کد خبر 1300132
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۶
ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه

این خودرو در مدل‌های مختلف سدان، استیشن واگن، کوپه و کانورتیبل به تولید رسید و اولین کلاس E بود که به پیشرانه‌های عملکرد محور V۸ مجهز شد.

به گزارش مشرق، مرسدس بنز نام گذاری رسمی کلاس‌های حروفی خود را از دهه ۱۹۷۰ و با اولین نسل رسمی کلاس S با کد W۱۱۶ آغاز کرد. کلاس E اما به عنوان سدان سایز متوسط این خودروساز، تا سال ۱۹۸۴ روانه بازار نشد. این در حالی است که خانواده سدان‌های سایز متوسط مرسدس بنز از دهه ۱۹۶۰ میلادی با قدرت بر خط تولید قرار داشتند.

در نتیجه اولین نسل کلاس E رسمی با کد W۱۲۴ در سال ۱۹۸۴ روانه بازار جهانی شد. این خودرو از دیدگاه به همراه داشتن اولین‌های بسیار، برای مرسدس بنز دارای اهمیت بسیار زیاد بود. اما فراتر از آن، سبک طراحی ظاهری و فنی کلاس E نسل اول بود که پلتفرم W۱۲۴ را بسیار مشهور و محبوب کرد.

بیشتر بخوانید

یک مرسدس-مایباخ GLS ۶۰۰ قلدر و عضلانی +عکس

این خودرو در مدل‌های مختلف سدان، استیشن واگن، کوپه و کانورتیبل به تولید رسید و اولین کلاس E بود که به پیشرانه‌های عملکرد محور V۸ مجهز شد. بدون تردید زیباترین نمونه اولین نسل رسمی کلاس E مربوط به دو مدل کوپه (C۱۲۴) و کوپه کانورتیبل (A۱۲۴) است که نمونه مورد بررسی "خودروبانک"، مدل کوپه این پلتفرم دوست داشتنی است.

طراحی

داستان انتصاب لقب "کپل" به W۱۲۴ در ایران، از سبک طراحی خاص این خودرو الهام گرفته شده است. W۱۲۴ از شاهکارهای برونو ساکو، سرطراح وقت مرسدس بنز است که در آن دوران طراحی مدل‌های بسیار مشهوری همچون W۱۴۰ و R۱۲۹ را نیز عهده‌دار بود تا شاید طلایی‌ترین دوران طراحی تاریخ مرسدس بنز را قلم بزند.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

پلتفرم W۱۲۴ از بسیاری از زوایا، به نسبت ابعاد خارجی تا حدود زیادی عضلانی و قلدر به نظر می‌رسد. دقیقا به همین دلیل لقب کپل برای توصیف آن در زبان پارسی برگزیده شد. نسخه کوپه W۱۲۴ طبیعتا بر اساس استانداردهای اروپایی، در مقایسه با نسخه سدان ابعاد کوچک‌تری دارد. در نتیجه جثه این کوپه دوست داشتنی به ترتیب برابر با ۴۶۷۱×۱۷۴۰×۱۴۱۰ میلی‌متر با فاصله محورهای ۲۷۱۵ میلی‌متری است که تفاوت‌های محسوسی با نمونه سدان دارد اما شاید در برخورد نزدیک به چشم نیاید. البته باید یادآور شد که نمونه‌های خاص W۱۲۴ نظیر نسخه عملکرد محور ۵۰۰E، دارای ابعاد منحصر به فرد است و با نسخه معمولی سدان W۱۲۴ نیز تفاوت دارد.

W۱۲۴ با قلم خلاق و توانمند برونو ساکو، به نوعی خلق شد که بر خلاف طراحی امروزی محصولات مرسدس بنز، عاری از هرگونه اغراق و حجم پردازی فضایی بود. شسته رفته، ساده و در عین حال شیک، W۱۲۴ همانند یک دست کت و شلوار مشکی رنگ مات است که برای هر مراسم و مناسبتی، در عین سادگی، شیک جلوه می‌کند.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

چراغ‌های جلو این پلتفرم در مقایسه با نسل قبل (W۱۲۳) به مستطیل باریک تغییر پپیدا کرد که الهام‌بخش طراحی چراغ‌های W۲۰۲، R۱۲۹ و W۱۴۰ شد. در بخش انتهای، چراغ‌های کرکره‌ای زاویه دار ذوزنقه‌ای نیز به شکل گسترده‌ای در محصولات آن دوران مرسدس بنز به کار رفت.

نمای داخلی دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی مرسدس بنز را فریاد می‌زند. همانند نمای خارجی، فضای داخل C۱۲۴ نیز یکی از بهترین طراحی‌های تاریخ مرسدس بنز را به نمایش می‌گذارد. تریم دو رنگ خاکستری/طوسی در کنار تریم تزئیناتی طرح چوب، یکی از زیباترین ترکیب‌های رنگی در نمای داخلی محصولات مرسدس بنز است.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

فرمان ساده چهار شاخه بزرگ مرسدس بنز، به مراتب زیباتر از نمونه‌های دهه ۱۹۷۰ و نشانگرهای ارتقا یافته با اصول طراحی ابتدایی دهه ۱۹۷۰، به جرات یکی از زیباترین مجموعه نشانگرهای موجود در صنعت خودرو و چیزی شبیه به نشانگرهای سنتی محصولات پورشه از دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ را به نمایش می‌گذارد.از مهم‌ترین المان‌های طراحی بسیار ارودینامیک این پلتفرم، باید به ضریب درگ ۰.۲۸ (Cd. ۰.۲۸) آن اشاره کرد که در آن زمان در نوع خود برترین بود.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل ۴-Matic مرسدس بنز نیز برای اولین بار بر W۱۲۴ به بازار معرفی شد. سیستم تعلیق جلو ساختار تک طبق مکفرسون را حفظ کرد اما اولین سیستم تعلیق پیشرفته مرسدس بنز از نوع چند نقطه اتصال (مولتی لینک) برای اولین بار در W۱۲۴ جایگزین بازو دنبال کننده محور عقب نسل پیشین (W۱۲۳) شد. سیستم تنظیم ارتفاع محور عقب (چیزی شبیه به سیستم تنظیم ارتفاع در برندهای کادیلاک و سیتروئن) برای دو نسخه کوپه و استیشن واگن در این پلتفرم استفاده شد.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

نه تنها به دلیل داشتن این ویژگی‌های بارز، بلکه به واسطه تولید نسخه‌های عملکردم محور نظیر دو مدل ۳.۶ و ۶.۰ لیتری AMG و نسخه ۵۰۰E که همگی در تیراژ بسیار پایین به تولید رسیدند، نمونه کوپه W۱۲۴ در میان طرفداران مرسدس بنز بسیار محبوب شد. جای تعجب ندارد که مالک C۱۲۴ مورد بررسی "خودروبانک" نیز به منظور افزایش جذابیت نمای خارجی این خودرو اقدام به نصب پکیج AMG کرده است. در این پکیج، سپرهای جلو و عقب، دامن جانبی، سر اگزوزهای کرومی و ریم‌های خودرو با تریم نسخه AMG جایگزین شده‌اند که هرچند اصولی و از نظر تاریخی صحیح نیستند، اما جلوه بسیار عضلانی و اسپرت‌تری به این خودرو می‌بخشند.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

تغییر سبک نامگذاری

مرسدس بنز در دهه ۱۹۹۰ میلادی با یک خانه تکانی کوچک در ساختار داخلی سازمان، شیوه نام‌گذاری برخی محصولات خود را تغییر داد. مهم‌ترین تغییر ایجاد شده در سبک نام‌گذاری محصولات این شرکت، تغییر از ترتیب "حروف/عدد" به سبک "عدد/حروف" بود. به عبارت ساده‌تر، پیش از این تغییر سبک، محصولات مرسدس بنز به صورت ۵۰۰SL نام‌گذاری می‌شدند اما پس از آن، این نام‌گذاری به SL۵۰۰ تغییر پیدا کرد که تا امروز نیز همین سبک مورد استفاده است.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

به همین دلیل نام محصولات تولیدی مرسدس بنز در سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۹۰ دستخوش تغییر شد و برخی از آن‌ها به صورت ۵۰۰E و برخی از مدل‌های جدیدتر به صورت E۵۰۰ نام‌گذاری شدند. مهم آن است که در ساختار اصلی تولید محصولات تغییری ایجاد نشد. در نتیجه از شنیدن جابجایی عدد و حروف در نام‌گذاری محصولات مرسدس بنز در این بازه از تاریخ این برند، متعجب نشوید.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

مشخصات فنی

پلتفرم W۱۲۴ بدون شک یکی از متنوع‌ترین تریم فنی قابل سفارش را در میان مدل‌های مرسدس بنز به همراه داشت. در بازه تولید حدود ۱۱ ساله W۱۲۴، جمعا نزدیک به ۲۰ انتخاب مختلف پیشرانه و چهار نمونه حق انتخاب گیربکس برای این خودرو در بازار جهانی ارائه شد.

نسخه‌های چهار سیلندر هشت سوپاپ ۲.۳ لیتری M۱۰۲، همان پیشرانه‌های معروفی است که در بیشتر W۱۲۴های سدان به کار گرفته شد. دوام و هزینه‌های نهداری نسبتا پایین این پیشرانه در کنار توان فنی مناسب ۱۳۰ اسب بخاری ۲۳۰ نیوتون.متری و استفاده از گیربکس پنج سرعت دستی، باعث شد این خودرو به عنوان یک محصول اقتصادی در جایگاه خودروهای مناسب شرکت‌های تاکسیرانی به خوبی ایفای نقش کند.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

اما جذابیت W۱۲۴ و مخصوصا C۱۲۴، در به کارگیری پیشرانه‌های عملکرد محور ۳.۶ لیتری و ۶.۰ لیتری تقویت شده AMG بود. در آن دوران AMG هنوز با مرسدس بنز ادغام نشده و عنوان تیونر افترمارکت مرسدس بنز را به همراه داشت که در همکاری مستقیم با مهندسان این برند اشتوتگارتی بود.

نسخه ۳.۶ لیتری V۶ از نوع توئین کم (۲۴ سوپاپ) قادر به تولید ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتون.متر گشتاور بود در حالی که نمونه ۶.۰ لیتری V۸ (۳۲ سوپاپ)، قدرتی برابر با ۳۷۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۵۸۰ نیوتون.متر تولید می‌کرد تا با شتاب اولیه ۵.۴ ثانیه‌ای، عنوان قدرتمندترین نسخه تولیدی W۱۲۴ را به خود اختصاص دهد.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

مرسدس بنز به صورت داخلی اقدام به عرضه مدلی تحت عنوان ۵۰۰E کرد که از پیشرانه ۵.۰ لیتری V۸ (۳۲ سوپاپ) مشترک با R۱۲۹ ۵۰۰SL بهره می‌برد و تنها در نسخه سدان به تولید رسید. هدف مرسدس بنز تولید نمونه عملکرد محور سدان از پلتفرم W۱۲۴ بود که به صورت درون سازمانی به تولید رسیده باشد. اما در آن دوران دست و بال مهندسان مرسدس بنز با فرایند تحقیق و توسعه کلاس S جدید (W۱۴۰/ملقب به اتاق تانک) بسیار پر بود. در نتیجه مرسدس بنز به سراغ شرکت خلوت پورشه رفت و فرایند توسعه نسخه سدان ۵.۰ لیتری V۸ W۱۲۴ را به آن‌ها سپرد.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

آنچه مهندسان پورشه بر روی W۱۲۴ انجام دادند، شامل افزایش فاصله چرخ‌های جلو از طریق جابجایی قطعات سیستم تعلیق، تغییر در شاسی به منظور جای دادن پیشرانه بزرگ‌تر V۸ و افزایش استحکام و همچنین تغییر در پنل‌های بدنه ۵۰۰E بود تا این پیشرانه در ساختار نسبتا باریک W۱۲۴ جای بگیرد. نتیجه آن که این خودرو سدان با یک پیشرانه مشترک درون سازمانی به قدرت ۳۲۲ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتون.متر روانه بازار شد که تقریبا به دستان پورشه ساخته شده بود. به دلیل داشتن ظاهری کاملا مشابه با نسخه‌های معمولی W۱۲۴، نسخه ۵۰۰E از سوی خبرنگاران حوزه خودرو در آن دوران، به "گرگ در لباس میش" تشبیه شد.

ملاقات با مرسدس بنز ۱۲۴ کوپه +عکس

تیراژ تولید نسبتا محدود نسخه‌های AMG و ۵۰۰E باعث شد این سه نمونه، ارزشمندترین، گران‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای حاصل از پلتفرم W۱۲۴ باشند که امروزه قیمت قابل توجهی را در میان خودروهای مدرن/کلاسیک مرسدس بنز با خود به همراه دارند.

سخن نهایی

C۱۲۴ مورد بررسی از نوع چهار سیلندر با گیربکس دستی است. از این رو نمونه پرآپشن و خاصی به حساب نمی‌آید اما در عین حال داشتن کیت بدنه و پکیج AMG، تا حد زیادی به میزان جذابیت آن افزوده است. باید اعتراف کرد که C۱۲۴ را باید یکی از زیباترین کوپه‌های تاریخ مرسدس بنز دانست و این در حالی است که بیشتر کوپه‌های تولیدی این شرکت در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی، از زیباترین‌های جهان به شمار می‌آیند.

منبع: خودروبانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۵۴ IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    پراید به همه اینها می ارزه.
  • خودرو IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    آخه این چه جورشه ماشین ۴۰ سال پیش سانروف دار ولی ماشین های ایرانی ندارن. فوغ فوغ سانروف میخواد ۱۰ میلیون باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس