روحانی و ظریف - نمایه

ابراز نگرانی برخی فعالان اصلاح‌طلب و حامیان روحانی درباره مذاکرات خارجی دولت سیزدهم در حالی است که این افراد باید به تجربه تلخ مردم از "کاربلدی ظریف" احترام بگذارند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

به تجربه تلخ مردم از "کاربلدی ظریف" احترام بگذارید!

تنها جایی که رئیسی باید بیرحم باشد!/ پس‌لرزه‌های افشاگری چمران

علی صوفی، فعال چپ و از حامیان روحانی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است:

"امروز کشور با بحران معیشت، بیکاری و معضلات اقتصادی مواجه است، در سیاست بین‌المللی هنوز توفیقی به دست نیاورده‌ایم؛ درحالی که اگر بخواهیم با این وضعیت به طور ویژه در سطح بین‌المللی کار کنیم فاجعه اتفاق می‌افتد. زیرا افرادی که طرف مذاکره می‌شوند اگر روش و اصول و فن مذاکره را بلد نباشند، شاید منافع یک کشور بر باد برود، یعنی قراردادها و پیمان‌هایی می‌بندند و تصمیماتی می‌گیرند که بلد و وارد به نکات ظریف حقوقی نیستند و آن هنگام فاجعه درست می‌کنند."[۱]

*شرایط کشور ما بر عکس آنچه آقای صوفی اظهار کرده و اصرار بر القای آن دارد، هرگز شرایط بحرانی نیست و ما مثل همه کشورهای دیگر دنیا با مشکلاتی در اقتصاد و اجتماع و... مواجهیم.

مشکلاتی که البته قابل حل هستند و دولت قادر به مرتفع‌کردن آنهاست.

ضمن اینکه اگر هم دولت وقت توانمندی چنین کاری را نداشته باشد؛ مردم در انتخاباتی دیگر و با یک رأی خوب، توانمندان و کارآمدان را به عرصه اجرائیات خواهند آورد.

و اما در اشاره به ابراز دلسوزی و نگرانی آقای صوفی از نابلدی مذاکره‌کنندگان جدید ایرانی لازم به اشاره است که این نگرانی از جانب هرکس مسموع باشد اما از جانب حامیان ستادی آقای روحانی مسموع نیست.

رجالی که چشم خود را به روی واقعیت بستند، واضح‌ترین اشتباهات مذاکره‌کنندگان دولت روحانی و شخص آقای ظریف را ندیدند و در مقابل خطاهای مصرّح این افراد که عبور از خطوط قرمز کشور در مذاکرات برجامی فقط بخشی از آنها بود؛ سکوت کردند!

جدای از مسموع نبودن نگرانی‌های چنین افرادی باید گفت که اساساً در ادعای خبرگی اینان در سیاست و دیپلماسی نیز تردیدهای جدی وجود دارد و جریانی که سال‌هاست "مهجوریت عقل و مطالعه" به نمایه اصلی آن بدل شده؛ نمی‌تواند مدعای خبرگی در این امور باشد.

چه رسد به اینکه آقایان به هنرهای دیگری مثل ابراز فدایی بودن برای روحانی و چشم بستن به واقعیت‌های آشکار نیز آغشته‌اند...

بیان این نکته هم ضروریست که همانطور که مذاکره‌کنندگان روحانی زیر ذره‌بین تحلیلگران و منتقدان قرار داشتند؛ همین قاعده برای رجال و مذاکره‌کنندگان دولت سیزدهم نیز جاری خواهد بود.

***

پس‌لرزه‌های افشاگری چمران

تنها جایی که رئیسی باید بیرحم باشد!/ پس‌لرزه‌های افشاگری چمران

پس از افشاگری جالب مهندس چمران، رئیس شورای شهر جدید تهران مبنی بر اینکه اصولگرایان تهران را با ۶ هزار اتوبوس تحویل شورای پنجم دادند و اکنون تنها ۲ هزار اتوبوس در تهران فعال است![۲] محمود میرلوحی، عضو شورای سابق به این افشاگری واکنش نشان داد.

میرلوحی در مصاحبه با امتداد با بیان اینکه تعداد اتوبوس‌های تحویلی به ما ۵ هزار بوده –نه ۶ هزار- به این ادعا می‌پردازد که از آنجا که عمر تمام این ۵ هزار دستگاه، یکسال بیشتر از عمر استاندارد بوده (۱۱ سال به جای ۱۰ سال!) ما اقدام به نسبت به فیلتر و سالم‌سازی این ناوگان کردیم!

او سپس در توجیه جایگزین نشدن اتوبوس‌ها و کاهش آنها از این می‌گوید که تحریم‌ها و کرونا موجب شده مشکلات عدیده‌ای برای شورای شهر اصلاح‌طلبان بوجود بیاید.

میرلوحی در دفاعیات خود همچنین به برخی اقدامات محدود شورای سابق مبنی بر افزودن چند صد دستگاه اتوبوس در مراسم مختلف و نیز امضای قرارداد اتوبوس‌های برقی نیز اشاره می‌کند.

عضو سابق شورای شهر تهران در ادامه به مقولاتی مثل آرای کم برخی منتخبان شورای جدید اشاره کرده و با اشاره‌ای تلویحی به افشاگری چمران می‌گوید: به نظر می‌رسد که فشار روانی روی دوستان وجود دارد![۳]

*دقت شود که میرلوحی دست آخر توضیح نمی‌دهد که چرا اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند ناوگانی که از شورا و شهرداری قبل از خود تحویل گرفته‌اند را به خوبی اورهال و جایگزین کنند؟!

که البته پاسخ این سؤال، مشخص است و به ناکارآمدی و حاشیه‌گردی سیاسی اصلاح‌طلبان شورای پنجم برمی‌گردد.

چه اینکه کسانی که نصب‌العین خود را نقد قالیباف، گرانفروشی به مردم[۴] و یا اسم‌گذاری‌های پر حاشیه بر روی معابر قرار داده بودند و بخشی از وقتشان به مناظره علیه قالیباف یا محکوم شدن به زندان و شلاق به دلیل کذب گویی می‌گذشت (اشاره به محکومیت شخص میرلوحی به جرم دروغگویی علیه قالیباف) علی‌القاعده وقت بیشتری برای خدمت به مردم و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری نداشته‌اند.

تجربه شورای شهر پنجم و شهرداری ناکارآمد و پر حاشیه آن، عبرتی است که تمایز میان "رأی بد و رأی خوب" و تأثیرات ملموس آن در زندگی مردم را آشکار می‌کند.

***

تنها جایی که رئیسی باید بیرحم باشد!

تنها جایی که رئیسی باید بیرحم باشد!/ پس‌لرزه‌های افشاگری چمران

آیت‌ا... سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه اردبیل  با ارائه پیشنهادی به دولت مبنی بر طراحی نرم افزاری برای کنترل آنلاین قیمت کارخانه‌ها بیان کرد: از دولت محترم می خواهیم در اسرع وقت سامانه و نرم افزار خاصی برای کارخانجات تهیه کند که در آن به صورت آنلاین مقدار تولید، قیمت تمام شده، قیمت اعلام شده، نوسان نرخ محصول و ... ارائه شود و  هر کارخانه ملزم باشد که در آن نرم افزار افزایش قیمت و علت آن را بیان کند.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به دلایل گرانی از سوی برخی کارخانجات بیان کرد: در بررسی علت دولت با ۲ گروه مواجه می‌شود ، گروه اول علت معقول دارد و می‌گوید مواد اولیه پیدا نمی‌شود و من مجبورم از بازار آزاد تهیه کنم. در اینجا دولت باید به جای عقوبت، جریمه و فشار؛ مواد اولیه را به صورت سهل و آسان فراهم کند.

آیت‌ا... عاملی افزود: گروه دوم می گوید چون دلار بالا می رود من هم گران می‌کنم در حالی که محصول او هیچ ارتباطی با دلار ندارد. یا مردم را مضطر می بیند قیمت را بالا می‌برد. بعد از ممنوعیت کالاهای خارجی تولیدکنندگان محصولات مشابه داخلی مثل لوازم خانگی قیمت خود را دو برابر یا چند برابر  کردند چون مردم محتاج آنها شده بودند .

وی ادامه داد: بعضی از کارخانه‌داران  قیمت را بالا می برند تا به فروشنده جزء تخفیف بیشتری بدهند تا انگیزه خرید برای فروشنده جزء درست شود و از این طریق کارخانه، فروشنده جزء را بر مردم مستاصل مسلط می کند. همه این ها دزدی از سفره مردم است.

آیت‌ا... عاملی تاکید کرد که در قسمت دوم دولت باید بی‌رحمانه عمل کند، ابزار و اهرم فشار خوبی هم در دست دارد چون آب و برق و گاز سوبسیدی به تمام کارخانجات تحویل می دهد.

امام جمعه اردبیل افزود: جمع زیادی از تجار ترکیه در ایران کارخانه زده اند. می گویند آب و برق و گاز با این قیمت در هیچ نقطه دنیا پیدا نمی‌شود...آنها با احداث کارخانه در ایران محصولات خود را به کل خاورمیانه صادر می‌کنند.[۵]

*اخیراً آیت‌ا... جوادی‌آملی نیز در دیدار با محمدباقر قالیباف به روایت تاریخی حضور امیرالمؤمنین علی(ع) در بازار کوفه و قدم زدن ایشان همراه با تازیانه در بازار اشاره کرده بود.

آیت‌ا... جوادی‌آملی در کنار این اشاره بر نظارت کارا و کامل حکومتی بر بازار تأکید کرده و از این گفته بود که معنای تازیانه همراه امیرالمؤمنین(ع) گوشزد کردن قدرت دولت و عقوبت تخلف از قانون برای گرانفروشان بوده است.[۶]

آنچه که در کلام آیات عظام در بحث مقابله با گرانی و برخورد با گرانفروشان دیده می‌شود؛ گزاره‌ای عقلانی و فلسفی است که حتی در اقتصادهای بازار آزاد نیز دیده می‌شود.

کما اینکه به تازگی در کشور هلند شاهد بودیم که شرکت سامسونگ به دلیل گرانفروشی با جریمه بازدارنده ۴۰ میلیون یورویی مواجه شد.[۷]

عقلانیت یاد شده به این معنی است که هنگامی که دولت اهل نظارت کارا بر بازار نباشد؛ آنگاه از سوی افراد طمّاع، یک گرانی بیقاعده که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند، بر بازار حاکم می‌شود و این مردم هستند که باید هزینه طمع این افراد را بپردازند.

و این اخلال نیز جز با نظارت کارای دولتی و قضایی بر بازار، مجازات سنگین گرانفروشان و منطقی کردن قیمت‌های بازار از طرق قانونی رفع نمی‌شود.

وبلاگ مشرق پیش از این تأکید کرده بود که راه رفع مشکل گرانی فعلی، همان نماد قدم زدن مسئولان در بازار و همراه با تازیانه است و در صورت کنترل نشدن قیمت‌ها؛ خطر "فتنه اقتصادی" جامعه ما را تهدید می‌کند.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1154521

2_ mshrgh.ir/1296730

3_ http://emtedad.news/?p=4775

4_ https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3650864

5_ www.irna.ir/news/84537976/

6_ mshrgh.ir/1292971

7_ http://fna.ir/47jtc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • hojjat IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    23 12
    سنگ پا . رو که نیست . خدای اصول و فن مذاکره .ای خالق ظرافتهای حقوقی . ای خالق کار و رفاه اجتماعی . ساکت شوی سنگینتری
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      11 3
      *** شهید محمد حسن رضایی ای ملت دلاور و مسلمان بدانید كه تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان بر جای گذارد، اطاعت مطلق شما از ولایت فقیه است. *** شهید محمود رفیعی میاندشتی ای امت بیدار بدانید كه تنها در سایه ولایت است كه انسان به ارزش های الهی و انسانی خواهد رسید. *** شهید محمدرضا زارع پور ایمان جز از طریق پیروی از رهبر و جز در سایه ولایت به دست نمی آید.
    • ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      22 2
      اتفاقا تنها جایی که رییسی بایدددددد خیلییییی هشیار و بیرحم باشد وگرنه سریعااااا محبوبیت مردمی خودرا ازدست خواهد داد آنجاست که همچناااااااان کاسبان برجام و وابستگان هتل‌های وین (بخوانید فداییان ظریف) که همچنان در مهمترین و حساس‌ترین مناصب داخل و خارج وزارتخارجه تکیه زده‌اند، بازهممممم نمیگذارند همان اندک توان و انرژی وزارتخارجه که همینک در اوج ناکارآمدی و انفعال و رکود است، درراه اصلاح و توسعه اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم بکار گرفته شود…. خسارت و آسیب غرق شدن در دام دور باطل گرداب مذاکرات بیحاصل و بیفرجام بمراتببببب خطرناک‌تر است !!!!!!!
    • سوخته IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      15 2
      ننگ بر این جماعت که منتسب به روحانی دوتابعیتی باشد ( ا ص ل ا ح ط ل ب )
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      8 1
      شهید سعید چهارده چریك ای امت اسلام بدانید كه عزت و شرف و پایندگی اسلام و شما مسلمانان در زمان غیبت آقا امام زمان (عج) در گروه پیروی و پشتیبانی كامل و سرسپردگی محض به اصل اصیل اسلام یعنی ولایت فقیه می باشد.
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      11 2
      ظریف حتی فرق بین دو کلمه SUSPEND(تعلیق) با TERMINATE (لغو) را متوجه نشده بود و کلاه بزرگی در برجام سرش رفت.
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      6 2
      هُنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    25 0
    روش تازیانه سمبولیک و الهام بخش است. اما در دنیای کنونی روش نوین وجود دارد که تازیانه را بر گرانفروشان میزند. اگر نرم افزار موبایلی تهیه شود که در هر محلی بتوان قیمت اجناس و ادرس و نام و تلفن فروشنده را ذکر کند. مردم با مراجعه ب ان فروشنده اجناس مورد نیاز و با قیمت مناسب تهیه میکنند و فروشندگان دیگر عبرت میگیرند.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    31 0
    دولت آقای رئیسی اگه میخاد با تورم و فساد مبارزه کنه باید اول با کانون فساد اداری و مالی کشور یعنی ایران خودرو وسایپا مبارزه کنه
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    15 1
    مخصوصا میزان دارائیهای که درگذشته چپاوول کردنند وهم۰نین هزینه هاشون که ادعا میکنند به کارگر داده اند ولی کارگران اعنراض میکنند وکلا کل هزینه ودرآمد وشرمایه درچرخش وسرمایه ذخیره کردشون دراقصی نقاط ایران وعالم هم مشخص شود
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    13 7
    آقای صوفی رییس جمهور مورد حمایت شما هرروز. در ساعات مختلف. دررسانه ملی اینکه ما در تحریم هستیم جنگ اقتصادی است. ما بیچاره ایم وبرجام برجام برجام و داریم با بیل کمر تحریم را می شکنیم عمله های اصلاح طلب هم هجی کنند این موارد را هرروز بنویسند. تحریم تحریم کدخدا کدخدا کدخدا البته جناب صوفی تقصیر ندارید که اینقدر رویتان زیاد است چون....
  • ناشناس IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    11 24
    از نظر مشرق نیوز و قماش ایشان بحران وقتی است که از سر قحطی، آشوب های گستردهٔ خیابانی، جنگ بین المللی علیه کشور و زلزله و امثالهم پیش بیای
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      17 7
      گناه مشرق و قماشش چیه که تو کتاب نمیخونی تا بدونی بحران چیه؟!
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    15 5
    نوکران امریکا هر کدام بزبانی مدح و ثنا امریکا را می گویند. اما هدف همه ان ها سلطه دوباره امریکا است. تا این وطن فروشان در وطن فروشی مسابقه بگذارند.
  • سیامک IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    10 3
    دولتمردان یک کشور مستقل با اراده در بدترین شرائط اقتصادی می توانند با گزینه های خوب مشکلات را بر طرف کنند ومسئولین ارشد با انتصاب های خوب ... امروز جهش اقتصادی از وزارت صمت باید شروع شود
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 3
    پس جرا دستگیر و بازخواست نمیشن اگر تخلف کردن ؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    13 1
    رئیسی به مفسدها به هیچ عنوان حتی سرانگشتی نباید رحم کند
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    10 1
    ایجاد عمدی انواع مشکلات برای مردم یکی از ابزار های ادامه مفت خوری است .
  • اصغر IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 4
    آقای رییسی چطور میخواهد با فساد مبارزه کند ؟
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    16 2
    تنها جایی که ی رئیسی باید بی رحم باشه در مورد خودروسازی های انحصار طلب هست / الان تصمیم خوب ی رئیسی در مورد توقف افزایش قیمت خودرو به نفع مصرف کننده واقعی هست و تنها کسانی از این تصمیم ناراحت و متضرر میشن که یا دلال اند یا شبه دلال (خریداران خودرو به عنوان کالای سرمایه ای ) / الان جوی رو دارن در بورس بوجود میارن که دولت و ی رئییی رو از تصمیم درستی که گرفتن منصرف کنند و دولت رو وادار به عقب نشینی کنند / سهام خودرویی و فولادی اگر تحت تأثیر این تصمیم قرار بگیرند طبیعی هست اما چیزی که عجیبه سهام هایی که ربطی به خودروسازی ندارند مثل سهام برخی بانک ها هم داره ریزشی میشه و میره صف فروش ، که نشون میده این یه کار سیاسی است برای منصرف کردن دولت و ی رئیس جمهور از تصمیم درستی که گرفتند / نمیشه هم خودروساز بخواد جلوی واردات خودرو رو بگیره ، هم قیمت دستوری دولت حذف بشه ، هم در خواست افزایش قیمت داشته باشه ، باید جلوی این زیاده خواهی های خودروساز داخلی گرفته بشه / اگه واقعا خودروسازی زیان ده هست خوب اون ۸۰ درصد از خودرو سازی که در اختیار بخش خصوصی هم هست رو به خود دولت واگذار کنید و برید کنار ، و دولت هم خودروسازی رو بسپره دست زیر مجموعه های نظامی که هم خودرو با کیفیت و با قیمت مناسب تولید بشه/ زیر مجموعه های نظامی مثل سپاه و ارتش که تو دوران تحریم تونسته اینقدر در زمینه موشک و رباتهای نظامی و خودروهای زرهی پیشرفت داشته باشه حتما خودرو غیر نظانی با کیفیت هم میتونه تولید کنه
    • DE ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      7 0
      ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++آفرین. بیشترجا برای + نداشت
  • محمدرضا IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    13 3
    خدا پدرت رو بيامرزه
  • مجید IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    9 15
    خیر باشه انشاا... دوباره شروع شد ... دولت قبل .... شورای قبل .... مجلس قبل ... اینا نخ نما شده همه دولتهای قبلی هم همینو میگفتن
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      6 2
      شماهم خوب راهی یادگرفتی.تاحالااشکالی نداشت گفته بشه دولت قبل.روحانی حتی دردولت دومش بازم میگفت دولت قبل بااین فرق که انداختن گناه به گردن دولت سابق تبدیل شدبه اینکه گناه دولت اسبقه.بعداین دولت که ویرانه تحویل گرفته هیچ حقی نداره بگه دولت قبل.نامردی وبی انصافی هم حدی داره،نه؟
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 7
    آب برست اسلاحتلب بی عرضه آب برسرت
  • محمدرضا کیانفر IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 8
    . آیت‌الله سیدحسن عاملی امام جمعه اردبیل گفت: گرانی با تازیانه زدن بر گرانفروشان حل می‌شود.
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      9 0
      و بر احمقها
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    6 6
    مشرق تو کیهان چرا به روحانی بد و بیراه می گفتید
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      8 1
      روحانی 8 سال مملکت را شخم زد و زمین سوخته و خزانه خالی تحویل داد و باید مجازات بشود.
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      3 0
      #محاکمه_روحانی #محاکمه_فریدون
  • سید IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    10 5
    در مورد جواب آقای صوفی می توانم بگم که این آشی که شما اصلاح طلبان و اختلاسگران و غربی گران برای مردم و کشور پختید و بس چنان گند زدید که صد سال دیگر هم نمی توان جمع کرد.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    7 9
    برای نجات کشور از این وضعیت نابهنجار اقتصاد برون رفت کشور از شرایط انزوای جهانی بخاطر تحریم هاست. تا تحریم ها باشد هیچ گشایشی در کشور ایجاد نخواهد شد
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      9 0
      در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی نبود چرا با مدیریت امثال جهانگیری و نوبخت و زنگنه و غیره قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین چندین برابر شد و شاخص فلاکت و تورم رکورد زد ؟!
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 0
    برای نظارت بر بازار دولت گمرکات را وادار کند تا به سامانه جامع تجارت بپیوندد چون مسئولان گمرک به علت مفاسدی که دارند حاضر نیست اطلاعات ورود کالا را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند پس اینجا هم آقای رئیسی مهربانی نکند و با بی رحمی گمرک را وادار به وصل شدن به سامانه جامع تجارت کند
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      5 2
      البته خود تحریمی دولت قبل به‌ وجود آورد
  • علی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 7
    آقای تحلیلگر چه راحت می فرمایید اگر دولت سیزدهم نتوانست نظر مردم را تامین کند صندوق رای هست . یعنی ۴ سال دیگر عذاب به مردم تحمیل شود تازه بعد چه شود خدا میداند
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      6 2
      فرانسه را یادتان نرود که پس از 200 سال توانست به جمهوری دلخواهش برسد. حکومتداری و دولت داری خم رنگرزی نیست!
    • علی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      5 0
      ایران خودرو و سایپا .نمیدونم مال کیه .هر کس پاشو اونجا میزاره .هیچ کاری نمیتونه بکنه .بر میگرده .اقای رییسی اگر زورت میزسه
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    8 2
    مابا رای به آقای رئیسی رای به تغییرات دادیم تااکثر مدیران دولت قبل که با خیانت نجومی بگیری وکم کاری اختلاس کمرمردم را شکستند تعویض وبرکنار شوند نه اینکه سر کار باشند و ادامه دهند
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 0
    شهید مجید رشیدی برادران و خواهران عزیز تابع دستورات حیات بخش الهی و مدافع راستین ولایت فقیه و پیرو اسلام فقاهتی و سیاسی انقلاب اسلامی و بیانات پیامبرگونه رهبر كبیر انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و ادامه دهنده راه مقدس شهدا و حافظ حدود الهی باشید تا به كمال انسانیت و لقای خداوند برسید.
  • DE ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 0
    اگر بخواهیم با این وضعیت به ارث رسیده از اصلاحطمعکاران و همان دستفرمان ۸ سال به طور ویژه در سطح بین‌المللی کار کنیم فاجعه اتفاق می‌افتد. زیرا افرادی که طرف مذاکره می‌شوند اگر روش و اصول و فن مذاکره را مانند قبلی ها بلد نباشند، شاید منافع یک کشور که بر بادرفت منافع نسل های آینده هم از بین برود، یعنی قراردادها و پیمان‌هایی می‌بندند و تصمیماتی می‌گیرند که با اطمینان به قول جان کریه و نخوانده امضا میکنندوکلا بلد و وارد نیستند مانند ظریف منظور کلا به نکات ظریف حقوقی مثلا تفاوت لغو و تعلیق را بلد نیستند و آن هنگام باز فاجعه درست می‌کنند..لذا مردم صحیح تصمیم گرفتند که به غرب گداها رای ندادند.
  • LU ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 5
    حالا یعنی بنظرتان مردم در اختلاف اصول گرا و اصلاح طلب بین این دو اختلاف معناداری میبینن؟ خودتان را سرکار نگذارید هر کدام زیر نیم میلیون نفر در تهران طرفدار دارید
    • DE ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 0
      خخخ عمو اصلاحات مالی کردن اصولگرایان برای انتخابات بود که اصولگراها رای نیارن چون تمام سازمانهای معروف در دنیا که علمی آمار انتخابات را میگیرند وخطایی در تحقیقاتشون نیست گفتند اصلاحات رای نمیاره و منفور شده.بعد اصلاحطمعکاران خواستند زرنگی کننند برای حفظ آبرو انتخابات را تحریم کردند وشروع به اصلاحات مالی کردن رقیب کردند...حالا برو باز بگیر بخواب تا انتخابات بعدی.
  • DE ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    6 0
    امام جمعه اردبیل افزود: جمع زیادی از تجار ترکیه در ایران کارخانه زده اند. می گویند آب و برق و گاز با این قیمت در هیچ نقطه دنیا پیدا نمی‌شود...آنها با احداث کارخانه در ایران محصولات خود را به کل خاورمیانه صادر می‌کنند.[۵] // هزاران بار تا کنون گفته ایم ایران شده افریقای گردن کلفت ترکیه و تا کشور را به خاک سیاه ننشانند نمیروند.ازاین طرف در دوفقره ۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰ هیجده میلیارد دلارجهانگیری و ۶۵ تن طلا را آتش زدند از آنطرف جلوی غارتگر ترکیه ای بخاطر ۱۰ میلیون دلار تعظیم میکنند این دیپلماست ! های کم خرد.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 1
    لعنت برمنافق وطن فروش مزدور
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 1
    همين کارخانجات که‌ هرچند روز قیمت اجناس خود را زیاد می کنند پدر مردم‌ درآوردند از دولت مردمی رئیسی انتظار میرود جلو گران فروشی آن‌ها بگیرد
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 0
    اگر ظریف کار بلد بود هشت سال وا نداده بود ظریف و دار و دسته اش که هنوز تعدادی سر کار هستند به چه دلیل معلوم نیت ظریف فقط و فقط ....و خندیدن مسخره و بزرگ کردن امریکایها و دروغ گفتن خیلی خوب بلد است ضمنا با درج مطالب از از وا داده ها روی اعصاب مردم را نروید
  • ... IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 2
    درودبر رییسی
  • صالح IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 0
    ما چندین ساله که تحریم هستیم هیچ هنری از ظریف در زمان روحانی ندیدیم اگر کاربلد بود درگره گشائی از مشکلات مردم ،با کشورهای اروپائی رایزنی که نمی‌کرد هیچ،بلکه با آنها ارتباطی نداشت لطفاً با مردم صادق باشید.
  • ع IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    اقایان‌شوراها‌اگر شما درست‌کار‌ کرده بورید‌ الان‌وضعیت‌اینطور نبود
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 0
    *** شهید محمد خالدی تنها راهی كه می تواند افتخار جاویدان به جای گذارد اطاعت مطلق از ولایت فقیه است.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    6 1
    ننگ بر کسانی که در دوره قبل در برجام طبق دستور رهبری حرکت نکردند وبرای کشور معضل درست کردند
  • ناصرزمانی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    حاج‌آقا عاملی،قربانت‌برم‌اصلااینها نمیخو‌اهندکه‌ارزانی‌باشدتامردم‌یک نفس راحتی‌بکشندعامل‌گرانی‌خودمسئولان هستند....البته آقای‌رئیسی‌یه‌قولهایی داده‌اندکه‌توکل‌برخدا.انشاا...که‌نتیجه دهد.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    اصلاح طلب یا اصول گرا، چه فرقی میکنه. ؟.... بخدا ما میتونیم بهترین کشور باشیم اگر از افراد شایسته وتوانمند واقعی دعوت نه ,بلکه خواهش کنیم و کاررو به اونها بسپاریم. وجب به وجب خاک این کشور پراز گنجه، هر گوشه این کشور بهشته اگر بجای منفی بافی و منفی نگری ، با اعتماد و احترام به هم و از صمیم قلب فرهنگ کار و آبادانی رو ترویج وتوسعه بدیم و از توانمندیهای بالقوه همه اقشارکشورمون بخصوص جوانان پرانرژی خودمان با فکر واندیشه مثبت استفاده کنیم. حالا اگر یکی هم اشتباه کرده و مشکلی ایجاد کرده، با سرکوفت زدن و بزرگنمایی و تکرار و تکرار که مشکل حل نمیشه. این همه زمینه های فرهنگی خوب مثل فرهنگ کار گروهی ، فرهنگ مطالعه، فرهنگ احترام و اعتماد عمیق اجتماعی و فرهنگ توجه واحترام ورعایت جدی قوانین.... پس چرا اینگونه شدیم؟ جسارتا اگر اعتقاد به انتظار یک جامعه و کشور ایده‌آل رو داریم ازخودمان و خانواده خودمان شروع کنیم و به دیگران هم با زبان و حس خوب منتقل کنیم نه با تحکم و زبانی که تلقی کننده لج بازی بشه. هرانتقاد و پیشنهاد و نظریه ای هم اگر مستدل و مستند ابراز بشه قطعا پذیرفته خواهد شد. امیدوارم که با همت والای خود به سهم خودمان دراین راه بزرگ گام های موثر برداریم انشاءالله
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 0
      جانا سخن از دل ما میگویی .یعنی میشه اون روز را ببینیم امید به خدا
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    مملکت اگر ازانواع فساد وامتیاز خودیها نجات پیدا کنه-ازتمام دشمنان داخلی وخارجی نجات پیدا میکند
  • سیدمحمد IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 3
    به نظر بنده که گروه دیپلماسی دولت رئیسی همه شون که با هم جمع بشن باز هم انگشت کوچیک آقای ظریف نمیشن درود بر همه ی اصلاح طلبان جهان
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      4 0
      خاتمی خودتی؟؟؟
    • سید علی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 0
      جناب خاتمی! ما که غیر از خفت و خواری چیزی از ظریف ندیدیم!. هنوز عرق شرم و خفت‌بار زانو زدن جلوی یک مقام مرتجع عرب منطقه! بر روی پیشانی ایرانیان غیور و آزاده‌ خشک نشده!!!!!!!!!!!!!!!
    • ناشناس IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 0
      خدا نگذرد از شما غرب گدایان را این همه بدبختی از دست شما اصلاح طلبان میکشیم باز هم دارید ظریف را که تعلیق رابا لغو تشخیص نمی دهد ویا اینکه تشخیص داده ولی به ۸۰ ملیون مردم ظلم کرده باز هم تعریف میکنید خجالت هم خوب چیزی است اگر انسان باشید و وجدان داشته باشید که هیچ کدام در شما پیدا نمی شود
  • هیچ IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    ظریف اگر مالی بود تو این 8 سال یه کاری می کرد ظریف روحانی و کلیه وزرا و کابینه روحانی باید بازخواست شوند.
  • مردم IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 0
    اف برروحانی وحامیانش کشوربه گندکشیدند
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    کاش کنترل بازار رو از شاه عباس یاد میگرفتن که در زمان او هیچ کاسبی از ترس مجازاتهای فوق وحشتناک مثل انداختن در تنور برای نانواها و... جرات گرانفروشی نداشت خدا رحمتش کنه
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    خداییش امام جمعه محترم اردبیل، حرف کاملا علمی و راهگشایی زده اند، نرم افزار کنترلی محصولات تولیدی حتما باید طراحی و عملیاتی گردد.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    درست میشه
  • الف JP ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 0
    همین مردمی که تو کوچه و بازار به خاطر گرونی ناسزا میگن، همینا خودشون تو کسب و کارشون سر همدیگه رو بدجوری کلاه میزارن. از ماست که بر ماست.
  • M IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    هر دم از این باغ بری میرسد/دولت رئیسی اگر ادعایی دارند فقط یکسال کاری کنند قیمت‌ها تغییر نکند /فقط یکسال نه بیشتر
  • علی آقائیان یسار IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    می گویند مجموع وزارت خارجه دولت محترم آقای رئیسی نابلد هستند؟!! آیا چنین است؟ چرا چنین وچنانها درطول این ۵ماه می گویند ومی گویند؟؟ بسیار بسیار واضح است،دولت تدبیر و بی رحم و بازیگرانش مملکت را حسابی شخم زدند و در شخم زدن موفق شدند درتنها جایی که کاملا موفق نشدند که خواست خداوند وانفاس مطهر شهدا مانع شد این بودکه دولت بسیارمحترم آقای روحانی موفق نشدند کشوررا غرب زده ونوکر غرب قرار دهند. موفق نشدند حرکات زیرپوستی شان را به مردم تحمیل کنند. .....آقای رئیسی وتیمشان درمذاکرات برجام بشدت درمقابل ام الفتنه ها وفریب ها باید بسیار هوشمند وبی رحم باشند تا مجددآ طرف های برجام که از جنس شیطان هستند برای ایران تحمیل نکنند.
  • حمید IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    چرندیات صوفی و میرلوحی چه اهمیتی داره شما بزار به حساب ... زیادی! بیکارید؟؟؟
  • allah IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    مبحث اصلی که دولت رئیسی باید با اون مقابله قیمت کذایی ودلالی خودروسازان هست 45% کشیدن قیمت روی خودوری کارخانه یعنی بالا بردن 45% درصدی قیمت توسط دلالها وبعد از ان اجناس وبعد دلار وبعد ابرتورم بهترین کار اینست که یا تولید مازاد برتقاضا انجام شود یا واردات سنگین انجام شود تا تقاضا سرکوب شود و مردم متضضر نشوند همچنین متاسفانه دلالان در همه جا از قیمت انرژی تا ماست وشیر را با خارج مقایسه می کنند اما کسی نمی گویید حقوق کارگر ایرانی در مقایسه با خارج چقدر است اگر ممکن کسی فقط یک منبع رسمی بیاورد که افزایش قیمت کالا باعث تورم نمی شود اما افزایش حقوق کارگر باعث تورم می شود بخدا این ظلم است وما توقع رسیدگی داریم
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    ظریف در حق کل ایران ظلم بزرگی کرد
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    ظریف فقط فن ،ضربه فنی کردن اقتصاد ایران را خوب بلد بود،واقتصاد ایران را خوب ضربه فنی کرد
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    چی چی بگیم
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    روحانی وظریف اتفاقا" کاربلد بودند. اما نه در خدمت بلکه ....
  • ناشناس IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    انصافاً احمدی نژادبااینکه نواقصاتی داشت ولی به مناطق محروم خدماتی رساند که درطول این چهل سال بی نظیربودبقیه اش دست مفسدطلبان بودکه مملکت رابه این روز انداختند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس