کد خبر 1292987
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
نگرانی آمریکا از آزادسازی مارب به روایت رسانه یمنی

پایگاه اطلاع‌رسانی آژانس مطبوعات یمن در گزارشی نوشت که آمریکا نگران سقوط مرکز استان مارب و آزادسازی کامل این استان به دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله است.

به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع‌رسانی آژانس مطبوعات یمن در این گزارش،  با اشاره شکست‌های پی در پی نیروهای وفادار به عربستان در جبهه‌های مارب نوشت: آمریکا به تحریک عربستان در حال آماده شدن برای عمق بخشیدن به برنامه‌های خود در جنگ مارب است.  

به نوشته این پایگاه  خبری، در حالی که عربستان تمایل به دخالت مستقیم آمریکا در این نبرد دارد تا عقربه‌های ساعت میدان را به عقب برگرداند، افزود:  به نظر می‌رسد آنچه واشنگتن انجام خواهد داد افزایش پشتیبانی‌های نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی [از نیروهای متجاوز ائتلاف] به امید جلوگیری یا حداقل ایجاد تاخیر در آماده‌سازی    «انصار الله» برای آزادسازی این شهر دارد.  

در ادامه این گزارش آمده است: با سیطره نیروهای صنعا (انصارالله) بر هر ۶ منطقه جنوب مارب، نگرانی عربستان و متحدان آمریکایی و انگلیسی پشت سرش از سقوط مرکز استان [مارب] افزایش یافته است زیرا با آزادسازی مرکز مارب، اولین خط دفاعی برای حفظ منافع آن طرف‌ها در مارب و در استان‌های جنوبی از بین خواهد رفت.  

از این رو، نشانه‌هایی مبنی بر آمادگی آمریکا برای ورود قوی‌تر به خط نبرد با هدف توقف سلسله شکست‌های پی در پی نیروهای «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن که در صورت ادامه، ضربه محکمی به آنچه که او را دولت «قانونی»  می‌نامند، وارد خواهد شد.  

در این پیوند، آژانس مطبوعات یمن به نقل از منابعی در این شهرستان مطلع شد که افسران آمریکایی و سعودی چند روز پیش با تعدادی از فرماندهان منطقه نظامی اول وابسته به «منصور هادی» و فرماندهان شبه نظامیان حزب اصلاح در «حضرموت» دیدار کردند و در آنجا با بسیج عناصر «القاعده» جهت [استفاده در] جبهه‌های جنگ در جنوب و غرب شهر مارب موافقت شد.  

به گفته منابع اطلاعاتی، نیروهای آمریکایی حاضر در فرودگاه بین‌المللی «الریان» در شهر «المکلا» مرکز استان «حضرموت» طی سه ماه گذشته با بودجه عربستان سعودی باند جدیدی را به طول تقریبی ۳۵۰ متر در ضلع نظامی این فرودگاه ایجاد کردند.  

این باند از یک هفته پیش به بهره برداری رسید و روزانه پذیرای یک پرواز نظامی است و از هواپیماهای نظامی آمریکایی و عربستانی که در این باند مورد استقبال قرار می‌گیرند، هواپیماهای C-۱۳۰ هستند که برای حمل و نقل نظامی طراحی شده‌اند و معروف به حمل محموله‌های بزرگ هستند.  

منابع محلی در شهر «المکلا» وجود پروازهای هواپیماهای نظامی حمل کننده بار در فرودگاه یاد شده را در طی روزهای گذشته تایید و خاطرنشان کردند که هواپیماهای ترابری که گمان می‌رود آمریکایی باشند و سایر بالگردهای آمریکایی در روز دوشنبه فرودگاه «الریان» که از نیمه اول سال ۲۰۱۶ به عنوان پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی و اماراتی مورد استفاده قرار گرفته است را ترک کردند.  

فرودگاه الریان در نیمه ژوئیه گذشته پذیرای حدود ۱۰۰ سرباز آمریکایی که از فرودگاه الغیده در استان المهره آمده بودند، بود.  

به نوشته آژانس مطبوعات یمن همچنین منابع آگاه شنبه گذشته از ورود محموله‌ای از انواع سلاح‌های مختلف و پیشرفته همراه با نیروهای آمریکایی به مقر تیپ پدافند ساحلی به بهانه «ایمن‌سازی فلات شمال غربی استان حضرموت» خبر دادند.  

 به گفته این منابع، تحرکات اخیر آمریکا در مرز با استان مارب در پاسخ به درخواست عربستان برای افزایش حمایت‌های ارائه شده در این نبرد صورت می‌گیرد.  

نیروهای آمریکایی طی سه ماه گذشته باند جدیدی را در سمت نظامی فرودگاه الریان ایجاد کردند

سرلشکر «خالد غراب»  کارشناس نظامی نزدیک به وزارت دفاع در صنعا گفت: با رسیدن نبرد به مرحله سرنوشت ساز، به تازگی تلاش‌های آمریکا در جنگ مارب افزایش یافته است.  

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها پیش از این دو کارشناس را به استان مارب فرستاده‌اند،  افزود: زیرا آن‌ها آزادسازی شهر مارب را خسارت بزرگی به منافع خود نه تنها در یمن بلکه در کل منطقه می‌بینند.  

غراب با اشاره به اینکه جنگ علیه یمن توسط واشنگتن اعلان شد و آمریکا در سال‌های گذشته از نظامیان متجاوز سعودی حمایت لجستیکی گسترده و آشکاری کرده است، افزود:  تمامی حملات هوایی که توسط  هواپیماهای دشمن اجرا شده تحت نظر و هدایت افسران آمریکایی انجام شده است و آمریکا مختصات تجاوز و حملات عربستان را فراهم و تعیین می‌کند و  وظایف اطلاعاتی و شناسایی را بر عهده می‌گیرد و  انجام می‌دهد.  

«مجیب شمسان» کارشناس نظامی از یمن نیز مشارکت آمریکا در نبرد مارب را واضح دانست و گفت: پدافند هوایی نیروهای صنعا (انصارالله) در روزهای گذشته تعدادی از جنگنده‌های امریکایی از نوع «اسکان ایگل» که از فناوری پیشرفته‌ای در زمینه جاسوسی برخوردارند را بر فراز شهرستان‌های «مدغل» و «صرواح» سرنگون کرده است.  

وی ابراز عقیده کرد که برنامه‌های آمریکا، چه از طریق نیروهای محدود نیروی دریایی آمریکا و چه از طریق ارائه خدمات لجستیکی در عملیات هوایی، نشاندهنده ترس واشنگتن از آزادسازی مارب و خارج شدن این استان از کنترل مزدوران و عناصر تروریستی است.  

آژانس مطبوعات یمن افزود: تسلط جنبش انصارالله بر کل استان مارب راه را برای مقابله با برنامه‌های نظامی آمریکا در سواحل غربی نزدیک تنگه «باب المندب» و در سواحل جنوبی و شرقی مشرف بر دریای عرب که به بهانه «مبارزه با علیه تروریسم» کنترل خود را بر تنگه‌ها و آبراهه‌های بین المللی را افزایش می‌دهد، باز می‌کند.  

بنابراین، اگر واشنگتن برای جلوگیری یا حداقل تاخیر در آماده‌سازی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این شهر که به عنوان خانه ثروت نفت و گاز از اهمیت راهبردی زیادی برخوردار است، هزینه کند زیرا آزادسازی شهر مارب به شکستن محاصره تحمیل شده بر یمن، منجر خواهد شد.  

نبرد آزادسازی استان مهم مأرب در شمال شرق استان «صنعاء» پایتخت یمن، از سال گذشته آغاز شده و اکنون اغلب مناطق آن تحت کنترل نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور درآمده است.  

مارب که کانون اصلی درگیری‌های زمینی بین نیروهای یمنی و شبه نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی است، به دلیل منابع انرژی فراوان و نقش آن در تامین انرژی مناطق مختلف یمن از اهمیت راهبردی برخوردار است.  

اهمیت مأرب تا آنجایی است که تسلط کامل آن به منزله آزادسازی هر وجب از خاک یمن و خنثی‌سازی همه نقشه‌ها و قطع دست آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی است.  

عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.  

بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    آمریکا مستقيم وارد جنگ شود غلطی نمی‌تواند بکند انصارالله شهر مارب راتصرف خواهد کرد وپس از آن به‌ سمت آزاد سازی باب المندب و ديگر شهر های اشغال شده حرکت خواهد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس