشه فرانسه و امریکا و انگلیس برای ضعیف کردن ترکیه 8-سیاستمداران حزب دمکرات زیرکانه در حال تدوین نظام امریکا سالاری در جهان هستند9-ایران اسلامی باید هشیار باشد که از ایجاد تنش آذربایجان با ارمنستان جلوگیری کند10-باید در منطقه میان افغانستان وپاکستان هشیارتر بود که تنشی ما بین طالبان و پاکستان ایجاد نشود11-چین و هند باید هشیار باشند که با وسوسه امریکا و انگلیس و فرانسه زمزمه تنش و در گیری را پیش نیاورند12- شورای امنیت کشور هشیار تر از همیشه برون از مرزها خود را خوب رصد کند و ناظرترباشد برای خودنمایی غربگریان داخلی که با ایجاد تنشهای داخلی گروه مذاکره کنندگان برجام را تحت فشار و تاثیر قرار ندهند انشالله و توکل الله.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      2 0
      همرو مو به مو رعایت خواهیم کرد ای حکیم بزرگوار :))
  • سجادجون مانند الماس کمیاب IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 4
    چه عجب بزن بزنی میشه! من فقط موندم توافق هسته ای چی میگه؟ انگار خرتوخره... جنگ جهانی سوم به مراتب بسیار بدتر از جنگ جهانی دوم و اول خواهد بود،معلوم نیست این سلاح اتمی استفاده بشه یا نشه، وضع ایران در بروز جنگ خیلی سخته چون اگر بی طرف باشه انگار توهین کرده، به نفع روسیه باشه یک نوع خیانت، یا به نفع اروپا باشه بازم ضرر، فکر می کنم جنگ جهانی سوم همان نبرد قرقیسیا است که در مرز ترکیه، سوریه، عراق رخ میده، در احادیث آمده در نبرد قرقیسیا صدها میلیون سرباز می میرند، و بیش از دوسوم جمعیت جهان نابود میشه، امیدوار هستم خدا این شیعیان ایران و سراسر جهان حفظ کنه که قطعا همینطور خواهد بود.
    • بسیجی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      3 1
      مگه تو کل دنیا 100 میلیون سرباز داریم برادر؟
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    9 27
    روسیه ..فقط از بیرقدارهای ترکیه ترس دارد ..
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 1
    تواین اوضاع(جنگهای استراتزیک وآب وپایان نفت وافزایش جمعیت کمبود غذا وانرژی دراینده نزدیک ونیاز به معادن....) خداوکیلی مذاکره وتله برجام موقت وگام به گام....)مهمه یا کلاهک وبمب اتم ازنون شب دزدی ومفتخوری مسئولین واجبتره(نه اینکه مردم گرسنه خودمان را گرسنه تروبکشند وخودشون وخودیها واقازاده هاشون درفرنگ هی لنگ هوا کنند؟*
  • سحر IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 1
    برسه روزی که تمام مردم دنیا مثل پرندها هیچ مرزی نداشته باشن جمله سنگین بود
  • فاطمه US ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    8 11
    روسیه از بیرقدار بدش میاد، جلوی خونه‌اش (اوکراین) سبز میشه.
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      9 2
      میگن روسیه گفته ترخدا بمب های اتمی من رو بگیرید بجاش از این پهباد های بیرقی بدین. خیلی هم گریه میکرده
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    تحریمهای هسته ای ایران تا یکی از مواردذکرشده فوق روی ندهد هرگز برداشته نخواهد شدو قائله اصفهان آنها را در فشاربه ما مصمم تر از گذشته خواهد کرد
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 2
    روس پرس های احمق این قوم روس هیچ زمان قابل اعتماد و اطمینان نیستن، هنوز صفحات تاریخ در زمان قاجار جنایات بی شرمانه و وحشیانه این قوم رو فراموش نکرده
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    8 6
    نقش ترکیه در جنگ جهانی سوم بیشتر شبیه شوخی که در این نقشه اورده شده! البته کمک نیروهای غربی هست(دیگه اربابشونه!).اما کشور مستقل نیست،کاملا زیر دست غربی هاست.هنوز تحریم ها،مثل تحریم ما نشدن! حتا تویه لیست تحریم اخرین فهرست به زور هستن! اینقدر ارزش پولیشون افت کرده!
  • ناشناس IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    3 5
    این تله خرس است !! روسها باید حواسشان را جمع کنند . خطر داره حسن !!!
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    5 2
    ایران که می خواست گاز شبه قاره هند را تامین کند چرا برای اروپا انجام نمیدهد
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 2
    خوب روسیه خودش می داند اوکراین یک دام است اما اوکراین بگذارد جنگ را شروع نماید اما اگر وارد جنگ با اوکراین شود باید مرز دریایی اوکراین را از بین ببرد و ان را محاصره در خشکی نماید همچنین باید روسیه خود را به مرزهای رومانی برساند در باریکه ای به عرض 100 کیلومتر
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    5 10
    روسیه قادر است براحتی سیستم هدایت تمام هواگردهایی چون بیرقدار را مختل نماید اما پهبادها در نبردهای فرسایشی کارکرد خوبی دارند نه درگیری های روسیه که کمتر از 20 روز طول می کشد و طوفنده است
  • GB ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    10 12
    روسیه. خرس پوشالی هست .
