فتنه88

یک جامعه‌شناس مقیم آمریکا می‌گوید تا زمانی که چنین مشکلات و ناکامی‌ها و نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی باقی است، همواره خیزش‌های توده‌ای شبیه آبان بسیار محتمل است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

وقتی آمریکا از تریبون داخلی پیغام می‌دهد

۴ پیشنهاد فرماندهان فتنه برای صلح با نظام

۴ پیشنهاد فرماندهان فتنه برای صلح با نظام/ جدال نفسانیت و عقلانیت در نظرات اقتصادی مرعشی

سعید حجاریان، فعال چپ و از تئوریسین‌های مرجع اصلاحات و اعتدال، اخیراً در یادداشتی با عنوان "از کجا آغاز کنیم؟" که در وبسایت مشق نو منتشر شد، دست به یک ترسیم از وضعیت ایران به زعم خود زده و نوشته است: در ایران، ما –به لحاظ سرزمینی و تاریخی- از مسیرهای چندگانه انباشت اولیه محروم بوده‌ایم. یعنی، نه مازاد محصول به وجود آمده است، نه غارتی صورت گرفته است، نه کشف جدیدی ممکن بوده است و نه با امکان استعمار مواجه بوده‌ایم. برعکس، پس از انقلاب ما عموماً با خشکیده‌گی مواجه بودیم که امکان صادرات در زمینه کشاورزی را با اختلال مواجه کرده است؛ درآمد نفتی‌مان نیز به‌خصوص در هشت ساله ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ در خدمت تولید قرار نگرفته و شغلی ایجاد نکرده است. به‌عبارتی می‌توان گفت ما اکنون در نقطه صفر قرار داریم و یا به بیانی دیگر به قرن ۱۲ اروپا پرتاب شده‌ایم!

او می‌افزاید: وضعیت اکنون ما با چند مؤلفه بحران‌ساز گره خورده است؛ اولین آن‌ها نرخ بیکاری است که عملاً جمعیت زیادی از کشور –متخصص/غیرمتخصص- را از مدار جامعه رو به توسعه خارج کرده است. دومین آن‌ها تحریم نفتی است که مهم‌ترین منبع درآمد کشور را با اختلال مواجه کرده است و تصویری از بهبود وضعیت آن در دست نیست. سومین‌ آن‌ها مقاومت ایدئولوژیک در برابر ائتلاف‌های اقتصادی بین‌المللی است. بدین نحو که دولت ایران با مجموعه ائتلاف‌های سرمایه‌ساز از زاویه تقابل و نه همبستگی مواجه شده و راه حمایت‌های متعارف نظام اقتصادی جهانی را مسدود کرده است. چهارمین و مهم‌ترین این مؤلفه‌ها الگوی دولت در ایران است. دولت در ایران پس از انقلاب به‌جای تبعیت از الگوی توسعه‌گرایی (developmentalism) و استقرار ذیل دولت توسعه‌گرا به توسعه‌طلبی (expansionism) میل کرده است و اکنون، با دولتی توسعه‌طلب مواجه هستیم که نگاه منطقه‌گرایانه را به نگاه جهان‌گرایانه رجحان داده است.

حجاریان سپس ۴ اقدام را پیرامون وضعیتی که خود ترسیم کرده، ضروری عنوان می‌کند:

۱. تغییر الگوی دولت، از «توسعه‌طلبی» به «توسعه‌گرایی»،

۲. بازگشت به برجام، پذیرش لوایح و تعهدات مربوط به شفاف‌سازی مراودات اقتصادی، و سپس پیگیری همه‌جانبه فرآیند آزادسازی مالی،

۳. ائتلاف و ارتباط با سرمایه‌های خارجی و تعامل با نهادهای مالی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به‌منظور ارسال «علامت سلامتی»‌ اقتصاد ایران به نظام اقتصادی بین‌الملل،

۴. جلوگیری از نشتی دولت در دو حوزه «اشتغال» و «حیف و میل» که به‌وسیله مدیریت منابع انسانی و مالی دقیق صورت می‌گیرد. بدین معنا که در کوتاه‌مدت، از الگوی اقتصادی سیاسی مبتنی بر «غارت» عبور کرده و به نظام اقتصادی بهنجار گذار شود.[۱]

*قبل از هرچیز بایستی بر ارتقای این نکته در فهم عمومی تأکید کرد که انتظار صلاح و فلاح از کسانی که در بروز خطرات امنیتی و اقتصادی و سیاسی بزرگ در سرنوشت یک کشور و مردمش سهم اصلی داشته‌اند؛ یک انتظار بی‌جا و فاقد خرد است.

اشاره مستقیم ما در این زمینه به شخص آقای حجاریان است که مستقیما در روی کار آمدن دولت‌های اصلاحات و اعتدال نقش داشته است، در اشاره به راه حل مشکلات، به سمت خیابان اشاره می‌کند، روزی نیست که از آتش گرفتن جنوب تا شمال تهران در فتنه اقتصادی حرف نزند و در فتنه ۸۸ و دروغ بزرگ آن نیز دخیل بوده است.

در گام بعدی نیز بایستی به القائات و پیش‌فرض‌های غلط اعاظم اصلاحات از اوضاع کشور اشاره کرد.

القائات و پیش‌فرض‌های غلطی که به زعم تحلیل‌های ما برای یک هدف شوم ساخته و پرداخته شده‌اند...

مثل بر خلاف ادعای حجاریان، ایران اسلامی هرگز دچار معضل بیکاری نیست و آنچه که ما با آن روبه‌رو هستیم معضل "بیکاری شیک" است. به این معنا که کار فراوان است اما برخی کارجویان به دلیل برخورداری از سطحی از معیشت حاضر به پذیرش هر شغلی نیستند.[۲]

مسئله دیگر "بزرگنمایی از تحریم" است که حجاریان و دوستان او با اینکه می‌دانند این تحریم‌ها از روز نخست انقلاب در اعلی‌درجه علیه ما به کار گرفته‌ شده‌اند و اثر آنها امروز به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است؛ اما بسته به کارویژه سال‌های اخیر خود یعنی فتنه اقتصادی به ناگاه بر بزرگ بودن این تحریم‌ها اصرار ورزیده‌اند.

و یا همینطور اصرار بر غارتگری و حیف و میل بیت‌المال با فساد سیستمی در ایران(!) که یک ادعای کاملا غلط است و نه تنها هیچ سندی برای آن وجود ندارد بلکه مدعیانش می‌ترسند از اینکه بگویند فساد همواره و حتی در حکومت امام معصوم(ع) نیز وجود داشته و تهمت فاسد بودن به یک حکومت در صورتی است که آن حکومت با مفسدین شناخته شده برخورد نکند.

و قس علی هذا...

با دانستن این معلومات، اکنون بهتر می‌توان راجع به اقدامات پیشنهادی حجاریان که عملا خواسته‌های آمریکا از ایران هستند قضاوت کرد!

پیشنهاداتی دشمنانه با پیش‌فرض‌های القایی غلط به سرزمین و حکومتی که توانسته فقط در ۴۰ سال اول عمر خود به یک هژمون بزرگ سیاسی و اقتصادی و امنیتی در جهان تبدیل شود، مرزهای گفتمانی و حمایتی خود را از شرق دور تا سواحل مدیترانه و جنوب قاره آمریکا بگستراند و درباره تحریم‌های دشمن کاری کند که بارها از زبان همان دشمن بشنویم: "تحریم‌ها در قبال ایران صرفا به ابزاری روانی تبدیل شده‌اند"...

***

جدال نفسانیت و عقلانیت در نظرات اقتصادی مرعشی

۴ پیشنهاد فرماندهان فتنه برای صلح با نظام/ جدال نفسانیت و عقلانیت در نظرات اقتصادی مرعشی

حسین مرعشی، فعال چپ و دبیر کل جدید حزب کارگزاران سازندگی در یادداشتی که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد پیرامون وضعیت اقتصادی کشور نوشته است:

"پیش‌تر نیز نوشتم که باید دانست مرض اقتصاد ایران، تورم است که در کسری بودجه ریشه دارد و منشا آن هم تحریم‌های ظالمانه است و تا زمانی که دولت نتواند مشکلات خود را با شرق و غرب حل کند مساله اقتصاد در ایران حل نشده باقی خواهد ماند. این را هم باید درنظر گرفت که ملت ما نمی‌تواند چوب شرق و غرب را همزمان بخورد.  و اما نکته آخر؛ نمی‌شود عنصری به نام زمان را در مناسبات سیاسی لحاظ نکرد. برای مشخص شدن این موضوع باید کمی به عقب برگردیم، از گروگانگیری در سفارت امریکا؛ اصلا گروگانگیری دراین سفارت کار بسیار خوبی بود اما لازم بود که بحران گروگانگیری ۴۴۴ روز طول بکشد؟ آیا نمی‌شد در۶۰ روز مساله را حل کرد؟! توجه داشته باشیم وقتی ۴۴۴ روز بحران گروگانگیری باشد، پس از آن ۸ سال جنگ در پی باشد و در نتیجه هم ۸ سال گروگان جنگ باشیم و بعد هم ۱۷ سال است که اقتصاد ایران گروگان پروژه هسته‌ای است. چقدر مگر اقتصاد، ملت و دولت ایران می‌توانند تاب‌آوری داشته باشند، باید به عنصر زمان در از بین بردن تاب‌آوری و توان اقتصادی کشور و ملت به‌ طور جدی بیندیشیم."[۳]

*درباره اظهارات مرعشی بیان نکات زیر ضروریست:

۱_ تمام این حرف‌ها و ادعاهای مرعشی و دوستان او در شب انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ هم گفته و در مابه‌اِزای آن از مردم رأی ستانده شد.

در ادامه، رئیس‌جمهور مذاکراتی و دولت آرمانی اینان نیز که از کانال بزرگنمایی تحریم‌ها و ادعای ربط داشتن معیشت به سانتریفیوژ به ساختمان پاستور رفته بود؛ در راه هدف اعلامی خود حتی از خطوط قرمز کشور هم عبور کرد، با مقامات آمریکایی قدم زد و حتی وارد وادی نکوهش شعائر کشور از قبیل بدبینی به آمریکا نیز شد.

اما نتیجه‌ای که بدست آمد چه بود؟!

تحریم بیشتر، گرانی بیشتر و مشکلات اقتصادی بیشتر.

اکنون آقای مرعشی با کدام منطق و استدلال به خود اجازه می‌دهد همان حرف‌های تکراری که تجربه نتایجشان هنوز در کام مردم لمس می‌شود را بیان کند؟

آیا وقت آن نرسیده که حزب کارگزاران از این پیرمغزی مزمن دست بردارد و به تجدید نظر در رویکردهای غلط خود بپردازد؟!

۲_ مسئله کشور و اقتصاد ما به اثبات تجربه دولت اعتدال و کاهش اثر تحریم‌ها به زیر ۲۰ درصد به گواه کارشناسان؛ هرگز تحریم نبوده و نیست. دولت ما و اقتصاد ما مشکلاتی عادی دارند از قبیل مشکلاتی که همه حکومت‌ها و دولت‌های دیگر جهان نیز دارند. (کسری بودجه، فرار مالیاتی، تورم و...)

با این تفاوت که در ایران ما به جای استفاده دولت‌ها از نخبگان صاحب کارنامه، داشتن رویکرد تجربه محوری و دوری از رفتارهای اثباتاً غلط؛ صرفاً پروژه‌های سیاسی از جانب برخی رؤسای جمهور دنبال می‌شود. و نتیجه می‌شود مشکلات امروز!

شاهد مثال اینکه ما در ایران حتی یک انقلاب بزرگ و یک جنگ ۸ ساله را نیز پشت سر گذاشتیم اما در صبح روز انقلابمان بین سوپر مارکت‌ها شیر توزیع شد (اشاره به کتاب خاطرات آقای رفیقدوست) و در دوران جنگ هم با اینکه حتی کشتی‌های غذای مردم ایران نیز هدف موشک قرار می‌گرفتند اما مانند امروز مشکل گرانی‌های بیقاعده که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تورمی و تحریمی پیروی نمی‌کنند را نداشتیم.

اکنون آیا راه مشخص نیست؟!

۳_ برای مقایسه بهتر میان آنچه مرعشی امروز می‌گوید با واقعیت‌های موجود، لازم است که به دیگر اظهارات اقتصادی مرعشی طی سال‌های اخیر نیز اشاره کنیم. آنجا که راه حل مشکلات را در رفع حصر عنوان می‌کرد، آنجا که پیشنهاد ریاضت‌های اقتصادی را می‌داد و آنجا که در سال ۹۸ تأکید کرده بود معضل نخست اقتصاد ما ناواقعی بودن قیمت‌هاست.[۴]

بله! می‌توان مشکلات اصلی و راه‌حل‌های اصولی را فهمید. اگر شهوات برخی خواص و رجال سیاسی بگذارد...

و راه حل مشکلات اقتصادی امروز ایران در وهله اول، نظارت کارای دولتی و قضایی بر قیمت‌های لجام‌گسیخته‌ای است که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تورمی و تحریمی پیروی نمی‌کنند.

***

وقتی "خشونت" حلال و آزاد است

آماده شدن اصلاح‌طلبان برای "غسل در حمام خون"!

۴ پیشنهاد فرماندهان فتنه برای صلح با نظام/ جدال نفسانیت و عقلانیت در نظرات اقتصادی مرعشی

روزنامه اصلاح‌طلب شرق در صفحه یکم شماره سه‌شنبه گذشته خود و در مصاحبه با فردی به نام آصف بیات که گفته شده استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ایلینوی آمریکاست، به اغتشاشات آبان ۹۸ پرداخته است.

در این مصاحبه به نقل از آقای بیات می‌خوانیم: انتظار می‌رفت که خیزش آبان ۹۸ هشداری باشد به مقامات مسئول کشور که در نظام حکمرانی و سیاست‌های اقتصادی اجتماعی تعدیل ایجاد کنند و راه‌حلی برای این معضلات اقتصادی و اجتماعی پیدا کنند. درعوض به نظر می‌رسد که مقامات با این پدیده اجتماعی از دیدگاه سیاسی- امنیتی برخورد می‌کنند. گویی برای آنان اولویت در چگونگی برخورد با معترضین و خنثی‌کردن آنان است. دیدیم که چگونه دولت به حل این مسئله پرداخت، طبق گزارش‌ها حدود ۲۰۰ نفر از معترضین جان خود را از دست دادند و هزاران نفر بازداشت شدند، شبکه اینترنت به مدت یک هفته تعطیل شد.

او می‌افزاید:

"واقعیت این است که تا زمانی که چنین مشکلات و ناکامی‌ها و نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی باقی است، همواره خیزش‌های توده‌ای شبیه آبان بسیار محتمل است. آنچه نمی‌توان به‌روشنی پیش‌بینی کرد، عبارت است از اینکه چه زمانی و با کدام جرقه."

بیات در این مصاحبه همچنین پیرامون خشونت معترضان خیابانی گفته است: باید تأکید کنم که منتقدان عادی نیز در زمان‌هایی دست به خشونت می‌زنند. تصور من این است که آبان ۹۸ شاهد رفتار خشونت‌آمیز معترضین عادی هم بود و البته چیز عجیب و غیرقابل‌انتظاری نیست... آنها (معترضین) در انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری شرکت کرده بودند یا از طریق اعتراضات مسالمت‌آمیز نیز صدای خود را به گوش مقامات رسانده بودند ولی در انتها نتیجه‌ای ندیده بودند، در چنین شرایطی می‌توان انتظار خشونت را داشت.[۵]

*در گزارش شرق و اظهارات بیات، حتی یک عبارت مبنی بر مذمت اعتراض خیابانی و تأکید بر اینکه اغتشاش موجب حدّت مشکلات می‌شود به چشم نمی‌خورد.

چرایی این رویکرد در کلام و بیان اصلاح‌طلبان و تریبون‌های آنها به شدت محل تأمل است.

ما همچنین قضاوت درباره علاقه عاشقانه ستاد اصلاحات و تریبون‌های آن به ایجاد اغتشاش خیابانی و تأکیدات آنها بر احتمالات و ضرورت‌های تکرار آبان ۹۸ را بر عهده مخاطبان محترم وا می‌گذاریم.

چه اینکه همین چند روز قبل بود که سعید حجاریان نیز از احتمال به خیابان آمدن دوباره مردم گفته بود.[۶] و البته او هم در سکوتی تشویق‌آمیز نگفته بود که به راه افتادن حمام خون در خیابان‌ها (که امثال آصف بیات، این رخداد را طبیعی می‌دانند!) چگونه به ضرر مردم و امروز و آینده آنها تمام خواهد شد.

***

۱_ https://mashghenow.com/?p=۵۱۹۳

۲_ https://www.eghtesadonline.com/n/۱Rj۴

۳_ https://etemadonline.com/content/۵۲۲۶۹۰

۴_mshrgh.ir/۱۰۱۴۶۹۶

۵_https://sharghdaily.com/fa/main/print/۳۰۱۰۹۶

۶_mshrgh.ir/۱۲۹۳۹۲۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    48 25
    سعید حجاریان رو کسی حساب نمی کنه
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      22 14
      دقیقااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      23 15
      حجاریان بدترین اصلاح طلبان ت.ـ...ع آوراست!
    • آرام IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      10 7
      اما رو آمريكا كه ارباب اصلي او و همپالكي هاشه كه حساب مي كنه.
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      10 3
      حجاریان باید فکری به حال خشکیدگی مغز خود بکند که البته اگرفکر بکند می شود جمع اضداد.
    • سعید IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      10 0
      آقای حجاریان !مافیای سیاسی اقتصادی کارگزاران و اصلاحات که حول محور یهود و بهاییان نهانروش ایجاد شد در طول ۴۳ سال همواره از هر گونه توسعه و نو آوری درکشاورزی جلوگیری کرده و اولویتهایی بیش از بتن ریختن در رآکتور هسته ای و رفع حصر دشمنان ملت نداشته!! سند واردات گندم با ارز مفت دولتی توسط حجاریان هنوز دست به دست می شود!
  • Nm IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    5 8
    انسان ولو اینکه با نظری موافق نباشد باید به همان اندازه اییکه روی نظر کار شده وبا همان وسعت دید ونظر جواب داد نه اینکه جدل کرد جواب جدلی به درد عوام میخورد که اگنون همه ضربه عوام گرایی را به خوبی حس میکنند
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      15 4
      مرعشی باسوادترین جماعت اصلاح طلبان حال به هم زن! برخی از این جماعت به وی گفته بودند که تو بهتر است به اندازه دانایی ات سخن بگویی نه به اندازه دارایی ات!
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 8
      جدل را باید با مثال مشخص و اثبات کنید نه اینکه با حرفهای تحقیرکننده غلط, واقعیتی که مشرق گفته است را به مسلخ بکشید.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    20 11
    طیف اصلاحات سرطان کشور هستند....مدارا با این اجنبی ها دیگر بس است.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    12 16
    گناه فتنه از قتل بیشتره... خدا به دادشون برسه بعد مرگ....
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 1
      یعنی اونا گناهشون بیشتره؟
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    13 3
    بی ....تر از حجاریان و امثال او خودشان هستند چنان خواسته های امریکا و اروپایی ها را دیکته و تکرار می کنند که گویا منصب رسمی سفارت آن ها را به عهده دارند اگر یک جو شرم و حیا داشتند فقط یک لحظه به این فکر می کردند چرا اصرار عجیبی به پذیرش لوایح مورد نظر و برجام با شروط امریکا و اروپا را دارندپناه بر خدا از این گستاخی
  • محمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    8 4
    حسین مرعشی هر چیزی را که نداند ( که البته خیلی چیزها را می داند ) حداقل نقشه و آدرس میدانهای مین کاشته شده توسط دوستان و هم خطان خود به خصوص دوست صمیمی و قدیم اش اسحاق خان رفیق بی کلک !!! را خوب خوب می داند.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    11 5
    و چها پیشنهاد ما به فتنه گران سبز و بنفش : 1 توبه کنید 2 - از ملت ایران عذر خواهی کنید 3 - خسارات وارد کرده به ملت را جبران کنید 4 بقیه عمرتان را در معدن زغال سنگ بصورت رایگان و برای محرومین کار کنید .
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    5 6
    مرده این جمله هستم! "مثل بر خلاف ادعای حجاریان، ایران اسلامی هرگز دچار معضل بیکاری نیست و آنچه که ما با آن روبه‌رو هستیم معضل "بیکاری شیک" است" چون مردم بیکار شیک هستن کلیه و چشم و کبد میفروشن؟!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    8 5
    اینها جنود ابلیس هستند
  • كريم IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    6 4
    شما افساد طلبها و تمامي سران فتنه 88 اگر عقل و بصيرت داشتيد نوكر آمريكا نمي شديد و 8 ماه آزگار در سال 88 براي مردم ايران دردسر به وجود نمي آورديد و مزاحم خلق الله نمي شديد.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    4 4
    ای .... اصلاحطلب دزدان اموال مردم بازاحساس خطر کردید می خواهید مردم راسپر خودتون کنید تا .... زاده هاتون توخارج راحت زندگی کنند ای ناپاکان
  • سیامک IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    5 4
    اولا حجاریان باید ثابت کند مدارکی که درساواک برده کجاست .دوما اصلا با انقلاب است و از دشمن نیست ثانیا چرا در زیر بیرق دشمن سینه میزده است
  • حسن حبشی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 4
    مشرق یک طرفه به قاضی می رود
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 1
    چرا این حجاریان فته گر را بازداشت و محاکمه نمی کنند ...........اگر فتنه گر هست ....... چرا اجازه مصاحبه و انتشار مزخرفاتش را میدهید ....حتما فتنه گر نیست ؟؟؟؟؟
  • جاویدان IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    5 1
    بخاطر 2 روز دنیا ارزش نداره این کشور رو بفروشی به بیگانه
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    5 3
    عزیز کار نداشته باش که حجاریان این حرف رو زده یا نه؟ ببین اصل مطلب رو، ما بیکاری داریم شدید هم داریم با کلمات بازی نکن، بیکاری شیک!!! اوضاع اقتصادی مردم مشخصه
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 0
      یه دقه دستاتو از رو گوشات بردار و به جای داد زدن، درست بشنو طرف چی گفته
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 5
    تو خوبی همه بد
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 1
    ميشود گفت دركشور نيروهاى مخالف ذاتى متفاوتى وجود دارد ازقبيل بيكارها ناراضى از تعميق روزافزون شكاف طبقاتى از ابر دزد هاى بى پروا ازحجاب و٠٠٠اصلاح طلبان ميخواهند برامواج اين نارضايتى ها سوار شوند مردم ناراضى هم اينها را شناخته اند كه عاشق پول اند ونه چيز ديگر لذا تن به سوارى نمى دهندوبصورت مخالف عارضه اى باقى هستند
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 1
    احسنت مشرق
  • علیرضا IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 2
    باسلام؛خطاب به مدیران ومسؤلین سایت محبوب مشرق؛باکمال ادب و تشکرازمشرق به دلیل روشنگری مردم دراین بساط جهل،نیرنگ ودروغ وخیانتی که سالهاست ازچپ،دوم خردادی،اصلاح طلبان و فریدونهابرملت ایران اسلامی تحمیل شده ،(ضمن اینکه درقبل یادآوری شدکه برای آگاهی وروشن شدن مردم تمنامیشودمطالب رابسیارباادبیات ساده ترعنوان نماییدکه این فن بسیارگرانمایه وعاقلانه ایست)ولی ذکرمهمترین نکته غافل مانده برای چگونگی این روشنگری بسیارضروریست وآن اینکه بجای ماهی دادن ،ماهیگیری یادبدهید.عزیزان زحمتکش دررسانه های مشرق ودلسوزان ومتعهددیگرشماتاعموم مردم ایران بویژه جوانان امروزی رابااصول،قواعد،عقایدوایدئولوژی دین اسلام آگاه نکنیدتابراساس آیات قرآن،فرمایشات ومکتب اهل البیت(س)مانندشهدا،آشناوآگاه ننمایید،فایده ای ندارد.چرا؟!کافیست بدانیم که رفتارمردم دردوره آخرالزمان برچه مبناوروشی شکل میگیرد.آگاهی ازشرایط امروزکه سروکله وافکاراکثرجوانان وحتی میانسالان وسالمندان جامعه امروزی یکسره درفضای پرگناه،پرفساد،نیرنگ،دروغ ووحشتناک مجازی مشغول است،مسلماًشاکله وساختارتفکروباوربسیاری ازاین افرادبامحتویات آن دخیل وتأثیرپذیرمیشود،بنابراین تنهاراه مقابله باآن وآسان سیرنمودن سیل جامعه،بدون نگرانی ودغدغه ازاینکه خدای نخواسته خام ومجذوب شبکه های انحرافی وگمراه کننده داخلی مثل اصلاح طلبان ودشمنان خارجی نشوند،دانایی ورشدفکری جامعه براساس اصول قرآنی واحادیث ونیزاحادیث آخرالزمانی اهل البیت(س)میباشد؛درنتیجه اینکه ازشماتقاضامیشودازاین به بعدبصورت حساب شده ومدون ،پرمغز،ساده وراهبردی برای آگاهی مردم ازموضوعات،مسائل،مشکلات ومعضلات جامعه بویژه ازطرف اصلاح طلبان ،مطالب حوردنظرخودرابرپایه ،محورواصول آیات قرآن واحادیث باذکرآیات واحادیث حقه بیان نماییدتابه عنایت الهی تأثیری شگرف درروشنگری مردم ایجادشودکه گویی مانندکوهی استوارثابت قدم ومصمم هستندوخودمعلمی برای نسل بعدی،انشاءالله؛باتشکر
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    4 1
    نمیدانم اصلاح‌طلبان میفهمند یانه ؟ اما وقتی نگاه دشمنانه ونه اصلاحی واقعی بروز می‌دهند باید فکرکنند درصورت موفقیت در آتش افروزی در خیابانها کلیت نظام و هواداران جانی ومالی و زبانی راچه میکنند ؟ من میگویم بدون شک این خیانت ها وحربی شدن علیه انقلاب اسلامی سبب آتش افکندن به خود است , حربی ونفاقی باعث شک باعث تباهی خودشان میشود چون نمی‌دانند دست‌دادن بادشمنان انقلاب اسلامی به منزله تکرار شرمنافقین است و شکست آنها وفرار به کشورهای اروپایی یاعربستان وامارات تنها گزینه أنهاست . هرچه فکرمیکنم مردمی که علیرغم تحمل بسیار ودلگرمی به لطف الهی هنوز حاضرند بمیرند اماتسلیم دشمنان وعابدان دشمن چرک دل نشوند . من میدانم خیانت سزایش اعدام است حتی اگر به کوهها و کویرها بروند ..
  • عبدالله IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 4
    در ضدیت سعید حجاریان با ارزش های اسلامی و انقلابی هیچ شکی نیست و در جای خودش باید پاسخ دندانشکنی به این عنصر داد اما در عین حال اینکه نویسنده محترم در مقام نقد حجاریان، وجود معضل عظیمی به نام بیکاری رو از بیخ انکار می کنه و اون رو بیکاری شیک!!! نامگذاری می کنه در نوع خودش هم نوبره! و هم توهین به جوانان عزیز ما که با این مشکل دست به گریبانند. واقعیت قضیه اینه که آنچه که آخرین میخ رو به تابوت اقتصاد بیمار ما زد همون برجام کذایی بود که تفاله هایی مانند حجاریان سینه چاکانه مدافعش بودن و هستن.
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 1
      عبارت بیکاری شیک را وزیر وقت کار بیان کرده است. کار هم زیاد است. آنچه که کم است کار پشت میزی است.
    • به 14.50 IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      0 3
      شما هم ظاهراً مث آقای وزیر از حقایق جامعه به دوری. اگه سواد داری باید بدونی که فقط بخشی از رشته ها مربوط به مدیریت ها و پشت میزنشینی هستن، خیل عظیمی از جوانان بیکار ما، دانش آموخته های رشته های گوناگون مهندسی اند که اصولاً ماهیت کارشون میدانی و کارگاهیه و ربطی به پشت میزنشینی نداره.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    6 1
    طبق نظر مغز خشکیده حجاریان باید برجام را همانگونه که آمریکا می گوید پذیرفت، fatf را تبدیل به قانون ایران کرد و با سرمایه داری بین المللی ائتلاف کرد. عجب مرد هنرمندی است این سعید حجاریان. اگر خجالت را کنار بگذارد می تواند خیلی پیشرفت کند.
  • DE ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    8 1
    نسخه که جناب حجاریان برای ایران تجویز کرده همان نسخه معروف استعمار که هری ترومن رئیس جمهور امریکا برای سلطه بر جهان سوم پیشنهاد داد . دکترین ترومن و طرح مارشال ۲ نسخه استعماری - صهیونیستی برای استعمار کشورهای جهان سوم است و پشت این ۲ نسخه خاندان های صهیونیستی ( مانند روتشیلد و راکفلر و امثال آنها )قرار دارند.. حجاریان با سابقه امنیتی و سیاسی که دارد فرد نا آگاه و نادانی نیست واحتمالا با سرویس های بیگانه و صهیونیست ها هماهنگ است
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    6 0
    حجاریان فتنه گر
  • سهیل IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 1
    با سلام و احترام؛ خوش به حال آقای حجاریان و دوستان ارجمندش که تارخ نخوندند، نمی خونند و احتمالا نخواهند خوند. تاریخ قطار عبرت ها، درس ها، شادکامی ها و البته تداعی رنج های یک ملته. وقتی تاریخ نخونی پس رنجی هم نمی کشی. عبرت ، درس و شادکامی هم مال کسانیه که به تمدن و فرهنگ معتقد و نیازمندند. ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی این ره که تو می روی به ترکستان است
  • محمد IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 3
    چرا هرکسی حرفی میزند فورابرچسب میخورد ولی به ایه قران استناد نمیشود که میفرماید:بندگان مرا بشارت بده که حرفها رامیشوند وبهترین راانخاب میکنند وچرا متاسبانه به موضوع نگاه میکنید برگردید به علل عقب ماندگی ایران اززمان قاجاریه بی عرضه نگاه کنید وروش اقدامات امیرکبیرمرحوم راببینید .بادنیا عدم تعامل وسرسختی تاکی .حداقل ازژاین یادبگیریم که هنوزم که هست کارامریکارافراموش نکرده اند وبغض درون رادارند ولی تعامل کرده به کچا رسیدند
  • رضائی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 0
    صمن تایید محتوای این مقاله ، اصطلاح چپ را در باره اینها به کار بردن اشتباه بزرگی است . بهتر است گفته شود چپ آمریکایی . این چه چپی است که طرفدار آمریکا و چاولگران داخلی و خارجی و ضد مردم مستغعف است. این ها یک زمانی شعار چپ می دادند. اما امروز از فاشیست ها هم راست ترند
  • امیر IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 2
    خیلی مشخص هست ک نظرات یکطرفه رو بازنشر میدین،....اصلاح طلبو اصولگرا ، ب داد مردم برسین
  • سید فروزان CH ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 0
    حجاریان و مرعشی و بیات و دیگر منافقین ، همانگونه که طیف شما راه حل ؟؟؟؟؟!!!!! میدهید ، جناح انقلابی و دوستدار نظام هم راه حل دارند ، اگر لازم باشد آتش به اختیار انجام پذیر خواهد بود و در انزمان کاخهای شما منافقین بر سرتان خراب و زبان فاسد تان چیده،  همانگونه که از برکت این انقلاب به پست و مقام و مال رسیدید ، همین انقلاب هم می‌تواند کاری کند که خاکستر شوید
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 3
    هیچ عجله نکنید دوره چهار ساله اینها هم تمام میشود و میبینیم نتیجه اش را.
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    5 0
    دارو دسته حجاریان اصالتا نوکر صفت و سر سفره اجنبی نشین بوده اند و این صفات با پوست و خون انها عجین شده و قابل جدا شدن نیست .
  • امید IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    4 0
    با سلام اگر اصلاح طلبان غرب گرا نبودند ما الان به این وضع بد دچار چالشها نبودیم. باید فرمان های امام خامنه ای را در کلیه حوزه ها سرلوحه قرار دهیم تا با اولیوت بندی مشکلات حل گردد. ما به مدیران و فعالین جهادی نیاز داریم تا به وضع موجود ساماندهی کنیم.حتی در گزینش افراد باید امتحان و راستی آزمایی طرز تفکر و گرایش داشته باشیم.که اصلاح طلبان قطعا در آزمون ها رد می شوند .
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    بیکاری و غارت و چپاول با رفتن امثال شما حل میشود . سالهای 84 تا 89 بهترین سالهای ایران بود . و دارایی قشر ضعیف چند برابر شد . ولی در دولت های شما ما همه گدا شدیم . یعنی شما اصلا بازنشستگی ندارین ؟؟؟؟؟
  • شاهرخ TH ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    از مشرق و تحلیل گران سپاس دارم .
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    بیکاری شیک؟ واقعاً چنین تحلیلی ناامیدکننده اس. بر اساس کدوم آمار و کدوم واقعیت میدانی این حرف رو می زنی؟.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    متأسفانه مشرق نیوز هم نظرات رو با جرح و تعدیل های دلخواه خودش منتشر می کنه. کاش حداقل این نکته رو متوجه باشن که تحمل سخن مخالف فقط برای رسانه های رقیب نیست. باید از خود شروع کرد.
  • محسن IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    بالاخره دیوار حاشا بلنده مخصوصا برای روزنامه و سایتها... بجایی اینکه اتاق فکر درست کنید برای بازی با کلمات، مثل بیکاری شیک به این باور برسیم مردم فهم دارند و بخوبی واقعیتهارو درک می کنند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس