آیین استقبال از کاروان نمادین حضرت معصومه(س) درقم برگزار شد

همزمان با ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم، روز شنبه مردم ولایتمدار این شهر در آیین استقبال از کاروان نمادین کریمه اهل بیت شرکت کردند.

به گزارش مشرق، خیابان‌های قم امروز آذین‌بندی شده‌است و مردم متدین این شهر از قشرهای گوناگون درحالی که شاخه‌های گل در دست داشتند، از این کاروان استقبال کردند.

عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) همراه با کاروان نمادین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  از میدان معصومیه در خیابان امامزاده ابراهیم(ع) حرکت خود را آغاز و با عبور از خیابان‌های امامزاده ابراهیم(ع)، نیروی هوایی، امام خمینی(ره)، امیرکبیر (اراک) و آیت‌الله طالقانی (آذر) و  میدان آستانه وارد بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) شدند.

بیشتر بخوانید

عکس/ گل آرایی ضریح حضرت معصومه(س)

شرکت‌کنندگان در این آیین، شاخه‌های گل در دست داشتند و پرچم‌های سبزرنگ که بر روی آنان «یا فاطمه معصومه(س)» نوشته شده بود را با خود حمل  و در طول مسیر نیز، مغازه‌داران و مردم بین شرکت‌کنندگان گل و شکلات پخش و اِسپند دود می‌کردند.

در طول مسیر مداحان اهل بیت(ع) به مدیحه سرایی پرداختند؛ همچنین دلدادگان مکتب ائمه اطهار(ع) در طول مسیر حرکت کاروان مذکور، از هر کوی و برزن به آن‌ها می‌پیوستند و شعار «یا معصومه(س) به شهر ما خوش آمدی» سر می‌دادند.

از جلوه‌های ویژه این آیین می‌توان به حضور تعدادی از سالمندان زن و مرد شهر قم به همراه این کاروان اشاره کرد که در طول مسیر، خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) آنان را با ویلچر تا حرم مطهر همراهی کردند.

همچنین گروهی از مردم قم از «بیت‌النور» محل اقامت حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر قم، واقع در بلوار عمار یاسر، با در دست داشتن شاخه‌های گل به سمت حرم مطهر حرکت کردند.

در پایان این آیین، ارادتمندان به ائمه اطهار(ع) در صحن امام رضا(ع) آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) تجمع کردند و با ورود این کاروان به حرم مطهر، نقاره‌های حرم مطهر به صدا درآمدند و یکی از مداحان اهل بیت به مناسبت این روز خجسته به مدیحه‌سرایی پرداخت.

 این اجتماع باشکوه با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم، نماینده ولی فقیه در استان قم و تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

امروز زایران این بارگاه ملکوتی، قلب‌های خود را به مَضجَع شریف حضرت فاطمه معصومه(س) گره زدند و بارگاه ملکوتی این بانوی بزرگوار را گلباران کردند.

همچنین در این اجتماع حرم مطهر بانوی آب و آینه، مدیر اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در سخنانی به بیان ویژگی‌های این بانوی کریمه(س) پرداخت و گفت: به برکت وجود کریمه اهل بیت(ع)، حوزه‌های علمیه  رشد کرد و امروز قم به عنوان ام‌القرای معارف اهل بیت(ع) در جهان شناخته می‌شود.

حجت‌الاسلام علی‌اشرف عبدی اظهار داشت: حضور این بانوی محدثه(س) در این شهر و در امتداد آن حضور بزرگان و علمای دین، موجب استحکام فرهنگ ناب شیعی برای مجاوران و ساکنان این بارگاه ملکوتی شده‌است.  

حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود، آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آنکه پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید، از محضر برادر بزرگوارش حضرت رضا(ع) _امام هشتم شیعیان_ بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء‌العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب‌های ایشان است.

لقب «معصومه» از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده و علامه مجلسی در این باره گفته است: امام هشتم شیعیان(ع) در جایی فرمودند که «هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».

پس از ورود امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از مدینه منوره (یثرب) به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع‌الاول وارد قم شد.

آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ آن بزرگوار بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل «موسی ابن خَزرَج» که به «بیت‌النور» (واقع در بلوار عمار یاسر شهر قم) شهرت یافت، در ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان قم، ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر به نام «روز قم» نامگذاری شده ‌است.

از ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم تا سالروز وفات ایشان در ۱۰ ربیع‌الثانی، «ایام معصومیه» نامگذاری شده و شعار محوری این ایام، «سلام ای دختر موسی ابن جعفر؛ در امتداد یاری» است.

امسال «ایام معصومیه» از ۸ تا ۲۵ آبان‌ماه می‌باشد و آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برنامه‌های متنوعی را برای این روزها تدارک دیده‌است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یا علی(ع) IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    2 0
    یا فاطمه المعصومه (س) اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم یا مهدی فاطمه (س)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس