کد خبر 1297396
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
آمریکا به تجزیه نزدیک شده است؟

تجزیه آمریکا موضوعی که که هیچگاه محتومه اعلام نمی‌شود با هر بحرانی واقعی‌تر از هر زمان دیگر جلوه می‌کند.

به گزارش مشرق، اظهارات اخیر «تد کروز»، سناتور جمهوریخواه آمریکا، در مورد احتمال جدایی ایالت «تگزاس» در صورت تداوم وضعیت ناامیدکننده در آمریکا، بار دیگر داستان همیشه زنده تجزیه این کشور را تکرار کرد.

ایالت «تگزاس» به عنوان ایالتی کلیدی در تامین نیروی کار آمریکا، همواره سودای جدایی طلبی از این کشور را در سر می‌پرورانده است.

جنبش ملی گرای «تگزاس» موسوم به «تگزیت»، که ماموریت خود را «ایمن کردن و حفاظت از استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مردم تگزاس و بازگرداندن و حمایت از جمهوری قانونی و حقوق ذاتی مردم تگزاس» معرفی کرده، تاکنون بارها، «واشنگتن» را به خروج از فرمت ۵۰ ایالتی آمریکا کرده است.

بیشتر بخوانید:

مسکو: باور نداریم آمریکا استفاده از سلاح اتمی را کنار گذاشته باشد

اما آن چه اظهارات اخیر «کروز» را مهم‌تر می‌کند، به گزارش «شیکاگو تریبون»، این است که آمریکا تاکنون به اندازه امروز تقسیم شده و قطبش یافته نبوده است؛ ایالت‌های قرمز در برابر ایالت‌های آبی، واکسینه شده‌ها در برابر ضد واکسن‎ها، اوباش در برابر قانون مداران، ...

این امر سبب شده تا شماری از مردم این کشور پیشنهاد «طلاق ملی» را مطرح کنند؛ زیرا از نظر آن‎ها، ساختار و ترتیبات فعلی آمریکا سودمندی خود را از دست داده است.

اگرچه این اظهارنظرها احتمالا به عنوان «غرولندهایی سرگرم کننده برای جلب توجه»، رد می‌شوند، اما قطعا بیانگر احساساتی هستند که در میان آمریکایی‌های عادی در حال افزایش هستند.

نظرسنجی مشترک اخیر «یو گاو» ، ۳۷ درصد از پاسخ دهندگان «تمایل به جدایی» را نشان دادند.

در حالی که پیش بینی می‌شد چنین احساساتی در پی پیامدهای انتخابات پرتلاطم ۲۰۲۰ از جمله شورش ۶ ژانویه (۱۷ دی ۱۳۹۹) کاهش یابد، حمایت از جدایی ایالت‌ها در ۶ ماه گذشته تقریبا در هر منطقه و در میان هر گروه حزبی در آمریکا افزایش یافت.

جدایی طلبان اکثرا، جمهوریخواهان جنوب و نیمی از دموکرات‌های ساحل غربی هستند.

برخی از ایالت‌های آمریکا، با سیاست‌های دولت فدرال به عنوان غصب غیرقانونی قدرت برخورد و در برابر دستورات فدرال مقاومت می‌کنند که نمونه آن را می‌توان در مخالفت با سیاست واکسیناسیون دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و ممنوعیت اجرای قوانین فدرال در مورد اسلحه در ۹ ایالت مشاهده کرد.

در برخی از مواقع نیز مانند آن چه در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رخ داد، ایالت‌هایی مانند «کالیفرنیا» و «ماساچوست» از دولت فدرال شکایت کردند.

آن چه بر شدت تمایل‌های جدایی طلبانه در آمریکا افزود، اظهارات «دونالد ترامپ» مبنی بر بروز تقلب در انتخابات بود.

این امر سبب شده تا تصمیم تعدادی از ایالت‌های آمریکا از «نیوانگلند» (شامل ایالت‌های رود آیلند، کنتیکت، ورمونت، ماساچوست، میِن و نیو همپشایر) گرفته تا «کالیفرنیا» برای جدایی، عجیب نباشد.

«ریچارد کریتنر»، نویسنده آمریکایی کتاب «break it up» در سال ۲۰۲۰، استدلال کرد که انگیزه جدایی طلبی بخشی از دی ان اِی ملی آمریکایی‎هاست.

وی اظهار داشت که انقلاب آمریکا نه برای ایجاد اتحادیه بلکه برای از بین بردن آن انجام شد.

بر این اساس مستعمرات متنوعی تنها با هدف مشترک نابودی سیطره انگلیس، به هم پیوستند اما این امر نتوانست یکپارچگی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد و مانع جنگ داخلی فاجعه بار شود.

به معنی دقیق کلمه، ایالت‌های آزاد و ایالت‌های برده اساسا دو دسته ایالت متفاوت قبل از جنگ داخلی بودند و پس از آن نیز با قوانین و هنجارهای کاملا متفاوت باقی ماندند.

اما در ۲ دهه گذشته آمریکا شاهد رشد واگرایی بود و بسیاری از ایالت‌های غرب کوهستانی آن با دشت‌های بزرگ جنوبی اش از نظر سیاسی و فرهنگی همسو شدند و ایالت‌های شمال شرقی و غرب دور نیز منافع مشترکی پیدا کردند.

در مقطعی که احتمالا آینده‌ای نه چندان دور است، برخی از ایالت‌های آمریکا احتمالا تنها گزینه خود را خروج از ساختار فدرالی آمریکا خواهند دید.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • نیما HK ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    4 0
    تضعیف جبهه ظلم واجب است حتی اگر به معنای تجزیه انگلیس وآمریکا باشد و تقویت جببه حق ایران واجب است وباید در مساعل اقتصادی و نظامی پیشرفته باشیم
  • عبدالله مومن IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 1
    آمریکا از اول متحد نبود و زور سرمایه داران بود که ایالات مختلف را با جنایات بیشمار . یکپارچه کرد.. حالا هم هر زمانی که امکانش باشد این کشور به زور متحد شده . تجزیه به کشورهای مختلفی خواهد شد که از اول بود !!!
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 3
    با اینکه تگزاس علنا دم از جدایی می زند اما دولت آمریکا نمیاد اسم تجزیه طلب روش بذاره و مانع رشد و توسعه اش بشه و مردمش رو به کولبری و سوخت بری و کار در معادن وادار بکنه و به فقر و بدبختی و عقب ماندگی بکشه بی جهت نبود مرحوم انیشتین افسانه ای آمریکا را دموکراتیک ترین کشور جهان معرفی کرد شرف و انسانیت داری منتشر کن
    • کمیل IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      1 0
      سلام علیکم استاد داری درموردامریکاحرف می زنی خندم گرفت دوست عزیز امریکاشیطان است برای هرچیزی یک حیله به کارمی بره برای یک مشکل ازحیله تروراستفاده می کنه برای یک مشکله ازحیله بیولوژیک استفاده می کنه خلاصه براهارچیزی یک حیله داره توفکرمی کنی امریکاچطوری تاالان تجزیه نشده حتمافکرمی کنی بخاطردموکراسیه نه دوست عزیزاینطورنیست بخاطر حمایت یهودیت سرمایه داره بعددرمورد ایران حرف زدی ایران کشوری ثروتمنداست وانقلاب کرد دراین انقلاب درکنارمردم وامام خمینی یکسری طیف هارباطرز فکرهایی بودن یکیش منافقین بود که هفده هزارکشته درکاردنامه داره دوست عزیزتاحالاباخودت فکرکردی چرا آیت الله مطهری شهیدایت وشهیدرجایی وشهیدباهنروشهیدبهشتی وشهیددستغیب وشهیدسلیمانی وشهدایه دیگه روترورکردن من بهت می گم چون اگه اوناتاالان بودن بهت حکومت داری اسلامی باعدالت رومی چشوندن انقلاب ما درسته وتشکیل حکومت اسلامی هم درسته دلیل این وضع به قدرت رسیدن آدم های ضعیفه بجای خدمت به مردم به فکر بر کردن جیب خودشون وسرمایه داروهاست ماهم به نوبه خودمون مقصریم چقدرتوانتخابامون تحقیق کردیم برارضایه خدا رای دادیم به کاندیدی که به فکرمردم باشه وتلاش کنه معیشت مردم درست بشه وتلاش کنه برای نزدیک کردن ظهور اما نگاه کنی چیکارکردن برخی کاندیداها تاتونستن بانک تاسیس کردن تاتونستن مردم به ربا آلوده کردن تاتونستن مانع تولیدملی ورشداقتصاد داخلی شدن تاحالا باخودتون نگفتین چراخودروسازیمون اینقدرصعیفه تارهبری می گفت تولیدملی تامی خواستیم به فکر ساخت خودروی ملی بیوفتیم یک عده فرانسه خودرو مونتاژی میاوردن ونمی زاشتن خودرو داخلی ساخته بشه چطورماتونظامی وهسته ای بیشرفت کردیم ولی توخودروسازی بس رفت کردیم حتما یکسری دست هاهست که نمی زارن اونامی خوان مردمو نسبت به انقلابی که کردن وحکومتی که تشکیل دادن تاامیدکنن می خوان یک کاری بکنن که مردم بگن مااستقلال نمی خوایم مامی خوایم زیرسلطه باشیم اینوبدونین برچموبرسونیم دست صاحبش امام مهدی (عج) شیطان گردن زده میشه وظلم نابودمیشه اینی که می گن امام زمان بیاد ماروگردن می زنن دروغه این حرفارومی زنن تابه فکرظهورنباشیم چون باظهورعمرشیطان به بایان می رسه وبیروانش باتمام قوابه میدون میان این مشکلات تموم میشه بیایم مثل دوران جنگ دستمون تودوست هم وگوش به فرمان رهبرمون باشیم وآرزوی بیروان شیطان نابودکنیم
  • بهنام IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 2
    فکر نمیکنم
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 0
    به امید تجزیه همه
  • جهودشناس IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 1
    کلاً واژه متحده با کمونیسم عجین است. اسالات متحده هم کمونیست مخفی است. فدرالیسم هم به معنای تجزیه است مثلاً در آمریکا هر ایالت سلاح سازمانی خاص خودش رو داره و چیز واحد وجود نداره ولی در چین اینطور نیست. شما نمیگید چین متحده، چون چین پیشاپیش خودش متحد هست. آمریکا تجزیه خواهد شد. آخر هر فدرالیسم تجزیه است. این روسیه و عراق هم فاتحه‌شون خوانده است البته یک کارشناس روس گفت: «تجزیه روسیه نزدیک نیست.» یعنی حتی انتظار دارند که بشه ولی کمی دیرتر. تنها راه نگهداشتن کشور همین شیوه جمهوری اسلامی و نظام چین است با دولت مرکزی قدرتمند.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    4 0
    ان شاء الله که همینطوره!
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    6 1
    "آيا در زمين نگرديده‏ اند تا ببينند فرجام كسانى كه پيش از آنان بودند چگونه بوده است آنها بس نيرومندتر از ايشان بودند و زمين را زير و رو كردند و بيش از آنچه آنها آبادش كردند آن را آباد ساختند و پيامبرانشان دلايل آشكار برايشان آوردند بنابراين خدا بر آن نبود كه بر ايشان ستم كند ليكن خودشان بر خود ستم میکردند" تحقق وعده های الهی تخلف ناپذیر است.
    • علی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 2
      لطفا از ایات قران تعبیر نادرست نکنید همان گونه که داعش وطالبان انجام می دهند ا زدزدی وچپاول کشور دست کوتاه کنید ودین را در ایران نابود نکنید وگر نه همین ایات شما را نابود می کند اگر باور دارید
  • یک معلم ازکاشان IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    4 0
    سلام ،سرنوشت آمریکامثل شوروی است درآینده هرچندایالت آمریکایک کشورمستقل خواهندشدهمانطورکه دراتحادجماهیرشوروی این اتفاق افتاد.به امیدآنروز ،انشاالله .
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 0
    ۳۵ سال پیش امام خمینی این پیش بینی را کرد و قطعا اتفاق خواهد افتاد که چندان دور هم نخواهد بود
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 4
    ده سال قبل رهبری اعلام کردند نفت آمریکا در ۲۰۲۱ تموم میشه و ورشکست میشه ، ولی برعکس شد ، اقتصاد ایران تحت حاکمیت رهبر ایران ناک اوت شد ، پراید داره میره برای دویست میلیون تومن ، واقعا چرا نمیرید؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      1 0
      بخاطر اینکه تا الان دست به اسلحه نبرده و پایگاه دشمن نشده اگه همین امروز با ایران متحد بشه و پایگاه موشکی بزنه ببین چه بلایی سرش بیارن
  • DE ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    3 1
    وحضرت امام خمینی رض معمار انقلاب اسلامی رمز پیروزی کشور ایران و مردم را وحدت کلمه میدانستند و غربگداها و اصلاح طمعکاران ۴۰ سال است ماموریت دارند چند صدایی را در کشور ایجاد کنند تا به خیال خام و باطل خود بتوانند اسلام امریکایی یعنی اسلام کاپیتالیسی و بخو بخور و غارت و سرمایه داری و اسلام برده داری را زنده کنند و هر کدام در ایران امپریال و حوزه غارتی برای خود ایجاد کنند. تنها اسلحه ضد این خیانت ها تقویت ایمان مردم و اجین شدن اسلام ناب محمدی در زندگی مردم است.تنها ایمان به یک معبود در کشور ایران ، ضامن تمامیت ارضی کشور است نه قوم و قبیله گرایی.و ولایت فقیه این وحدت را میسر ساخته است لذا غربگدایان با تمام قدرت ضد ولایت فقیه میجنگند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس