به گزارش مشرق، گوشیهای هوشمند به بخشی جدایی ناپذیری از زندگی مدرن تبدیل شده اند. تلفنهای همراه امروزه یک ابزار ضروری هستند و هر روز برای انواع مقاصد مانند ارتباط گیری، بازی و سرگرمی، مکان یابی، تجارت و ... استفاده میشوند.
وقتی مراقب گوشی خود نباشید و به صفحهنمایش آن آسیب برسد یا باتری آن از کار بیافتد، اولین چیزی که به ذهن شما میرسد این است که از گوگل کمک بگیرید یا از راهحلی که همکار یا دوست تان گفته است استفاده کنید، که باید بدانید آنها و حتی گوگل متخصص نیستند و اطلاعاتی که به دست میآورید لزوما درست نیستند.
بیشتر بخوانید
بهترین آموزشگاه تعمیرات موبایل تهران
رعایت نکات و ترفندهای رایج، ممکن است در استفاده درست از گوشی کارساز باشند، اما گاهی برخی موارد به شما و گوشی تان آسیب میرساند و باید از شایعات دوری کرد. در این گزارش میخواهیم به معرفی چند افسانه رایج در مورد تعمیر گوشی هوشمند بپردازیم، که دانستن شان مفید است.
۱. اطلاعات شما پاک خواهد شد
برخلاف تصور رایج، در اکثر تعمیرات گوشی ها نیازی به پاک کردن اطلاعات نیست. برخی از رایجترین آسیبهای تلفن عبارتند از شکستگی و ترک خوردن صفحه نمایش، خراب شدن باتریها و دکمهها و اختلالات مربوط به خیس شدن، که در بیشتر موارد، این آسیبهای سخت افزاری روی دادههای شما تأثیر نمیگذارد.
بنابراین، میتوانید گوشی خود را بدون ترس از دست دادن اطلاعات، تعمیر کنید. اگر میخواهید مطمئن شوید، میتوانید قبل از تحویل دستگاه خود برای تعمیر، از تکنسین بپرسید که وضعیت اطلاعات تان چه میشود تا از هرگونه سوء تفاهم جلوگیری شود. البته به یاد داشته باشید اگر تلفن شما دارای مشکلات مربوط به سیستم باشد، ممکن است اطلاعات شما در خطر حذف شدن قرار گیرد.
۲. باید به سازنده مراجعه کنید
همیشه لازم نیست برای تعمیر گوشی خود به نمایندگی (مرکز خدمات مجاز شرکت) مراجعه کنید. هنگامی که تلفن شما آسیب دیده است، میتوانید از تعمیرگاههای موبایل شخص ثالث نیز استفاده کنید، مخصوصا اگر گارانتی دستگاه تان تمام شده است.
در حالی که رفتن به یک مرکز خدمات ممکن است این احساس را ایجاد کند که دستگاه خود را به یک تکنسین با تجربه تحویل دادهاید، اما تعمیرکار محلی شما نیز ممکن است همان سطح تخصص را با قیمت بسیار ارزانتری ارائه دهد.
علاوه بر این، تکنسینهای محلی با مسائل جزیی مانند شکستن صفحه نمایش یا دکمهها بیشتر سروکار دارند بنابراین نیازی نیست که حتما به نمایندگی مراجعه شود.
البته شایان ذکر است اگر گارانتی شما انواع خاصی از آسیبها را پوشش میدهد و هنوز مهلت دارد، باید به نمایندگی مراجعه کنید. با این حال، اکثر شرکتها فقط برای نقصهای ساخت گارانتی ارائه میدهند. در چنین مواردی، بهتر است تعمیرگاههای محلی را انتخاب کنید که کیفیت و تجربه یکسانی را ارائه میدهند.
۳. آسیب ناشی از خیس شدن گوشی قابل ترمیم نیست
آب یک دشمن مرگبار برای گوشیها است، اما خوشبختانه میتوانید پس از سقوط تصادفی در استخر یا ساحل، گوشی خود را نجات دهید. برای این کار بعد از اینکه آن را از آب خارج کردید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که گوشی را خاموش کنید.
اگر تلفن خود را خاموش نکنید، آب به دلیل رسانایی، ممکن است باعث اتصالی شود و به اجزای داخل آن آسیب برساند. خاموش کردن گوشی باعث میشود از این اتفاق جلوگیری شود.
در مرحله بعد، سیم کارت و کارت حافظه خود را از دستگاه خارج کنید و شیارها و گوشی را با پارچه یا دستمال کاغذی کاملاً خشک کنید، (گفته می شود قرار دادن گوشی در ظرف برنج نیز به جذب رطوبت آن کمک می کنند) سپس آن را به تعمیرگاه بفرستید تا بررسی شود. امروزه اکثر ارائه دهندگان خدمات به راحتی می توانند این گوشی ها را تعمیر کنند. البته خوشبختانه، اکثر گوشی های پرچمدار امروزی دارای گواهینامه IP۶۸ هستند، بنابراین بعید است که این مشکل برای دارندگان این گوشی ها به وجود بیاید.
۴. انداختن گوشی در برنج برای جذب آب
یک روند متداول و شایع این است که مردم برای خشک کردن گوشی های خیس شده خود، گوشی را در برنج، بلغور جو دوسر، دانه های چیا، الکل یا سیلیس قرار می دهند. در حالی که این موارد خاصیت جذب آب دارند، اما زمان زیادی برای اثربخشی نیاز دارند. همچنین ناگفته نماند که اثربخشی آن مشکوک است و قطعی نیست.
وقتی می خواهید از این روش ها استفاده کنید ، احتمالا آب به قسمت های حساس داخل گوشی رسیده است. علاوه بر این امکان دارد ذرات ریز و گردهای برنج و دانههای چیا در اسپیکر یا دیگر شیارهای گوشی شما گیر کنند و در دراز مدت بر عملکردهای مختلف آن تأثیر بگذارند.
روش استفاده از الکل برای خشک کردن گوشیهای خیس شده از آنجا پدید آمد که ایزوپروپیل الکل (که حاوی ۷۰ درصد الکل است) توسط متخصصان برای تعمیر گوشیهای خیس شده استفاده میشود.
با این حال، غوطه ور کردن کامل گوشی در هر نوع الکل یا حتی الکل ایزوپروپیل ممکن است به پوشش گوشی شما آسیب برساند. از این رو، در این مورد بهترین گزینه این است که کار را به متخصص بسپارید.
۵. خودتان می توانید گوشی را تعمیر کنید
قبل از اینکه خودتان وظیفه تعمیر گوشی خود را بر عهده بگیرید، به یاد داشته باشید که یک تکنسین تلفن، سال ها تجربه عملی در این حوزه دارد. حتی زمانی که آموزش های زیادی را تماشا کرده باشید، ممکن است در تعمیر گوشی با مشکل مواجه شوید و خطر تحمیل آسیب بیشتر به دستگاه نیز وجود دارد.
با این حال، حتی اگر کاملاً آگاه باشید و به توانایی خود در حل آن مشکل اطمینان داشته باشید، مشکل دیگری نیز وجود دارد. شرکتهایی مانند اپل از پیچهای مخصوصی استفاده میکنند که به ابزار خاصی نیاز دارند تا از باز کردن دستگاهها توسط افراد متفرقه جلوگیری کنند. بنابراین، بهتر است گوشی آسیب دیده خود را به متخصص مربوطه بسپارید.
۶. هزینه های گزاف تعمیر
اغلب اوقات، تعمیرات ارزان تر از خرید یک دستگاه جدید است. اگرچه ممکن است شرکتها با هزینههای اغراقآمیز خلاف این امر را به شما تحمیل کنند.
اما بهتر است قبل از اینکه تصمیم به خرید یک گوشی جدید بگیرید، به متخصص مربوطه اجازه دهید میزان آسیب دیدگی را بررسی کند. اگر آسیب هزینه زیادی نمی برد، می توانید از هزینه کردن برای یک تلفن جدید خودداری کنید و از گوشی قدیمی خود استفاده کنید. برای کاهش هزینه ها، ممکن است بخواهید خدمات تعمیرات محلی یا آنلاین را در نظر بگیرید.
با این حال، هزینه های تعمیر به نوع آسیب گوشی بستگی دارد. تعویض صفحه نمایش، باتری یا دکمه ها ممکن است هزینه زیادی برای شما نداشته باشد، اما اگر گوشی شما بیش از حد آسیب دیده باشد، ممکن است مجبور شوید یک گوشی جدید تهیه کنید.
۷. نیازی به نگرانی در مورد ترک خوردگی صفحه نمایش نیست
بدون شک ترک خوردگی صفحه نمایش برای اکثر افراد اتفاق افتاده است. استفاده از گوشی با صفحه نمایش شکسته یا لبه های ترک خورده در کل مشکل زا نیست مخصوصا اگر ترک ها کوچک و عمیق نباشند.
با این حال، اگر ترک ها عمیق هستند و بر نحوه استفاده از صفحه نمایش تأثیر می گذارند یا اگر اجزا آن پوسته پوسته می شوند، باید فوراً صفحه نمایش خود را تعویض کنید. رها کردن صفحه نمایش ترک خورده به امان خود می تواند باعث بروز مشکلات طولانی مدتی مانند اعوجاج رنگ، ایجاد لکه ها و نقاط تیره در صفحه نمایش شود.