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    5 3
    هر وقت که ایران گوشه رینگ گیر می افته، خدا یکجا درگیری درست میکنه تا ایران بتونه نفس بکشه.
  • ناشناس IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    5 5
    خدا خدا کنید جنگی بین روسیه با اکراین یا هر کشور دیگری رخ نده زیرا ما متاثر از این درگیری خواهیم بود و اوضاع ما هم خیلی بدتر و بدتر خواهد شد چون ما یک کشور تحریم زده هستیم حقیقتش من خودم پول و دارایی ندارم وگرنه هر چه زودتر به منطق امن دنیا مثل نیوزیلند یا استرالیا یا کانادا فرار میگردم جنگ روسیه و امریکا و کلا ناتو به نفع ما و اقتصاد بهم ریخته ما نیست اینو بدانید که ترکیه و سوریه و عراق و آذربایجان و ارمنستان و افغانستان همسایه های ما هستند و همشون از لحاظ اقتصادی درب و داغون
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    3 1
    چین وروسیه یادتون رفته تاهنین ۲۰سال پیش ازایران ومنطقه گدایی میکردنند وگریه میکردنند ازنداری-حالا ۲۰ساله شدند حریف اربابان غربیشون!؟
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    7 7
    میگن روسیه گفته ترخدا بمب های اتمی و سامانه اس ۵۰۰ من رو بگیرید بجاش از این پهباد های بیرقی بدین. خیلی هم گریه میکرده
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    5 5
    قابلیت پرواز دست جمعی هماهنگ پهباد مثل یک دسته زنبور عسل را در خاورمیانه فقط ایران دارد
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    6 3
    اتحادیه اروپا براساس رای گیری مردم اداره میشه. برای همین ترکیه و ایران را هیچگاه در اتحادیه اروپا عضو نمیکنند چون یک جمعیت ۸۰میلیونی مسلمان در رای گیری هایشان شرکت میکنند
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    3 1
    توانا بود هرکه دانا بود........زدانش دل پیر برنا بود
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    5 5
    در آخر الزمان شمشیر در دست ایران خواهد بود.
  • CA ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    3 4
    جنگ توان اقتصادی میخواد روسیه توان اقتصادی جنگ نداره بویژه اینکه ضعفهای زرهی روسها در جنگ ارمنستان‌ کاملا مشخص شد
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      5 3
      روسیه در جنگ ارمنستان یک صدم توان خودش را هم بکار نگرفت میدونی چرا/ چون ارمنستان غربگرا شده وروسیه انچنان حمایتی نکرد
  • کرامت سلیمی US ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 1
    مگر نمی گفتند سلاح هسته ای یک سلاح بازدارنده است و مانع از جنگ بین کشورهای دارنده ان می شود . هم روسیه و هم اوکراین مدعی داشتن چنین سلاحی هستند. پس جرا این سلاح نمی تواند مانع از بروز جنگ اختمالی بین این دو کشور شود.
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    1 0
    اگر غرب صددرصد پشت اوکراین نه ایسته اوکراین ازنظر سیاسی منهدم میشود شخصی روس گرا قدرت میگیرد وبا خون ریزی اندک رژیم تغییر می کند آنگاه ترکیه میماند و روسیه خط لوله گاز آذربایجان به بمبست میخورد
    • اتیلا IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      0 0
      سلام به تمام دوستان عزیز من خودم تورک هستم.اول کاهش در هیچ جای دنیا جنگی نشه.جنگ اسلا خوب نزست در همه حالت. اما جنگ کی قراره بگیره اول منطقی حرف بزنیم.روسیه وارد جنگ نمیشه مگر اینکه واقعا به غیر نظامیان دونباس تلفات وارد بشه.اوکراین پست خود را به امریکا و اروپا گرم کرده اما جنگی بشه نه امریکا جلو میاد نه اورپا.فقط غیر نظامیان بی گناه تلفات می بینن.قدرت اوکراین و روسیه را با هم مقایسه نکید ۴۵درصد اوکراین روس تبارن بقیه هم مثلا برادرن کی امریکا و اروپا میخوان جنگ بشه از اب گل الوده ماهی بگیرن. اما دوستان که از پهپاد سخن گفتید.فلانان چنان.برادر من پهپاد را متوان با سنگ معمولی با دست انداخت.فرق نمیکنه هر پهپاد مودرنی که باشه. بس دعا کنید در هیچ جای دنیا جنگ نشه.فقط یاشاسین ازربایجان
  • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    این مقاله عجیب و گمراه کننده هست امریکا که در یمن و سوریه و عراق و لیبی در حد اعلا دخالت و ترور و حضور داشت و جوری نویسنده ندشته انگار روسیه متهم بشه ...غرب با تحریک حضور اوکراین در ناتو و کشتار روس تباران زمینه تحریک روسیه میشوند .
  • US ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    حالا که دیدیم همه تحلیل ها اشتباه بود و این خرس بزرگ جه بلایی دارد سرش میاید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس