اعترافات "مهم" معاون البغدادی درباره درآمدها و منابع مالی داعش

معاون ابوبکر البغدادی، سرکرده سابق گروه تروریستی داعش از جزئیات شگفت‌انگیزی در خصوص روابط مالی این گروه تروریستی و میزان واردات آن پرده برداشت.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری عراقی واع، کمتر از یک ماه بعد از بازداشت حجی حامد، معاون ابوبکر البغدادی شورای عالی قضایی عراق اعترافات معاون ابوبکر البغدادی را منتشر کرد.

در بیانیه شورای عالی قضایی عراق آمده است، عملیات بازداشت معاون ابوبکر البغدادی، سرکرده سابق داعش در خارج از کشور و طی عملیات اطلاعاتی شش ماهه انجام شد به طوریکه این تروریست در چند کشور اروپایی رد یابی شد و نهایتا به چنگ سازمان اطلاعات عراق افتاد.

اعترافات "مهم" معاون البغدادی درباره درآمدها و منابع مالی داعش

در این بیانیه توضیح داده شده است، از حامد تحقیقاتی به عمل آمد و به رغم شرایط امنیتی شدید همزمان با انتخابات پارلمانی او به اطلاعات حساس و مهمی در مقابل دستگاه قضایی ویژه اعتراف کرد.

این تروریست داعشی در گفت‌وگویی که نشریه "القضاء" منتشر کرد، خاطرنشان کرد، گروه تروریستی داعش بیش از ۵۰۰ هزار دلار ماهانه از مغازه داران در موصل دریافت می‌کرد و این رقم بعدا افزایش یافت.

حجی حامد گفت: آنچه "امیر مالی" داعش نامیده می‌شد در حمله هوایی در الانبار کشته شد و من برای تصدی این پست معرفی شدم و میزان دارایی‌های داعش طی دو سال از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار فراتر رفت.

معاون ابوبکر البغدادی در ادامه افزود، گروه تروریستی داعش بیش از ۲۵۰ ملیون دلار و همچنین ۳۰۰۰ تن طلای خالص و ده‌ها متر میدان نفتی در عراق و سوریه در اختیار داشت که مهمترین منابع درآمدی داعش بود.

وی اظهار کرد، بمب‌گذاری کردن یک دستگاه خودرو به بیش از ۳۰ هزار دلار یا بیشتر نیاز دارد.

این مقام فاش کرد: اقدام به تجهیز جنبش توحید و جهاد به رهبری ابومصعب الزرقاوی کردم و بعد از خلأ امنیتی در سال ۲۰۰۳ بر بسیاری از سلاح‌های سبک و سنگین و حتی سلاح‌های سنگین پادگان‌ها تسلط یافتم و آنها را در روستای محل زندگی خود مخفی کردم.

معاون ابوبکر البغدادی افزود: در سال ۲۰۰۴ در زمان ظهور داعش حدود ۱۲ گروه مسلح خواستار جنگ با نیروهای مشترک، ارتش و پلیس عراق شدند. من داعش را به سلاح و بمب‌هایی که مخفی کرده بودم، مجهز کردم و فعالیت خود را با کارگذاشتن بمب‌های کنار جاده‌ای و بمب‌گذاری‌ کردن خودروها آغاز کردم.

این تروریست داعشی همچنین گفت: البغدادی در سال ۲۰۱۳ دستور قتل مرا صادر  کرد و من را به فعالیت و همکاری به نفع جبهه النصره به سرکردگی الجولانی جدا شده از داعش متهم کرد. بعد از مداخله تعدادی از رهبران و ثابت شدن بی‌گناه بودن من مقابل البغدادی فرمان عفو در حق من صادر شد و در بازوی مالی در ولایت نینوا مشغول به فعالیت شدم که پول‌ها را جمع‌آوری می‌کردم.

وی در خصوص درآمدهای حاصله داعش، اعتراف کرد: ما از افراد مرفه، صاحبان پمپ بنزین‌ها و شرکت‌ها در مقابل تهدید به قتل آنها پول دریافت می‌کردیم که ارزش آن در نینوا به حدود ۵۰۰ هزار دلار ماهانه می‌رسید، نصف آن به البغدادی و نصف دیگر آن در اختیار فرماندار نینوا قرار می‌گرفت.

او خاطرنشان کرد، دفتر الرکاز از دفاتر مهم گروهک‌های داعشی بوده و به فروش مشتقات نفتی و فعالیت چاه‌ها و میادین نفتی و هر آنچه از دل زمین خارج می‌شود، اختصاص دارد.

این تروریست داعشی فاش کرد: نفت عراق به افرادی از صاحبان کارخانه‌ها و پالایشگاه‌های کوچک فروخته می‌شد و بخشی نیز به خارج از ولایت قاچاق می‌شد تا به کشورهای هم‌جوار برسد که نمی‌توان اسم‌شان را ذکر کرد. بخش دیگر نیز در بازار سیاه ازطریق بندری که تحت کنترل داعش در سوریه بود فروخته می‌شد. یک تن به ارزش ۱۸۰ دلار فروخته می‌شد.

حامد درباره نقشی که در داعش ایفا می‌کرد، گفت: من تنها معاون ابوبکر البغدادی نبودم بلکه مسؤول امور مالی و مهمترین ستون ایجاد گروه‌های تروریستی بودم که از ذخایر سوخت فسیلی در عراق و سوریه برای تضمین ادامه فعالیت داعش استفاده کردم.  

این تروریست افزود، بیت المالی و مسؤولیتش آماده سازی پرداختی‌های حمله کنندگان به نیروهای امنیتی سوریه و عراق و تعیین پاداش‌هایی برای عملیات انتحاری بود.

این تروریست تاکید کرد: سرکرده‌های ارشد به ما دستور دادند اعلام کنیم هدف داعش آزادی اهل سنت عراق از نیروهای کافر و لغو محدودیت‌ها و برداشتن حد و مرزهای بین کشورهای مسلمان و یکپارچگی آنها است.

در مقابل قاضی اول دادگاه الکرح ویژه مسائل تروریستی اعلام کرد، متهم در زمانی که عضو "جنبش تروریستی توحید و جهاد" بود اقدام به قتل تعداد زیادی از نیروهای امنیتی عراقی از طریق کار گذاشتن بمب‌ها کرد و بعد از سال ۲۰۱۴ در ربودن افراد مرفه و غیره دست داشت.

قاضی این دادگاه ادامه داد: متهم مناصب عالی را در گروهک‌های تروریستی نظیر امیر دیوان الرکاز، دیوان بیت المال تا معاونت سرکرده گروه‌های تروریستی برعهده داشت و طرح‌های نظامی را ارائه کرده و اقدام به تجهیز نظامی و مالی این گروه‌ها برای انجام عملیات تروریستی می‌کرد.

"حجی حامد" لقبی است که گروه تروریستی داعش برای این تروریست برگزید و نام وی "سامی جاسم الجبوری" است که دارای تابعیت عراقی از روستای "الشرقاط" واقع در استان "صلاح الدین" است.

وی در سال ۱۹۷۴ متولد شد و از سال ۲۰۰۴ به جنبش "التوحید والجهاد" پیوست و سپس به عضویت گروه‌های تروریستی دیگر در آمد که آخرین آن داعش بود و ریاست یکی از مهمترین موسسات گروهک‌های داعش در عراق و سوریه را برعهده داشت و بودجه‌های مالی را اداره می‌کرد.

این تروریست در سال ۲۰۰۵ از سوی نیروهای آمریکایی بازداشت شد و تا ۲۰۱۰ در بازداشتگاه بوکا ماند.

بعد از آزادی پست مسؤول امنیتی منطقه الهیجل، الزاب و مخمور در صلاح الدین را برعهده گرفت. بعدا معاون والی دجله شد و از آنجا به شام منتقل و از سوی ابوبکر البغدادی امیر دیوان الرکاز شد.

بعدا معاون ابوبکر البغدادی و امیر دیوان بیت المال داعش شد. سپس پست ناظر کل ولایت شام و اداره پرونده‌های مالی و اقتصادی داعش را برعهده گرفت.

پیشتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در توییتی نوشته بود: در زمانی که چشمان قهرمانان نیروهای امنیتی ما برای حفظ امنیت انتخابات باز بود شاخه اصلی آن‌ها در دستگاه اطلاعات یکی از سخت‌ترین عملیات اطلاعاتی خارج از مرزها را انجام داد. این عملیات به بازداشت سامی جاسم، ناظر مالی داعش و معاون ابوبکر البغدادی، سرکرده سابق داعش منجر شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 0
    معلوم نیست چرا به اینکه می گوید نمیتواند نام کشورهای همجواری که نفت را از این خونریزهای ضدبشر میخریدند، ذکر کند، اکتفاء میکنند. چرا صراحتا اعلام نمیکنند که خریدار نفت و شریک جنایتهایشان ترکیه بوده است.
  • GB ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    کاملا درسته چرا نمیگید کسی که اسم خودش را گذاشته رییس جمهور ترکیه حامی مالی داعش و مسبب قتل عام مردم عراق و سوریه است و باعث شهید شدن محسن حججی شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس