کد خبر 1300022
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸
قم در شب وفات بانوی کرامت یکپارچه ماتم و عزاست

شهر مقدس قم در شب رحلت شهادت گونه بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) دختر موسی بن جعفر(ع) و خواهر گرامی ثامن الائمه‌(ع)، یکپارچه غرق در سوگ و ماتم است.

به گزارش مشرق، مردم متدین و انقلابی قم همگام با عزاداری هیات‌های مذهبی استان و سایر شیفتگان و ارادتمندان اهل بیت، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به اقامه عزا و سوگواری پرداخته‌اند.

همچنین آیین سوگواری وفات جانسوز بانوی کرامت در مسجد جمکران، دفاتر و بیوت مراجع تقلید و بقاع متبک امامزادگان برپا شده است و سخنرانان و مداحان اهل بیت (ع) گوشه‎‌ای از زندگانی گهربار و سیره آموزنده آن بانوی گرامی اسلام را برای مردم تبیین می‌کنند و عاشقان خاندان رسالت نیز در این شب اندوهناک، سینه زنان، اشک ماتم می ریزند.

امشب همراه با زمزمه ملائک آسمان، قرائت جمعی زیارت نامه حضرت معصومه (س) توسط شیفتگان خاندان پیامبر (ص) که دلی شکسته و پرسوز دارند، فضای معنوی خاصی را به بارگاه ملکوتی بانوی کرامت بخشیده است.

خادمان حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) امروز با برگزاری مراسمی، ضریح این آستان مقدس و همچنین صحن‌ها، شبستان‌ها و اطراف حرم مطهر را سیاه‌پوش کردند، و پرچم مرقد آن حضرت نیز با برگزاری یک آیین سنتی و دیرینه تعویض شد.

همچنین همزمان با شام رحلت بانوی کرامت بعد از نماز مغرب و عشا مراسم دعای توسل و آیین شمع‌گردانی با حضور قشرهای مختلف مردم اجرا می‌شود.

در ایام رحلت حضرت معصومه (س) که به روزهای پایانی دهه معصومیه منتهی شده، دستگاه‌های مختلف استانی و مردمی برای بزرگداشت این واقعه بسیج شده‌اند و با برپایی آیین‌های ویژه و خاص و تبلیغات محیطی گسترده چهره شهر و استان دگرگون شده است.

حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود، آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت، پس از آن که پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید از محضر برادر بزرگوارش امام رضا(ع) بهره برد، طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب‌های ایشان می باشد.

لقب معصومه از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده است، علامه مجلسی در این باره می‌گوید: امام هشتم شیعیان در جایی فرمودند هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده، پس از ورود امام رضا در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع الاول وارد قم شد.

آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت قرار گرفت، آن بزرگوار بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی ابن خزرج که به بیت النور شهرت یافت، در ۱۰ ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فرو بست./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس