کد خبر 1290554
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۶
مرزهای اتحادیه اروپا؛ حصاری مهلک برای مهاجران و پناهجویان

وضعیت مهاجران و پناهجویان در مرزهای اروپا در حالی بدتر می‌شود که اتحادیه اروپا همچنان در موضع سکوت به سر می‌برد.

به گزارش مشرق، دستکم ۸ مهاجر در روزهای اخیر در مرز بلاروس و اتحادیه اروپا جان خود را از دست داده اند؛ جایی که پناهجویان، پناهندگان و مهاجران در هفته‌های اخیر در شرایط به شکل فزاینده وخیمی گرفتار شده اند.

به گزارش «آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد و jacobinmag»، جان هزاران مهاجر در مرز بلاروس، لتونی، لیتوانی و لهستان با اتحادیه اروپا در معرض خطر است و انجام نشدن اقدام‌های فوری با توجه به فرا رسیدن فصل سرد سال، می‌تواند سرعت وخامت شرایط را تشدید کرده و فاجعه‌های مهاجرتی را رقم بزند.

بیشتر بخوانید:

وضعیت بحرانی مهاجران در مرزهای اروپا

در واقع، مهاجران و پناهجویان نه در مرزهای کشورها شرق اروپا بلکه در بن بستی سیاسی گرفتار شده اند؛ چرا که این مناطق و افراد مذکور به محلی برای تقابل‌های سیاسی تبدیل شده که در برخی موارد مسلح کردن مهاجران را در پی داشته است.

وضعیت در بلاروس هولناک‌تر است؛ زیرا بلاروس از ابزار مهاجران و پناهجویان برای تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا به دلیل اعمال تحریم علیه خود استفاده می‌کند؛ البته لیتوانی مهاجران را از طریق زدن برچسب «مهاجران اقتصادی» یا «پناهنده‌های غیر معتبر»، اخراج می‌کند.

ترکیه، یونان و ... نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ پیامدهای چنین رویکردهایی نیز فقط دامنگیر مهاجران و پناهجویان می‌شود.

مهاجران و پناهجویان گرفتار شده در مرزهای بلاروس، لتونی، لیتوانی و لهستان، عمدتا از کشورهای افغانستان، کنگو، کامرون، بورکینا فاسو، نیجر، چاد و... هستند؛ آن‌ها امکان دسترسی به پناهندگی را ندارند، سرپناه مناسب و منابع امن آب و غذا ندارند، دسترسی به امکانات پزشکی به هیچ عنوان در این مناطق قابل تصور نیست.

بازداشت‌های دسته جمعی، اخراج دسته جمعی، اسکان در شرایط تحقیرآمیز، مواجهه با پیامدهای بیگانه هراسی و رد درخواست پناهندگی، سناریوهای نه چندان مخاطره آمیز در برابر مهاجران و پناهجویان گرفتار در مرزهای کشورهای اروپای شرقی با اتحادیه اروپا هستند.

گزارش‎ها نشان می‎دهند که مهاجران و پناهجویان مذکور، بر اثر خستگی و هیپوترمی «سرمازدگی» جان خود را از دست می‌دهند.

گروه‌های حقوق بشری وضعیت مهاجران و پناهجویان در مرز کشورهای اروپایی را مصداق شکنجه و دیگر رفتارهای و مجازات‌های ظالمانه و تحقیرآمیز توصیف کردند که ناقض حقوق انسانی است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس