کد خبر 1291021
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۰
رهایی نخست وزیر سودان از حبس خانگی

عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان که از روز دوشنبه با کودتای نظامیان در حبس خانگی قرار داشت، به محل اقامتش در خارطوم پایتخت این کشور بازگشت.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری اسکای نیوز، خبرگزاری فرانسه سه شنبه شب به نقل از یک نظامی سودانی بازگشت حمدوک به خانه اش را  اعلام کرد.

عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان روز سه شنبه در مصاحبه ای با بیان اینکه عبدالله حمدوک نخست وزیر در منزل من بسر می برد خاطرنشان کرد که وی در صحت کامل است و به زودی به خانه اش بازخواهد گشت.

خارطوم روز دوشنبه شاهد رخدادهایی سریع و شتابان بود که با حبس خانگی نخست وزیر در مکانی نامعلوم آغاز شد.

در پی این حوادث، خبرهای محلی از دستگیری شماری از وزیران، مسوولان و رهبران احزاب سودانی و بستن راه ها و پلها در  خارطوم حکایت دارد.

از سوی دیگر عبدالفتاح البرهان، شورای حاکمیتی و کابینه را منحل و در سراسر کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

بر اساس اعلام رسانه ها، عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان و رهبر نظامیان کودتاگر در این کشور، برخی از وزیران دولت برکنارشده «عبدالله حمدوک» را متهم کرد که با اظهارات خود در صدد ایجاد فتنه و جنگ داخلی بودند.

رسانه های خبری صبح روز دوشنبه از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند.

بر اساس گزارش ها گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان حمله و او را در بازداشت خانگی قرار دادند.

همچنین گزارش هایی نیز از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شد. منابع مطلع، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کرده اند.

به دنبال این اقدام نهادهای مردمی و حقوق بشری از مردم سودان خواستند که با برپایی تظاهرات به آن اعتراض کنند.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.

دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس