داعش نمایه

برخی منابع امنیتی از همکاری سرویس اطلاعات ترکیه با عراق برای دستگیری «سامی جاسم الجبوری» معاون خلیفه خودخوانده داعش و یکی از خطرناک‌ترین تروریست‌های این گروه خبر داد.

به گزارش مشرق، سه منبع امنیتی گزارش دادند که سرویس اطلاعات ترکیه با عراق برای دستگیری «سامی جاسم الجبوری» مسئول امور مالی داعش و معاون ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده داعش همکاری کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی منطقه‌ای و دو منبع امنیتی عراق گزارش کرد که الجبوری در شمال غربی سوریه مخفی شده بود و سرویس اطلاعاتی ترکیه نقش اساسی در دستگیری او ایفا کرده است.

بیشتر بخوانید:

پنتاگون از گفتگوی فنی با عراق در باب شراکت امنیتی خبر داد

به گفته منبع امنیتی منطقه‌ای، دستگیری الجبوری با کمک افراد مسلح معارض سوریه و نیروهای امنیتی محلی صورت گرفت.

به گفته یکی از منابع عراقی، نیروهای اطلاعاتی عراق از چند ماه پیش در تعقیب الجبوری بودند و اطلاعات به دست آمده از یک زندانی داعش به دستگیری الجبوری کمک کرد.

به نوشته وبگاه «الخلیج الجدید»، دو منبع امنیتی عراق و یک منبع نزدیک به نیروی هوایی این کشور گفتند که الجبوری با یک هواپیمای نظامی از ترکیه به عراق منتقل شد.

بنابراین گزارش، دستگیری الجبوری اطلاعات مهمی را از عناصر بازمانده داعش که چند سال پیش از مقرهای خود در سوریه و عراق طرد شده‌اند، به دست می‌دهد.

«سامی جاسم محمد جعاطة العجوز الجبوری» ملقب به «ابو آسیا» و «ابوالقادر الزبیدی» مسئول پرونده‌های مالی و اقتصادی گروه تروریستی داعش طی یک عملیات ویژه «برون مرزی» دستگاه اطلاعات ملی عراق دستگیر شدند.

وی یکی از مهمترین تروریست‌های تحت پیگرد بین‌المللی و چهره‌ای نزدیک به شورای مرکزی داعش و از نزدیک‌ترین افراد به «عبدالله قرداش» سرکرده فعلی داعش است. ابوآسیا، مسئولیت‌های امنیتی و مالی مهمی ازجمله معاونت ابوبکر البغدادی را بر عهده داشت و مسئولیت تشکیلات موسوم به دیوان بیت‌المال و معاونت والی دجله در داعش را برعهده داشت.

این تروریست داعشی در سال ۲۰۰۴ با ابومصعب الزرقاوی بیعت کرد. نیروهای آمریکایی او را در سال ۲۰۰۵ دستگیر و به زندان بوکا انتقال دادند. وی در سال ۲۰۱۰ آزاد شد. وی پس از رفتن به سوریه از سوی البغدادی به عنوان امیر «دیوان الرکاز» انتخاب شد و سپس به عنوان معاون دوم البغدادی و امیر بیت المال در گروه تروریستی داعش به جنایات خود ادامه داد. پس از هلاکت البغدادی نیز در پست امیر ولایت شام و مدیر پرونده‌های اقتصادی و مالی داعش به کار خود ادامه داد.

وی مرد شماره دو داعش به شمار می‌آید و برخی منابع رسانه‌ای می‌گویند که وی چند روز پیش در ترکیه دستگیر شده است. او یکی از سرکرده‌های مهم میدانی داعش در نبردهای تلعفر و الحضر مقابل نیروهای الحشد الشعبی در سال ۲۰۱۷ است و متهم به کشتار هزاران عراقی و سوری طی دوران سلطه داعش در دو کشور سوریه و عراق است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ملت IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    5 9
    ترکیه مسئول داعش است حالا برای نزدیکی به عراق خود شیرینی کرده ترکیه خودت خری
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    4 7
    یه سوال، داعش چطوری و از کدوم کشور نفت میفروخت، اسلحه و نیروی داعش از کجا وارد سوریه و عراق میشد؟ در کجا آموزش میدیدن؟ 15 نمره، کی میخواست زمان داعش تو مسجد اموی سوریه نماز بخونه؟ 5 نمره :|
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      4 1
      داعش از ایران اسلحه و معمات میگرفت سردار سلیمانی بعد اینکه سناریو تمام شد زدند منفجر شد و انگشتر بلا موند
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    3 5
    معلومه چون خودش،قایمش کرده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس