تحرکات جدید آمریکا برای کمک به عربستان و کُند کردن آزادی مأرب یمن

مقامات سعودی بار دیگر به زعم خود تنها راه جلوگیری از آزادی شهر مأرب را استمداد از ارتش آمریکا دیده و تمامی تلاش خود را برای ورود این کشور به خط درگیری‌ها به کار گرفته‌اند.

به گزارش مشرق، عملیات آزادسازی مأرب به نقطه عطف جنگ یمن تبدیل شده است و به اذعان منابع رسانه‌ای، نظامی و سیاسی دوست و دشمن، در صورت آزادی این شهر، می‌توان کار جنگ را تمام شده دانست. در این میان نیروهای مقاومت یمن به شدت حملات خود افزوده و پیشروی‌های پر سرعتی در هفته‌های گذشته ثبت کرده‌اند. در مقابل سعودی‌ها تلاش دارند تا دوباره آمریکا را به رویارویی مستقیم علیه ارتش و کمیته‌های مردمی بکشانند.

به نوشته وبگاه انصارالله یمن، ایالات متحده آمریکا بار دیگر آماده می‌شود تا با تحریک دولت سعودی و در سایه شکست‌های متوالی نیروهای همسو با ریاض وارد معرکه مأرب شود تا بلکه با سرازیر کردن انواع کمک‌های تسلیحاتی، لجستیکی و اطلاعاتی سرعت پیشروی نیروهای انصارالله را کاسته و زمان سقوط مأرب را به تأخیر بیندازد.

بنابر این گزارش با تسلط نیروهای دولت صنعاء به تمامی شش شهرستان‌ جنوب مأرب، ترس دولت سعودی و به تبع آن دولت آمریکا و انگلیس از آزادی مرکز استان فزونی یافته است، چرا که با سقوط مأرب اولین خط دفاعی از منافع آن‌ها در این استان و استان‌های جنوبی نیز سقوط می‌کند و از این رو نشانه‌های مبنی بر آمادگی آمریکا برای ورود مستقیم به خط درگیری‌ها خود را بروز داده است تا به اصطلاح مانع سقوط «دولت مشروع» شود.

در این راستا روزنامه الاخبار چاپ بیروت، در گزارشی به نقل از منابع مختلف نوشت که افسران آمریکایی و سعودی چندی پیش با تعدادی از فرماندهان میدانی نیروهای همسو در منطقه عملیاتی یکم و سران حزب اخوانی اصلاح در حضرموت دیدار کرده و توافق شده است که بخشی از تروریست‌های القاعده برای جنگ در جنوب شهر مأرب اعزام شوند.

به گفته منابع اطلاعاتی، نیروهای آمریکایی حاضر در فرودگاه «الریان» در شهر «المکلا» در جنوب شرق یمن و مرکز استان حضرموت، یک باند جدید فرود به طول ۳۵۰ متر ساخته‌اند که هفته پیش به بهره‌برداری رسید و به طور روزانه پروازهای نظامی را پوشش خواهد داد از جمله هواپیمای ترابری نظامی «C-۱۳۰» که برای حمل تجهیزات سنگین به کار گرفته می‌شود.

در این راستا منابع محلی در شهر المکلا از حرکت یک کاروان نظامی از فرودگاه در چند روز گذشته و پرواز هواپیماهای ترابری در روز دوشنبه هفته گذشته که گفته می‌شود متعلق به ارتش آمریکاست خبر دادند. فرودگاه المکلا از نیمه اول سال ۲۰۱۶ به پایگاهی برای نیروهای اماراتی و آمریکایی تبدیل شده و در ماه ژوئن گذشته پذیرای ۱۰۰ سرباز آمریکایی بود.

منابع مطلع همچنین گفتند که شنبه هفته گذشته نیز یک محموله گسترده سلاح‌های پیشرفته و مختلف وارد این فرودگاه شد که نظامیان آمریکایی نیز همراه آن بودند. گفته شده که این تجهیزات به مقر تیپ دفاع ساحلی منتقل شده است. اما موضوع اصلی تحرکات آمریکایی‌ها در مرزهای استان مأرب است که به خواسته و استمداد دولت عربستان سعودی برای تقویت مواضع نیروهای همسو در این استان صورت گرفته است.

سرتیپ «خالد غراب» کارشناس نظامی یمنی در صنعاء به روزنامه الاخبار گفت که توجه و اهتمام آمریکا برای تغییر مسیر نبرد مأرب در شرایطی است که این نبرد به مراحل سرنوشت‌سازی رسیده است و آمریکایی‌ها پیش از این کارشناسان نظامی خود را به مأرب اعزام کرده‌اند چرا که آزادی این شهر ضربه سنگینی به آمریکا نه تنها در یمن بلکه در کل منطقه است.

او افزود: «جنگ علیه یمن از واشنگتن اعلام شد و در درجه اول این جنگ آمریکا علیه یمن است و در سال‌های گذشته انواع حمایت‌ها را از ائتلاف متجاوز انجام داده و این موضع برای همگان آشکار است. تمامی حملات هوایی که جنگنده‌های دشمن انجام می‌دهند با اشراف و برنامه افسران آمریکایی صورت می‌گیرد. آمریکا همچنان چون سابق مناطقی که باید مورد هدف قرار گیرد را به نیروی هوایی سعودی می‌گوید و وظیفه اقدامات اطلاعاتی و شناسایی را بر عهده دارد».

«مجیب شمسان» کارشناس نظامی آمریکایی نیز گفت که مشارکت آمریکا در نبرد مأرب روشن است. او یادآوری کرد که پدافند هوایی ارتش یمن بارها پهپادهای شناسایی آمریکا را که بسیار پیشرفته هستند بر فراز شهرستان‌های «مدغل» و «صرواح» ساقط کرده‌ است.

او تأکید کرد که ورود آمریکا به خط درگیری‌ها چه از طریق نیروی دریایی یا ارائه خدمات لجستیک در عملیات‌های هوایی نشان دهنده بیم و واهمه واشنگتن از آزادی مأرب است.

تحرکات جدید آمریکا برای کمک به عربستان و کُند کردن آزادی مأرب یمن

آخرین وضعیت میدانی یمن. مناطق زرد رنگ در حال درگیری. ابعاد اصلی نقشه

دستور محدودیت فروش و حمایت تسلیحاتی آمریکا از عربستان که با فشار رسانه‌های بین‌المللی با روی کار آمدن بایدن تصویب شد، باعث فشار زیادی بر توان نظامی سعودی شده است. به گفته کارشناسان در صورت ادامه روند فعلی به کارگیری تجهیزات در حملات هوایی سعودی، این کشور در کمتر از یک سال دیگر، قادر به استفاده از تسلیحات دقیق نظامی در حملات هوایی خود نبوده و با توجه به غربی بودن نیروی هوایی عربستان، جایگزین کردن تجهیزات شرقی نیز بسیار دشوار خواهد بود. به گفته منابع غربی، از جمله ادله ‌ پیشروی سریع انصارالله در جبهه‌های البیضاء، شبوه و جنوب مأرب، کاهش شدید پشتیبانی هوایی عربستان از نیروهای هادی در این جبهات با توجه به همین دلیل بوده است. همچنین، حمایت سعودی از قبایل نیز کاهش یافته به صورتی که نیروهای قبایل برای تأمین تجهیزات مورد نیاز خود به بازار سیاه اسلحه روی آورده‌اند.

در صورت تسلط ارتش و انصارالله یمن به تمامی استان مأرب، نیروهای یمنی به سمت مقابله با خطوط نظامی آمریکا در سواحل غربی در نزدیکی تنگه باب‌المندب و سواحل جنوبی و شرقی دریای مکران کشیده خواهند شد. مناطقی که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و با هدف تسلط بر آبراهها و تنگه‌های راهبردی جهان در آن‌جا مستقر شده است. بنا بر این جای تعجب نیست که واشنگتن بخواهد تمامی تلاش خود را برای ممانعت از آزادی مأرب به کار گیرد یا حداقل آن را به تأخیر بیاندازد. استانی که مملوء از ثروت نفتی و گازی است و آزادی آن می‌تواند از سوی دیگر به محاصره دولت صنعاء پایان دهد.

اما سؤالی که در این‌جا وجود دارد، این است که نوع ورود و دخالت آمریکا در نبرد مأرب چگونه خواهد بود؛ البته عربستان سعودی خواهان این است که آمریکایی‌ها با تمام قوا و به طور مستقیم وارد معرکه شوند، اما واشنگتن نیز محاسبات و محدودیت‌های خود را می‌سنجد. به خصوص در شرایطی که محافل داخلی و قانون‌گذاران آمریکایی به دنبال محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهور برای ورود به نبرد نظامی هستند. بنابراین این فرضیه قوت می‌گیرد که ورود نظامی آمریکا در حد حمایت نظامی و لجستیکی و اطلاعاتی باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    1 0
    انشالله به‌ زودی انصارالله شهر مارب را از لوث متجاوزین پاک خواهد کرد آمریکا وگاو شیرده ذبح خواهند شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس