نخست وزیر برکنارشده سودان به قدرت بازگشت/ معترضین دوباره به خیابان‌ها آمدند + فیلم

رسانه‌های سودان گزارش دادند که عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان که در پی کودتای نظامیان از قدرت برکنار شده بود، وارد کاخ ریاست جمهوری شده و قدرت را به دست گرفته است.

به گزارش مشرق، ساعاتی از انتشار خبر مبنی بر توافق نخست وزیر برکنار شده سودان با نظامیان و فرماندهان ارتش این کشور نمی‌گذرد که رسانه‌های سودانی از ورود «عبدالله حمدوک» به کاخ ریاست جمهوری در خارطوم خبر می‌دهند.

این رسانه‌ها از جمله خبرگزاری رسمی سودان «سنا»  بعد از ظهر امروز یکشنبه گزارش دادند که حمدوک دقایقی پیش وارد کاخ ریاست جمهوری شده تا توافق به عمل آمده با ارتش را امضا کند؛ توافقی که به گفته رویترز فرماندهان ارتش بر اساس آن موافقت کردند که حمدوک به قدرت بازگردد؛ البته بازگشتی که بدون شروط نبوده و حمدوک شرط کرده که دولت مستقل تکنوکرات تشکیل داده و همه زندانیان سیاسی بازداشت شده در جریان کودتای چند هفته پیش را آزاد کند.

کشور سودان، نخست وزیر دولت انتقالی سودان،

«علی بخیت» مدیر دفتر حمدوک بعد از اعلام خبر توافق گفت که توافق بین نخست وزیر و نظامیان شامل ۱۳ بند است که اولین بند آن مربوط به پایبندی به سند قانون اساسی است تا اینکه با توافق همه نیروهای انقلاب اصلاح شود.

به گفته این مقام سودانی، نخست وزیر سودان همچنین شرط گذاشته است که در قضیه پرونده‌های کشتار از ۲۵ اکتبر به صورت عادلانه و شفاف تحقیق شود.

روزنامه «السودان نیوز» امروز نوشت که عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و کودتای اخیر شب گذشته با حمدوک دیداری داشته و بر مسائل گسترده‌ای به توافق رسیده است.

به رغم اعلام توافق سیاسی بین ارتش و نخست وزیر ائتلاف «قوی الحریه والتغییر» (نیروهای آزادی و تغییر) و حزب الامة سودان در بیانیه‌های جداگانه‌ای مخالفت خود را با توافق مذکور  اعلام کردند.

شورای مرکزی نیروهای آزادی و تغییر که متشکل از چند حزب و جریان سیاسی است، گفت که به این توافق اعتنایی نمی‌کند؛ لذا تظاهرات بر اساس فراخوان قبلی برگزار خواهد شد.

هم‌اکنون شهرهای مهم سودان از جمله خارطوم شاهد تظاهرات گسترده در محکومت کودتای اخیر و اقدامات نظامیان سودان است. شورای مذکور گفته که هرگونه همکاری با کودتاچیان مردود است.

حزب الامه هم گفت که توافق سیاسی بین حمدوک و برهان ریشه‌های بحران سیاسی در سودان را حل نمی‌کند لذا در این توافق مشارکتی نخواهد داشت.

گزارش‌ها از سودان حکایت از آن دارد که در شهر خارطوم درگیری بین افراد معترض به اقدامات ارتش و نیروهای امنیتی رخ داده و در برخی مناطق ارتش برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و خودروهای آب پاش استفاده کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس