کد خبر 1296244
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
پامپئو ترکیه را تهدید منطقه‌ای خواند

وزیر خارجه سابق آمریکا با ابراز نگرانی از درگیری محتمل آنکارا و آتن، ترکیه را یک «تهدید منطقه‌ای» خواند.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه سابق آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با یک روزنامه یونانی، ترکیه را یک «تهدید منطقه‌ای» خواند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «کاثمرینی» ترکیه را یک «تهدید منطقه‌ای» توصیف کرد و گفت که این کشور متوجه خواهد شد که بسیار بهتر است که به غرب نزدیک شود.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت که در زمان حضور در کاخ سفید به شدت نگران چشم انداز رویارویی نظامی یونان و ترکیه در دریای اژه بوده است. وی گفت که او مشتاق توافق اخیر همکاری دفاعی متقابل ایالات متحده و یونان است و ترکیه در حال تضعیف امنیت در شرق مدیترانه است.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا درباره نگرانی واشنگتن در مورد درگیری نظامی احتمالی یونان و ترکیه در دریای اژه گفت: «هنگامی که  کشتی‌هایی در مناطق خطرناک در حال حرکت هستند، شما همیشه نگران هستید. حوادثی اتفاق می ‌افتد و هیچ یک از دو کشور که روابط پرتنش دارند، نمی‌توانند آن را حل کنند. من همیشه نگران تصادفی بودم که منجر به گردابی از واکنش‌ها شود.»

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو اغلب دچار تنش بوده به طوریکه سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند.

یونان و ترکیه سال گذشته در درگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

وزارت دفاع هلند اخیرا اعلام کرد که دو فروند رزمناو کلاس «کارل دورمن» و ۶ فروند ناوچه کلاس «آلکمار» ویژه مین‌روبی به نیروی دریای یونان فروخته خواهند شد. به گفته وزارت دفاع یونان، تجهیزات نیروی دریایی این کشور متعلق به اواخر دهه نود میلادی است و اینک این کشور قصد به‌روز رسانی نیروی دریایی خود را با نگاه به ترکیه دارد.   به گفته وزارت دفاع یونان، این ناوها همراه با ۶ فروند بالگرد «ام اچ-۶۰ رومئو»   تحویل نیروی دریایی یونان خواهند شد.

رزمناو کلاس کارل دورمن برای مقابله با جنگنده‌ها، زیردریایی‌ها و شناورهای سطحی ساخته شده است و مجهز به رادارهای پیشرفته و دفاع موشکی برد متوسط «اسپارو» با برد ۱۴ کیلومتر است.

یونان همچنین در راستای تقویت جنگنده‌های شکاری، رهگیر خود  اعلام کرده که قصد دارد ۶ فروند دیگر  جنگنده «رافال» را خریداری کند. «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان گفت: «به زودی ۲۴  فروند جنگنده رافائل خواهیم  داشت.»

«حلوصی آکار» وزیر دفاع  ترکیه در واکنش به این رویداد گفته بود که جت‌های دست دوم فرانسوی رافائل توازن قدرت را در منطقه تغییر نمی‌دهد. آکار در آن زمان در مورد خرید هواپیماهای رافال فرانسوی از سوی آتن گفت: «آنها وارد  مسابقه تسلیحاتی شده‌اند. آنها جت، سلاح، تجهیزات خریداری می‌کنند اما تغییر توازن قدرت با چند جت دست دوم امکان پذیر نیست.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مقدس IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 9
    خرفت متوهم موضوع خريد و يا داشتن چند جت نيست !! بلكه اين مهم هست كه تاريخ مصرف شما تمام شده تركيه تا چند سال آينده بدون ترديد تجزيه خواهد شد .
  • رامین NL ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    4 4
    در کتاب جنگ تمدنهای هانتینتون، یونان رو جز غرب طبقه بندی نکرده بلکه یونان رو در کنار روسیه دانسته... پس این حرفای پمپخووو نشون مدهنده بازی چند سطحی امریکا برای بازی گرفتن همه کشورها و بهم زدن رابطه کشورها به جهت فشار سیاسی و یا فروش تسلیحات هستش
  • ایرانی IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    5 1
    فکر خودتون باشید که احتمالا رئیس جمهور اینده امریکا همین پمپئو هست و نفرت عجیبی از دروغ داره
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    6 3
    خیلی از کشورها هستند که با تورکیه به علت پیشرفتهای چند سال اخیر درافتادند ثل ایران ولی اردوغان میگه ما تو مسیر خودمان هستیم و به صدای سگهایی که پارس میکنند اعتنایی نمی کنیم زنده باد اردوغان
  • ملت IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    4 6
    نوکری اردوغان برای امریکا دیگر سودی ندارد فقط باید برود
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      10 6
      اردوغان اگر نوکر امریکا بود که امریکا این حرف را به اردوغان نمی گفت کردها نوکر امریکا هستند که بجای کیسه کردن سر سربازان امریکایی شده اند اسکورت سربازان امریکایی در سوریه و پیشمرگ امریکایی ها تا بچه های حزب الله و فاطمیون را نکشند
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      کامنت دومی ببند گاله رو پانترک
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    7 4
    ارزوی قلبی من استقلال کرهای مظلومه ترکیه وسوریه وعراق و پیوستنشون به مام وطن است
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    6 5
    کردها که پرچمدار اسرائیل روی پشت بام منازلشان هستند خیلی از این حرف غنج کرده و در سایت مشرق خوشحالند
  • DE ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    5 6
    بزرگترین تهدید جهان آمریکا وروسیه مسیحیت است !تورکیه تا ۱۰ سال دیگر باذن الله و با همت مردان تورک صاحب خاورمیانه خواهد شد و غربی ها بدون اجازه تورک در خاور میانه آب نمیتوانند بخورند
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      2 4
      تازه اجیل هم اختراع کردن
  • US ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    4 0
    اردوغان آمریکا رو شناخت با آن کودتایی که بوسیله کردهای ترکیه و حمایت خود آمریکا علیه کشور ترکیه انجام داد فهمید که نمیشه به آمریکا اعتماد کرد و چین و روسیه بسیار مطمن تر از آمریکا و اروپا هستش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس