کد خبر 1293947
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
تنش‌زایی مقام‌های غربی حول برجام در آستانه سفر «انریکه مورا» به ایران

کارشناس دیپلماسی اقتصادی گفت: فارغ از اینکه نتیجه انتخابات کنگره و ریاست‌جمهوری آمریکا در آینده چه باشد و دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان بر سر کار بیایند، عمر مفید برجام جدید حداکثر ۲ سال است.

به گزارش مشرق، اگرچه ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای، در هفته‌های گذشته بارها مورد توجه مسوولان کشورهای مختلف، رسانه‌ها و تحلیلگران قرار گرفته است اما مهم‌تر از آن چگونگی طی شدن مسیری است که بارها طی شده است ولی نه‌تنها به سرانجام مقصود نرسیده، بلکه مشکل را دوچندان کرده است. ابتر بودن صحبت از توافق کامل و جامع امروز بیشتر از هر زمانی هویداست. هیچ توافقی نمی‌تواند تمام الزامات حقوقی، فنی و سیاسی را توأمان و به‌طور جامع و کامل دربربگیرد؛ همانطور که برجام نتوانست به این هدف دست یابد. آمریکا علی‌رغم تلاش‌های رییس‌جمهور اسبق کشورش برای تحقق برجام، درنهایت با بدعهدی و قلدری زیر میز زد و نه‌تنها از انتفاع ایران از برجام جلوگیری کرد، بلکه متحدان اروپایی‌اش و قواعد و عرف بین‌المللی را نیز به چالش کشید. از این رو مهم‌تر از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای و شکل‌گیری توافقی دیگر با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران، سازوکاری است که به محقق شدن نسبی آن کمک کرده و کشورهای عضو برجام را در رسیدن به اهداف خود، مصمم کند؛ موضوعی که در گذشته نه چندان دور محقق نشده است و با کارشکنی‌های آمریکایی‌ها، کشورهای اروپایی نیز از تعهدات خود سر باز زده‌اند.

در همین رابطه روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با مجید شاکری، کارشناس دیپلماسی اقتصادی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

برجام، ایجابی نیست

- یکی از اشکالات جدی برجام این است که برجام از جنس ایجاب نیست و از جنس عدم سلب است؛ یعنی طرف مقابل می‌گوید من این کارها را انجام نمی‌دهم، شما هستید که باید یکسری کارها را انجام بدهید، یعنی آن بخش‌هایی است که برجام ظاهری ایجابی دارد.

- فرض کنید پیوست دوم که شرایط پس از اجرای برجام را ازسوی اروپا و آمریکا توضیح می‌دهد. آنجا نمی‌گوید من در کشور شما سرمایه‌گذاری می‌کنم و حضور هواپیماهای شما را در فلان فرودگاه ممکن می‌کنم، می‌گوید من مانع از آن نمی‌شوم و نتیجه این می‌شود که اروپایی‌ها می‌گویند که ما آن گروهی هستیم که به برجام متعهد بوده‌ایم و هیچ‌کدام از تحریم‌هایی را که در برجام گفته شده است ما احیا نکرده‌ایم.

- ذات پذیرش اینکه شما تعهدات ایجابی را روی زمین داشته باشید، باید چیزهایی را نابود کرده و از کشور خارج کنید و طرف مقابل کنشش از جنس عدم سلب است و این دست طرف مقابل را برای فشار بر شما باز خواهد گذاشت.

نیازمند تغییر متن برجام نیستیم

- متن برجام به‌خصوص در حوزه مرتبط با امتیازات ایران به‌حدی مبهم، کلی و مطلق است که حتی شما می‌توانید طبق این متن خواسته‌های خود را محقق کنید، مشروط به یک‌سری تغییرات در اجرای برجام ازسوی طرف مقابل که مستقیما به خواسته‌های شما اصابت می‌کند.

- نیازمند تغییر متن برجام نیستیم اما برای اینکه بدانیم چه تغییرات موازی در آیین‌نامه‌های اجرایی ذیل برجام و در اجرای برجام باید انجام دهیم که ما را دست‌کم به انتفاع ۸می ۲۰۱۸، یعنی روز خروج آمریکا از برجام برساند، نیازمند این است که اولا بدانیم خواسته‌های ما چیست؟

پیشنهاداتی برای مذاکرات آینده

- پیشنهاد می‌کنم اولا اگر فهرست خواسته‌ها ندارید اساسا مذاکره نکنید، زیرا  مذاکره کردن بدون داشتن فهرست خواسته‌ها یا منجر به توافق نمی‌شود یا منجر به توافقی می‌شود که طرف مقابل خواسته‌های خود را به‌جای خواسته‌های شما جا می‌زند، چنانکه در برجام این موضوع رخ داده است.

- در درجه دوم تیم ایرانی باید پرتعداد شامل متخصصان اقتصادی در حوزه حقوق مالی، بازاریابی نفت که چیزی بیش از معاون بین‌الملل نفت است، در حوزه تجارت بین‌الملل، تراکنش‌های مالی بین‌الملل و امثال این‌ها باشد و به‌هیچ‌وجه با بردن معاون رییس بانک مرکزی و وزارت نفت چیزی محقق نخواهد شد.

- معروف است که در زمان برجام هر بند اقتصادی  برجام را ۴۰نفر از کارشناسان اقتصادی طرف مقابل خط‌به‌خط می‌خواندند.

عمر مفید برجام جدید حداکثر ۶ماه تا دو سال است

- فارغ از اینکه نتیجه انتخابات کنگره و ریاست‌جمهوری آمریکا در آینده چه باشد و دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان بر سر کار بیایند، عمر مفید برجام جدید حداکثر ۶ماه تا دوسال خواهد بود.

- سیاست خارجی آمریکایی‌ها ارتباطی به آمدن بایدن و ترامپ و امثال این‌ها ندارد و آنچه برای آمریکایی‌ها مهم است، اخراج ایران از بازار نفت است و این موضوع مستقیما به منافع ملی آمریکا و سیاست انرژی آمریکا و موضوع تراز پرداخت‌های آمریکا و مسائل دیگری است که از موضوعات داخلی آمریکا و واقعیت‌های روی میز است.

- آن چیزی که تحریم‌ها را امروز ادامه می‌دهد، سازمان تحریم‌هاست. فرض کنید صبح فردا کنگره همه تحریم‌ها را لغو کند اما مادامی‌که سازمان تحریم‌ها وجود دارد، کل زیرساخت حقوقی اعمال تحریم آیا نمی‌تواند با یک دستورالعمل اجرایی رییس‌جمهور تکرار شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    27 19
    چون مذاکرات شمابد است
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      17 6
      چون تو غربگدایی!!
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 0
      خطاب به جناب غرب گرا مذاکراتی که برای بتن ریزی باشد آن هم فراتر از قانون بین الملل آژانس اسمش چی هست؟ از شهدا شرم کنید
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      مزاکره خوب فقط ظریف{ عع برجام یه سال نیمم عمر نداشت}
    • افشین IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      ببند بابا.خجالت نمی کشید.مذاکره کننده شما که عضو باند نيويورکيها بود و زبان دنیا را بلد بود چه کرد؟ داشتیم مثل آدم با همون دلار سه هزاری زندگی میکردیم اومدید کردید سی هزار تومان باز الان دنبال این هستید که ببریدش صد هزار تومن. برای يهدموضوع چند بار مذاکره میکنند؟ اگه دوبار میشه مذاکره کرد از کجا معلوم سه بار و چهار بار نشه؟؟
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    26 2
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.
  • سلیمی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    14 3
    همه مذاکرات برجامی بی نتیجه است ایران باید فکر خودش را بکند امیدی به غرب وشرق نیست ما هم به سهم خود مقصر هستیم باید فکر اساسی کرد همه به ما دروغ می گویند کار ترامپ هم نبود که از بر جام خارج شد سیاست کلی امریکایی ها این بوده است
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    2 3
    همه چیز درست میشه
  • محمد IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    3 2
    اگر واقعأ مذاكرات به نتيجه برسه و اجرايي بشه و تحريم ها برداشته و تبادلات بانكي مالي و تجاري واقعأ و در عمل اجرا بشه همان هم خودش غنيمت است چون بسياري از گراني ها و كمبودها و ركود در تجارت خارجي مستقمأ با همين تحريم ها در ارتباط است اگر دلارهاي بلوكه شده ايران در بسياري از كشورها آزاد و مبادلات تجاري و نقل و انتقال هاي مالي و بانكي رونق بگيره صدرصد و بدون شك تأثير بسيار زياد و محسوسي در اقتصاد و بازار كار ايجاد خواهد شد تحريمها مثل يك قفل آويز است كه باز شدن و داخل شدن به دنياي تجارت خيلي از مسائل را حل و فصل خواهد كرد
    • افشین IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      با این کشتکار اگر اگر اگر چغندر هم سبز نمیشه. اینا فقط زبان زور رو می فهمند.
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    7 4
    حالم به هم خورد اینقد اسم برجام رو شنیدم دفنش کنید تموم شه ملت ازاد شن
    • حاج جواد IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 3
      حالت از برجام بهم نخوره
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    6 2
    پس چرا دنبال مذاکره اید؟!!!
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 0
      گرفتن بهانه برا اجماع جهانی کردن آمریکاییها در هر موردی علیه ایران الان آمریکا محکوم به پیمان شکنیه و در مقابل قوانین سازمان ملل
    • افشین IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      کی دنبال مذاکره هست؟ الان ما دنبال مذاکره هستیم؟ سورنت در دولت قبل گیر کرده.الان غربیها التماس میکنند برای مذاکره.حداقل اخبار گوش،کن. برای مذاکره شصت درصد کمه.نود و سه درصد برای برخی امور پزشکی غنی سازی کنید . بعد برسد سر میز مذاکره.از آی آر ۹ هم یادتان نرود.اینا فقط زبان زور می فهمند.
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 1
    ظاهرا قراره این 8سال هم با برجام ادامه دهید اخر قضیه هم مثل محمود و فریدن تمام ذخایر طلا و معادن و منافع ملی از نادر شاه و کوروش را مثل قاجار به باد فنا بدهید.
    • افشین IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 1
      اوناییکه بفنا میدادن رفتند.هر چند که تفاله هایشان حتی اینجا هم نظر ميزارن و هنوز هستند ولی انشالله ویلسون منقرض میشه.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 0
    با این کشور داری
    • افشین IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      نه با اون کشور داری که نقد دادید و نسیه گرفتید. این کشور داری که فعلا مشغول الويتهايي هستکه قولش رو داده. مثلا همین واکسیناسیون که بدون اف ای تی اف کشور داری شما نمی شد. یا ساخت مسکن برای دهکهای پایین که وزیر،بساز بفروش شما نساختنش رو افتخار میدونست.
  • فیروز IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    ان شالله خیره. با اقتدار
  • محسن IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    3 0
    تو خود برجام غروبش sunset سال ۲۰۲۵ پیش بینی شده بود کلا یک قرارداد بی سروته نامتقارن پر از suspend و lift که عملا هیچ فایده ای برای ایران نداره. دولت باید برجام رو فراموش کنه و شرط بگذاره اگه تحریمهای هسته ای لغو نشه از NPT خارج میشه مرگ یه بار شیون یه بار‌
    • IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      همینه
    • افشین IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      در انتها بله.ولی فعلا بزارید با همین برجام و مذاکره بازی کنیم و هی از تعهداتمون کم کنیم . در آخر کار آدم نشدن بهترین کار خروج از آن پی تی یا تعلیق عضویت اون در مرحله اول و اگه آدم نشدن کلا اابطالش.
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 0
    برجام یک نوع فریب است
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 1
      زمانیکه با اسرائیل دشمنی کنیم آمریکا و تحریم هایش دست از سر ایران برنمی دارد .
    • افشین IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      بهترلن کار نابود کردن اسرائیل هست. این غده سرطانی رو یکبار برای همیشه نابود کنید. راهی جز فرار به دریا ندارن.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 0
    بابا ول کنید این تله برجام رو-مردم وکشوررا دراین بلاتکلیفی نابود کردید
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 4
    یه عده از احیای برجام ناراحت هستند چون منافع شان به خطر می افته و در بدنه نظام هستند
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 0
      احیای برجام احیای سعد آباد احیای توافق با ترکیه و برزیل از جناب کشورهای دیگرو..
    • افشین IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      این حرفه ای رایگان دیگه خریدار نداره. از افساد طلبان در تاریخ ایران دزد تر نداریم. کی فرجام رو انداخت به ما همین دزدهای بیت المال غربزده. واقعا فکر میکنی این حرفها دیگه دورانش سر نرسیده؟ اگه همچین فکری میکنی و مردم رو اینجوری میبینی پس خودتي.
  • عبداله قمی IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    قطعا مذاکرات بیهوده و بی نتجه خواهد بود چرا؟چون اختلاف غرب با ما سر انرژی هسته ای نیست مشکل اصلی غرب نظام جمهوری اسلامی است که با اسرائیل دشمن است از دشمن های اسرائیل طرفداری می کند موشک برد بلند دارد انرژی هسته ای دارد در منطقه دخالت می کند در سیاست هاش مستقل عمل می کند منافع و خواسته های غرب را درنظر نمی گیرد.....انرژی هسته ای بهانه است برای دشمنی ریشه های این دشمنی عمیق تر از آن چیزی هست که فکرشو بکنید بنابراین مذاکره هسته ای تا وقتی سایر مسائل حل نشده بجایی نخواهد رسید البته امریکا هم دنبال رفع مشکل ایران نیست دنبال روی کار آوردن حکومتی ضعیف و دست نشانده در ایران است تا دهه ها منابع و ثروت و بازار مصرف ایران را بدست بیاورد...یه ژنرال امریکایی حرف راست را راجع به ایران زده و آن این است اگر ایران در مذاکرات با امریکا کنار بیاید ....عاقبت لیبی خواهد داشت..یعنی مذاکراه اینقدر ادامه پیدا می کند تا هسته ای موشکی حقوق بشر ...تا همه عناصر قدرت و تهدید ایرا را ازش بگیرند....اگر هم توافق نکنه اینقدر تحریم را ادامه پیدا می کند تا سناریو عراق راجع بهش اجرا کنیم.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    برجام، ادامه آن و خروج از آن همه برای ایران بازی دو سر باخت هست و بیشترین ضرر هم برای مردم ایران هستش
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    برجام، محل دعوای اروپا با آمریکا است. ایران وسط این بازی است. دعوا، رقابتی، سیاسی و امنیتی است. ایران مثل سنگ تعادل ترازوهای قدیمی بین این دو است. مثال:ماجرای ایرباس و بوئینگ و قراردادهای ایران.
  • محمد IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    تحریم های آمریکا برای تسلیم کردن ایران طراحی نشده بلکه برای کشتن ایران طراحی شده پس فرقی نمی کند که ما چه می کنیم چون آمریکا در هر صورت تحریم را کاهش نمی دهد به جای فکر کردن به برجام و مذاکره بهتر است برنامه های خودمان را ادامه دهیم تا وقتی که طرف مقابل کاملا از بی اثر بودن تحریمها مطمئن شود و رهایش کند
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 1
    برجام تنها راه نجات کشور است و گرنه از برجام خارج میشدید بروید دست ظریف را ببوسید که چنین دستاویزی برای شما فراهم نمود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس