کد خبر 1266701
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: با استقرار کابینه دولت سیزدهم، ناظران در انتظار اعلام زمان آغاز مجدد مذاکرات معطوف به برجام هستند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش‌های دور هفتم مذاکرات، این موارد باشند:

 راستی‌آزمایی

تقدم و تأخر بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات‌شان به دلیل بدعهدی‌های آمریکا و اروپا و بی‌اعتمادی ایران، یکی از مسائلی است که مورد چالش طرفین خواهد بود. اینکه چه بازه زمانی برای این تقدم و تأخر، مورد توافق قرار گیرد، از مهم‌ترین محورهای مذاکرات است.

 متن برجام

هم ایران و هم آمریکا نسبت به متن برجام انتقاداتی دارند. با این حال ایران خواستار پایبندی به این متن است ولی آمریکا در مواردی مانند غروب‌های برجامی، مطالبات زیاده‌خواهانه‌ای مطرح کرده که اگر تصمیم به تغییر متن باشد، ایران نیز در مواردی مانند مکانیسم ماشه، متقابلاً خواستار تغییراتی است و این می‌تواند مذاکرات را وارد فاز طولانی‌تری کند.

مذاکرات منطقه‌ای

یک مسأله مهم دیگر، زیاده‌خواهی آمریکا در تعمیم این مذاکرات به گفتگو درباره اختلافات منطقه‌ای است. مسأله‌ای که ایران به عنوان پیوست بازگشت به برجام هرگز نخواهد پذیرفت. ایران در این زمینه ملاحظاتی دارد: اولاً ایده مذاکرات منطقه‌ای نه به عنوان یک طرح کلی برای گفتگو درباره همه موضوعات منطقه بلکه به صورت پرونده‌های موردی می‌تواند مطرح شود و ثانیاً نه به عنوان ادامه برجام، بلکه باید به عنوان امری جدا در نظر گرفته شود.

 انتفاع اقتصادی ایران

واقعیت آن است که حتی با وجود رفع تحریم‌های ثانویه هسته‌ای، برخی تحریم‌های اولیه در کنار مواردی مانند کاتسا و هم‌چنین تحریم‌های ثانویه غیرهسته‌ای، هم‌چنان انتفاع اقتصادی ایران را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. مسأله‌ای که تیم مذاکراتی ایران باید با هوشمندی رصد کرده و اهمیت آن برای ایران را به تمامی طرف‌های مذاکرات گوشزد کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 1
    رفع تحریم. راستی آزمایی و بعد
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 1
    فقط رفع ولغو تحریم‌هاوراستی آزمایی آن همانی که رهبری فرمودند
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    نفوذ جمله ی ویلکینسون(مثل کشتی و ملوانانش) پیشتر از اینها بایستی جدی گرفته میشد انگلیس و بخصوص اسرائیل از سالها قبل به شبکه سازی افراد بانفوذ در بطن و متن ارگانهای نظام پرداخته اند از برای همینم همیشه مطامع و منافع خود را پیش برده اند این شبکه ها و افراد نفوذی بیشتر از سرویسها و ارتش برای آنها ارزشمند است چرا که در داخل ایران از چشم رادارها به دور مانده اند و در لحظه صدور فرمان آماده برای عملیات هستند.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 1
    بهتر است ایران برجام را در پس زمینه نگهدارد و یک قرارداد موقت یک ساله بدون دادن هیچ تعهدی فقط برای راستی ازمایی ببندد.
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    مهم ترین کار لازم این است که سیاست قطعی امام خامنه ای را دقیقاً به طرف های برجامی تفهیم نمود؛ یعنی تا تمام تحریم ها در عمل لغو نشود و راستی آزمایی دقیق صورت نگیرد، ایران هیچ اقدام عملی انجام نخواهد داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس