کد خبر 1298070
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
روایتی از پیوند قلب‌ها در حرم امام مهربانی/ روایت عروسی که مهریه‌اش را از ۱۳۶۹ سکه به ۸ سکه کاهش داد

یک کارشناس امور زنان می‌گوید؛ یکی از دلایل بالا رفتن مهریه‌ها چشم و هم چشمی است اما از دلیل بسیار مهم دیگر در این مسئله عدم حمایت قوانین از جایگاه زن است،

به گزارش مشرق، توران ولی مراد، مدیر شبکه ایران- زنان در خصوص مشکلات کاهش جمعیت و فرزندآوری گفت: مسئله کاهش فرزندآوری چندین بعد دارد که باید به هریک از آنها به صورت جداگانه ای پرداخته شود ابتدا بحث بالا رفتن سن ازدواج و تمایل زوجین به تک فرزندی است اما مسئله دوم بعد اقتصادی این مهم است که نقش بسیار زیادی در عدم تمایل زوجین به فرزندآوری دارد.

مدیر شبکه ایران-زنان افزود: اما یکی دیگر از مسائلی که تأثیر بسیار زیادی بر عدم تمایل زوجین به فرزندآوری نقش دارد مسئله زنان خانه دار است که مربوط به امسال و یا این دوره نیست، چراکه به طور کلی زنان خانه دار نادیده گرفته شده‌اند.

وی بیان کرد: در طرحی که مجلس آن را با عنوان «طرح جوانی جمعیت» پیگیری کرده است، مسئله فرزندآوری برای زنان شاغل دیده شده است اما زنان خانه دار فراموش شده‌اند.

ولی مراد اظهار کرد: بنابراین ما نیاز به قوانینی داریم که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی جایگاه زنان خانه دار را که در منزل خانه داری و تربیت فرزندان را برعهده دارند حفظ شود و باید از دارایی‌های مشترک بین زن و مرد سهمی برای زنان منظور شود یعنی ما نیازمند تصویب قانونی هستیم که نه فقط به هنگام طلاق، بلکه به میزان آورده اقتصادی و مشارکت زن در طول زندگی مشترک از دارایی‌های مشترک سهم تعیین شود.

وی اظهار کرد: ما تا امنیت اقتصادی، حقوقی و روانی زنان را در خانه و خانواده تأمین نکنیم با این مشکلات رو به رو هستیم مشکل ما امروز خلق نشده است و متأسفانه سیستم از مردم عقب است.

ولی مراد با اشاره به اینکه امروزه زنان ما رشد کرده‌اند و زن در انقلاب اسلامی هویتی از خود نشان داده که با قبل فرق داشته است؛ زنان ما امروز تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند و از آنجایی که در رأی گیری ها هم نقش دارند حق رأی دارند پس حضور بسیار پررنگی در جامعه دارند و باید در خانواده نیز با همین هویت دیده شوند اما از آنجایی که این کار به درستی انجام نشده است به لحاظ حقوقی و فرهنگی عقب هستیم.

مدیر شبکه ایران-زنان تصریح کرد: بسیاری از معضلات مانند افزایش طلاق ناشی از همین معضل است چون اگر زن در خانواده با کرامت دیده نشود و حقوق، فرهنگ و سیستم با این تعریف خود را منطبق نکند، زنان برای خودشان راه حلی پیدا می‌کنند کما اینکه مسئله اشتغال بیرون از منزل را در کنار خانه داری و تربیت فرزند انجام می‌دهند که فشار مضاعفی به زنان است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که فرزندی به دنیا می‌آید مسئولیت و کار بسیار زیادی را نیازمند است؛ اگرچه که مسئولیت اقتصادی برعهده مردان است اما تا زمانی که به مردان آموزش درستی داده نشود و نقش پدری به درستی ایفا نشود ما با این مشکل رو به رو خواهیم بود.

ولی مرداد اظهار کرد: در انتخاب و تصمیم‌گیری نقش زنان تعارفی نیست و باید به صورت حقوقی این مسئله دیده شود متأسفانه ما با کسری زیادی در این زمینه مواجهه هستیم یعنی هم به لحاظ حقوقی جایگاه زن تأمین نشده است و هم به لحاظ امنیت اقتصادی و اجتماعی همین کم کاری بوده است که موجب افزایش مهریه‌ها شده است.

مدیر شبکه ایران- زنان با اشاره به اینکه تا این علل برطرف نشود؛ اگر مهریه را هم پایین بیاورید این مشکل حل نخواهد شد بیان کرد: یکی از دلایل بالا رفتن مهریه‌ها چشم و هم چشمی است اما دلیل بسیار مهم دیگر در این مسئله عدم حمایت قوانین از جایگاه زن است، زمانی که همه حقوق در اختیار مردان است خانواده‌ها به ناچار مهریه را بالا می‌برند تا تضمینی برای جبران کسری حقوقی و امنیت اقتصادی زنان باشد.

وی عنوان کرد: برای مثال زنی که ۵ سکه مهریه می‌کند بعد از ۵۰ سال زندگی مشترک چه سهمی از میزان دارایی‌های زندگی مشترک خواهد داشت؟ به همین شکل هم مهریه بالا غلط است چراکه در ابتدای زندگی مشترک نباید سرمایه ۵۰ سال آینده را مرد تضمین کند بنابراین باید قوانینی باشد که سهم مالی زن را در زندگی مشترک از کارهایی که در منزل انجام داده است پرداخت کند.

ولی مراد گفت: همانطور که گفته شد نقش اصلی فرزندآوری برعهده زنان است پس باید قانونی داشته باشیم که امنیت اقتصادی زن را تأمین کنیم، یعنی زنان به میزان نقش خود در مسائل اقتصادی باید از دارایی‌های مشترک سهم داشته باشد.

وی تصریح کرد: شکل فعلی پاسخ این مسئله نیست و باید موارد و درصدها مشخص باشد سهم زنان براساس تعداد فرزندان مشخص شود و همینطور امنیت حقوقی زنان باید حفظ شود.

ولی مراد افزود: در حال حاضر تسهیلات موجود برای فرزندآوری مثل دادن زمین به پدران داده می‌شود؛ متأسفانه تصمیم گیران آقایان هستند و نمی‌توانند از زاویه دید زنان نگاه کنند و بنابراین راه حل‌هایی که می‌دهند مردانه است و مشکل زنان همچنان باقی مانده است و در حال گسترش است و باید گفت زمانی که شما نقش زن را در جایگاه اسلامی درست خود نبینید با آفت‌های زیادی در این زمینه مواجهه خواهید شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 3
    قانون اجرت المثل فعالیت زن در خانه را به اجرا بگذارید - هیچ راه متفرقه را هم نروید - زن اگر سه شیفته در خانه مشغول کار است - در طول زندگی نصف دارائی یا در 40 سال زندگی مشترک حداقل متوسط مزد بمثل یک کارگر او می شود در 40 سال 500 ماه برای هر ماه 10 میلیون تومان حقوق(اجرت المثل سه شیفت کار او) محاسبه شود می شود 500میلیون تومان در یک شیفت در دوشیفت یک میلیارد تومان برایش حساب شود - قانون است و هیچ راه متفرقه ای را طی نکنید - اضافه برآن حق تربیت فرزند و حق شیر او نیز حدود 200 میلیون تومان می شود - فاین تذهبون کجا دارید می روید ؟ آب در کوزه و تشنه لبان می سازید؟؟؟!!!
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    4 0
    همه حقوق متعلق به آقایان هست !؟ مثلا خدمت سربازی؟ یا تمام کارهای سخت و میدانی ؟ یا سهم بیشتر آقایون از کنکور ؟ یا زندان و شلاق به خاطر عمل نکردن به تعهدات زناشویی؟ یا خرج سنگین ازدواج؟ ...کدوم از این حقوق رو میخوای؟
  • CA ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 0
    جای توهمات فکری به حال وضعیت مهریه کنید یک مهریه متعارف ۱۰۰ سکه الان ۱.۲ میلیارد تومن شده .جونها از ترس مهریه ازدواج نمی کنن یک عده گرفتن مهریه شده شغل‌شان. یک نگاه به شعب خانواده بیندازید دختره تو سه سال ۳ بار ازدواج کرده و بعد تعویض شناسنامه و گرفتن نصف مهریه
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 0
    قوانین برخی زنان رو بجای رسونده که دیگه هیچ تعهدی به خونه و زندگی ندارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 0
    دیگه چه قانون حمایتی میخواهید!!مردها همش دادگاه و زندان میرند،اموالی که با بدبختی جمع کردند تحویل خانم میشه،سکه دوازده میلیونی بیچاره کرده مردها رو.مرد بدبخت جرات نمیکنه حرف بزنه
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 1
    ولی من فکر میکنم ازدواج فقط به همون شکل سنتی‌ اش با مهریه متعادل و کارکردن مرد در بیرون و نان آوری و ماندن زن در منزل، خانه داری و مراقبت از فرزندان جواب میده. این مقاله از زبون این خانم ترجمش اینه که مرد باید یه پولی چیزی غیر از موارد دیده شده در شرع و عرف و قانون به زن برای فرزند آوری بده و در واقع زن از همون روز اول طلبکار و مرد را بدهکار میکنه. تنها راهش یا روشیه که بنده ذکر کردم و یا اینکه به ازدواج به شکل تاسیس یه شرکت نگاه کنیم که هرکسی باید آوردهٔ مساوی داشته باشه. دادن حق طلاق به زن، حذف مهریه و قوانینش، کار کردن پسر و دخترها از جوانی، پیدا کردن درآمد خوب، پس انداز کردن و پرداخت کلیهٔ هزینه های ازدواج، اسکان، خوردو و خوراک، فرزند آوری و نگهداری از آن و غیره بصورت 50/50. حالا اگه یه دختر خانم هم آرزوی زندگی مشترک و بچه و اینا داره باید از بچکی عین پسرها براش زحمت بکشه نه اینکه همه از زن گرفته تا دولت چشمشون به دست پسر بیچاره باشه که ده برابر کار کنه تا همهٔ خواسته های بروز شدهٔ زنها و خانواده هاشونو برآورده کنه!!! اگرهم دختر ها نمیتونن هزینهٔ ازدواج و غیره که ذکر شد رو بپردازن، همون کاری روبکنن که مدتهاست پسرها دارن انجام میدن، یعنی دور ازدواج رو خیط بکشن چون پول و درآمد و خونه ندارن. با شرایط و خواسته های جدید قرار نیست فقط مردها مسئول‌ باشن!!!!
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    6 2
    آقایون عزیز من چند ساله که دارم میگم قوانین کشور ما هم همگام با دنیا (هرچند که اشتباهه) داره به نفع زنها تغییر میکنه و به مرد فقط بعنوان یک وسیله قابل دور انداختن نگاه میکنه که قراره فقط از بچگی درس بخونه، سربازی بره. خر حمالی کنه تا شاید یه دختری قبول کنه با صد تا شرط جدید که هر سال هم داره آپدیت میشه زنش بشه و بعد از چند سال ازدواج مثل خارج همه چی شو ازش بگیره و از خونهٔ خودش بندازتش تو خیابون، فکر میکنین این همه کارتن خواب که تو غرب میبینین از کجا اومدن؟؟! دوران ازدواج برای مردها دیگه گذشته، هر دختر خانمی قصد ازدواج داره ببینه سرمایه شو داره یا نه بعد پیشنهاد بده شاید قبول کردیم وگرنه من یکی که حمال مفت نیستم، کور خوندین!!!
  • محمد جوادی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 0
    هم اینکه اینجای کار هستیم به خاطر این است که تصمیم گیر مردان هستند . مردانی که رعایت حقوق زن را متوجه شده اند اما نحوه عملکردشان و برآیند تصوراتشان از حق زنان باعث تدوین چنین قانون فشل مهریه و خانواده شده است وای به روزی که خانم ها خود در تدوین قانون دستی داشته باشند قطعا افسار مهمیز هم برای مردان در نظر می گرفتند .
  • یه مامان IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 5
    دقیقا پاراگراف آخر بسیار واقعی ودقیق است تمام مسیولیت نگهداری بچه با مادر است حتی وقتی میخواد دنیا بیاد خانواده مادر سیسمونی میخرن برای بچه ولی سهمی از زندگی زناشویی ندارد.گویی مادر فقط دستگاه جوجه کشی وپرستار وخدمتکار خانه است.زنان خانه دار از هرجهت بدبخت هستن حتی اسمی ازشون تو این طرح برده نشده.
  • آرش IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 0
    همه جای دنیا همزن و هم مرد باید کار کنن، اون وقت تو اسلام خدا این حقو به زن داده که کار نکنه، و همسرش باید تأمینش کنه... حالا مرد های بیچاره تو این اوضاع اقتصادی چی در میارن که قرار باشه بخشیش رو جدا از هزینه خانواده به خانم ها بدن؟
    • یه مادر پیر IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 4
      شما مردا نمیخواد پول جدا به ما بدید همین که از سرکار میاد مثل آدم با رفتار کنید کافیه انگار تمام روز همسرتون فقط بیکار وبی عار تو خونه چرخیده یا تمام روز خواب بوده از سرکار که میاد انگار ارثیه پدرتون رو ما خانم های خانه دار ازتون کش رفتیم اخلاق صفر. والا نمیشه باهاتون حرف زد میگی بچه مریض شده میگه تو خونه چه کار میکردی که مریض شده میگی لوله خرابه میگه چرا خراب شده .فقط غر میزنید اسم خانم ها بد در رفته.همتون مثل هم هستید.
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      2 0
      شما خانمها بهتره هیچ چی نگین که دم خروس زده بیرون!! از صبح تا شب مرد بدبخت باید بره کار کنه و شب که خسته و مرده برمیگرده به اون زندانی که اسمش خونه هست باید غرغر و نق نق گوش کنه و خودش دوتا تخم مرغ نیمرو و کوفت کنه چون خانم خونهٔ مادرشون بوده یا با دوستاشون رفته بودن کافی شاپ یا آرایشگاه!! مگه ما مغز خر خوردیم زن بگیریم؟؟ من الان 60 سالمه زن و بچه هم ندارم، دو تا خونه و یه ویلا هم دارم که همش مال خودمه نصف دنیا رو هم گشتم، آشپزیم از همه زنهای دورو برم بهتره خونمم مثل دستهٔ گل میمونه!! همه دوستهای متأهلم به وضع من غبطه میخورن!! شما هم شوهر نکن، برو کار کن خونه و ماشین و اینا بخر، لوله آب خونتم خودت تعمیر کن منت ما مردها رو هم نکش،..... هرکی که نکنه!!!!
  • عقل سالم IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 0
    بالا رفتن مهریه ها همانا زیاد شدن مجردها هم همانا!!!!! خود دادگاه در ایجاد ترس و وحشت بین مجرد ها نقش اصلی دارد و تعداد بالای ده میلیون مجرد در کشور بیانگر وحشت از مهریه و دادگاه است!!!! دادگاه نباید محل فروپاشی خانواده ها باشد بلکه باید انسجام خانواده را دنبال کند و هر کی مهریه بدون دلیل منطقی بخواد اون وقت دادگاه اعلام کند توان به زور گرفتن مهریه از مرد را ندارد و السلام.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 0
    قوانین مهریه حقیقتا ظالمانه و عین بی عدالتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس