پرواز جنگنده‌های «اف-16 نیروی هوایی ترکیه بر فراز حریم یونان

وزارت دفاع یونان از نقض حریم هوایی دو جزیره خود در یای اژه از سوی جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه خبر داد.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع یونان روز چهارشنبه از نقض حریم هوایی خود از سوی جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه خبر داد.

به نوشته روزنامه «اکاثی مرینی» به نقل از وزارت دفاع یونان،   دو فروند جنگنده «اف-۱۶»   نیروی هوایی ترکیه روز چهارشنبه حریم هوایی جزایر «فارماکونسی» و «لیپسی» در جنوب شرقی اژه را نقض کردند.

این دو جنگنده درهماهنگی باهم در ارتفاع ۲۷ و ۲۹ هزار پایی، حریم هوایی این دو جزیره یونانی را نقض کردند و از محل گریختند.

یونان در راستاتی تفویت جنگنده‌های شکاری، رهگیر  اعلام کرده که قصد دارد ۶ فروند دیگر هواپیمای جنگنده «رافال» را خریداری کند. «کیریاکوس میتسوتاکیس»   نخست وزیر یونان گفت: «به زودی ۲۴  فروند جنگنده رافائل خواهیم  داشت.»

بر اساس گزارش رسانه‌های یونانی، آتن قبلاً ۱۸ فروند جت رافل سفارش داده است. آتن همچنین در مذاکرات برای خرید چهار ناوچه جدید درگیر است. یونان ۱۱.۵ میلیارد یورو (۱۴ میلیارد دلار) برای نوسازی نیروهای مسلح خود در پنج سال آینده اختصاص داده است. تحویل ۱۸ فروند هواپیمای رافائل قرار است اواسط سال جاری میلادی آغاز شده و طی ۲ سال به پایان برسد. پیش بینی می‌شود هزینه جت‌ها و خرید موشک‌های هوا به هوا ۲.۳ میلیارد یورو (۳.۴ میلیارد دلار) هزینه داشته باشد.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوریکه سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند.

یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع  ترکیه ماه ژوئیه اظهار داشت که جت‌های دست دوم فرانسوی رافائل توازن قدرت را در منطقه تغییر نمی‌دهد. آکار در آن زمان در مورد خرید هواپیماهای رافال فرانسوی از سوی آتن گفت: «آنها وارد ک مسابقه تسلیحاتی شده‌اند. آنها جت، سلاح، تجهیزات خریداری می‌کنند اما تغییر توازن قدرت با چند جت دست دوم امکان پذیر نیست.»

ترکیه، کشوری با طولانی ترین خط ساحلی در دریای مدیترانه شرقی، کشتی‌هایی با اسکورت نظامی برای جستجوی انرژی در فلات قاره خود اعزام کرده و گفت که با جمهوری ترک قبرس شمالی در این منطقه دارای حقوق است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    21 9
    ترکیه فکر میکنه تمام کشور های دنیا شبیه ارمنستان غیر اموزش دیده باشن
  • سعید RO ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    9 0
    قرار داد لوزان داره تموم میشه
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      2 2
      مناطق کورد نشین و ارمنی نشین. ترکیه به صاحبان اصلیش برگردانده خواهند شد
  • مهرداد IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    27 16
    اردوغان فکر میکنه سلطان سلیمانه،خیلی داره دور برمیداره همین روزاست ک گردنشو بشکنن
    • مرتضی IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      10 4
      به ما چه ربطی داره روابط یونان وترکیه برو به زنگیت برس فردا روز نون گیر بیاد
    • مبین IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      2 11
      سلطان سلیمان سگ کیه
    • محمد IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      2 8
      همون سلطان سلیمان مادرش یهودی بود و کل سیستم فراماسونی و یهود بین الملل پشتش وگرنه چرا با مسلمان ها میجنگید ولی در زمانش یه گلوله به کافران شلیک نشد تازه اصلا قرار نبود پادشاه بشه عموش محمد به طرز مشکوکی میمیره و ساید شاهزاده ها به همین ترتیب وگرنه خواب پادشاهی تو خواب می دید
  • امیر IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    24 9
    ترکیه فکر کرده همه جا مال خودشه
    • عباس IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      2 2
      ترکیه و خصوصآ شخص اردغان خیلی دور برداشته و فکر میکنه که الان دوران طلائی امپراطوری عثمانی هستش ، اما ترکیه اگر وارد یک جنگ تمام عیار با هر کشوری شود فقط یک ماه جنگ برایش میلیاردها دلار زیان خواهد داشت و درآمدش از راه توریست کمر ترکیه را خواهد شکست . بس به آقای اردغان باید گفت که خفه شو و بیش از این غلطهای زیادی نکن .
  • طاها IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 1
    ترکیه با این کاراش دشمن تراشی میکنه بیشتر اینجور رفتار ها به نفع ایران هستش
  • IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 2
    درست است ارتشترکیه حدود نیم میلیون نفر با تجهیزات خوب است اما با تمام کشورهای منطقه درگیر است در غرب یونان ‌قبرس جنوب سوریه وعراق شرق ایران شمال ارمنستان وفقط گرجستان حالت جنگی ندارد باز شمال دریای سیاه که باروسیه حالت جنگی اند غیر از همسایگان ترکیه درمسائل زیر درگیر است لیبی قطر افغانستان آذربایجان ونخجوان واز همه مهم‌ترین در داخل مسئله کردها وپ ک ک لذا ارتش تر کیه عملا توان درگیری منظم با یک کشور در تراز ایران وحتی سوریه را ندارد اینهمه درگیری هزینه نظامی بسیار سنگینی روی اقتصاد شکننده ترکیه تحمیل میکند در گیری با یونان عملا ترکیه را با ناتو وامریکا سر شاخ میکند لذا اردوغان خوابیده پارس میکند وفقط لاف می آید کوچکترین درگیری با هریک از همسایگان صنعت توریست ترکیه را متلاشی خواهد کرد ترکیه کشور بدهکاری است واز یارانش فقط قطر واذربایجان هزینه نیروها رامیدهد عملا ایرا ن وسوریه وارمنستان وروسیه ویونان علیه ترکیه یک اتحاد نا نوشته دارند هدف امریکا واروپا واسرائیل در گیر کردن ترکیه ‌نابودی اقتصاد ترکیه ودر نهایت تجزی ترکیه به سه قسمت کرد ترک آسیایی وترک اروپایی است این تجزیه عملا به نفع ایران ‌همسایگان است فقط ما باید کردها را کنترل کنیم که انرژی کمتری لازم است تا ترکیه لذا خیال رهبری منطقه ودولت عثمانی خیالی ‌پوچ است وقدرت اول منطقه عملا ایران است
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 4
    زود باشین از ترکیه حمایت کنین بگین مدیترانه اب اسلامه باید به ترکیه برگرده
  • US ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 8
    ترکیه مثل سگ ها ر هست هر جا برسه هار بازی و سگ بازی در میاره .
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    3 7
    جو و یونجه اردوغان زیاد شده است و دور برداشته . به این زوددی ها ترکیه دچار بحران خواهد شد
  • سلطان محمد فاتح IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 6
    ترکیه یونان را مثل قوطی ه خواهد کرد. سگهایی که توسط امریکا دور ترکیه چده شدند بزودی چوب خواهند خورد
  • محمد IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    3 4
    ترکیه یک روزه یونان رو می بلعه.
  • پسر گیلان و مازندران IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    1 1
    ماه و ستاره ی پرچم ترکیه عثمانی همان ماه و ستاره ی سکه های ساسانی است . همان ماه و ستاره ی سکه های اسپهبدهای طبرستان است . صفوی های صلیبی مسلمان نما دست از توهین به ترکیه سپر جهان اسلام بردارید که در محاصره ی جهان اسلامید .
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 0
      همین مونده که یک پانترک بهایی دم از ایران و ساسانی و جهان اسلام بزنه!! ترکیه صد سال نیست که توسط لاییک ها روی تمدن ایران و روم بنا شده و همون قدر مسلمان هست که خلفای عباسی مسلمان بودند!!
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 1
    واقعا خوشحالم كه تروريستهاي كرد و حاميانشون و برخي ها كه نقشه هاي شومي تو منطقه داشتن از دست تركيه ناراحتن.نشون ميده تركيه كارش درست بوده.ارباب يونان فرانسه بود كه تركيه ادبش كرد تو مديترانه و ليبي،حالا نوچه هاش مثل يونان و قبرس و مصر ميخوان مثلا چيكار كنن!!! يه روز امريكا نباشه كلشون توان درگيري با تركيه رو ندارن.تو عمل هم ثابت شده تو همه مناطق.خخخخ
  • حسین IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    1 0
    به نظرمن این کارهایی که اردوغان انجام میده ازسرناامیدی وگرنه دلیلی نداره بخوادباتمام همسایه ها خودرادرگیرکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس