روسیه در حال مدیریت عاقلانه بحران اوکراین است

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در باکو تاکید کرد شواهد نشان می‌دهد پوتین و روسیه در حال مدیریت عاقلانه موضوع هستند و سعی می‌کنند این تنش منحصر میان روسیه و اوکراین باشد و به اروپا سرایت نکند.

به گزارش مشرق، «محسن پاک آیین» سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در باکو درباره بحران اوکراین گفت: در خصوص تحولات اوکراین چندین موضوع حائز اهمیت و بازیگران مختلف باید مورد توجه قرار بگیرند. آمریکا به عنوان بازیگر اول سعی دارد که با تحریکات خود روسیه را وادار به جنگ با اوکراین کند. هدف آمریکا یک هدف کلان در چارچوب رقابت‌های جهانی با روسیه، اعمال فشار به این کشور و همچنین تضعیف موقعیت آن به منظور مهار مسکو در منطقه اوراسیا، غرب آسیا و اروپا و در مجموع تضعیف رقیبی است که تلاش دارد دوران جنگ سرد را احیا کند، است. لذا اهداف آمریکا فراتر از موضوع اوکراین و دفاع از این کشور یا همراهی با اروپاست. ایالات متحده در واقع می‌خواهد مسکو را وارد جنگ و تحمیل خواسته‌های خود علیه روسیه‌ای که تحت تحریم است.

وی افزود: علاوه بر این در اروپا ما شاهد اختلاف نظر در خصوص نحوه برخورد با روسیه هستیم؛ انگلیس که جزو اتحادیه اروپا نیست موضعی شبیه آمریکا برای مهار روسیه و وارد کردن مسکو به جنگ و انجام اقدامات تحریک آمیز دارد. مکررا شاهد این بوده‌ایم که آمریکا و انگلیس از تقویت نظامی اوکراین دم می‌زنند و نیروها را به نزدیکی این کشور آورده‌اند. اگر چه آمریکا تمایلی به عضویت اوکراین در ناتو ندارد اما در عین حال سعی دارد ارتباطات نظامی تنگاتنگی را با این کشور داشته باشد. انگلیس هم در این مسیر همراه اوکراین است.

سفیر اسبق کشورمان در ازبکستان، زامبیا و تایلند ادامه داد: اما برای کشورهای اتحادیه اروپا که خود را همسایه روسیه می‌دانند و نیازمند به دریافت گاز از این کشور هستند و به بازار بزرگ روسیه چشم دارند به دنبال آن هستند که با اقدامات دیپلماتیک مساله را حل کنند و اجازه ندهند جنگی رخ دهد چرا که جنگ روسیه با اروپا جنگی دراز مدت خواهد بود و ممکن است آثار بسیار مخرب سیاسی و اقتصادی در اروپا داشته باشد و حتی به تغییر حاکمیت‌ها منجر شود.

پاک آیین گفت: آمریکا نیز در ماجرای سال ۲۰۱۴ نشان داد وقتی روسیه کریمه را الحاق کرد در کنار اروپا نخواهد ماند و علی رغم قول‌های اولیه از تشدید اختلافات روسیه-اروپا بهره برد. به همین دلیل شاهد هستیم که شولتز صدر اعظم آلمان و ماکرون رئیس جمهور فرانسه هر دو به کرملین رفتند و با آقای پوتین دیدار کردند. در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز مقامات ارشد آلمانی تاکید کردند که به دنبال راهکار دیپلماتیک هستند.

وی افزود: دولت اوکراین که پیش از این کریمه را از دست داده به دنبال این است که دونتسک و لوهانسک که اعلام استقلال کردند و اکثریت اسلاو و روس‌تبار هستند و متمایل به روسیه، جدا نشوند.

دیپلمات سابق ایران تاکید کرد: روسیه تا کنون عاقلانه عمل کرده و تاکنون وارد جنگ نشده اما اقدامات اخیری که اوکراین انجام داده که دو شهر شرقی فوق را برای خود کند، مشکلاتی را برای روسیه ایجاد کرده است. اول اینکه مهاجران از این شهرها به شهرهای مرزی روسیه رفته و پناهنده شده‌اند و دوم اینکه به لحاظ حیثیتی دومای روسیه خواستار به رسمیت شناختن استقلال این دو شهر شده است و درصدد حمایت از آنهاست. اگر روسیه اشتباه کند و به این دلیل وارد جنگ شود به اعتقاد من متضرر خواهد شد و خواسته آمریکا را عملی کرده است اما شواهد نشان می‌دهد آقای پوتین و روسیه در حال مدیریت عاقلانه موضوع هستند و سعی می‌کنند این تنش منحصر میان روسیه و اوکراین باشد و به اروپا سرایت نکند.

پاک آیین در پایان گفت: این احتمال دارد که با میانجیگری برخی از کشورهای اروپایی، اوکراین و روسیه سر میز مذاکره بنشینند و مشکل مناطق شرقی را حل کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ماکو IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    اوکراین در حال مدیریت عاقلانه بحران روسیه است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس