هنوز کارمان در افغانستان تمام نشده است

فرستاده ویژه سابق آمریکا در امور افغانستان گفت: به افغانستان پشت کردیم و کارهایی را که می‌بایست انجام دهیم انجام ندادیم.

به گزارش مشرق به نقل از فکس نیوز، «زلمی خلیلزاد»، فرستاده ویژه سابق آمریکا در امور افغانستان در گفتگویی درباره خروج عجولانه و غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان گفت: به افغانستان پشت کردیم و کارهایی را که می‌بایست انجام دهیم تا از منافع آمریکا در این کشور محافظت کنیم انجام ندادیم.

بیشتر بخوانید:

خلیلزاد: آمریکا باید با طالبان تعامل داشته باشد

خلیلزاد درباره خروج آمریکا از افغانستان گفت: ما هنوز کارمان در افغانستان تمام نشده است. برخی از مفاد توافقی که ما به دست آوردیم و شروط آن در زمان دولت ترامپ تعیین شده بود، محقق نشدند و طالبان آن‌ها را اجرا نکردند. ما می‌خواهیم طالبان را به خاطر این مسئله پاسخگو نگه داریم. من از این دیدگاه حمایت کردم که به جای مداخله، ما باید به طالبان فشار آوریم تا مذاکره کنند و در مورد اجرای بخش‌های باقیمانده توافق که به تروریسم و تشکیل یک دولت فراگیر مرتبط است موافقت کنند. نگرانی من این بود که ما به افغانستان پشت کردیم و کارهایی را که می‌بایست انجام دهیم تا از منافع آمریکا در این کشور محافظت کنیم انجام ندادیم.

خلیلزاد در ادامه گفت: به لحاظ سیاسی، مذاکره جامع و حصول توافقنامه جامع با طالبان برای دولت بایدن هزینه دارد. اما من فکر می‌کنم اگر افغانستان دچار فروپاشی شود، هزینه سیاسی بیشتری بر دولت بایدن تحمیل می‌شود و تروریست‌ها خانه امنی در افغانستان برای خود پیدا می‌کنند.

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان همچنین افزود: ما باید به طور دقیق و کامل اتفاقات افغانستان را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم چه کار کردیم و چه کار می‌بایست انجام دهیم و چرا. به نظر من، ما باید این کار را به شکل فراجناحی انجام دهیم تا از آن درس بگیریم. ما نباید سیاست را وارد این روند بکنیم، زیرا سیاست تأثیر منفی بر دیپلماسی خواهد داشت. من گفتم که خروج ما از افغانستان باید مبتنی بر شرایط خاصی باشد. اما رئیس جمهور بایدن تصمیم گرفت خروج مبتنی بر تقویم داشته باشد.

زلمی خلیلزاد در پایان همچنین تاکید کرد: شکی نیست که خروج از افغانستان، قابلیت‌های نظارتی ما را کاهش داد و ما نمی‌توانیم فوراً به تهدیدات پاسخ دهیم. اما، در حال حاضر، ما سیستم‌های نظارتی جهانی و پروازهایی در حریم هوایی افغانستان داریم که از دوحه انجام می‌شوند. ما هواپیماهای شکاری داریم که البته به خوبی زمانی که ما در افغانستان حضور داشتیم عمل نمی‌کنند، اما با همین هواپیماها و سیستم‌های نظارتی هم ما می‌توانیم از اتفاقات آنجا آگاهی پیدا کنیم. این اقدامات نظارتی باید ادامه یابد و این نیازمند تقویت توافقنامه‌های موجود و حصول توافقنامه‌های جدید با کشورهای همسایه است، برخی از کشورهای همسایه ابراز تمایل کرده اند. اما گاهی هم باید طالبان را تحت فشار قرار دهیم تا اجازه همکاری بیشتر و دسترسی بیشتر را بدهند تا بدانیم چه اتفاقاتی در افغانستان رخ می‌دهد و چه شرایطی در آنجا حاکم است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبدالله مومن IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    لاف در غربت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس