رئیسی نمایه

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: پیش از این تصور می‌شد اگر رئیسی روی کار بیاید، ما دچار درگیری رسانه‌ای و دیپلماتیک با جهان غرب می‌شویم اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، حتی تنش‌زدایی با غرب بیش از بیش شد.

به گزارش مشرق، ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی به تحلیل خبری مبنی بر آزادسازی ۳/۵ میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران و سایر گشایش‌های اقتصادی در ۱۰۰ روز اخیر پرداخت و موضوعات مختلفی را به عنوان دلایل این اتفاقات عنوان کرد که بخش‌های مهم این گفت‌وگو در ادامه است:

مجموعه‌ای از عوامل در گشایش‌های اقتصادی اخیر موثر است

- مجموعه‌ای از عوامل می‌تواند در گشایش‌های اقتصادی اخیر ازجمله آزاد شدن ۳/۵ میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران در دولت سیزدهم و اتفاقات دیگر همچون تسهیل فروش نفت در ۱۰۰ روز اخیر  موثر باشد و نمی‌توان آن را به یک موضوع خاصی نسبت داد.

- از یکسو می‌توان آن را به جلسه آینده وین مرتبط دانست که غربی‌ها می‌خواهند فضا را با آزاد کردن بخشی از پول‌های بلوکه‌کرده ایران تا حدودی نرم کنند و به توافق برسند، از طرف دیگر این موضوع می‌تواند به دولت جدید مرتبط باشد، چرا که دولت جدید برای غربی‌ها ناآشناست و آنها تمایل دارند راهی را باز کنند که بتوانند با دولت جدید تعامل کنند، قاعدتا احساس می‌کنند دولت فعلی دو دوره بر مسند کار خواهد بود.

راه‌های نفوذ برای غربی‌ها برای رسیدن به اهداف با ایجاد اختلاف بین قوا وجود ندارد 

- نکته دیگر این است که در حال حاضر راه‌های نفوذ برای غربی‌ها که بتوانند با اختلاف بین قوا مقاصد خود را پیش ببرند، وجود ندارد و همه سازمان‌های ذی‌ربط در ایران تقریبا هماهنگ هستند و راه شکست دادن ایران از داخل برای آنها کمتر شده است.

- بنابراین چاره‌ای ندارند که با این دولت -هرچند در الفاظ رسانه‌ای خود آن را تندرو می‌نامند- کنار بیایند. لذا شاید بتوان آزاد کردن این اموال را نیز به این موضوع مرتبط دانست که آنها به نوعی با دولت جدید همراهی می‌کنند تا دولت آقای رئیسی هم با آنها همراهی کند.

تنش‌زدایی دولت رئیسی با غرب بیش از دوره روحانی بوده است

- برخلاف آن چیزی که پیش از انتخابات تصور می‌شد، دولت آقای رئیسی در سطح جهانی تنش‌زایی نکرده است. در حالی که پیش از این تصور می‌شد اگر آقای رئیسی روی کار بیاید، ما دچار درگیری رسانه‌ای و دیپلماتیک با جهان غرب خواهیم شد اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، حتی تنش‌زدایی با غرب بیش از دوره آقای روحانی صورت گرفته است.

- این وضعیت پیام مشخصی دارد، البته آقای رئیسی در داخل هم همین اقدامات را انجام داد و کلا مشغول تنش‌زدایی در سیاست داخلی و سیاست خارجی کشور است.

تغییر دولت در اشباع‌شدن کشور از واکسن بسیار موثر بود

- مساله واکسن در اواخر دولت گذشته هم پیگیری شد اما این دولت حقیقتا اهتمام جدی داشت و مردم هم کاملا متوجه این مسأله شدند.

- تغییر دولت بسیار موثر بود و به‌محض این جابه‌جایی، سیل واکسن ظرف دو ماه به کشور آمد، تا حدی که کشور از بُعد واکسن به اشباع رسیده است و این موضوعات به تغییر دولت و تغییر عملکرد آنها مربوط است.

دلایل افزایش فروش نفت در دولت فعلی

- در چند ماه اخیر فروش نفت کشورمان بهتر شده که دلایل متعددی دارد؛ اولا دستگاه‌های داخل کشور هماهنگ عمل می‌کنند، در حالی که در دولت قبل برخی از مسؤولان ذی‌ربط وزارت نفت نمی‌خواستند مسؤولیت این کار را بپذیرند و میزان صادرات نفت کشورمان بسیار کاهش پیدا کرد.

- موضوع دیگر بحث خریداران خارجی است که در این دوران عمده خریداران نفت ایران کشورهای شرقی بودند؛‌ آنها پیش از این دولت به دلایل سیاسی خیلی تمایل نداشتند که از ایران نفت بخرند اما در این دولت آن مسائل سیاسی تا حدودی تعدیل شد و به همین دلیل حجم خرید نفت خود از ایران را بالا بردند

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهرداد IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 8
    یعنی دلار 28700تومانی حال حاضر ربطی به دولت آقای رییسی نداره نه؟؟؟؟ آقای تحلیل گر
    • روح الله IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      3 4
      خب شما بفرما که آقای رئیسی دلارو چند تحویل گرفت؟ اول اینو جواب بده تا برسیم به آقای تحلیلگر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس