کد خبر 1290589
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۰۸/۰۴|تشدید فعالیت سامانه بارشی با ورود موج جدید سرما/ هشدار سیلاب در ۱۱ استان

سازمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور خبر و نسبت به وقوع سیلاب، آبگرفتگی معابر و بالا آمدن آب رودخانه‌ها در ۱۱ استان هشدار داد.

به گزارش مشرق، بر اساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی کشور امروز سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ بارش باران در استان‌های گیلان و مازندران تشدید شده و در نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، خراسان رضوی، ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش بینی شده است. همچنین در بخش‌هایی از آذربایجان غربی، کردستان و زنجان افزایش ابر و بارش پراکنده انتظار می‌رود.

روز چهارشنبه فعالیت سامانه بارشی در استان‌های ساخلی دریای خزر، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز در استان‌های تهران و سمنان ادامه خواهد داشت.

 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در نوار شمالی کشور کاهش محسوس دما پیش‌بینی شده و در این مدت بارش در مناطق مرتفع و کوهستانی به شکل برف است.

امروز و فردا در بخش‌هایی از هرمزگان، ارتفاعات جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان افزای ابر، رعدوبرق، رگبار باران و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود.

از بعدازظهر پنجشنبه با ورود سامانه بارشی جدید به تدریج در نواحی شمال غرب، غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی افزایش ابر و بارش پراکنده انتظار می‌رود. طی روزهای جمعه و شنبه هفته آینده شدت و گسترده سامانه بارشی افزایش یافته و علاوه بر نواحی ذکر شده در بخش‌هایی از جنوب غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و سواحل غرب دریای خزر بارش باران، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش بینی شده است. امروز و فردا دریای خزر و تنگه هرمز مواج و طوفانی خواهد بود.

*توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۴

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۴

نوع مخاطره: بارش شدید باران گاهی همراه با وزش باد شدید موقت، کاهش دما و در ارتفاعات بارش برف.

منطقه اثر: گیلان، مازندران.

اثر مخاطره: بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، پدیده مه ، لغزندگی جاده ها توام با کاهش دید، تاخیر یا احتمال لغو پروازها.

توصیه: اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای و تمهیدات لازم جهت جابجایی عشایر کوچ رو، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، آمادگی راهداری برای برف احتمالی در گردنه‌های سردسیر

*توصیف سامانه: وزش باد همراه با تلاطم در دریا

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۴

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۴

نوع مخاطره: مواج شدن دریا، در مناطق ساحلی حداکثر تا ۳ متر و مناطق فراساحلی حداکثر ۳.۵ متر

منطقه اثر: نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران.

اثر مخاطره: خطر خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس ها و تورهای صیادی.

توصیه: تعطیلی فعالیت های تفریحی و هرگونه فعالیت دریایی بویژه در مناطق فراساحل، جمع آوری تورها و لوازم صیادی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

*توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات شمالی بارش برف.

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ : نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، هرمزگان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان.

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۵ : مازندران، گلستان، خراسان شمالی، هرمزگان، مناطق شمالی خراسان رضوی، ارتفاعات استانهای تهران و سمنان.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها بویژه در گذرگاه‌های کوهستانی ، کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها.

توصیه: احتیاط در تردد و توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی.

توصیف سامانه دوم: کاهش محسوس دما

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۴

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۵

نوع مخاطره: کاهش محسوس دما (۶ تا ۱۲ درجه) در نوار شمالی کشور

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ : شمال غرب سواحل شمالی دامنه البرز، مرکزی و غرب.

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۵ : شمال شرق.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی در اثر سرما و یخبندان

توصیه: تسریع در برداشت و جابجایی محصولات باغی و زراعی به انبار، استفاده از ضدیخ در رادیاتورها و اتخاذ تمهیدات دیگر جهت پیشگیری از خسارات کشاورزی، بازبینی وسایل گرمایشی جهت جلوگیری از مسمومیت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حبیب اصغری IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس