کد خبر 1289551
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
رضایت مردمی؛ اندوخته ارزشمند دولت سیزدهم

رضایت از دولت، آن طور که موسسات معتبر نظرسنجی گفته‌اند اندوخته‌ای ارزشمند برای دولت سیزدهم است تا بتواند در ماه‌های آغازین فعالیت خود بخشی از گرفتاری‌ها و مشکلات مردم را حل کند.

به گزارش مشرق، موسسه نظرسنجی گالوپ مستقر در واشنگتن با انتشار آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته درباره ایران نوشت: از هر ۱۰ بزرگسال، بیش از هفت نفر عملکرد سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران را تایید می‌کنند. این نظرسنجی از۲۴ تا ۳۱ آگوست (دوم تا نهم شهریور) انجام شده است. مرکز افکارسنجی گالوپ در توضیحی درباره این نظرسنجی نوشته در این پیمایش که تنها چند هفته بعد از ریاست‌جمهوری رئیسی انجام شد اکثر ایرانی‌ها از عملکرد وی ابراز رضایت کردند.

موسسه نظرسنجی گالوپ تصریح کرد: افزایش دسترسی به واکسن‌ از منابع غیرغربی و تأکید دولت جدید بر مقابله با بیماری همه‌گیر احتمالاً عامل افزایش اعتماد مردم ایران به دولت بوده است. میزان اعتماد به دولت جدید اندکی بعد از روی کارآمدن رئیسی به ۶۲ درصد افزایش پیدا کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سرعت واکسیناسیون در کوتاه مدت رشد محسوسی در ایران داشته است. هرچند چالش‌ها به ویژه در زمینه‌های اقتصادی کماکان پابرجا هستند و تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا رئیسی قادر به محقق کردن وعده‌هایش به مردم ایران خواهد بود یا خیر.

در نظرسنجی موسسه گالوپ، واکسیناسیون گسترده کرونا یکی از دلایل افزایش رضایت ایرانی‌ها از عملکرد رییس‌جمهوری جدید ایران عنوان شده است.

این موسسه نظرسنجی نوشت: رئیسی حتی قبل از روی کار آمدن برنامه‌ای برای مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا اعلام کرد. تا قبل از انتخاب رئیسی در ماه ژوئن، تنها پنج درصد از جمعیت ایرانیان واکسینه شده بودند. از آن زمان به بعد، میزان افراد واکسینه شده به نزدیک ۵۰ درصد رسیده است.

 این در حالی است که نظرسنجی مشترک دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی (Iran Poll) نیز از نظر مثبت مردم ایران به دولت ابراهیم رئیسی خبر داده بود. این نظر سنجی نیز تنها چند هفته پس از مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی انجام شد، حمایت بی‌سابقه‌ای از رییس جمهوری جدید نشان داد. ۷۸ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که نظرشان نسبت به رییس‌جمهوری جدید تاحدی مطلوب (۳۳ درصد) یا بسیار مطلوب (۴۵ درصد) است. این آمار به معنی بهبود ۵۰ درصدی وضعیت رئیسی نسبت به ماه مه ۲۰۱۷ است، زمانی که او در انتخابات مغلوب حسن روحانی رییس‌جمهوری سابق ایران شد.

طی ماه‌ها و سال‌های اخیر، یکی از هشدارهای مکرر ناظران مسائل ایران و جامعه شناسان، کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی دولت و تاکید بر لزوم چاره اندیشی برای این معضل اساسی بوده است. سرمایه اجتماعی عنصر اصلی و مهم پیشبرد برنامه‌ها و اهداف دولت‌هاست. در واقع، اجرای هر برنامه‌ای مستلزم همراهی آحاد مختلف است بویژه اینکه برخی از تصمیمات دولت‌ها ممکن است به هر حال هزینه‌هایی برای شهروندان داشته و تنگناهایی برای آنها به همراه داشته باشد.

 گزارش‌های موسسات معتبر نظرسنجی حاکی از مسیر درست دولت سیزدهم در تعامل با مردم و شیوه حکومتداری است. طی نزدیک به دو سال اخیر، ایران همانند همه کشورهای جهان درگیر شیوع گسترده و فراگیر ویروس کرونا بوده است. هر چند ارکان مختلف قدرت، اعم از دولت و دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح تمام توان خود را برای مقابله با کرونا بسیج کردند با این حال واقعیت این است که استفاده از واکسن کرونا مطمئن ترین راه در مواجهه با این ویروس بوده است و دولت‌های مختلف تلاش می‌کنند با واکسیناسیون گسترده فرایندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود را به روال عادی برگردانند علاوه بر این و مهمتر از اینها، واکسیناسیون گسترده فوری‌ترین راه در حفاظت از جان شهروندان است. از همین رو بود که طی ماه‌های اخیر تامین واکسن به یکی از مطالبات و خواسته‌های اصلی  و فوری شهروندان تبدیل شده بود.

امری که در همین ماه‌های آغاز فعالیت سید ابراهیم رییسی  با جدیت مورد توجه قرار گرفت به طوری که امروز بخش اعظم نیاز به واکسن مورد نیاز کشور تامین شده است و در صورت تداوم این روند می‌توان انتظار داشت شرایط کشور از این بابت  به سمت عادی شدن برود. شروع آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها، فعالیت بخش‌های خدماتی مانند صنعت گردشگری و ده‌ها فعالیت دیگر از پیامدها و دستاوردهای واکسیناسیون گسترده است. واقع امر این است که در دو سال اخیر، همزمانی شیوع کرونا با ویروس تحریم یکجانبه‌آمریکا، فشارهای زایدالوصفی به دولت و جامعه ایرانی وارد کرد. ایران در این مدت توانست نیازهای ضروری خود را هر چند با دشواری‌های زیاد تامین کند و انتظار می رود با شروع فعالیت‌های اقتصادی، بخش زیادی از فشارهای وارده بر جامعه کاهش یابد.   

موضوع دیگری که نباید از یاد برد، حضور رییسی در میان مردم و پرهیز از عافیت‌نشینی است. رییسی از زمانی که برسرکار آمده، سفرهایی به استان‌های اغلب محروم داشته و از نزدیک در جریان مشکلات و گرفتاری‌های مردم قرار گرفته است. این دیدارها، این دلگرمی را به مردم می دهد که دولت در کنار آنهاست و با درد و گرفتاری‌های آنها بیگانه نیست و برای حل و فصل آن تلاش می کند. صد البته، مردم ایران می دانند که بخش زیادی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه‌ای است که علیه ایران اعمال می‌شود. دولت و نظام در مواجهه با این راهبرد خصمانه دشمنان، رویکرد خنثی‌سازی تحریم را در پیش گرفته است و امروز می توان ادعا کرد پس از عبور از گردنه تحریم‌های ترامپ، این تحریم‌ها کارآمدی خود را از دست داده و یا حداقل گزندگی سابق را ندارد و دشمنان ملت ایران، دیگر نمی توانند با تهدید ایران به اعمال تحریم، خواسته‌ها و مطالبات نابجای خود را به ایران تحمیل کنند.

 بدون تردید، پیگیری و تداوم این رویکرد و شکست قطعی راهبرد خصمانه دشمنان، مستلزم همراهی بیشتر جامعه با دولت و نظام است. دراین بین، رضایت از دولت، آن طور که موسسات معتبر نظرسنجی گفته‌اند اندوخته‌ای ارزشمند برای دولت سیزدهم است تا بتواند از گرفتاری‌ها و مشکلات کشور و مردم گره‌گشایی کرده و آینده امیدبخشی را برای کشور رقم بزند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اریا IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    حقوق کارکنان وزارت بهداشت را در این وضع واریز نکرده هنوز
  • تندیس IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    اینکه رییس جمهور محترم یک حرکت مردمی و حضور بین مردم را بوجود آورده اقدامی بسیار پسندیده است اما باید باور داشته باشیم اولویت اول مردم معیشت و گرانی است مردم از گرانیها ناراضی و منتظر اقدام جدی در کاهش قیمتها یا حداقل جلوگیری از افزایش قیمتها هستند . در این هفته مردم بهت زده خبر افزایش رسمی قیمت مرغ را از رسانه ها شنیدند . مردم با نگرانی اخبار تحولات اقتصادی را پیگیری میکنند . انها تاکنون منتظر نشسته بودند تا دولت سوار کار شود و امید داشتند اخبار کاهش فشار اقتصادی را بشنوند
  • رضا IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    در تمام دنیا بهداشت و درمان مجانی است اما در ایران هم بیمه داریم هم بیمه تکمیلی و بیمه تکمیلی ها نمایشی است. خخخخخ هههههه
  • عسل IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    مردم این دولت را انتخاب کردند که دلار ارزان تر شود و قیمتها پایین بیاید اما قیمتها سه برابر شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس